Begroting 2023
|
Blz. 1
|
Programma’s
|
Blz. 2
|
Bestuurlijke inleiding
|
Blz. 3
|
Financiële inleiding op de begroting 2023-2026
|
Blz. 4
|
Ambities en opgaven voor 2023 en verder
|
Blz. 5
|
Leeswijzer
|
Blz. 6
|
Leeswijzer begroting 2023
|
Blz. 7
|
Programma 1 Bestuur en veiligheid
|
Blz. 8
|
Hoofdambitie
|
Blz. 9
|
1.1 Bestuur
|
Blz. 10
|
Bestuur
|
Blz. 11
|
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
|
Blz. 12
|
Digitale archivering raadsvergaderingen
|
Blz. 13
|
Videotulen beschermd en digitaal archiveren
|
Blz. 14
|
Implementatie Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer
|
Blz. 15
|
Starten uitvoering WMEBV
|
Blz. 16
|
Invoeren persoonlijk internet portaal
|
Blz. 17
|
Implementatie Wet open overheid
|
Blz. 18
|
Actief informatie openbaar maken
|
Blz. 19
|
Duurzaam archiveren
|
Blz. 20
|
Raadscommunicatie
|
Blz. 21
|
Ontwikkelen van een raadscommunicatieplan
|
Blz. 22
|
Uitdragen belang kindergemeenteraad
|
Blz. 23
|
Restyling gemeentelijke website en huisstijl
|
Blz. 24
|
Aantrekkelijk presenteren gemeente
|
Blz. 25
|
Splitsen omgeving Proactis
|
Blz. 26
|
Uitvoering Wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen (NPVV)
|
Blz. 27
|
Garanderen kwaliteit telproces
|
Blz. 28
|
Inrichten Gemeentelijk Stembureau
|
Blz. 29
|
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
|
Blz. 30
|
Op grond van welke beleid/afspraak handelen we
|
Blz. 31
|
1.2 Veiligheid
|
Blz. 32
|
Veiligheid
|
Blz. 33
|
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
|
Blz. 34
|
Veiligheid
|
Blz. 35
|
Zorg en veiligheid
|
Blz. 36
|
Robuuste handhaving
|
Blz. 37
|
Veilige publieke taak
|
Blz. 38
|
Maatschappelijke opgave ontheemden
|
Blz. 39
|
Weerbaarheid en zelfredzaamheid
|
Blz. 40
|
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
|
Blz. 41
|
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
|
Blz. 42
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 43
|
Indicatoren
|
Blz. 44
|
Programma 2 Ruimtelijk domein
|
Blz. 45
|
Hoofdambitie
|
Blz. 46
|
2.1 Openbare ruimte en verkeer
|
Blz. 47
|
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
|
Blz. 48
|
Openbare ruimte - Bevorderen biodiversiteit
|
Blz. 49
|
Openbare ruimte - Gedeelte groenonderhoud van B naar A-beeldkwaliteitsniveau
|
Blz. 50
|
Openbare ruimte - Hanging baskets bij overige winkelcentra
|
Blz. 51
|
Openbare ruimte - Kwaliteitsverbetering plantvakken
|
Blz. 52
|
Openbare ruimte - LED verlichting Stormpolder
|
Blz. 53
|
Openbare verlichting Stormpolder
|
Blz. 54
|
Openbare ruimte - Vervanging oeverbescherming IJsselboulevard
|
Blz. 55
|
Oeverbescherming IJsselboulevard
|
Blz. 56
|
Verkeer - Aanpassing Omloopstoep
|
Blz. 57
|
Verkeer - Algeracorridor korte termijn
|
Blz. 58
|
P+R langs de N210
|
Blz. 59
|
Mobiliteitsaanpak voortzetten
|
Blz. 60
|
Verkeer - Algeracorridor lange termijn
|
Blz. 61
|
Vastlegging voorkeursalternatief in bestuursovereenkomst
|
Blz. 62
|
Planologische verankering voorkeursalternatief Algeracorridor
|
Blz. 63
|
Starten planuitwerking voorkeursalternatief Algeracorridor
|
Blz. 64
|
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
|
Blz. 65
|
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
|
Blz. 66
|
2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
|
Blz. 67
|
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
|
Blz. 68
|
Duurzaamheid - Duurzaamheidsagenda
|
Blz. 69
|
Uitvoering geven aan de acties uit de Duurzaamheidsagenda
|
Blz. 70
|
Duurzaamheid - Regionale energiestrategie
|
Blz. 71
|
Opleveren van de RES 2.0
|
Blz. 72
|
Duurzaamheid - Transitievisie warmte
|
Blz. 73
|
Energiearmoede
|
Blz. 74
|
Uitvoering geven aan de aanpak energiearmoede
|
Blz. 75
|
Ruimtelijke ordening - Implementatie Omgevingswet
|
Blz. 76
|
Volkshuisvesting - Uitvoering woonvisie
|
Blz. 77
|
Slaagkansen op de woningmarkt vergroten
|
Blz. 78
|
Innovatieve woonvormen
|
Blz. 79
|
Doorstroming woningmarkt
|
Blz. 80
|
Tiny houses en flexwoningen
|
Blz. 81
|
Speculatie met koopwoningen voorkomen
|
Blz. 82
|
