Paragraaf H Subsidies
Inleiding
Terug naar navigatie - Paragraaf H Subsidies - InleidingSubsidieverlening vindt zijn wettelijke basis in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Hierin zijn algemene regels opgenomen over subsidiëring die ook voor de gemeentelijke overheid gelden. De hoofdregel van de subsidietitel in de Awb is dat subsidies gebaseerd moeten zijn op een wettelijk voorschrift. Voor gemeenten is dat wettelijk voorschrift een gemeentelijke verordening als aanvulling op, en specificering van, de Awb.
Rol raad
Terug naar navigatie - Paragraaf H Subsidies - Rol raadIn de Algemene Subsidie Verordening (ASV) 2018 is de kaderstellende rol van de gemeenteraad uitgewerkt. De ASV 2018 regelt de procedures voor subsidieverlening en vaststelling. Met de behandeling van de programmabegroting stelt de raad de subsidieplafonds vast. Binnen deze vastgestelde plafonds neemt het college de uitvoering ter hand. De raad heeft de mogelijkheid om door middel van bijvoorbeeld nieuw beleid de (financiële) kaders bij te stellen. Tijdens de behandeling van de jaarrekening heeft de raad een controlerende rol.
Herziening subsidieverordening
De ASV 2018 wordt eind 2025, begin 2026 geactualiseerd, evenals de bijbehorende beleidsregels. Naar verwachting wordt de verordening 1e helft 2026 aan u voorgelegd.
Waarom subsidiëring
Terug naar navigatie - Paragraaf H Subsidies - Waarom subsidiëringDe gemeente betaalt op grond van het algemeen belang een deel van de kosten die een subsidieontvanger heeft gemaakt. Het gaat hierbij om activiteiten waar een wettelijke verplichting op rust of activiteiten die de overheid wenselijk of nuttig vindt. Het subsidiegeld komt uit de algemene middelen, of wordt via een specifieke uitkering aan de gemeente verstrekt. Met subsidies beoogt de gemeente haar beleid in de praktijk vorm te geven, of bij te sturen.
Subsidiebenamingen
Terug naar navigatie - Paragraaf H Subsidies - SubsidiebenamingenDe Awb fungeert als basisregeling en biedt veel beleidsvrijheid aan bijzondere subsidieregelingen en subsidiebeschikkingen. Het is de vraag of een veelvoud aan benamingen de praktijk ten goede komt. In de ASV 2018 kozen we voor twee benamingen: structurele en incidentele subsidies. Deze benamingen proberen het verschil aan te geven tussen de jaarlijks aan instellingen verstrekte subsidies en de incidentele projectsubsidies.
Structurele subsidies
Bij de structurele subsidie gaat het om een subsidie voor voortdurende activiteiten van een instelling, organisatie of vereniging. Deze wordt in principe jaarlijks verleend en heeft dan ook een structureel karakter. Hieronder vallen:
Budgetsubsidies
Een subsidie waarbij de instelling een bedrag krijgt toegewezen om een van tevoren overeengekomen prestatie uit te voeren. Veelal betreft het hier professionele instellingen. Aan de aanvraag tot subsidieverlening ligt vooraf door de gemeente geformuleerd beleid ten grondslag.
Onderdeel van budgetsubsidie kan huurvergoeding zijn.
Erkenningssubsidies
Een subsidie die we verstrekken als waardering voor het uitvoeren van activiteiten die ten goede komen aan de inwoners van de gemeente, veelal op basis van vrijwilligers.
Incidentele subsidies
Incidentele subsidies zijn subsidies voor een eenmalige activiteit, of een activiteit waarvoor het college slechts voor een vooraf maximaal bepaalde tijd subsidie wil verlenen. Hieronder vallen:
Projectsubsidies
Een subsidie die tijdelijk en doelgericht is van aard. De subsidie is gericht op een prestatie, activiteit, evenement, product of resultaat die aansluit op gemeentelijk beleid, die in tijd beperkt is én inhoudelijk een afgerond resultaat oplevert.
Zoals genoemd is niet de naam van de subsidie van belang, maar het feit of er een structurele (jaarlijkse) subsidierelatie met de ontvanger bestaat of dat het een incidentele subsidie betreft.
Hierdoor bestaat de mogelijkheid om in de subsidiebeleidsregels andere dan bovengenoemde subsidienamen te gebruiken, mits duidelijk is welk type subsidie het betreft.
Indexering subsidies
Terug naar navigatie - Paragraaf H Subsidies - Indexering subsidiesIn de begroting 2026 zijn de subsidies geïndexeerd met 2,5% ten opzichte van de begroting 2025. Een aantal partijen ontvangt ook subsidie voor huur. Over indexering van de huur zijn separate afspraken gemaakt. De huur is voor het jaar 2025 ook verhoogd met 2,5%.
Subsidieplafonds
Terug naar navigatie - Paragraaf H Subsidies - SubsidieplafondsDe subsidieplafonds worden vastgesteld op het begrote budget per programma.
