Programma 2 Ruimtelijk domein
Hoofdambitie
Terug naar navigatie - Programma 2 Ruimtelijk domein - HoofdambitieKrimpen aan den IJssel profileert zich enerzijds als de poort naar de stedelijke agglomeratie Rotterdam, en anderzijds als naar de meer landelijke Krimpenerwaard in het 'Groene Hart' van de Randstad. Bestuurlijk neemt de gemeente deel aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De Rotterdamse en Haagse regio vormen samen met de Dordtse en Leidse regio de (NOVEX) Zuidelijke Randstad.
De ambitie van de gemeente is om haar ligging in de Zuidelijke Randstad beter te benutten. Daarvoor is het van groot belang om de zogeheten Algeracorridor niet te laten 'dichtslibben'.
De gemeente zet daarom in op bevordering van het (gebruik van) openbaar vervoer en (elektrische) fiets en scooter. Tegelijkertijd wordt geïnvesteerd in voldoende capaciteit voor het autoverkeer.
Een groot deel van Krimpen aan den IJssel (Kortland, Langeland en Lansingh-Zuid) heeft de ruimtelijke karakteristiek van een 'verstedelijkt polderlandschap'. In Boveneind en Oud-Krimpen bevinden zich, bijvoorbeeld in de dijklinten, meer bijzondere woonmilieus. In het beheer van de openbare ruimte en de ruimtelijke ordening streeft de gemeente naar behoud van deze karakteristiek en deze woonmilieus.
In 2050 moet Krimpen aan den IJssel 'Klimaatneutraal en gezond' zijn.
2.1 Openbare ruimte en verkeer
Terug naar navigatie - - 2.1 Openbare ruimte en verkeerOpenbare ruimte
Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Openbare ruimteDe openbare ruimte draagt in belangrijke mate bij aan verbinding. In de openbare ruimte ontmoeten inwoners elkaar en kunnen ze zich ontspannen en bewegen. Er zijn verbindingen tussen voorzieningen en inwoners kunnen zich bewegen van A naar B. Dat stelt eisen aan de inrichting en het beheer van de openbare ruimte.
Beleidsmatig is er aandacht voor actuele thema’s als biodiversiteit, toegankelijkheid en klimaatadaptatie. Dit komt integraal tot uiting in de realisatie van riolerings- en herstraatprojecten in de openbare ruimte.
De openbare ruimte wordt op basisniveau onderhouden. Met uitzondering van de begraafplaatsen, daar vindt het onderhoud op hoger niveau plaats. Door de uitvoering van maatregelen op gebied van klimaat en biodiversiteit (minder maaien, kruidenvegetaties, groene parkeervakken) ziet de openbare ruimte er minder ‘strak’ uit, maar krijgt flora en fauna meer kans. Ook draagt het bij de belevingswaarde van de openbare ruimte.
Verlichting is een ander aspect binnen de openbare ruimte. We blijven inzetten op het verder uitrollen van Ledverlichting in de gemeente en dragen hiermee bij aan de duurzaamheidsambitie.
Voor komend jaar zijn er een aantal specifieke speerpunten genoemd. Op deze plaats noemen we ook al het dagelijkse werk in de openbare ruimte, waaronder het behandelen van meldingen, de inzet bij calamiteiten, gladheidsbestrijding, bebording, reiniging, etc. Collega’s en aannemers zetten zich in om de openbare ruimte in Krimpen schoon, heel en veilig te houden!
Verkeer
Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - VerkeerWij zetten in op gezond, slim en veilig verkeer in onze gemeente. Deze 3 ambities staan centraal bij alles wat we doen op het gebied van verkeer. Zo maken we van Krimpen een nog prettigere omgeving om te wonen, werken en verblijven voor onze inwoners, ondernemers en bezoekers. De ambities passen we toe in de lopende herstratingsprojecten en andere ruimtelijke projecten. We werken samen met onder meer de gemeenten Capelle aan den IJssel en Krimpenerwaard de maatregelen uit om de doorstroming op de Algeracorridor te verbeteren.