Onderzoek leefbaarheid in buurten/wijken
|
Blz. 83
|
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
|
Blz. 84
|
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
|
Blz. 85
|
2.3 Afval, riolering en begraven
|
Blz. 86
|
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
|
Blz. 87
|
Afval en grondstoffen
|
Blz. 88
|
Aanvullend beleid afval en grondstoffen vaststellen
|
Blz. 89
|
Optimalisatie inzameling afval en grondstoffen
|
Blz. 90
|
Gescheiden inzamelen bevorderen
|
Blz. 91
|
Baggeren watergangen
|
Blz. 92
|
Baggerprojecten
|
Blz. 93
|
Baggercyclus van 12 jaar
|
Blz. 94
|
Voorbereiding baggerprojecten
|
Blz. 95
|
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
|
Blz. 96
|
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
|
Blz. 97
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 98
|
Indicatoren
|
Blz. 99
|
Programma 3 Maatschappelijk domein
|
Blz. 100
|
Hoofdambitie
|
Blz. 101
|
3.1 Sport en recreatie
|
Blz. 102
|
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
|
Blz. 103
|
Investeringen in een kwalitatief/duurzaam zwembad
|
Blz. 104
|
Onderhoud zwembad
|
Blz. 105
|
Sport in de openbare ruimte
|
Blz. 106
|
Inventariseren van verbeterpunten bewegen/sporten in de openbare ruimte
|
Blz. 107
|
Onderzoek bewegen in de buitenruimte
|
Blz. 108
|
Uitvoering sporten/bewegen in de openbare ruimte
|
Blz. 109
|
Stimuleren samenwerking sport en beweegketen
|
Blz. 110
|
Oprichting 'Sportplatform Krimpen'
|
Blz. 111
|
Ondersteuning 'Sportplatform Krimpen'
|
Blz. 112
|
Stimuleren sport en beweegdeelname inwoners
|
Blz. 113
|
Uniek Sporten
|
Blz. 114
|
Uniek Zwemmen
|
Blz. 115
|
Promotiecampagne sport
|
Blz. 116
|
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
|
Blz. 117
|
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
|
Blz. 118
|
3.2 Cultuur
|
Blz. 119
|
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
|
Blz. 120
|
Cultuurprogramma
|
Blz. 121
|
Uitbreiding theaterprogramma
|
Blz. 122
|
De Tuyter - Verbetering bedrijfsvoering
|
Blz. 123
|
Website en reserveringssysteem Tuyter
|
Blz. 124
|
Marketing en promotie Tuyter
|
Blz. 125
|
Rotterdampas
|
Blz. 126
|
Verhoging subsidie Streekmuseum
|
Blz. 127
|
Het behouden van een Streekmuseum in de gemeente
|
Blz. 128
|
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
|
Blz. 129
|
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
|
Blz. 130
|
3.3 Onderwijs
|
Blz. 131
|
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
|
Blz. 132
|
Onderwijs
|
Blz. 133
|
Realisatie Groeiplaneet/Populier
|
Blz. 134
|
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
|
Blz. 135
|
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
|
Blz. 136
|
3.4 Economie
|
Blz. 137
|
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
|
Blz. 138
|
Detailhandel
|
Blz. 139
|
Detailhandelsvisie
|
Blz. 140
|
Stormpolder
|
Blz. 141
|
Stormpolder ‘centrum van maritieme maakindustrie’
|
Blz. 142
|
Verbinding bedrijfsleven
|
Blz. 143
|
Verbinding met het bedrijfsleven
|
Blz. 144
|
Vestigings- en werkklimaat
|
Blz. 145
|
Verbeteren (digitale) dienstverlening
|
Blz. 146
|
Circulair (Duurzaamheidsagenda)
|
Blz. 147
|
Krimpen Circulair
|
Blz. 148
|
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
|
Blz. 149
|
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
|
Blz. 150
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 151
|
Indicatoren
|
Blz. 152
|
Programma 4 Sociaal domein
|
Blz. 153
|
Hoofdambitie
|
Blz. 154
|
4.1 Preventie
|
Blz. 155
|
Preventie
|
Blz. 156
|
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
|
Blz. 157
|
(Digi)Taalhuis
|
Blz. 158
|
Uitvoeren pilot (Digi) Taalhuis
|
Blz. 159
|
Armoede
|
Blz. 160
|
Gratis regionaal OV voor minima van 67+
|
Blz. 161
|
Onderzoek doen naar het uitbreiden van de regeling OV 67+
|
Blz. 162
|
Ondersteuning inclusieve samenleving
|
Blz. 163
|
Ondersteunen van aanjaagfunctie inclusieve samenleving
|
Blz. 164
|
Het optimaliseren van de netwerken en het toewerken naar meer zelf organiserend ambassadeursnetwerk.
