Programma 4 Sociaal domein
Hoofdambitie
Terug naar navigatie - Programma 4 Sociaal domein - HoofdambitieDe grootste uitdaging binnen het sociale domein is de landelijke toename van de toekomstige zorgvraag. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkelingen binnen jeugd en de vergrijzing. Daartegenover staat een steeds krapper wordende arbeidsmarkt en een druk op de beschikbare financiële middelen. Dit alles zorgt er voor dat we het niet kunnen blijven doen zoals we het deden.
In 2025 is het visiedocument Samen op Koers vastgesteld. Deze visie is de basis voor onze aanpak voor een gezonde, veerkrachtige woonomgeving in Krimpen aan den IJssel. Dit document bevat de beleidslijn voor de komende jaren. Deze visie speelt in op de hierboven geschetste uitdagingen en veranderingen in de samenleving. De rode draad van de vastgestelde visie is dan ook ‘anders denken en doen’.
De komende periode gaan we actief met deze visie aan de slag en vertalen we deze naar alle onderdelen van het sociaal domein.
4.1 Preventie
Terug naar navigatie - - 4.1 PreventiePreventie
Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - PreventieOm bewoners op eigen kracht mee te kunnen laten doen, blijven we inzetten op preventie. Door hun gezondheid te bevorderen en beschermen, zorgen we ervoor dat ze zo lang mogelijk vitaal en zelfstandig blijven. Hierdoor voorkomen we grote(re) problemen en crisisgevallen. Voorkomen is beter dan genezen. Preventie levert op de langere termijn kostenbesparing op. Ook zorgt het voor meer kwaliteit van leven.
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?4.1.1 Wet integrale Suïcidepreventie
Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 4.1.1 Wet integrale SuïcidepreventieWat is er aan de hand?
Vanaf 1 januari 2026 gaat de nieuwe wet integrale suïcidepreventie in, als onderdeel van de Wet publieke gezondheid. Deze wet verplicht gemeenten om integraal beleid te voeren op het voorkomen van suïcide. Op dit moment onderzoeken we regionaal hoe dit in te richten.
Wat willen we bereiken?
Doelstelling is een uniform beleid op het voorkomen van suïcide. Deels zal dit gericht zijn op voorkomen van mentale problemen. Vroegtijdige signalering zal nog meer aandacht gaan krijgen.
4.1.2 Krimpenvoorelkaar
Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 4.1.2 KrimpenvoorelkaarWat is er aan de hand?
In Krimpen aan den IJssel werken allerlei lokale organisaties samen om de sociale basis te versterken. Denk aan welzijnsorganisaties, vrijwilligersinitiatieven, zorgaanbieders, cultuurorganisaties en sportverenigingen. Uit gesprekken met bewoners en partners blijkt dat er nog geen centrale, toegankelijke plek is waar inwoners en organisaties elkaar eenvoudig kunnen vinden voor hulp, vrijwilligerswerk en ontmoeting.
Wat willen we bereiken?
De gemeente wil met Krimpenvoorelkaar een digitaal platform realiseren dat vraag en aanbod van vrijwillige inzet en ondersteuning inzichtelijk en bereikbaar maakt. Het doel is inwoners en organisaties met elkaar te verbinden, op een laagdrempelige manier. Ook willen we met het platform de participatie bevorderen en de sociale basis in de gemeente versterken.
4.1.3 Lokaal Gezondheidsbeleid
Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 4.1.3 Lokaal GezondheidsbeleidWat is er aan de hand?
Vanuit de Wet publieke gezondheid hebben we als gemeente de verplichting op basis van het landelijk gezondheidsbeleid ook een lokaal gezondheidsbeleid vast te stellen. In 2025 wordt het landelijk beleid vastgesteld, we zullen hierop dan ook ons lokale beleid inrichten.
Met ons gezondheidsbeleid geven we richting aan hoe we de gezondheid van inwoners bevorderen en beschermen. Het beleid helpt ons om duidelijke keuzes te maken, prioriteiten te stellen en middelen doelgericht in te zetten. Ook zorgt het voor samenhang en samenwerking tussen verschillende domeinen, zoals zorg, welzijn, sport, onderwijs en leefomgeving. Zo verkleinen we gezondheidsverschillen, versterken we preventie en leggen we een toekomstbestendige basis voor een gezonde gemeenschap.