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?2.1.1 Baggerdepot Krimpenerbosweg
Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.1.1 Baggerdepot KrimpenerboswegWat is er aan de hand
Besloten is om op basis van de waterdieptemetingen de komende jaren in de wijken Kortland-Zuid (in 2026) en Lansingh-Zuid (in 2028) te baggeren. Voor het afvoeren van de baggerspecie is gezocht naar lokale mogelijkheden voor een geschikt baggerdepot tegen de minst maatschappelijke kosten.
Wat willen wij bereiken
Een doorgangsdepot in de gemeente is duurzaam omdat het de milieubelasting beperkt. Ook is het een structurele oplossing voor de omgang met baggerspecie. Een doorgangsdepot levert vooral op de langere termijn een aanzienlijke besparing op (minst maatschappelijke kosten), doordat er geen extra kosten ontstaan door externe baggerverwerking.
Lokale baggeropslag en verwerking kan benut worden voor het toepassen van grond binnen riolerings- en herstratingsprojecten (t.b.v. in te zaaien groenstroken).
2.1.2 Algerabrug werkzaamheden
Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.1.2 Algerabrug werkzaamhedenWat is er aan de hand
Realisatie onderhoudswerkzaamheden aanbrug Algerabrug.
Wat willen wij bereiken
De algehele afsluiting van de Algerabrug door Rijkswaterstaat gebruiken om onderhoudswerkzaamheden aan de gemeentelijke aanbrug uit te voeren.
2.1.3 Digitalisering assets openbare ruimte en omgevingseffecten
Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.1.3 Digitalisering assets openbare ruimte en omgevingseffectenWat is er aan de hand
Wij hebben als wegbeheerder 2 nieuwe wettelijke verplichtingen om verkeersdata beschikbaar te stellen. Daarvoor digitaliseren we onze verkeersassets in de openbare ruimte. De eerste verplichting is de Data Top 15. Dat is een nationale uitwerking van de Europese ‘Real Time Traffic Information (RTTI) regulation’. De RTTI verordent wegbeheerders om verschillende data over verkeer beschikbaar te stellen.
De tweede verplichting is dat wij als gemeente geluidsemissies door verkeer inzichtelijk moeten maken. Gemeenten moeten daarvoor op basis van de Omgevingswet elke 5 jaar een geactualiseerde Basiskaart Geluidsemissie beschikbaar stellen met als uiterste basisjaar 2026. Dat is verplicht om trends inzichtelijk te maken om te bepalen of de geluidsontwikkeling binnen de wettelijke norm blijft.
Wat willen wij bereiken
We willen in 2026 onze data en processen in orde hebben in lijn met de wettelijke verplichtingen. Dat betekent concreet dat de data actueel is met 2026 als basisjaar en dat onze processen zo ingericht zijn dat de data actueel blijft volgens Europese en nationale richtlijnen. Voor de Data Top 15 is dat jaarlijks. Voor de Basiskaart Geluidsemissie is dat een keer in de 5 jaar.
2.1.4 Vervangen openbare verlichting KIJK
Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.1.4 Vervangen openbare verlichting KIJKWat is er aan de hand
De openbare verlichting op de IJsseldijk moet in de komende jaren worden vervangen. I.v.m. project Kijk kunnen we het gedeelte tussen de gemeentegrens met Ouderkerk aan den IJssel en de Groenendaal al gaan aanpakken.
Wat willen wij bereiken
Wij gaan de openbare verlichting op de IJsseldijk vervangen omdat dit vanwege ouderdom nodig is. Hierbij kunnen we dit direct verduurzamen. Ook kunnen we geld besparen door de werkzaamheden te combineren met de werkzaamheden van KIJK.
2.1.5 Revitalisering groenstructuur eerste orde (Moderatopark en Middenweteringpark)
Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.1.5 Revitalisering groenstructuur eerste orde (Moderatopark en Middenweteringpark)Wat is er aan de hand
Zie raadsinformatiebrief van 15 mei 2025. De renovatie van beide parken is niet opgenomen in de meerjarenplanning beheer openbare ruimte omdat het een éénmalige investering betreft. Beide parken zijn opgenomen in het investeringsoverzicht in deze begroting: Moderatopark (voorbereiding 2026, geplande uitvoering in 2027) en het Middenweteringpark (voorbereiding 2027, geplande uitvoering in 2028).
