Programma 1 Bestuur en veiligheid
Hoofdambitie
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - HoofdambitieDe wereld is in beweging! Polarisatie, digitalisering, AI, gevoelens van onveiligheid. Binnen Krimpen aan den IJssel kunnen we een bijdrage leveren om binnen onze samenleving het hoofd te bieden aan deze uitdagingen. Dit doen we door te werken aan de verbetering van onze dienstverlening en te werken aan een veilig Krimpen.
Dienstverlening
Een toegankelijke gemeente met kwalitatief hoogwaardige dienstverlening is waar we continu naar streven. De beoordeling vanuit onze inwoners is verhoudingsgewijs hoog maar dat neemt niet weg dat we blijven kijken waar we onze dienstverlening kunnen verbeteren. Op het digitale vlak zijn er voor ons nog mogelijkheden om de transparantie te verbeteren en inwoners die gebruik willen maken van digitale vormen van dienstverlening beter te faciliteren.
Veiligheid
De digitalisering kan voor inwoners en ondernemers aan de een kant voordelen opleveren maar vormt zeker ook een risico. Digitale vormen van fraude en oplichting liggen op de loer. Met de komst van AI worden deze oplichtingspraktijken steeds geavanceerder. We zien het als onze taak om onze inwoners en ondernemers te wijze op de risico’s en te adviseren hoe ze oplichting kunnen voorkomen.
In deze tijd ligt het gevaar van polarisatie in de samenleving op de loer..Wij willen blijven werken aan verbinding en blijven bouwen aan het vertrouwen.
Krimpen aan den IJssel is een mooie en fijne plek om te wonen. Wij willen dit graag zo houden. 'Krimpen schoon, heel en veilig' is in de kern de ambitie waarvoor we ons sterk maken.
1.1 Bestuur
Terug naar navigatie - - 1.1 BestuurWat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?1.1.1 Digitale dienstverlening transparant maken
Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 1.1.1 Digitale dienstverlening transparant makenWat is er aan de hand
De samenleving digitaliseert snel en inwoners verwachten dat ook wij als gemeente eenvoudig, veilig en transparant online bereikbaar zijn. Via onze website zijn al veel producten en diensten via digitale formulieren aan te vragen. Echter de voortgang en afhandeling zijn nog niet transparant. Met een inwonerportaal willen we daar verandering in brengen. Hier kunnen inwoners en ondernemers vanuit één centrale plek hun zaken regelen, meldingen doen en de voortgang van de aanvragen volgen.
Wat willen we bereiken
We willen de digitale dienstverlening door ontwikkelen zodat inwoners niet alleen hun zaken online kunnen regelen maar ook de voortgang van hun aanvraag kunnen volgen. Hiermee worden we als gemeente transparanter, verwachten we minder telefoontjes binnen te krijgen bij het KCC, werken we efficiënter en voldoen we aan de WMEBV (de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer)
1.1.2 Berichtenbox
Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 1.1.2 BerichtenboxWat is er aan de hand
Vanuit de gemeente worden er jaarlijks vele duizenden brieven verstuurd naar inwoners. In een tijd waar er steeds meer digitaal wordt gecommuniceerd wil de gemeente daarom de Berichtenbox nadrukkelijker inzetten. De Berichtenbox is een persoonlijke, digitale brievenbus waarmee overheden veilig digitaal berichten kunnen versturen naar burgers en ondernemers. Overigens kunnen inwoners die geen digitale post willen ontvangen, aangeven dat ze deze liever fysiek ontvangen.
Wat willen we bereiken
Met de Berichtenbox willen we:
• Duidelijke, veilige en directe communicatie tussen gemeente en inwoners/ondernemers.
• Vervangen of aanvullen van traditionele communicatiekanalen zoals brieven en e-mail.
• Inwoners en ondernemers kunnen 24/7 berichten ontvangen en bekijken.
• Minder onduidelijkheid en miscommunicatie over gemeentelijke besluiten of verzoeken.
• Minder papierverbruik en portokosten, duurzamer.