Wat willen we bereiken?
Naar verwachting zullen wij eind 2025 of uiterlijk begin 2026 het nieuwe lokale gezondheidsbeleid vaststellen.
Vanaf dat moment kunnen we gericht starten met de uitvoering. In 2026 betekent dit, dat we bestaande initiatieven voortzetten of verder doorontwikkelen. In veel gevallen sluiten we ook aan bij nieuwe regionale of landelijke interventies voortkomend uit het Integraal Zorg Akkoord of het Aanvullend Zorg en Welzijn Akkoord. Dit alles gebeurt binnen de bestaande middelen voor 2026. De richting en uitgangspunten in het beleid, vormen daarbij het startpunt. Zo kunnen we stap voor stap werken aan een gezondere gemeente en een stevig fundament voor een gezonde toekomst van onze gemeenschap.
4.1.4 Aanvullend Zorg- en Welzijnakkoord (AZWA)
Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 4.1.4 Aanvullend Zorg- en Welzijnakkoord (AZWA)Wat is er aan de hand?
Vanuit het Integraal Zorgakkoord (IZA) is in de regio Rotterdam/Capelle/Krimpen een regioplan opgesteld. De gezamenlijke ambitie luidt: Samen maken we onze regio gezond. We streven naar gezonde en gelukkige inwoners, die zoveel mogelijk zelf regie voeren over hun leven en die naar elkaar omzien. Voor degenen die ondersteuning of zorg nodig hebben, zetten we ons als regio in om toegankelijkheid, kwaliteit en betaalbaarheid te waarborgen.
Het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) sluit hierop aan met de ambitie om in 2040 een gezonde generatie te realiseren. De nadruk ligt daarbij op het investeren in preventie en het versterken van gezondheid. Dat doen we samen met lokale partners op het gebied van gezondheid, sport en bewegen.
Met het nieuwe Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA), dat waarschijnlijk het laatste kwartaal van 2025 wordt bekrachtigd, brengen we deze ambities nadrukkelijk samen. Daarmee versterken we de verbinding tussen welzijn (het sociaal domein) en zorg, zodat inwoners optimaal worden ondersteund in hun gezondheid en welzijn, nu én in de toekomst.
Wat willen we bereiken?
Partijen in de zorg- en welzijnssector werken zowel lokaal als regionaal samen om de zorg toegankelijk, kwalitatief en betaalbaar te houden. De basis hiervoor vormt het Regioplan van de Zorgkantoorregio Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Rotterdam – Samen Zorgen voor Morgen. Om de ambities concreet te maken, zijn tien thema’s benoemd: acute zorg, arbeidsmarkt, bewustwording en gezonde leefstijl, chronische zorg, coördinatie van capaciteiten, digitalisering, gezond ouder worden, jeugd en gezin, de wijk en mentale gezondheid. Binnen deze thema’s ligt de nadruk op het vergroten van bewustwording over gezond leven en het versterken van zelf- en samenredzaamheid. Van essentieel belang is dat gemeenten en zorgaanbieders domeinoverstijgend en integraal samenwerken.
Het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) richt zich op het realiseren van een gezonde generatie in 2040, waarbij mensen opgroeien, leven, werken en wonen in een gezonde leefomgeving, met een sterke sociale basis.
Met het Aanvullend Zorg- en Welzijnsakkoord (AZWA) komen deze ambities samen. Het doel is om beide kaders te integreren in het regioplan, zodat er effectief wordt ingezet op preventie en op een integrale, domeinverbindende samenwerking tussen gemeenten en zorg- en welzijnspartners.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen weBinnen het Sociaal Domein is het beleidsplan Sociaal Domein ons kader.
