Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
‘Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, evenals het begrotingsjaar van belang zijn.’
Er zijn een aantal verschillende begrotingsoverschrijdingen te onderscheiden. Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen, volgens de Commissie BBV, ten minste de volgende “soorten” begrotingsafwijkingen worden onderkend:
Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende "soorten" begrotingsafwijkingen worden onderkend | Onrechtmatig, maar telt niet mee voor het oordeel | Onrechtmatig, en telt mee voor het oordeel |
1. Budgetoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor men geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend | X | |
2. Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn geautoriseerd | X | |
3. Kostenoverschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten | X | |
4. Kostenoverschrijdingen bij open einde (subsidie) regelingen | X | |
5. Kostenoverschrijdingen die worden gecompenseerd door extra inkomsten die niet direct gerelateerd zijn | X | |
6. Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten welke achteraf als onrechtmatig moeten worden beschouwd omdat dit bijvoorbeeld bij nader onderzoek van de subsidieverstrekker, belastingdienst of een toezichthouder blijkt | ||
6a. Voor zover geconstateerd na verantwoordingsjaar | X | |
6b. Voor zover geconstateerd tijdens verantwoordingsjaar | X | |
7. Kostenoverschrijdingen op activeerbare activiteiten waarvan de gevolgen voornamelijk zichtbaar worden via hogere afschrijvings- en financieringslasten in het jaar zelf of pas in de volgende jaren | ||
7a. Voor zover afschrijvings- en financieringslasten in latere jaren | X | |
7b. Voor zover jaar van investeren | X |
In de volgende tabel is per programma de lastenoverschrijding ten opzichte van de begroting per “soort” begrotingsafwijking weergegeven.
Programma | x € 1.000 | Over-/onder-schrijding | Toelichting begrotingsrechtmatigheid | |||
Programma 1 Bestuur | ||||||
Lasten | 214 | Onderschrijding | ||||
Programma 2 Woon- en leefomgeving | ||||||
Lasten | 1.957 | Onderschrijding | ||||
Programma 3 Samenleven | ||||||
Lasten | 3.572 | Onderschrijding | ||||
Programma 4 Preventie | ||||||
Lasten | 125 | Onderschrijding | ||||
Programma 5 Basishulp | ||||||
Lasten | 165 | Onderschrijding | ||||
Programma 6 Individuele hulp | ||||||
Lasten | -13 | Overschrijding | Zie tabel rechtmatigheidscontrole categorie 3 | |||
Programma 7 Dienstverlening | ||||||
Lasten | -105 | Overschrijding | Zie tabel rechtmatigheidscontrole categorie 3 en 6a | |||
Overhead | ||||||
Lasten | -345 | Overschrijding | Zie tabel rechtmatigheidscontrole categorie 6a | |||