Paragraaf I Openbaarheidsparagraaf

Openbaarheidsparagraaf

Terug naar navigatie - Paragraaf I Openbaarheidsparagraaf - Openbaarheidsparagraaf

Inleiding
In artikel 3.5 van de Wet open overheid (Woo) staat dat bestuursorganen in de begroting aandacht besteden aan de beleidsvoornemens over de uitvoering van deze wet en in de jaarlijkse verantwoording verslag doen van de uitvoering ervan. Daarom treft u hier de openbaarheidsparagraaf aan, waarin de beleidsvoornemens voor 2026 zijn weergegeven voor een open en transparant Krimpen aan den IJssel.

Actief naar buiten
We staan voor het principe: Open, tenzij. Dat betekent dat we ons inspannen om informatie beschikbaar te stellen, tenzij er een wettelijke grond is om dat niet te doen. Een gemeentelijke projectgroep werkt in dit kader planmatig aan het openbaar maken van de  informatiecategorieën uit de Woo. Dat gebeurt in fasen, waarmee we de landelijke richtlijn volgen. Dit interpreteren we ruim. Kunnen we meer publiceren dan wettelijk is bepaald, dan doen we dat ook. Sinds 2024/2025 zijn de eerste categorieën verplicht om actief openbaar te maken. Dit waren redelijk eenvoudig te realiseren categorieën, die we inmiddels plaatsen op onze website. De voortgang is te vinden op www.waarstaatjegemeente.nl.
In 2026 moet de tweede tranche gerealiseerd zijn. Deze is complexer dan de eerste, omdat het gaat om grote hoeveelheden, soms lastig te definiëren documenten die gestructureerd en tijdig openbaar moeten worden gemaakt. Dat doen we via een digitaal webportaal, dat we eind 2025 in gebruik hebben genomen en dat zeer gebruiksvriendelijk moet worden voor onze inwoners. We willen informatie zo snel publiceren en tegelijkertijd ervoor zorgen dat deze actueel, correct en bruikbaar is voor iedereen die ernaar zoekt. Onze gemeentelijke processen worden hier op ingericht.  

Passief openbaar maken
Daarnaast vraagt het proces om op verzoek documenten beschikbaar te stellen de nodige aandacht. Waar tot op heden vooral de nadruk lag op het verstrekken van louter de documenten, wordt er momenteel steeds meer aandacht gevraagd voor de context waarop de documenten tot stand zijn gekomen en hoe deze beschikbaar zijn gesteld. Dat betekent dat we inzicht moeten geven in de wijze waarop documenten zijn geproduceerd, op welke wijze deze zijn gevonden, met welke zoekopdrachten, in welke systemen, hoe we tot ons besluit zijn gekomen om documenten al dan niet beschikbaar te stellen, etc. Dit vraagt dus om extra verdieping waarbij we nog beter onze dossiers op orde moeten hebben, maar ook bewuster moeten zijn dat we meer maatwerk moet leveren voor de Woo-verzoeker. Persoonlijk contact bij alle Woo-verzoeken moet hier onder andere bij helpen. Het Woo-proces zal dan ook verder worden verfijnd.

Informatiehuishouding op orde
En willen we de informatie duurzaam toegankelijk maken en transparant zijn naar onze inwoners, dan moet onze informatiehuishouding goed op orde zijn. Dit maakt het voor ons gemakkelijker om verantwoording af te leggen en informatie actief openbaar te maken. De hoeveelheid informatie en systemen waar deze in opgeslagen worden, groeit echter gestaag wat de uitdaging vergroot om alles op orde te houden. In 2026 gaan we daarom verder met het uitwerken van informatiebeheerplannen waarin per proces afspraken worden gemaakt hoe om te gaan met de informatie. Uitgangspunten hiervoor zijn vastgelegd in het Beleidsplan informatiebeheer dat begin 2026 gereed komt. Het is echter niet alleen een technische uitdaging, maar vereist ook een cultuurverandering waarbij onze medewerkers zich verantwoordelijk voelen voor de informatiehuishouding. We stimuleren daarom dat medewerkers zaakgericht werken en hun dossiers vroegtijdig digitaal en duurzaam op orde te brengen.