• Actieplan inburgering 2021-2022
• Actieprogramma Armoede en schulden
• Actieprogramma Mantelzorg
• Actieprogramma Vrijwilligerswerkbeleid
• Actieprogramma Dementievriendelijke gemeenschap
• Nationaal en Lokaal Preventieakkoord
• Gemeenschappelijke regeling GGD Rijnmond
• Integraal plan van aanpak GALA 2023 - 2026
• Regeling Integraal Zorgakkoord 2023-2026 (IZA)
• Dienstverleningsovereenkomst Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - 4.1 Preventie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af• Jeugd en jeugdhulpverlening
• Kwartaalrapportage inburgering
• Onderwijs
• Gemeentelijke monitor sociaal domein
• Gezondheid in kaart (rapportage GGD Rotterdam-Rijnmond 2018-2021)
• Jaarrapportage vroegsignalering schulden (Q1)
4.2 Basishulp
Terug naar navigatie - - 4.2 BasishulpBasishulp
Terug naar navigatie - 4.2 Basishulp - BasishulpAls Krimpenaren het niet redden op eigen kracht, kan hulp of ondersteuning nodig zijn. We organiseren deze ondersteuning zo dat we onze bewoners in hun kracht zetten en dat zij de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. We zetten in op gemakkelijke toegang tot de juiste ondersteuning/zorg. Geen indicatie, maar passende basishulp. Geen doorverwijzingen, maar individuele hulp. Ondersteuning en zorg die snel en op maat beschikbaar zijn.
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.2 Basishulp - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?4.2.1 Doorontwikkeling KrimpenWijzer (KrimpenWijzer 2.0)
Terug naar navigatie - 4.2 Basishulp - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 4.2.1 Doorontwikkeling KrimpenWijzer (KrimpenWijzer 2.0)Wat is er aan de hand?
Sinds de decentralisaties van 2015 vervult KrimpenWijzer een centrale rol als de lokale
toegang tot het sociaal domein en – samen met het Krimpens Sociaal Team – als team voor hulp en ondersteuning op het gebied van welzijn, zorg, opvoeden, opgroeien, wonen en geldzaken. De druk op KrimpenWijzer is de afgelopen jaren fors toegenomen. De vraag naar jeugdhulp en maatwerkvoorzieningen stijgt. Dat is mede als gevolg van demografische ontwikkelingen (vergrijzing en hoge groene druk). Ook de veranderende houding van inwoners en een toenemende complexiteit van hulpvragen spelen hier een rol. Dit alles leidt tot een bredere instroom en een zwaardere belasting van KrimpenWijzer. Tegelijkertijd staat het sociaal domein onder druk door stijgende kosten, schaarste aan personeel en afnemende rijksbijdragen.
De combinatie van groeiende vraag, oplopende kosten en beperkte capaciteit maakt de huidige situatie op termijn onhoudbaar. KrimpenWijzer staat onder hoge druk. Dit kan gevolgen hebben voor de kwaliteit en toegankelijkheid van hulp en ondersteuning. Het college heeft daarom op 8 juli 2025 besloten om te gaan werken aan een doorontwikkeling van KrimpenWijzer. Dit gebeurt onder de projectnaam ‘KrimpenWijzer 2.0’. De raad is hierover geïnformeerd, via een raadsinformatiebrief.
Wat willen we bereiken?
Met het project KrimpenWijzer 2.0 werken we aan een toekomstbestendige toegang tot hulp en ondersteuning in het sociaal domein. We versterken het zelfoplossend vermogen van inwoners. Ook verstevigen we de sociale en pedagogische basis in het dorp. Daardoor kunnen bewoners zoveel mogelijk zelf, of samen met hun netwerk, oplossingen vinden. Professionele zorg wordt alleen ingezet als dit echt nodig is. Daarnaast werken we aan een omslag in denken en doen bij inwoners, professionals en partners: van individueel naar collectief, van zorg naar ondersteuning en van probleemgericht naar krachtgericht werken. We werken aan het uitvoeren van de visie op het sociaal domein: “SAMEN OP KOERS! Voor een gezond en veerkrachtig Krimpen 2025–2030. Verder we zorgen dat KrimpenWijzer zo veel mogelijk aansluit bij de landelijke uitgangspunten van de VNG voor toegang en lokale teams (Richtinggevend kader). We zetten middelen en capaciteit duurzaam in. Dankzij gerichte communicatie weten bewoners waar, wanneer en waarvoor zij bij KrimpenWijzer terechtkunnen. En ook wat de gemeente van hen verwacht.