De volgende subsidieplafonds worden vastgesteld:
Bestuur en Veiligheid € 10.832
Ruimtelijk Domein: € 583.032
Maatschappelijk Domein: € 4.199.024
Sociaal Domein: € 3.108.684
In 2026 is er sprake van een incidentele ophoging van het subsidieplafond voor het maatschappelijk domein met € 150.000 in verband met de besteding van middelen van de specifieke uitkering Onderwijsachterstandenbeleid. Bij de vaststelling van de subsidies 2024 in het jaar 2025 is een zelfde bedrag met betrekking tot deze specifieke uitkering is terugontvangen, als gevolg van minder levering van VVE-activiteiten. Het geld wordt "bewaard" op de balans. Wij mogen deze middelen in de door het Rijk vastgestelde OAB-periode 2023-2026 alsnog benutten. In 2026 worden deze middelen daarom opnieuw ingezet voor een incidentele subsidieverstrekking aan de kinderopvangorganisaties die VE verstrekken. Hierdoor voorkomen wij dat het overschot van de ontvangen specifieke uitkering bij de vaststelling wordt teruggevorderd door het Rijk .
Een totaal overzicht van de subsidies staat op de volgende pagina:
Programma/beleidsthema |
nr |
Beleidsregel |
Subsidieverlening
>= € 50.000 |
Subsidie
plafonds |
Budget
subsidies |
Erkenning
subsidies |
Project
subsidies |
Huur
subsidies |
|
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bestuur en veiligheid |
|||||||||
Bestuur |
|||||||||
Veiligheid |
4.0 |
Krimpenwijzer |
11 |
||||||
Subsidieplafond Bestuur en Veiligheid |
11 |
||||||||
Ruimtelijk domein |
|||||||||
Openbare ruimte en verkeer |
3.14 |
Beheer Kinderboerderij |
Kinderboerderij |
451 |
114 |
||||
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
|||||||||
Afval, riolering en begraven |
7.2 |
Rioolgerelateerde voorzieningen |
18 |
||||||
Subsidieplafond Ruimtelijk domein |
583 |
||||||||
Maatschappelijk domein |
|||||||||
Sport en recreatie |
3.6 |
Sport |
5 |
2 |
|||||
3.13 |
Beheer Binnensportaccommodaties |
Synerkri |
467 |
589 |
|||||
3.6 |
Sport |
18 |
|||||||
4.1 |
Maatschappelijke participatie preventie |
Synerkri |
454 |
||||||
Cultuur |
3.2 |
Bibliotheekwerk |
Bibliotheek |
625 |
2 |
127 |
|||
3.3 |
Kunst en musea |
Streekmuseum, Synerkri |
229 |
10 |
33 |
||||
3.4 |
Muziek |
12 |
5 |
||||||
3.5 |
Media |
39 |
|||||||
3.7 |
Evenementen |
68 |
|||||||
3.8 |
Maatschappelijke participatie samenleven |
16 |
3 |
||||||
3.8 |
Maatschappelijke participatie samenleven |
2 |
|||||||
3.15 |
Cultuureducatie |
Muziekschool |
476 |
6 |
90 |
||||
Onderwijs |
3.9 |
Peuterspeelzaalwerk inclusief VVE |
Royal Kids Home, Kinderdam, Stichting Reformatorische Kinderopvang |
665 |
230 |
||||
4.0 |
Krimpenwijzer |
26 |
|||||||
Economie |
|||||||||
Subsidieplafond Maatschappelijk domein |
4.199 |
||||||||
Sociaal domein |
|||||||||
Preventie |
3.0 |
Sociaal Domein Algemeen |
11 |
||||||
3.8 |
Maatschappelijke participatie samenleven |
14 |
5 |
14 |
|||||
3.11 |
Gemeentelijke antidiscriminatievoorziening |
||||||||
4.1 |
Maatschappelijke participatie preventie |
Synerkri |
319 |
37 |
57 |
||||
4.2 |
Deskundigheidsbevordering vrijwilligers |
8 |
|||||||
4.3 |
Informele zorg door vrijwilligersorganisatie |
24 |
31 |
||||||
4.4 |
Jeugdgezondheidszorg |
Centrum voor Jeugd en Gezin |
1.016 |
9 |
|||||
4.6 |
Jeugd- en Jongerenwerk |
Gro up |
419 |
48 |
|||||
4.0 |
Krimpenwijzer |
10 |
|||||||
4.0 |
Krimpenwijzer |
33 |
|||||||
4.7 |
Preventieve gezondheidszorg |
29 |
3 |
120 |
|||||
Basishulp |
4.0 |
Krimpenwijzer |
ContourdeTwern |
253 |
11 |
186 |
|||
4.5 |
Opvoed- en opgroeiondersteuning |
||||||||
5.0 |
Basishulp |
11 |
|||||||
4.8 |
Algemeen maatschappelijk werk |
12 |
39 |
||||||
Individuele hulp |
4.0 |
Krimpenwijzer |
ContourdeTwern |
89 |
|||||
Opvang en inburgering |
111 |
189 |
|||||||
Subsidieplafond Sociaal domein |
3.109 |
||||||||
Totaal |
7.902 |
5.564 |
251 |
918 |
1.168 |