|
Blz. 165
|
Uitvoeringsprogramma woonzorgvisie
|
Blz. 166
|
Het opstellen van uitvoeringsprogramma woonzorgvisie
|
Blz. 167
|
Het opstellen van afwegingskader woonzorgvisie
|
Blz. 168
|
Vangnetwerken
|
Blz. 169
|
Oprichten vangnetwerken
|
Blz. 170
|
Welzijn op Recept
|
Blz. 171
|
Welzijn op recept borgen en verbreden naar de andere huisartspraktijken.
|
Blz. 172
|
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
|
Blz. 173
|
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
|
Blz. 174
|
4.2 Basishulp
|
Blz. 175
|
Basishulp
|
Blz. 176
|
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
|
Blz. 177
|
Casusregie inburgering
|
Blz. 178
|
Uitbreiding casusregie inburgering
|
Blz. 179
|
Toekomstbestendig zorg en welzijn
|
Blz. 180
|
De routekaart ‘Domeinoverstijgende samenwerking Wonen, Welzijn & Zorg in Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel’ uitvoeren
|
Blz. 181
|
Zorg en Veiligheid
|
Blz. 182
|
Oprichten meldpunt zorg & veiligheid
|
Blz. 183
|
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
|
Blz. 184
|
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
|
Blz. 185
|
4.3 Individuele hulp
|
Blz. 186
|
Individuele hulp
|
Blz. 187
|
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
|
Blz. 188
|
Specialistische jeugdhulp
|
Blz. 189
|
SROI beleid en uitvoering
|
Blz. 190
|
Bevorderen arbeidsparticipatie
|
Blz. 191
|
Harmoniseren aanpak in regio
|
Blz. 192
|
Wijzigingen Participatiewet
|
Blz. 193
|
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?
|
Blz. 194
|
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af?
|
Blz. 195
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 196
|
Indicatoren
|
Blz. 197
|
Middelen
|
Blz. 198
|
Overhead
|
Blz. 199
|
Inleiding
|
Blz. 200
|
Onderdelen overhead
|
Blz. 201
|
Formatieve ontwikkeling organisatie
|
Blz. 202
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 203
|
Indicatoren
|
Blz. 204
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 205
|
Inleiding
|
Blz. 206
|
Uitkering gemeentefonds
|
Blz. 207
|
Onroerende zaakbelastingen
|
Blz. 208
|
Dividenden
|
Blz. 209
|
Saldo van de financieringsfunctie
|
Blz. 210
|
Stelposten
|
Blz. 211
|
Vennootschapsbelasting
|
Blz. 212
|
Onvoorzien
|
Blz. 213
|
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
|
Blz. 214
|
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
|
Blz. 215
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 216
|
Paragrafen
|
Blz. 217
|
Paragraaf A Lokale heffingen
|
Blz. 218
|
Inleiding
|
Blz. 219
|
Ontwikkelingen 2023
|
Blz. 220
|
Lokale heffingen
|
Blz. 221
|
Opbrengsten
|
Blz. 222
|
Lastendruk
|
Blz. 223
|
Kwijtschelding
|
Blz. 224
|
Woonlasten (vergelijking met omliggende gemeenten)
|
Blz. 225
|
Paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 226
|
Inleiding
|
Blz. 227
|
Risico's
|
Blz. 228
|
Weerstandscapaciteit
|
Blz. 229
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 230
|
Financiële kengetallen
|
Blz. 231
|
Duiding uitkomst kengetallen
|
Blz. 232
|
Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 233
|
Inleiding
|
Blz. 234
|
De kapitaalgoederen in de openbare ruimte
|
Blz. 235
|
Het kapitaalgoed gebouwen
|
Blz. 236
|
Paragraaf D Financiering
|
Blz. 237
|
Inleiding
|
Blz. 238
|
Risicobeheersing
|
Blz. 239