4.2.2 Cliëntondersteuning
Terug naar navigatie - 4.2 Basishulp - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 4.2.2 CliëntondersteuningWat is er aan de hand?
Sommige inwoners die ondersteuning of zorg nodig hebben, vinden het lastig om hun weg te vinden in het complexe zorg- en ondersteuningslandschap. Cliëntondersteuners kunnen hierbij helpen. Die kunnen meedenken, vragen verhelderen en richting te geven naar passende hulp of ondersteuning. Nog niet alle inwoners weten dat er mogelijkheden zijn om gebruik te maken van cliëntondersteuning en hoe zij hier gebruik van kunnen maken. Medio 2025 zijn we begonnen met de functie van cliëntondersteuning duidelijker vormgeven. Ook maken we deze functie bekender bij het publiek. De besluitvorming hierover door het college vindt naar verwachting eind 2025 plaats,. Daardoor kunnen de noodzakelijke acties in 2026 worden uitgevoerd.
Wat willen we bereiken?
We willen dat inwoners hun weg weten te vinden in de wereld van zorg, welzijn en ondersteuning. Het is daarom belangrijk dat inwoners van Krimpen aan den IJssel bekend zijn met de mogelijkheden voor cliëntondersteuning. Cliëntondersteuning draagt bij aan zelfredzaamheid van bewoners. Zij worden geholpen om zoveel mogelijk zelf hun situatie te begrijpen en beslissingen te nemen. Het doel is dan ook dat bewoners beter in staat zijn om zelf regie te voeren, passende keuzes te maken en tijdig de juiste hulp of ondersteuning te krijgen. Daarbij staat het belang van de bewoner altijd centraal
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - 4.2 Basishulp - Op grond van welk beleid/afspraak handelen weBinnen het sociaal domein is het Visiedocument Sociaal Domein ons kader.
• Regiovisie Huiselijk geweld en kindermishandeling
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - 4.2 Basishulp - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afWe leggen verantwoording af via ‘waar staat je gemeente’:
• Onderwijs
• Gemeentelijke monitor sociaal domein
4.3 Individuele hulp
Terug naar navigatie - - 4.3 Individuele hulpIndividuele hulp
Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Individuele hulpDe gemeente verstrekt vanuit de maatwerkvoorzieningen (geïndiceerde zorg). Dit gebeurt als een inwoner het langer niet op eigen kracht redt om zelfredzaam te zijn en deel te blijven nemen aan de samenleving. En evenmin lukt dat met de hulp van het netwerk of op een andere manier. De eigen verantwoordelijkheid staat dus voorop, de maatwerkvoorziening altijd aanvullend.
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?4.3.1 Re-ablement maatwerkvoorzieningen
Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 4.3.1 Re-ablement maatwerkvoorzieningenWat is er aan de hand?
Sinds de decentralisaties in 2015 neemt de druk op het sociaal domein fors toe. In Krimpen aan den IJssel groeit de vraag naar Wmo-maatwerkvoorzieningen en jeugdhulp structureel. Dat komt ook door een hoge demografische druk en veranderende verwachtingen van inwoners. Tegelijkertijd heerst er krapte op de arbeidsmarkt en stijgen de kosten in het sociaal domein. We willen de individuele/maatwerkvoorzieningen ook in de toekomst beschikbaar houden voor inwoners die deze echt nodig hebben. Gezien deze uitdagingen, is het hard nodig om het zorg-en ondersteuningsaanbod anders te organiseren.
Wat willen we bereiken?
In lijn met de visie sociaal domein, willen we een omslag van denken en doen realiseren binnen het sociaal domein. Collectieve en preventieve voorzieningen krijgen een centrale rol. Daardoor hoeven individuele hulptrajecten minder vaak worden ingezet.
