Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidenteel / structureel - Incidentele baten en lasten

Bij de beoordeling of een raming structureel of incidenteel is, gaat het om het principe of de raming voortvloeit uit de normale bedrijfsvoering. Als dat zo is, dan is de raming structureel. Binnen de normale bedrijfsvoering kan het voorkomen, dat er in het ene jaar geen of nauwelijks lasten voor een bepaald onderdeel zijn (verkiezingen), terwijl dat in het andere jaar wel zo is. Ook kunnen er in een bepaald jaar hogere lasten (bijvoorbeeld extra kosten representatie) of baten (bijvoorbeeld leges omgevingsvergunningen) zijn. In al deze gevallen zal dan toch sprake zijn van structurele baten en lasten, omdat ze voortvloeien uit de normale bedrijfsvoering. Wanneer we dit uitgangspunt hanteren, is slechts sprake van incidentele baten en lasten in de volgende situaties:

  • Nieuwe baten en/of lasten die zich maximaal drie jaar voordoen;
  • Exploitatieverliezen;
  • Mogelijke effecten van het afstoten van activa en/of het doen van extra afschrijvingen;
  • Beschikkingen over en stortingen in de (algemene) reserves;
  • Winstafdrachten en/of verliesbijdragen van/aan het grondbedrijf;
  • Verrekeningen van oude jaren.

In het overzicht van incidentele baten en lasten zijn de reservemutaties weergegeven bij de betreffende incidentele posten. Tevens bevat het overzicht de incidentele posten van nieuw beleid, zodat een volledig en realistisch beeld ontstaat van alle incidentele baten en lasten die voor de komende jaren worden voorzien.

Incidentele posten inclusief mutaties reserves
Reserve
Begroting
Meerjarenraming
2026
2027
2028
2029
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Lasten
Baten
Programma 2 Ruimtelijk domein
MPG 2025
Grondexploitatie
597
897
158
458
300
300
Omgevingsplan
Vrije reserve
287
287
269
269
239
239
279
279
Bijdrage voorbereidingskrediet Algeracorridor
Eneco
106
106
Stortingen kapitaallasten openbare ruimte
MN Buitenruimte
1.210
121
1.045
242
1.103
446
1.336
446
Egalisatie opbrengst omgevingsvergunningen
Omgevingsvergunningen
83
240
66
148
Programma 3 Maatschappelijk domein
Versterking omvang reserve
Maatschappelijke voorzieningen
1.500
Opknappen oude schoolgebouwen Groeiplaneet
Maatschappelijke voorzieningen
111
21
Aanvullende vergoeding zwembad De Lansingh
Maatschappelijke voorzieningen
300
75
Stortingen kapitaallasten openbare ruimte
MN Buitenruimte
34
34
34
34
Programma 4 Sociaal domein
Woonzorgvisie
Vrije reserve
25
25
Kinderopvangtoeslagaffaire
400
400
Dekking toezicht en handhaving wmo
Vrije reserve
20
20
Totaal
4.261
2.266
1.747
1.065
1.441
985
1.649
1.173

Structureel en reëel evenwicht

Terug naar navigatie - Incidenteel / structureel - Structureel en reëel evenwicht

Het begrip "evenwicht" wordt nader toegelicht in de Gemeentewet. De toezichthouder toetst of de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Met het begrip "structureel evenwicht" wordt nadrukkelijk bedoeld dat in de begroting structurele lasten gedekt dienen te worden door structurele baten. Het reëel evenwicht houdt in dat onderzoek wordt gedaan naar de realiteit van de ramingen. Daarbij dienen de begrotingen en meerjarenramingen volledig te zijn.

Het overzicht van incidentele baten en lasten is van essentieel belang voor het toezichtcriterium structureel en reëel evenwicht. Voor een juist beeld van de budgettaire positie worden de incidentele componenten uit het saldo geëlimineerd. De begroting voldoet in 2026 aan het toezichtcriterium structureel en reëel evenwicht: de structurele lasten worden volledig gedekt door structurele baten.

Structureel evenwicht
Begroting
Meerjarenraming
2026
2027
2028
2029
Lasten
Incidentele lasten
837
269
239
279
Incidentele reservemutaties
3.424
1.478
1.202
1.370
Structurele lasten
104.739
107.885
108.842
116.644
Baten
Incidentele baten
997
158
Incidentele reservemutaties
1.269
907
985
1.173
Structurele baten
107.090
110.085
107.949
114.832
Geraamd structureel resultaat
2.351
2.199
-893
-1.812