Overhead

Terug naar navigatie - - Overhead

Inleiding

Terug naar navigatie - Overhead - Inleiding

Dit hoofdstuk biedt inzicht in de overhead van de gemeente Krimpen aan den IJssel. De programma’s bevatten alleen de lasten en baten van het primaire proces.

Op basis van het Besluit Begroting en Verantwoording worden de baten en lasten van Overhead getoond als apart onderdeel van de programmabegroting. Er vind dus geen toerekening van overhead aan de programma's plaats.

Onderdelen overhead

Terug naar navigatie - Overhead - Onderdelen overhead

Onder overhead valt het geheel van functies en activiteiten gericht op sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
•    Directe kosten zoveel mogelijk direct toerekenen aan de betreffende taakvelden;
•    Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren daarom tot de overhead. Wanneer deze ondersteunende taken worden uitbesteed, behoren de uitbestedingskosten bedrijfsvoering tot de overhead (bijvoorbeeld uitbesteding ICT);
•    Sturende taken vervuld door hiërarchisch leidinggevenden behoren tot de overhead. De bijbehorende loonkosten behoren ondeelbaar tot de overhead;
•    De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.

Om enig inzicht te geven in de opbouw van de overhead is in deze begroting de overhead verdeeld in:
•    Personele lasten van onder andere de taken met betrekking tot directie, communicatie, bestuursondersteuning, facilitaire zaken, juridische zaken, HR en financiën.
•    Niet personele lasten, zoals huisvesting en ICT.

Dit begrotingsonderdeel is slechts een weergave van de baten en lasten met betrekking tot overhead.
Een meer inhoudelijke toelichting treft u aan in de paragraaf Bedrijfsvoering.

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Overhead - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

1. Vervanging inventaris Raadhuisplein 2

Terug naar navigatie - Overhead - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 1. Vervanging inventaris Raadhuisplein 2

Wat is er aan de hand?
De huidige bureaus en bureaustoelen in het Raadhuis en aan de Stormsweg zijn sterk verouderd, circa 10 jaar. Een deel van het meubilair is defect en kan niet meer worden gerepareerd vanwege het ontbreken van vervangende onderdelen. Dit leidt tot een verminderde ergonomie, minder comfort voor medewerkers en mogelijk verhoogd ziekteverzuim. De werkomgeving voldoet hierdoor niet meer aan de huidige Arbo-eisen.

Wat willen we bereiken?
De gemeente wil een gezonde, veilige en toekomstbestendige werkomgeving creëren voor haar medewerkers. Door het vervangen van verouderd en defect meubilair wordt het werkcomfort verhoogd en wordt voldaan aan de geldende Arbo- en ergonomienormen. Daarnaast streven we naar duurzaam en onderhoudsvriendelijk meubilair dat langdurig meegaat.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Overhead - Wat mag het kosten
Overhead
Rekening
Begroting
Begroting
Meerjarenraming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Lasten
Personele lasten
6.164
7.728
7.147
7.349
7.637
7.954
Niet personele lasten
6.056
6.419
6.440
6.564
6.621
6.746
Nieuw beleid & intensivering
17
16
16
Totaal lasten
12.220
14.147
13.587
13.930
14.274
14.716
Baten
Personele baten
Niet personele baten
324
330
338
346
354
362
Nieuw beleid & intensivering
Totaal baten
324
330
338
346
354
362
Totaal saldo van geraamde baten en lasten
-11.896
-13.817
-13.249
-13.584
-13.920
-14.354
Reservemutaties
-179
468
Geraamd resultaat
-12.075
-13.349
-13.249
-13.584
-13.920
-14.354
Investeringen 2026-2029 Overhead
2026
2027
2028
2029
Inventaris Raadhuisplein 2
150
Totaal
150
Nieuw beleid en intensiveringen Overhead
2026
2027
2028
2029
Vervanging inventaris Raadhuisplein 2
17
16
16
Totaal
17
16
16
Overige dekking
-17
-16
-16
Nieuw beleid en intensiveringen inclusief dekking

Indicatoren

Terug naar navigatie - Overhead - Indicatoren

De ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom jaartal staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.

In de kolom ‘begroting 2025’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2025. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.

Basisset indicatoren Overhead
Begroting 2026
Jaartal
Begroting 2025
Jaartal
Bron
Formatie in fte per inwoner x 1.000
6,02
2025
6,10
2024
Eigen berekening
Bezetting in fte per inwoner x 1000
5,76
2025
5,51
2024
Eigen berekening
Apparaatskosten per inwoner
804,67
2025
786,63
2024
Eigen berekening
*Externe inhuur als % van totale kosten loonsom
4.5%
2025
4,5%
2024
Eigen berekening
Overhead als % van totale lasten
12,52%
2025
12,23%
2024
Eigen berekening
*Deze indicator is samengesteld uit post salarislasten en inhuur (ziektevervanging). Bij het opstellen van de cijfers wordt bij de salarispost uit gegaan van volledige bezetting op max schaal op de formatie. Het verschil tussen deze maximale raming en de bezetting (inclusief vacatureruimte) kan worden ingezet voor tijdelijke inhuur. In de indicator telt deze dan bij de jaarrekening niet meer mee onder het kopje salaris, maar inhuur. Hierdoor verwachten wij bij de jaarrekening een afwijking. Het is daarnaast mogelijk dat er baten staan tegenover de externe inhuur.