|
Rentevisie en rentekosten
|
Blz. 240
|
Rentetoerekening
|
Blz. 241
|
Renterisico
|
Blz. 242
|
Kasgeldlimiet
|
Blz. 243
|
Kredietrisico op verstrekte gelden
|
Blz. 244
|
Financieringspositie
|
Blz. 245
|
Leningenportefeuille
|
Blz. 246
|
Uitzetting
|
Blz. 247
|
Aantrekken
|
Blz. 248
|
Paragraaf E Bedrijfsvoering
|
Blz. 249
|
Inleiding
|
Blz. 250
|
Ambtelijke organisatie
|
Blz. 251
|
Huisvesting
|
Blz. 252
|
ICT
|
Blz. 253
|
Informatieveiligheid
|
Blz. 254
|
Privacy
|
Blz. 255
|
Informatiebeheer/archief
|
Blz. 256
|
Communicatie
|
Blz. 257
|
Wet Open Overheid
|
Blz. 258
|
Rechtmatigheidsverantwoording
|
Blz. 259
|
Paragraaf F Verbonden partijen
|
Blz. 260
|
Visie en beleidsvoornemens
|
Blz. 261
|
Ontwikkeling van de bijdragen
|
Blz. 262
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 263
|
Gemeenschappelijke regelingen
|
Blz. 264
|
Deelnemingen
|
Blz. 265
|
Toelichting deelnemingen
|
Blz. 266
|
Paragraaf G Grondbeleid
|
Blz. 267
|
Inleiding
|
Blz. 268
|
MeerjarenPerspectief grondexploitaties (MPG)
|
Blz. 269
|
Paragraaf H Subsidies
|
Blz. 270
|
Inleiding
|
Blz. 271
|
Rol raad
|
Blz. 272
|
Waarom subsidiëring
|
Blz. 273
|
Subsidiebenamingen
|
Blz. 274
|
Indexering subsidies
|
Blz. 275
|
Subsidieplafonds
|
Blz. 276
|
Financiële begroting
|
Blz. 277
|
Uitgangspunten
|
Blz. 278
|
Kerngegevens
|
Blz. 279
|
Index
|
Blz. 280
|
Uitkering gemeentefonds
|
Blz. 281
|
Financiering (treasury)
|
Blz. 282
|
Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
|
Blz. 283
|
Budgetautorisatie baten en lasten
|
Blz. 284
|
Budgetautorisatie baten en lasten
|
Blz. 285
|
Meerjarenperspectief
|
Blz. 286
|
Meerjarenperspectief
|
Blz. 287
|
Meerjarenperspectief baten en lasten
|
Blz. 288
|
Aanmerkelijke verschillen
|
Blz. 289
|
Aanmerkelijke verschillen jaarrekening 2021 - begroting 2023
|
Blz. 290
|
Programma 1 Bestuur en Veiligheid verschil jaarrekening - begroting
|
Blz. 291
|
Programma 2 Ruimtelijk domein verschil jaarrekening - begroting
|
Blz. 292
|
Programma 3 Maatschappelijk domein verschil jaarrekening - begroting
|
Blz. 293
|
Programma 4 Sociaal domein verschil jaarrekening - begroting
|
Blz. 294
|
Middelen verschil jaarrekening - begroting
|
Blz. 295
|
Aanmerkelijke verschillen begroting 2022 - begroting 2023
|
Blz. 296
|
Programma 1 Bestuur en Veiligheid verschil begroting 2022-2023
|
Blz. 297
|
Programma 2 Ruimtelijk domein verschil begroting 2022-2023
|
Blz. 298
|
Programma 3 Maatschappelijk domein verschil begroting 2022-2023
|
Blz. 299
|
Programma 4 Sociaal domein verschil begroting 2022-2023
|
Blz. 300
|
Middelen verschil begroting 2022-2023
|
Blz. 301
|
Investeringen
|
Blz. 302
|
Investeringen
|
Blz. 303
|
Nieuw beleid
|
Blz. 304
|
Nieuw beleid en intensiveringen
|
Blz. 305
|
Reserves en voorzieningen
|
Blz. 306
|
Reserves
|
Blz. 307
|
Structurele reservemutaties
|
Blz. 308
|
Mutaties reserves 2023
|
Blz. 309
|
Voorzieningen
|
Blz. 310
|
Incidenteel / structureel
|
Blz. 311
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 312
|
Structureel en reëel evenwicht
|
Blz. 313
|
Financiering
|
Blz. 314
|
Financiering
|
Blz. 315
|
EMU-saldo en balansprognose
|
Blz. 316
|
Balansprognose
|
Blz. 317
|
EMU-saldo
|
Blz. 318
|
Speerpunten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|