4.3.2 Toezicht en handhaving jeugd & wmo
Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 4.3.2 Toezicht en handhaving jeugd & wmoWat is er aan de hand?
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het organiseren van passende kwalitatieve zorg en ondersteuning vanuit de Jeugdwet en de Wmo.
De Inspectie Gezondheidzorg en Jeugd (IGJ) houdt alleen toezicht op de kwaliteit van de zorg die binnen de jeugdwet geboden wordt. Voor de Wmo is dit belegd bij de GGD. Beide instanties houden geen toezicht op de rechtmatigheid.
Wat willen we bereiken?
Toezicht en handhaving helpt gemeenten om de rechtmatigheid en de kwaliteit van de zorg te controleren en hiermee te borgen. Het zelf organiseren van een lokale toezichthouder jeugd en Wmo is gezien onze schaalgrootte niet realistisch. Het is reëler om dit (sub)regionaal te organiseren. Dit bevordert de efficiency en biedt het voordeel dat signalen uit andere gemeenten meegenomen kunnen worden in toezicht en handhaving. De gemeente Capelle aan den IJssel is bezig het toezicht en handhavingsbeleid op te zetten. Deze ziet ook meerwaarde van regionale samenwerking. Daarnaast hebben gemeente Krimpen en Capelle een gezamenlijke lokale inkoop voor jeugd. Regionaal werken we beiden binnen de GRJR.
De doelstelling van toezicht en handhaving is om de uitvoering van de Jeugdwet en de Wmo zorgvuldig, effectief en rechtvaardig te laten verlopen. Als blijkt dat een zorgaanbieder niet aan de vereisten voldoet, kan de toezichthouder maatregelen treffen, zoals het opleggen van een boete en terugvorderen van zorgkosten.
4.3.3 Bestaanszekerheid
Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 4.3.3 BestaanszekerheidWat is er aan de hand?
Bestaanszekerheid is al langer een belangrijk thema. Verschillende onderzoeken laten zien dat aanhoudende inflatie, stijgende woonlasten en hogere kosten van basisvoorzieningen het voor veel mensen steeds moeilijker maken om financieel rond te komen. Deze druk treft niet alleen mensen met een uitkering. Ook werkenden met een laag of middeninkomen en ouderen met een beperkt pensioen worstelen hiermee. Ook in Krimpen aan den IJssel signaleren we onder bewoners zorgen over de bestaanszekerheid.
In de afgelopen jaren zijn belangrijke stappen gezet op het gebied van preventie en ondersteuning. Denk aan de update van het Actieprogramma Armoede en Schulden, het Actieplan Energiearmoede, de tool 'Bereken uw recht' en de komst van KrimpenGeldWijzer. Deze inspanningen zorgden voor meer aandacht voor vroegsignalering, laagdrempelige hulp en bredere inkomensondersteuning.
Medio 2025 is het huidige minimabeleid geëvalueerd door een extern onderzoeksbureau. Deze evaluatie biedt inzicht in de werking, toegankelijkheid en effectiviteit van het bestaande beleid. En ook in hoeverre het beleid aansluit bij de behoeften van inwoners en de maatschappelijke opgaven van nu. De inzichten uit de evaluatie van het minimabeleid en actuele maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de krappe gemeentefinanciën vormen, samen met de aanstaande invoering van de Participatiewet in Balans, reden om het lokale beleid op het gebied van bestaanszekerheid te herijken.
We zien dat de inspanningen om de uitstroom uit de participatiewet te verhogen stapsgewijs resultaat oplevert. Met dit resultaat kunnen we alleen niet de gehele taakstelling realiseren. Mede met het oog op de steeds complexer worden doelgroep achten we het realistischer om de taakstelling te laten vervallen. Wel zijn we voornemens om de inspanningen voorlopig voort te zetten. Binnenkort komen we hiervoor met een separaat voorstel waarin we op basis van de uitkomsten van de evaluatie van het uitstroom/SROI project een voorstel zullen doen voor structurele inbedding..
Wat willen we bereiken?