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - - Algemene dekkingsmiddelen

Inleiding

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Inleiding

In dit hoofdstuk lichten we de algemene dekkingsmiddelen, de post onvoorzien en de vennootschapsbelasting toe.
Binnen de begroting bestaat een onderscheid tussen algemene dekkingsmiddelen en specifieke dekkingsmiddelen. De algemene dekkingsmiddelen zijn middelen die vrij zijn aan te wenden. De besteding van deze inkomsten is niet aan een bepaald programma gebonden. De algemene dekkingsmiddelen vormen de financiële dekking van de negatieve financiële saldi van de programma’s. De algemene dekkingsmiddelen beslaan meer dan de helft van de totale baten van de gemeente. De belangrijkste algemene dekkingsmiddelen zijn:
•    uitkering uit het gemeentefonds
•    inkomsten uit de onroerendezaakbelastingen (ozb)
•    inkomsten uit deelnemingen

De uitkering uit het gemeentefonds is de grootste bron van gemeentelijke inkomsten. Eigen inkomsten als de ozb vormen slechts een beperkt deel van de totale baten.

De post onvoorzien en de vennootschapsbelasting zijn verplichte onderdelen van de programmabegroting.

Uitkering gemeentefonds

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Uitkering gemeentefonds

Het gemeentefonds heeft een wettelijke basis in de Financiële verhoudingswet. Het is een begrotingsfonds op de Rijksbegroting. Het Rijk bepaalt de omvang van het gemeentefonds in het normale begrotingsproces. 

Omvang gemeentefonds
Gemeenten ontvangen in principe op drie tijdstippen in het jaar informatie over de gemeentefondsuitkeringen: in mei op basis van de Voorjaarsnota, in september op basis van de Miljoenennota en in december, ter afronding van het lopende jaar, op basis van de Najaarsnota. De ontwikkeling van de omvang wordt vooral bepaald door de groei van het Bruto Binnenlands Product (BBP). Het volume van het gemeentefonds groeit mee met een meerjarig gemiddelde van het BBP. Daarnaast vindt compensatie plaats voor loon- en prijsontwikkelingen, gebaseerd op de prijsmutatie van het BBP.  De omvang van het gemeentefonds verandert ook bij nieuwe taken en verantwoordelijkheden, of als taken komen te vervallen.

Opbouw gemeentefonds
De uitkering uit het gemeentefonds bestaat uit 3 soorten uitkeringen: algemene uitkering, integratie-uitkeringen en decentralisatie-uitkeringen. Voor Participatie ontvangt de gemeente een integratie-uitkering. De decentralisatie-uitkeringen bevatten uitkeringen voor onder andere toezicht en handhaving van provinciale taken, armoedebestrijding kinderen en uitvoeringskosten omgevingswet. 

Specifieke Uitkeringen
Naast deze 3 vormen van algemene middelen ontvangt de gemeente zogenaamde specifieke uitkeringen (SPUK's). Deze worden verantwoord op het betreffende programma en zijn niet vrij inzetbaar. Bovendien wordt over deze middelen verantwoording afgelegd bij de jaarrekening.

Overheveling Specifieke Uitkeringen
Het rijk is van plan om het aantal Specifieke Uitkeringen de komende jaren af te bouwen door overheveling naar het gemeentefonds. Die overheveling gaat gepaard met kortingen van 10% vanwege vermeende efficiencyvoordelen op de administratieve lasten. In deze begroting is op basis van de septembercirculaire nog slechts in enkele gevallen sprake van overheveling. 

Septembercirculaire 2025
De cijfers in deze begroting zijn, evenals voorgaande jaren, gebaseerd op de septembercirculaire. Deze bevat geen grote mutaties ten opzichte van de meicirculaire anders dan de effecten van de overheveling van CDOKE middelen (CDOKE - capaciteit cecentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid). Deze middelen kwamen tot en met 2025 via een Specifieke Uitkering (SPUK) beschikbaar. In dit geval is sprake van een hoger bedrag dan waar tot nu toe op basis van eerdere cijfers over de SPUK rekening mee kon worden gehouden. De extra middelen (€ 338.000) worden als stelpost opgenomen, waarvoor later een bestedingsvoorstel volgt.

Onroerende zaakbelastingen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Onroerende zaakbelastingen

De opbrengst uit onroerende zaakbelasting wordt in deze begroting met 2,5% verhoogd. Dat is gelijk aan de algemene trend.  Omdat de WOZ-waarden van vrijwel al het vastgoed boven trendmatig zijn gestegen, wordt een verlaging van het tarief toegepast. Op deze wijze stuurt de gemeente op de benodigde opbrengst en speelt de ontwikkeling van de WOZ-waarde een ondergeschikte rol. Een hogere waarde leidt dus niet automatisch tot een (boven trendmatig) hogere OZB-aanslag.

Dividenden

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Dividenden

Alle beleggingen van Krimpen aan den IJssel liggen in het verlengde van de publieke taak. De verwachte inkomsten uit beleggingen beoordelen we jaarlijks en stellen we - indien nodig - bij. 
In 2021 zijn cumulatief preferente aandelen Stedin verworven, waarop we een gegarandeerd dividend van 3% ontvangen. Daarnaast wordt in deze begroting rekening gehouden met een dividenduitkering over de regulier aandelen Stedin ter hoogte van het gemiddelde van de afgelopen vier jaar. Dat is conform de ombuigingsmaatregel waartoe bij de kadernota 2026 is besloten. Ook de aandelen BNG  leveren dividendinkomsten op. Over de aandelen Oasen en Cyclus wordt geen dividend uitgekeerd.

Saldo van de financieringsfunctie

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Saldo van de financieringsfunctie

Dit betreft het saldo van het taakveld treasury. Dit saldo wordt veroorzaakt doordat de omslag van de rente naar de programma’s plaatsvindt op basis van een afgerond percentage. De gehanteerde rekenrente in deze begroting bedraagt 1%, terwijl de berekende omslag 0,83% is. Er is daardoor sprake van een financieringssaldo. In paragraaf D Financiering wordt dit verder toegelicht.

Stelposten

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Stelposten

In de begroting is een aantal stelposten opgenomen. Voor een groot deel betreffen die de onderwerpen die als nieuw beleid en intensiveringen in de begroting zijn opgenomen. Wanneer we het nieuw beleid daadwerkelijk in uitvoering nemen, vindt omzetting naar een reguliere raming plaats. Dit is feitelijk een manier om zicht te houden op de uitvoering van het nieuw beleid. 

Daarnaast zijn stelposten opgenomen voor lasten die we nog niet kunnen toerekenen aan een programma. In de loop van 2026 beoordelen we of we die stelposten moeten inzetten.

Stelposten
Begroting
Meerjarenraming
2026
2027
2028
2029
Stelposten baten
Onderuitputting BCF
223
225
228
233
IZA gelden
285
285
285
Stelposten lasten
Vrijval afschrijvingslasten investeringen
210
227
323
338
DU CDOKE middelen
338
Bibliotheek
100
Saldo stelposten
425
-283
-189
-180

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Vennootschapsbelasting

Reclame-uitingen
In de gemeentelijke begroting is rekening gehouden met een aanslag VPB voor reclame-uitingen. 

Grondexploitaties
Voor de grondexploitaties wordt jaarlijks een quickscan uitgevoerd om na te gaan of sprake is van vennootschapsbelastingplicht. Tot nu toe is dat niet het geval.

Overige activiteiten
Of er nog meer activiteiten van de gemeente als ondernemerschap moeten worden aangemerkt blijft dus nog steeds onzeker, zodat om die reden nog steeds een risico is opgenomen.

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Onvoorzien

De post onvoorzien is volgens het Besluit Begroting en Verantwoording een verplicht onderdeel van de begroting. Gemeenten zijn vrij de hoogte van deze post te bepalen.
De post onvoorzien is op basis van de financiële verordening 2023 vastgesteld op € 0 per inwoner.

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

•    Nota lokale heffingen 2019
•    Belastingverordeningen
    Financiële verordening 2023
•    Nota reserves en voorzieningen

Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Begrotingswijzigingen (in principe elke raadsvergadering)
Jaarrekening (voor 15 juli t+1)

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Wat mag het kosten
Algemene dekkingsmiddelen,
Rekening
Begroting
Begroting
Meerjarenraming
vennootschapsbelasting en onvoorzien
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Onroerende zaakbelasting
6.275
6.477
6.648
6.839
7.084
7.278
Uitkeringen gemeentefonds
62.191
64.949
68.152
69.477
70.258
73.042
Dividenden en winstuitkeringen
456
297
248
248
248
248
Saldo van de financieringsfunctie
-191
150
-226
-682
-1.445
-2.462
Lasten algemene dekkingsmiddelen
-22
-169
-664
-244
-340
-356
Algemene dekkingsmiddelen
68.709
71.705
74.159
75.638
75.805
77.750
Vennootschapsbelasting
-5
-4
-4
-4
-4
-4
Onvoorziene lasten
Totaal saldo van geraamde baten en lasten
68.704
71.701
74.155
75.634
75.801
77.746
Reservemutaties
154
Geraamd resultaat
68.859
71.701
74.155
75.634
75.801
77.746