• Efficiëntere werkprocessen voor medewerkers (bijvoorbeeld geautomatiseerde verzending en archivering).
1.1.3 Gastvrije gemeente voor inwoners en ondernemers
Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 1.1.3 Gastvrije gemeente voor inwoners en ondernemersWat is er aan de hand
We willen dat onze inwoners zich op en top welkom voelen binnen onze gemeentelijke organisatie (hostmanship). In het verleden hebben we hier stappen voor gezet door gastvrijheid te integreren in diverse aspecten van dienstverlening. Niet alleen bij de balie of telefoon, maar ook in beleid, communicatie en de processen. Voor 2026 is het tijd om de principes van goed hostmanship op te frissen en waar nodig te vernieuwen.
Wat willen we bereiken
We willen dat elke inwoner zich welkom voelt bij alle fysieke en digitale contacten met de gemeente. Onze medewerkers handelen daarbij zichtbaar vanuit de waarden van hostmanship, zoals we die met elkaar hebben afgesproken.
We gaan uit van de leefwereld van inwoners en maken het verschil bij de wijze hoe we hen benaderen. In 2026 zullen we deze werkwijze verder verankeren in onze organisatiecultuur en bij de teams.
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af• Burgerpeiling
• Relatie inwoner en gemeente
• Verkiezingen
• Via centraal stembureau (gemeenteraadsverkiezing)
Op grond van welke beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - 1.1 Bestuur - Op grond van welke beleid/afspraak handelen we• Persnotitie
• Nota participatie
• Notitie wijkwethouderschap
• Gedragscode politieke ambtsdragers
• Notitie Integriteit
• Reglement van orde van de gemeenteraad
• Verordening op de raadscommissies
• Verordening rekenkamercommissie
• Referendumverordening
• Verordening commissie bezwaarschriften
• Nota Verbonden Partijen
• Kieswet
• Wet digitale toegankelijkheid
• WMEBV
1.2 Veiligheid
Terug naar navigatie - - 1.2 VeiligheidWat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 1.2 Veiligheid - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?1.2.1 Veiligheid
Terug naar navigatie - 1.2 Veiligheid - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 1.2.1 VeiligheidWat is er aan de hand
Op het vlak van veiligheid speelt er veel. In het brede veiligheidsdomein zien we de consequenties van de geopolitieke ontwikkelingen terug. We ervaren Europees en landelijk de dreiging van hybride oorlogvoering van statelijke actoren die er belang bij hebben de westerse samenleving te ontwrichten en de democratieën te ondermijnen. Acties richten zich op kwetsbare processen, zoals vitale infrastructuur en beïnvloeding van besluitvormingsprocessen en verkiezingen door het verspreiden van desinformatie.
Ongelijkheid in kansen en mogelijkheden is een voedingsbodem voor maatschappelijke polarisatie. Sommige groepen in onze samenleving staan op achterstand. Dit leidt tot een gevoel van onbehagen en afname van vertrouwen in politiek en overheid.
We signaleren dat digitale criminaliteit een steeds grotere vlucht neemt, zeker door de snelle ontwikkeling van AI. Het daderprofiel strekt zich uit van jonge gelegenheidsdaders tot statelijke actoren en professionele cyberbendes.
Het criminele circuit verhardt. Landelijk zien we dat het gebruik van excessief geweld, zoals de inzet van explosieven, op een laagdrempelige wijze wordt toegepast. Dat leidt maatschappelijk tot een toename van onveiligheidsgevoelens. We zien, zowel landelijk, regionaal, als lokaal, jeugdige aanwas in criminele samenwerkingsverbanden.
De aanpak van ondermijnende criminaliteit vraagt continue aandacht. De onderwereld vermengt zich met de bovenwereld en dat resulteert vaak in uitbuiting van kwetsbare bevolkingsgroepen (mensenhandel, criminele uitbuiting van jeugdigen en vluchtelingen).