In lijn met het visiedocument sociaal domein ‘Samen op Koers voor een gezond en veerkrachtig Krimpen 2025-2030’ focussen we op een beleidsrichting die inzet op drie onderling verbonden principes:
1. Voorkomen van financiële problemen
We investeren in preventie. Dat doen we onder andere door vroegtijdige signalering, begrijpelijke informatievoorziening, laagdrempelige ondersteuning en een actieve benadering van inwoners bij signalen van geldzorgen of schulden.
2. Meedoen via werk en dagbesteding
We stimuleren deelname aan werk of zinvolle dagbesteding. Een stabiel inkomen, zingeving en sociale betrokkenheid zijn cruciaal voor bestaanszekerheid.
3. Vertrouwen en empathie in de benadering van inwoners
We benaderen inwoners vanuit vertrouwen en empathie, met ruimte voor maatwerk, het terugdringen van overmatige regeldruk en het centraal stellen van de menselijke maat in alle uitvoeringspraktijken.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?
Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?Binnen het sociaal domein is het Visiedocument Sociaal Domein ons kader. Verder handelen we op grond van:
• Verordeningen met betrekking tot de Jeugdwet
• De verordening en uitvoeringsregels met betrekking tot het leerlingenvervoer
• Verordeningen met betrekking tot de Wmo
• Regionaal Beleidsplan Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen 2022-2026
• De verordeningen en nadere regels met betrekking tot de Participatiewet
• De gemeenschappelijke regeling IJsselgemeenten
• De gemeenschappelijke regeling Promen
• De gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond
• De verordening Iedereen doet mee fonds
• Actieprogramma Armoede en Schulden 2021-2024 (geüpdatete versie)
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af?
Terug naar navigatie - 4.3 Individuele hulp - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af?• Gemeentelijke monitor sociaal domein
• Bestuursrapportage sociaal domein
- Sturingsanalyse arbeidsparticipatie
• Kwartaalrapportages Sociale Zaken IJsselgemeenten
• Rapportages GR Promen
• Kwartaalrapportages Sociale Zaken IJsselgemeenten
• Bestuursrapportages GR Jeugdhulp Rijnmond
4.4 Opvang en inburgering
Terug naar navigatie - - 4.4 Opvang en inburgeringWat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 4.4 Opvang en inburgering - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?4.4.1 Opvang en inburgering
Terug naar navigatie - 4.4 Opvang en inburgering - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 4.4.1 Opvang en inburgeringWat is er aan de hand?
Krimpen aan den IJssel neemt haar verantwoordelijkheid in het immigratiebeleid, waarbij we betrokken maar kritisch te werk gaan. We dragen bij aan opvang, bieden huisvesting aan Oekraïense ontheemden en spannen ons in om te voldoen aan de taakstelling voor het huisvesten van statushouders. Gezien de druk op de woningmarkt, waarbij meerdere doelgroepen op zoek zijn naar geschikte huisvesting, ervaren we dat het steeds lastiger wordt om te kunnen voldoen aan de taakstelling.
Wat willen we bereiken?
Binnen Krimpen aan den IJssel realiseren we (tijdelijke) huisvesting voor 3 groepen:
• Asielzoekers
• Statushouders
• Oekraïense ontheemden
Asielzoekers
Krimpen aan den IJssel draagt bij aan de opvang van asielzoekers en geeft daarmee uitvoering aan haar taakstelling vanuit de Spreidingswet. We hebben een bestuursovereenkomst met het COA voor het faciliteren van een ligplaats voor een asielschip in de Sliksloothaven. Het COA beheert deze locatie. De bestuursovereenkomst geldt in principe tot december 2026.
Statushouders
Elke gemeente heeft de verantwoordelijkheid om statushouders te huisvesten. In Krimpen aan den IJssel streven we niet alleen naar huisvesting. Ook bevorderen we de maatschappelijke integratie, beheersing van de Nederlandse taal en leiden we toe richting werk. Met de komst van de nieuwe inburgeringswet is de gemeentelijke rol weer groter geworden. Binnen Krimpen aan den IJssel hebben we de regie op de individuele inburgeraars neergelegd bij KrimpenWijzer. Hierbij pakken we de maatschappelijke begeleiding en het taalonderwijs gezamenlijk op. De inburgeraars volgen hun inburgeringstraject op verschillende taalscholen in Rotterdam. De casusregisseurs inburgering binnen Krimpenwijzer zijn verantwoordelijk voor deze taak, inclusief het aanmelden van inburgeraars en het monitoren van hun voortgang in het taalonderwijs. Met GR IJsselgemeenten zal gekeken worden hoe versnelde doorstroom naar werk mogelijk is.