Wat willen wij bereiken
Met de renovatie van het Moderatopark en Middenweteringpark willen we bijdragen aan verschillende thema’s: groen, spelen, beweging, biodiversiteit en klimaatadaptatie (vermindering hittestress). Zonder onnodige kosten te maken of nieuwe functies toe te voegen.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Op grond van welk beleid/afspraak handelen weHoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Terug naar navigatie - - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordeningVolkshuisvesting
Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - VolkshuisvestingIn januari 2021 heeft de gemeenteraad de Woonvisie 2020-2030 Krimpen aan den IJssel vastgesteld. Bij deze Woonvisie hoort ook een Uitvoeringsprogramma.
Op het gebied van wonen hebben wij in 2026 met name specifiek aandacht voor het ondersteunen van bepaalde doelgroepen, het opstellen van een volkshuisvestingsprogramma en het maken van nieuwe prestatieafspraken met QuaWonen en Stichting Huurdersbelang.
Ruimtelijke ordening
Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Ruimtelijke ordeningIn het ontwerp van de Omgevingsvisie staat hoe we onze gemeente de komende jaren leefbaar, groen en toekomstbestendig houden.
We onderscheiden 6 hoofdopgaven die we voor 4 gebieden uitwerken: de Stormpolder, de IJsseldijk, het centrum en de woongebieden.
Duurzaamheid
Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - DuurzaamheidIn maart 2025 heeft de gemeenteraad de Duurzaamheidsagenda 2025-2028 vastgesteld. Bij deze Duurzaamheidsagenda hoort ook een uitvoeringsprogramma waarmee we werken aan een Klimaatneutraal en toekomstbestendig Krimpen aan den IJssel. De gemeente werkt binnen dit programma aan zowel de energietransitie als aan de transitie naar een circulaire economie. Tegelijkertijd creëren we een toekomstbestendige leefomgeving.
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?2.2.1 Wonen
Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.2.1 WonenWat is er aan de hand
Volkshuisvesting staat de laatste jaren in het middelpunt van de belangstelling. In het hele land is sprake van een woningtekort. Steeds meer doelgroepen kunnen onze steun goed gebruiken. Om die steun gericht te kunnen aanbieden willen we in 2026 de volgende onderzoeken uitvoeren:
- Onderzoek vergroten van de slaagkansen van diverse doelgroepen
- Onderzoek hoe/waar realiseren innovatieve (geclusterde) woonvormen
De Wet Regie Volkshuisvesting is vertraagd en nog steeds niet aangenomen. De verwachting is dat dit eind 2025/begin 2026 wel gaat gebeuren. In die wet staat onder andere dat iedere gemeente een Volkshuisvestingsprogramma moet gaan opstellen. Waarschijnlijk is daarbij wel sprake van een overgangstermijn.
Wat willen we bereiken
Voorafgaand aan het opstellen van een volkshuisvestingsprogramma willen we genoemde onderzoeken verricht hebben. De verwachting is dat we daarna, in de loop van 2026 (of in 2027), gaan starten met het opstellen van het programma.
Onze huidige prestatieafspraken met QuaWonen lopen eind 2026 af en daarom willen we in de loop van dat jaar, samen met QuaWonen en Stichting Huurdersbelang, het proces starten om te komen tot nieuwe prestatieafspraken.