Wat willen we bereiken
Een veilige gemeente, waar inwoners, ondernemers en de ambtelijke en bestuurlijke organisatie zich bewust zijn van risico’s en voldoende weerbaar zijn om risico’s en dreigingen het hoofd te bieden.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - 1.2 Veiligheid - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we• Integraal Veiligheidsplan 2023 - 2027
• Algemene plaatselijke verordening Krimpen aan den IJssel
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - 1.2 Veiligheid - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afVeiligheid
• Openbare orde en veiligheid
• Evaluatie integraal veiligheidsplan
• Jaarverslag Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
• Jaarverslag Politie Eenheid Rotterdam
• Jaarverslag Milieudienst DCMR
Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - Wat mag het kostenBestuur en Veiligheid |
Rekening |
Begroting |
Begroting |
Meerjarenraming |
||
|---|---|---|---|---|---|---|
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|
Lasten |
||||||
Bestuur |
3.547 |
3.720 |
3.340 |
3.425 |
3.552 |
3.699 |
Veiligheid |
4.318 |
4.505 |
4.744 |
4.866 |
5.012 |
5.133 |
Totaal lasten |
7.865 |
8.224 |
8.084 |
8.290 |
8.564 |
8.832 |
Baten |
||||||
Bestuur |
626 |
664 |
681 |
697 |
713 |
729 |
Veiligheid |
121 |
118 |
122 |
125 |
128 |
131 |
Totaal baten |
746 |
782 |
802 |
821 |
841 |
860 |
Totaal saldo van geraamde baten en lasten |
-7.119 |
-7.442 |
-7.281 |
-7.469 |
-7.724 |
-7.973 |
Reservemutaties |
43 |
510 |
||||
Geraamd resultaat |
-7.076 |
-6.932 |
-7.281 |
-7.469 |
-7.724 |
-7.973 |
Indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 1 Bestuur en veiligheid - IndicatorenDe ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom jaartal staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.
In de kolom ‘begroting 2025’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2025. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.
De lokale indicator "% inwoners dat veel vertrouwen heeft in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd" is vanaf deze begroting aangepast naar "% inwoners dat vertrouwen heeft in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd". Met deze aanpassing worden inwoners die kiezen voor de categorie “niet veel/niet weinig vertrouwen” ook meegenomen. Dit is meer in lijn met de beantwoording van de Burgerpeiling zoals die jaarlijks wordt uitgevraagd.
Basisset indicatoren programma Bestuur en veiligheid |
Begroting 2026 |
Jaartal |
Begroting 2025 |
Jaartal |
Bron |
|---|---|---|---|---|---|
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. |
1,08 |
2024 |
0,70 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal geweldsmisdrijven, per 1.000 inwoners. |
3,20 |
2024 |
2,70 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners. |
1,42 |
2024 |
1,20 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal vernielingen en beschadigingen, per 1.000 inwoners. |
2,12 |
2024 |
3,10 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal verwijzingen naar Halt, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-18 jaar |
8 |
2024 |
30 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal jongeren met een delict voor de rechter in de leeftijd van 12-21 jaar |
1% |
2023 |
1% |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Lokale indicatoren programma Bestuur en veiligheid |
Begroting 2026 |
Jaartal |
Begroting 2025 |
Jaartal |
Bron |
% inwoners dat vertrouwen heeft in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd* |
73% |
2025 |
71% |
2023 |
Burgerpeiling |
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de samenwerking met inwoners en organisaties en de mate waarin zij worden betrokken bij de totstandkoming en uitvoering van beleid |
6,3 |
2025 |
6,06 |
2023 |
Burgerpeiling |
% uitrukken van de brandweer binnen de normtijd |
93% |
2024 |
88% |
2023 |
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond |
% uitrukken ambulance binnen normtijd |
A1(inclusief A0): prestatie 83,76% A2: prestatie 93,10% |
2024 |
A1: prestatie 83,28% A2: prestatie 89,39% |
2023 |
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond |
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening van de gemeente |
7,1 |
2025 |
6,86 |
2023 |
Burgerpeiling |
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de digitale dienstverlening van de gemeente |
7,20 |
2025 |
7,10 |
2023 |
Burgerpeiling |