Oekraïense ontheemden
Voor Oekraïense vluchtelingen hebben we de opvanglocatie De Noord 102 ingericht. De Oekraïense ontheemden van de locatie Tuinstraat hebben we inmiddels tijdelijk elders gehuisvest. Wij hebben hen ondergebracht in de voor sloop en nieuwbouw bestemde leegstaande panden in de Schildersbuurt in afwachting van realisering van de nieuwe opvanglocatie De Noord/Toepad.
Bij alle vormen van (tijdelijke) opvang en huisvesting van de diverse doelgroepen in Krimpen kunnen we rekenen op een groot aantal betrokken inwoners. Zij zetten zich in om de tijdelijke bewoners zich welkom te laten voelen en te ondersteunen bij hun maatschappelijke integratie.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?
Terug naar navigatie - 4.4 Opvang en inburgering - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?- Beleidsplan sociaal domein
- Inburgeringswet
- Actieplan Inburgering
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af?
Terug naar navigatie - 4.4 Opvang en inburgering - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af?- Gemeentelijke monitor sociaal domein
- Kwartaalrapportage inburgering
- Raadsinformatiebrieven
Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - Programma 4 Sociaal domein - Wat mag het kostenSociaal domein |
Rekening |
Begroting |
Begroting |
Meerjarenraming |
||
|---|---|---|---|---|---|---|
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|
Lasten |
||||||
Preventie |
2.880 |
3.307 |
3.550 |
3.603 |
3.692 |
3.776 |
Basishulp |
2.933 |
1.636 |
2.448 |
2.501 |
2.583 |
2.668 |
Individuele hulp: |
38.425 |
41.265 |
42.350 |
43.019 |
44.520 |
45.737 |
- Jeugd |
10.505 |
11.524 |
13.321 |
13.551 |
14.068 |
14.608 |
- Participatie |
17.796 |
17.223 |
18.628 |
18.533 |
19.003 |
19.328 |
- WMO |
8.371 |
9.139 |
10.401 |
10.935 |
11.449 |
11.801 |
Opvang en inburgering |
3.358 |
3.360 |
747 |
1.009 |
1.028 |
1.047 |
Nieuw beleid & intensivering |
107 |
87 |
17 |
17 |
||
Totaal lasten |
47.596 |
49.570 |
49.202 |
50.218 |
51.839 |
53.244 |
Baten |
||||||
Preventie |
1.611 |
1.431 |
1.249 |
597 |
599 |
600 |
Basishulp |
223 |
161 |
104 |
106 |
108 |
111 |
Individuele hulp: |
11.179 |
11.385 |
11.411 |
11.282 |
11.539 |
11.803 |
- Jeugd |
177 |
265 |
66 |
67 |
69 |
70 |
- Participatie |
9.373 |
9.467 |
10.935 |
10.775 |
11.021 |
11.273 |
- WMO |
401 |
371 |
410 |
439 |
449 |
460 |
Opvang en inburgering |
3.636 |
3.137 |
608 |
866 |
880 |
895 |
Nieuw beleid & intensivering |
20 |
|||||
Totaal baten |
16.649 |
16.114 |
13.392 |
12.851 |
13.126 |
13.408 |
Totaal saldo van geraamde baten en lasten |
-30.947 |
-33.456 |
-35.810 |
-37.368 |
-38.713 |
-39.836 |
Reservemutaties |
427 |
45 |
||||
Geraamd resultaat |
-30.520 |
-33.456 |
-35.765 |
-37.368 |
-38.713 |
-39.836 |
Nieuw beleid en intensiveringen Sociaal domein |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||
Wet integrale Suicidepreventie |
17 |
17 |
17 |
17 |
||
Re-ablement maatwerkvoorzieningen |
70 |
70 |
||||
Toezicht en handhaving jeugd & wmo |
20 |
|||||
Totaal |
107 |
87 |
17 |
17 |
||
Dekking uit reserve |
-20 |
|||||
Nieuw beleid en intensiveringen inclusief dekking |
87 |
87 |
17 |
17 |
||
Indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 4 Sociaal domein - IndicatorenDe ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar gaan over de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom jaartal staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.
