Paragraaf H Subsidies

Inleiding

Terug naar navigatie - Paragraaf H Subsidies - Inleiding

Subsidieverlening vindt zijn wettelijke basis in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Hierin zijn algemene regels opgenomen over subsidiëring die ook voor de gemeentelijke overheid gelden. De hoofdregel van de subsidietitel in de Awb is dat subsidies gebaseerd moeten zijn op een wettelijk voorschrift. Voor gemeenten is dat wettelijk voorschrift een gemeentelijke verordening als aanvulling op, en specificering van, de Awb.

Rol raad

Terug naar navigatie - Paragraaf H Subsidies - Rol raad

In de Algemene Subsidie Verordening (ASV) 2018 is de kaderstellende rol van de gemeenteraad uitgewerkt. De ASV 2018 regelt de procedures voor subsidieverlening en vaststelling. Met de behandeling van de programmabegroting stelt de raad de subsidieplafonds vast. Binnen deze vastgestelde plafonds neemt het college de uitvoering ter hand. De raad heeft de mogelijkheid om door middel van bijvoorbeeld nieuw beleid de (financiële) kaders bij te stellen. Tijdens de behandeling van de jaarrekening heeft de raad een controlerende rol.

Herziening subsidieverordening
De ASV 2018 wordt eind 2025, begin 2026 geactualiseerd, evenals de bijbehorende beleidsregels. Naar verwachting wordt de verordening 1e helft 2026 aan u voorgelegd.

Waarom subsidiëring

Terug naar navigatie - Paragraaf H Subsidies - Waarom subsidiëring

De gemeente betaalt op grond van het algemeen belang een deel van de kosten die een subsidieontvanger heeft gemaakt. Het gaat hierbij om activiteiten waar een wettelijke verplichting op rust of activiteiten die de overheid wenselijk of nuttig vindt. Het subsidiegeld komt uit de algemene middelen, of wordt via een specifieke uitkering aan de gemeente verstrekt. Met subsidies beoogt de gemeente haar beleid in de praktijk vorm te geven, of bij te sturen.

Subsidiebenamingen

Terug naar navigatie - Paragraaf H Subsidies - Subsidiebenamingen

De Awb fungeert als basisregeling en biedt veel beleidsvrijheid aan bijzondere subsidieregelingen en subsidiebeschikkingen. Het is de vraag of een veelvoud aan benamingen de praktijk ten goede komt. In de ASV 2018 kozen we voor twee benamingen: structurele en incidentele subsidies. Deze benamingen proberen het verschil aan te geven tussen de jaarlijks aan instellingen verstrekte subsidies en de incidentele projectsubsidies.

Structurele subsidies
Bij de structurele subsidie gaat het om een subsidie voor voortdurende activiteiten van een instelling, organisatie of vereniging. Deze wordt in principe jaarlijks verleend en heeft dan ook een structureel karakter. Hieronder vallen:

Budgetsubsidies
Een subsidie waarbij de instelling een bedrag krijgt toegewezen om een van tevoren overeengekomen prestatie uit te voeren. Veelal betreft het hier professionele instellingen. Aan de aanvraag tot subsidieverlening ligt vooraf door de gemeente geformuleerd beleid ten grondslag.
Onderdeel van budgetsubsidie kan huurvergoeding zijn.

Erkenningssubsidies
Een subsidie die we verstrekken als waardering voor het uitvoeren van activiteiten die ten goede komen aan de inwoners van de gemeente, veelal op basis van vrijwilligers.

Incidentele subsidies
Incidentele subsidies zijn subsidies voor een eenmalige activiteit, of een activiteit waarvoor het college slechts voor een vooraf maximaal bepaalde tijd subsidie wil verlenen. Hieronder vallen:

Projectsubsidies
Een subsidie die tijdelijk en doelgericht is van aard. De subsidie is gericht op een prestatie, activiteit, evenement, product of resultaat die aansluit op gemeentelijk beleid, die in tijd beperkt is én inhoudelijk een afgerond resultaat oplevert.

Zoals genoemd is niet de naam van de subsidie van belang, maar het feit of er een structurele (jaarlijkse) subsidierelatie met de ontvanger bestaat of dat het een incidentele subsidie betreft.
Hierdoor bestaat de mogelijkheid om in de subsidiebeleidsregels andere dan bovengenoemde subsidienamen te gebruiken, mits duidelijk is welk type subsidie het betreft.

Indexering subsidies

Terug naar navigatie - Paragraaf H Subsidies - Indexering subsidies

In de begroting 2026 zijn de subsidies geïndexeerd met 2,5% ten opzichte van de begroting 2025. Een aantal partijen ontvangt ook subsidie voor huur. Over indexering van de huur zijn separate afspraken gemaakt. De huur is voor het jaar 2025 ook verhoogd met 2,5%. 

Subsidieplafonds

Terug naar navigatie - Paragraaf H Subsidies - Subsidieplafonds

De subsidieplafonds worden vastgesteld op het begrote budget per programma.

De volgende subsidieplafonds worden  vastgesteld:

Bestuur en Veiligheid               €        10.832
Ruimtelijk Domein:                    €     583.032
Maatschappelijk Domein:      € 4.199.024
Sociaal Domein:                            € 3.108.684

In 2026 is er sprake van een incidentele ophoging van het subsidieplafond voor het maatschappelijk domein met € 150.000 in verband met de besteding van middelen van de specifieke uitkering Onderwijsachterstandenbeleid. Bij de vaststelling van de subsidies 2024 in het jaar 2025 is een zelfde bedrag met betrekking tot deze specifieke uitkering is terugontvangen, als gevolg van minder levering van VVE-activiteiten.  Het geld wordt "bewaard" op de balans. Wij mogen deze middelen in de door het Rijk vastgestelde OAB-periode 2023-2026 alsnog benutten. In 2026 worden deze middelen daarom opnieuw ingezet voor een incidentele subsidieverstrekking aan de kinderopvangorganisaties die VE verstrekken. Hierdoor voorkomen wij dat het overschot van de ontvangen specifieke uitkering bij de vaststelling  wordt teruggevorderd door het Rijk .

Een totaal overzicht van de subsidies staat op de volgende pagina:

Programma/beleidsthema
nr
Beleidsregel
Subsidieverlening >= € 50.000
Subsidie plafonds
Budget subsidies
Erkenning subsidies
Project subsidies
Huur subsidies
Bestuur en veiligheid
Bestuur
Veiligheid
4.0
Krimpenwijzer
11
Subsidieplafond Bestuur en Veiligheid
11
Ruimtelijk domein
Openbare ruimte en verkeer
3.14
Beheer Kinderboerderij
Kinderboerderij
451
114
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Afval, riolering en begraven
7.2
Rioolgerelateerde voorzieningen
18
Subsidieplafond Ruimtelijk domein
583
Maatschappelijk domein
Sport en recreatie
3.6
Sport
5
2
3.13
Beheer Binnensportaccommodaties
Synerkri
467
589
3.6
Sport
18
4.1
Maatschappelijke participatie preventie
Synerkri
454
Cultuur
3.2
Bibliotheekwerk
Bibliotheek
625
2
127
3.3
Kunst en musea
Streekmuseum, Synerkri
229
10
33
3.4
Muziek
12
5
3.5
Media
39
3.7
Evenementen
68
3.8
Maatschappelijke participatie samenleven
16
3
3.8
Maatschappelijke participatie samenleven
2
3.15
Cultuureducatie
Muziekschool
476
6
90
Onderwijs
3.9
Peuterspeelzaalwerk inclusief VVE
Royal Kids Home, Kinderdam, Stichting Reformatorische Kinderopvang
665
230
4.0
Krimpenwijzer
26
Economie
Subsidieplafond Maatschappelijk domein
4.199
Sociaal domein
Preventie
3.0
Sociaal Domein Algemeen
11
3.8
Maatschappelijke participatie samenleven
14
5
14
3.11
Gemeentelijke antidiscriminatievoorziening
4.1
Maatschappelijke participatie preventie
Synerkri
319
37
57
4.2
Deskundigheidsbevordering vrijwilligers
8
4.3
Informele zorg door vrijwilligersorganisatie
24
31
4.4
Jeugdgezondheidszorg
Centrum voor Jeugd en Gezin
1.016
9
4.6
Jeugd- en Jongerenwerk
Gro up
419
48
4.0
Krimpenwijzer
10
4.0
Krimpenwijzer
33
4.7
Preventieve gezondheidszorg
29
3
120
Basishulp
4.0
Krimpenwijzer
ContourdeTwern
253
11
186
4.5
Opvoed- en opgroeiondersteuning
5.0
Basishulp
11
4.8
Algemeen maatschappelijk werk
12
39
Individuele hulp
4.0
Krimpenwijzer
ContourdeTwern
89
Opvang en inburgering
111
189
Subsidieplafond Sociaal domein
3.109
Totaal
7.902
5.564
251
918
1.168