Net als geld is ‘grond’ een schaars middel. Verschillende functies, zoals infrastructuur, woningen, bedrijven, maatschappelijke voorzieningen en recreëren ‘concurreren’ als het ware om de beperkte ruimte binnen onze gemeentegrenzen. Daarom is het belangrijk om, door het vaststellen van ruimtelijk beleid, het duurzame gebruik van die ruimte vast te leggen en te bevorderen.
De ruimtelijk gezien meest relevante (sectorale) beleidsnota’s zijn:
Functie/Thema | Belangrijke documenten |
Wonen | Woonvisie Krimpen aan den IJssel 2020-2030 |
Regio akkoord nieuwe woningmarktafspraken | |
Regionale woonvisie | |
Werken/Economie | Detailhandelsvisie |
Missie en strategie voor de Stormpolder | |
Maatschappelijke voorzieningen | Woonzorgzonering |
Integraal huisvestingsplan 2019-2023 | |
Vrije tijd | Sportnota "Krimpen beweegt 2022-2026" (nog vast te stellen) |
Speelruimtebeleidsplan 2018-2022 | |
Ruimtelijke randvoorwaarden | Welstandsnota |
Ambitiedocument duurzaamheid | |
Duurzaamheidsagenda 2021-2024 | |
Archeologische waardenkaart | |
Cultuurhistorische waardenkaart | |
Groenbeleid | |
Groenstructuurplan | |
Stedelijk waterplan |
|
Centrumgebied | Centrumvisie |
Grondbeleid
Grondbeleid is een middel dat wordt ingezet om ruimtelijk beleid te realiseren. In 2017 is de nota Grondbeleid vastgesteld. Hierin is vastgelegd welke uitgangspunten de gemeente hanteert bij de (her)ontwikkeling van plangebieden. In beginsel opereren wij daarbij faciliterend. Wij kiezen voor actief grondbeleid vanuit een bestaande gemeentelijk grondpositie of wanneer zonder gemeentelijke sturing niet de gewenste ruimtelijke eindsituatie tot stand komt. De gemeente is actief wanneer zij zelf gronden in bezit heeft, zoals bijvoorbeeld in de IJsseldijkzone en delen van het Centrum. Of als zij gronden verwerft, zoals bijvoorbeeld in de Stormpolder, Centrum-Zuid en de Van Duijvendijk-locatie. Duidelijk mag zijn dat de gemeente dan zelf het financiële risico loopt.
Kostenverhaal
Indien de gemeente een faciliterende rol heeft, maakt de gemeente vrijwel uitsluitend plankosten. Die kosten worden – bij voorkeur via een privaatrechtelijke overeenkomst – op de exploitant verhaald. Als de gemeente een grondpositie heeft, worden alle kosten in principe via de grondverkoop verhaald. Dit is ook een soort privaatrechtelijke overeenkomst.
Ontwikkelingen 2022
In 2022 zijn belangrijke stappen gezet om tot concrete invulling van een aantal (her)ontwikkellocaties te komen. Vooral op locaties waar de gemeente eigenaar is van de grond is sprake van voortgang. Voor Werf aan den IJssel en Centrum-Zuid zijn overeenkomsten gesloten voor verkoop van de grond en ontwikkeling van woningen. Voor de locaties KOAG en Kerkdreef zijn plannen verder ontwikkeld en inmiddels zijn beide projecten overgegaan naar de haalbaarheidsfase. Datzelfde geldt voor de (faciliterende) ontwikkeling rondom Crimpenersteyn na een intensief participatietraject. Op de locatie Stormpolderdijk is na een pauze en herdefinitie van het eindbeeld het gesprek met het Rijk weer opgepakt.