In de kolom ‘begroting 2025’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2025. Het is mogelijk dat deze waarden achteraf nog zijn geactualiseerd door de bron.
Basisset indicatoren programma Sociaal domein |
Begroting 2026 |
Jaartal |
Begroting 2025 |
Jaartal |
Bron |
|---|---|---|---|---|---|
% kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. |
5,0% |
2023 |
6,0% |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Netto arbeidsparticipatie |
73,4% |
2024 |
73,6% |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
% werkloze jongeren in de leeftijd van 16-22 jaar |
1,0% |
2023 |
1,0% |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners. |
307,30 |
2024 |
292,10 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal lopende reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar |
301,70 |
2024 |
268,4 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
% Jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp |
15,3% |
2024 |
14,8% |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
% Jongeren tot 18 jaar met jeugdbescherming |
1,1% |
2024 |
1,2% |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
% Jongeren met jeugdreclassering in de leeftijd van 12-23 jaar |
0,3% |
2024 |
0,2% |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement per 10.000 inwoners |
650 |
2024 |
630 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
% Werklozen ten opzichte van de beroepsbevolking |
3,4% |
2024 |
3,3% |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
% Huishoudens met een bijstandsuitkering |
4,6% |
2024 |
4,3% |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Lokale indicatoren programma Sociaal domein |
Begroting 2026 |
Jaartal |
Begroting 2025 |
Jaartal |
Bron |
Het percentage inwoners dat zich belemmerd voelt in zijn of haar dagelijkse activiteiten door het geven van zorg aan een hulpbehoevende naaste |
9% |
2025 |
41% |
2023 |
Burgerpeiling |
Vaccinatiegraad |
72,9% |
2024 |
75,3% |
2023 |
Jaarverslag CJG Rijnmond |
Melding partnergeweld |
100 |
2024 |
95 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Meldingen kindermishandeling |
105 |
2024 |
120 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Verward gedrag: crisismaatregelen |
0 |
2024 |
5 |
2023 |
Khonraad |
% aantal meldingen bij Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR) |
223 |
2024 |
227 |
2023 |
Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR) |
Bereikbaarheid Krimpenwijzer (“Ik wist waar ik moest zijn met mijn hulpvraag”) |
70% |
2024 |
85% |
2023 |
KTO |
Door de dienstverlening die ik vanuit KrimpenWijzer/Krimpens Sociaal Team heb gekregen heb ik een betere kwaliteit van leven |
70% |
2024 |
76% |
2023 |
KTO |
Klantwaardering dienstverlening GR IJsselgemeenten |
7,80 |
2024 |
7,80 |
2023 |
GR IJsselgemeenten |
Inwoners van 70 jaar en ouder die zelfstandig wonen; per 1000 inwoners |
962 |
Q2 2025 |
963 |
Q1 2024 |
Waarstaatjegemeente |
Aantal mantelzorgers bekend bij Krimpenwijzer |
584 |
2025 |
535 |
2023 |
Gemeentelijke registratie vrijwilligers |
Aantal aanmeldingen schuldhulpbemiddelen GR Ijsselgemeenten |
68 |
2024 |
27 |
2023 |
GR IJsselgemeenten |
% Huishoudens zonder voorzieningen |
77% |
2024 |
79% |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Huishoudens met 1 t/m 5 voorzieningen |
2.830 |
2024 |
2.775 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Huishoudens met 6 of meer regelingen |
180 |
2024 |
160 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Huishoudens met Wmo voorzieningen |
1.810 |
2024 |
1.770 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |