Maatschappelijke opgave opvang Oekraïense ontheemden en asielzoekers
Na de COVID-pandemie verwachtten we dat er een rustigere periode zou aanbreken en dat we ons weer konden focussen op reguliere veiligheidstaken. Op 24 februari 2022 viel Rusland Oekraïne binnen. De inval genereerde een stroom aan vluchtelingen uit Oekraïne, ook richting Nederland. Het college vindt het belangrijk dat Oekraïense vluchtelingen een veilig dak boven het hoofd hebben. Daarom hebben we zo snel mogelijk opvanglocaties klaargemaakt, om zo een bijdrage te leveren aan deze maatschappelijke opgave.
Daarnaast verergerde de landelijke asielcrisis. Reguliere opvang was niet voorhanden en mensen moesten op straat overnachten als er geen crisisnoodopvang aanwezig was. Daarom hebben wij asielzoekers een veilige haven geboden. In de eerste maanden hebben we het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) gefaciliteerd door een ligplaats te bieden voor het riviercruiseschip De Holland. Ook hebben we ze ontzorgd in processen die hiermee samenhangen. Later in het jaar hebben we - samen met de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond (VRR) - crisisnoodopvang op De Alemannia gefaciliteerd.
Handhaving en toezicht (Veiligheid)
Na de pandemie, die een groot beslag legde op de BOA-capaciteit, stond 2022 in het teken van het wederopbouwen van het team Handhaving. Inmiddels hebben we een goed toegerust en robuust team. Het team pakt de taken van toezicht en handhaving voortvarend op. Met name rond het afvalproces, APV-overtredingen en in de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Wij zijn erg tevreden met deze ontwikkeling. De inzet van BOA's en toezichthouders leidt echter ook tot een forse toename van administratieve belasting van de ambtelijke organisatie (met name door de invordering en afwikkeling van bezwaarschriften). We zijn daarom kritisch aan het kijken naar hoe we deze processen zo effectief mogelijk kunnen regelen.
Digitale criminaliteit en senioren
Sinds de pandemie zien we dat digitale criminaliteit sterk toeneemt. Er is sprake van een 'crimeshift' van de fysieke naar de digitale wereld. Een kwetsbare doelgroep voor deze vorm van criminaliteit zijn senioren. Wij werkten in 2022 opnieuw samen met het seniorenplatform aan het vergroten van risicobewustwording. Daarnaast bieden we handelingsperspectieven bij deze doelgroep. Ook hebben we regelmatig gezorgd voor communicatie in de vorm van berichten via de krant, De Klinker, social media, Whatsapp-buurtpreventiegroepen en de website.
Aanpak van ondermijning
Eind 2021 is het team Veiligheid uitgebreid met een functionaris die zich richt op de aanpak van ondermijnende criminaliteit. In 2022 mochten we hier al de vruchten van plukken. We werpen passende formele barrières op tegen ondermijning (zoals de inzet van BIBOB-regelgeving). Daarnaast hielden we, samen met lokale, regionale en landelijke partners, diverse (branche)controles. We constateerden we dat veel bedrijven hun zaak goed op orde hebben. Met de overige ondernemers gaan onze partners en wij in gesprek. Dit kan voorkomen dat wij of onze partners handhavend moeten optreden. De effecten van ondermijnende criminaliteit waren ook zichtbaar binnen de gemeente. De burgemeester moest, met het oog op de handhaving van de openbare orde, verschillende keren overgaan tot bestuursrechtelijke woningsluiting.
Integraal veiligheidsbeleid
Eind 2022 startten we met het maken van een nieuw integraal veiligheidsplan. Samen met inwoners, maatschappelijke partners en ketenpartners hebben we een beeld gevormd van de veiligheid binnen de gemeente. We inventariseerden - samen met onze partners - prioriteiten voor de komende jaren. Een onderdeel dat we bijzondere aandacht gaven is Zorg en Veiligheid. Meer en meer is dit een belangrijk onderdeel van veiligheid. Voor de zomer van 2023 gaan we met uw raad in gesprek over het nieuwe integrale veiligheidsbeleid. Daarna bieden we het ter goedkeuring aan uw raad aan.