2.2.2 Duurzaamheidsagenda 2025-2028
Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.2.2 Duurzaamheidsagenda 2025-2028Wat is er aan de hand
De aarde gebruiken we sneller dan dat ze kan herstellen. Dat gaat ten koste van kostbare natuurlijke hulpbronnen en biodiversiteit. Ook worden we geconfronteerd met extremere weersomstandigheden. Bijvoorbeeld hittegolven en vaker voorkomende extreme regenbuien bedreigen onze leefomgeving, gezondheid en economie. De overgang van fossiele brandstoffen naar schone energie is cruciaal om de CO2-uitstoot te verminderen. Dat vraagt grote investeringen in duurzame warmte en elektriciteit. Tegelijkertijd is het elektriciteitsnet overbelast, een probleem wat voorlopig niet opgelost is en waarvan de impact is beschreven in onze impactanalyse Netcongestie.
Wat willen we bereiken
Het hoofddoel van de nieuwe Duurzaamheidsagenda 2025-2028 is: Krimpen aan den IJssel klimaatneutraal en toekomstbestendig in 2050. Daarvoor werken we samen aan 6 duurzame thema’s: energie, circulair, biodiversiteit, klimaatadaptatie, mobiliteit en voedsel. Voor elk thema zijn meetbare doelen opgesteld die we met concrete acties willen bereiken.
2.2.3 Opstellen Warmteprogramma
Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.2.3 Opstellen WarmteprogrammaWat is er aan de hand
De Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw) verplicht iedere gemeente om uiterlijk 31 december 2026 een warmteprogramma vast te stellen als opvolger van de Transitievisie warmte. De inwerkingtreding van de volledige wet is voorzien op 1 januari 2026.
Wat willen we bereiken
Het Warmteprogramma werken we uit op basis van onze Startnotitie en het Participatieplan en leggen we begin 2025 voor met de mogelijkheid om wensen of bedenkingen in te dienen. In het warmteprogramma beschrijven we onze plannen voor de verduurzaming van wijken voor de komende 10 jaar. Het beschrijft de warmteoplossingen voor onze gemeente, het tijdspad en de mogelijke alternatieve warmtetechnieken. Hierdoor weet iedereen wat er gaat gebeuren in een gebied.
2.2.4 Inzet op capaciteit klimaatadaptatie en biodiversiteit bij particulieren en ondernemers
Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.2.4 Inzet op capaciteit klimaatadaptatie en biodiversiteit bij particulieren en ondernemersWat is er aan de hand
Extreme weersomstandigheden – zoals hevige regenval, hitte en droogte – zetten het beheer van de openbare ruimte steeds meer onder druk. Ook de inrichting van particulier terrein heeft direct invloed op de openbare ruimte. Alles wat daar niet opgelost wordt verhoogt de druk op de openbare ruimte.
Wat willen we bereiken
We zetten het komende jaar in op bewustwording, advies en kleinschalige maatregelen bij inwoners en bedrijven, zoals vergroening en waterberging. Daarbij nemen we biodiversiteit mee.
Door in 2026 met Rijksmiddelen (CDOKE) extra capaciteit aan te trekken voor projecten gericht op inwoners en ondernemers voorkomen we hogere onderhoudskosten in de openbare ruimte. Ook versterken we de kwaliteit van onze leefomgeving en verkleinen we het risico op schade in de openbare ruimte. We dragen zo bij aan de vastgestelde ambities van de Duurzaamheidsagenda.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we• Ambitiedocument Duurzaamheid
• Regionale Energiestrategie 1.0 Rotterdam Den Haag
• Structuurvisie en bestemmingsplannen
• Meerjaren Perspectief Grondexploitaties
• Nota Grondbeleid
• Beleids- en beheerplan Kunstwerken
• Integraal Huisvestingsplan 2019 - 2023
• Woonvisie Krimpen aan den IJssel 2020-2030
• Meerjarige prestatieafspraken Krimpen aan den IJssel 2023-2026 Goed doen we samen
• Regioakkoord 2022 nieuwe woningmarktafspraken
• Regionale woonvisie
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afDuurzaamheid
• Energietransitie
• Klimaatmonitor
• Voortgangsrapportage Duurzaamheidsagenda
Beheer en onderhoud
• Duurzame leefomgeving
• Burgerpeiling
• Woon- en leefklimaat
• Schouw openbare ruimte (door Bureau IDVerde, 2 keer per jaar)
Ruimtelijke ontwikkeling
• Meerjaren Perspectief Grondexploitaties
Wonen
• Bouwen en Wonen
• Jaarlijkse evaluatie van de prestatieafspraken
2.3 Afval, riolering en begraven
Terug naar navigatie - - 2.3 Afval, riolering en begravenAfval
Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begraven - AfvalIn 2026 staat de implementatie van het restafvaltarief centraal. Het doel is minder restafval en schone grondstofstromen. Zo houden we de kosten voor afvalinzameling en – verwerking beheersbaar voor de inwoners. De verwerking van restafval wordt namelijk steeds duurder en dat heeft gevolgen voor de afvalstoffenheffing. Uit sorteeranalyse blijkt dat er nog veel grondstoffen in het restafval zitten. Het doel is om deze grondstoffen uit het restafval te krijgen door betere afvalscheiding. Bij de introductie en voorbereiding van het restafvaltarief heeft ook communicatie de benodigde aandacht gekregen. Ook is ingezet op extra communicatie over het scheiden van GFT+E en PMD. In 2026 is er extra aandacht voor monitoring van de inzamelresultaten en prognoses.
Riolering
Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begraven - RioleringDe werkzaamheden op dit terrein zijn gebaseerd op het in 2023 vastgestelde Gemeentelijk Rioleringsprogramma (GRP). Dit plan loopt tot en met 2027. De kaders van het GRP zijn leidend voor de investeringen op het gebied van de riolering en klimaatsveranderingen. Het doel van het GRP is een duurzame bescherming van de volksgezondheid en handhaving van een goede leefomgeving. Een ander doel is voldoen aan de wettelijke eisen met efficiënt onderhoud en beheer van het afval-, hemel- en grondwater.
De uitvoering van het GRP hangt overigens nauw samen met het beheer van wegen, groen, openbare verlichting en bruggen. Waar mogelijk zoeken we combinaties van de uit te voeren werken. Zo beperken we kosten en de overlast.
Gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk stelden gezamenlijk een Deltaprogramma op. Hierin is het document “Ruimtelijke Adaptatie” opgenomen. Dit document bevat maatregelen gericht op het beschermen van inwoners van Nederland tegen de gevolgen van klimatologische ontwikkelingen.
Begraven
Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begraven - BegravenDe begraafplaatsen IJsseldijk en Waalhoven onderhouden we op hoog niveau. De afgelopen jaren is het oude gedeelte van begraafplaats Waalhoven opgehoogd en opnieuw ingericht. Ook kwamen er door ruiming nieuwe graven beschikbaar. Dat is een blijvend aandachtspunt. Het proces rond begraven wordt vakkundig en met aandacht en zorg uitgevoerd.
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begraven - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?2.3.1 Begraafplaats vervangen graspaden
Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begraven - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.3.1 Begraafplaats vervangen graspadenWat is er aan de hand
De bestaande graspaden op het nieuwe gedeelte van begraafplaats Waalhoven zijn aan vervanging toe. Tijdens begrafenissen, maar ook voor bezoekers van graven, geeft dit steeds ongemak. Vervanging door het inzaaien van gras is niet goed mogelijk. De graven zijn dan langere tijd niet bereikbaar en dat is niet gewenst. Daarnaast is verharding praktischer vanwege het jaarrond goed kunnen gebruiken van de paden.
Wat willen wij bereiken
Wij stellen voor om de graspaden te vervangen door verharding, zoals ook de afgelopen jaren op het oude gedeelte van begraafplaats Waalhoven is gedaan. Zodoende zijn de paden jaarrond beter te gebruiken.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begraven - Op grond van welk beleid/afspraak handelen weHoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begraven - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afWat mag het kosten
Terug naar navigatie - Programma 2 Ruimtelijk domein - Wat mag het kostenRuimtelijk domein |
Rekening |
Begroting |
Begroting |
Meerjarenraming |
|||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||
Lasten |
|||||||||
Openbare ruimte en verkeer |
8.559 |
9.883 |
9.827 |
10.131 |
10.743 |
11.178 |
|||
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
10.530 |
6.566 |
2.040 |
2.437 |
-947 |
2.584 |
|||
Afval, riolering en begraven |
8.051 |
8.741 |
8.783 |
9.009 |
9.245 |
9.416 |
|||
Nieuw beleid & intensivering |
162 |
56 |
100 |
131 |
|||||
Totaal lasten |
27.140 |
25.189 |
20.812 |
21.632 |
19.141 |
23.309 |
|||
Baten |
|||||||||
Openbare ruimte en verkeer |
599 |
755 |
760 |
797 |
823 |
831 |
|||
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening |
9.781 |
4.847 |
1.276 |
2.081 |
-2.065 |
1.401 |
|||
Afval, riolering en begraven |
10.434 |
11.146 |
11.533 |
11.899 |
12.221 |
12.496 |
|||
Nieuw beleid & intensivering |
|||||||||
Totaal baten |
20.814 |
16.749 |
13.569 |
14.778 |
10.979 |
14.728 |
|||
Totaal saldo van geraamde baten en lasten |
-6.326 |
-8.441 |
-7.243 |
-6.855 |
-8.162 |
-8.581 |
|||
Reservemutaties |
-1.784 |
547 |
-657 |
-217 |
236 |
257 |
|||
Geraamd resultaat |
-8.111 |
-7.894 |
-7.900 |
-7.071 |
-7.926 |
-8.324 |
|||
Investeringen 2025-2028 Ruimtelijk domein |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||||
Damwanden |
102 |
||||||||
Blauwe bollen rotonde Nieuwe Tiendweg |
125 |
||||||||
Bruggen 2026-2029 |
40 |
40 |
|||||||
HIJ-zitjes |
26 |
||||||||
Opknappen trap Tuinstraat naar Lekdijk (Oud Krimpen deelgebied 4) |
30 |
||||||||
Vervangen en verzwaren elektrakasten Sliksloothaven |
198 |
||||||||
Baggeren Sliksloothaven |
74 |
||||||||
Houten keerwanden Fontijnehof, Goudriaanhof |
95 |
||||||||
Groot onderhoud bruggen incl. Stormpolderbrug |
30 |
||||||||
Baggeren watergangen 2026-2028 |
426 |
319 |
|||||||
Aanpassing omloopstoep |
150 |
||||||||
Herstraten Driekamp |
2.624 |
||||||||
Herstraten Una Corda |
1.720 |
||||||||
Riolering Kerkdreef |
175 |
||||||||
Herstraten Waalplantsoen (DCV terrein) |
2.890 |
||||||||
Herstraten Langeland fase 8 |
3.498 |
||||||||
Herstraten Stad en Landschap |
3.305 |
||||||||
Herstraten Landgoed Eikenrode |
1.474 |
||||||||
Herstraten Vrijhof |
2.124 |
||||||||
Herstraten Langeland fase 9 |
3.734 |
||||||||
Herstraten Hoflaan fase 1 |
2.224 |
||||||||
Herstraten Nachtegaalstraat |
3.709 |
||||||||
Herstraten Langeland fase 10 |
2.743 |
||||||||
Baggerdepot Krimpenerbosweg |
128 |
||||||||
Algerabrug werkzaamheden |
248 |
||||||||
Openbare verlichting KIJK |
108 |
||||||||
Revitalisering groenstructuur eerste orde (Moderatopark ) |
1.298 |
||||||||
Revitalisering groenstructuur eerste orde (Middenweteringpark) |
1.064 |
||||||||
Verharden graspaden begraafplaats |
130 |
||||||||
Totaal |
11.888 |
10.205 |
7.751 |
5.007 |
|||||
Nieuw beleid en intensiveringen Ruimtelijk domein |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||||
Baggerdepot Krimpenerbosweg |
10 |
10 |
10 |
||||||
Algerabrug werkzaamheden |
24 |
24 |
24 |
||||||
Digitalisering assets openbare ruimte en omgevingseffecten |
72 |
5 |
5 |
5 |
|||||
Vervangen openbare verlichting KIJK |
5 |
5 |
5 |
||||||
Revitalisering groenstructuur eerste orde (Moderatopark) |
6 |
45 |
45 |
||||||
Revitalisering groenstructuur eerste orde (Middenweteringpark) |
5 |
37 |
|||||||
Verharden graspaden begraafplaats |
6 |
6 |
6 |
||||||
Inzet op capaciteit klimaatadaptatie en biodiversiteit bij particulieren en ondernemers |
90 |
||||||||
Totaal |
162 |
95 |
132 |
132 |
|||||
Overige incidentele dekking |
-90 |
||||||||
Nieuw beleid en intensiveringen inclusief dekking |
72 |
95 |
132 |
132 |
|||||
Indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 2 Ruimtelijk domein - IndicatorenDe ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom jaartal staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.
In de kolom ‘begroting 2025’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2025. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.
De indicatoren "Energiereductie woningen t.o.v. 2018." en "Aantal geholpen huishoudens via de gemeentelijke isolatie-aanpak" worden in deze begroting voor het eerst gepresenteerd.
Basisset indicatoren programma Ruimtelijk domein |
Begroting 2026 |
Jaartal |
Begroting 2025 |
Jaartal |
Bron |
|---|---|---|---|---|---|
Hernieuwbare elektriciteit |
16,8% |
2022 |
16,8% |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar |
137,50 |
2024 |
126,60 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
De gemiddelde WOZ waarde van woningen in de gemeente |
€ 386.000 |
2025 |
€ 377.000 |
2024 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal nieuwbouwwoningen, per 1.000 woningen |
0,09 |
2023 |
0,09 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Woonlasten éénpersoonshuishouden |
€ 1.066 |
2025 |
€ 1.015 |
2024 |
Waarstaatjegemeente |
Woonlasten meerpersoonshuishouden |
€ 1.228 |
2025 |
€ 1.167 |
2024 |
Waarstaatjegemeente |
Omvang huishoudelijk restafval in kg per inwoner |
208 kg |
2024 |
210 kg |
2023 |
Cyclus |
Lokale indicatoren programma Ruimtelijk domein |
Begroting 2026 |
Jaartal |
Begroting 2025 |
Jaartal |
Bron |
De buurt als woon- en leefomgeving is veilig |
89% |
2025 |
86% |
2023 |
Burgerpeiling |
Staat van de buurt |
Heel (67%) Schoon (56%) Begaanbaar (58%) Groen (78%) genoeg parkeerplaatsen (51%) |
2025 |
Heel (67%) Schoon (51%) Begaanbaar (59%) Groen (49%) |
2023 |
Burgerpeiling |
Waardering van de buurt als leefomgeving |
7,9 |
2025 |
7,86 |
2023 |
Burgerpeiling |
Kwaliteitsbeeld verharding |
95% minimaal kwaliteitsniveau (B) |
2024 |
95% minimaal kwaliteitsniveau (B) |
2023 |
Kwaliteitsmeting Integrale Schouw (idverde Advies) |
Het aantal sociale huurwoningen van QuaWonen met energielabels A t/m C, als percentage van de totale voorraad sociale huurwoningen van QuaWonen |
89,7% |
jan. 2024 |
89,7% |
jan. 2024 |
QuaWonen |
Alle huurwoningen van de woningcorporaties, verdeeld (in procenten) in de segmenten sociale huur en markthuur |
96,0% soc. huur 4,0% markthuur |
jan. 2025 |
95,85% soc. huur 4,15% markthuur |
jan. 2024 |
Gegevens betreffende de 4 woningcorporaties: QuaWonen, Mooiland, SOR en Havensteder |
Reële zoekduur starters op de woningmarkt |
31 maanden |
jan. 2025 |
29 maanden |
jan. 2024 |
QuaWonen |
Het aantal sociale huurwoningen van de woningcorporaties, als percentage van de totale woningvoorraad in Krimpen aan den Ijssel |
34,0% |
jan. 2025 |
33,9% |
jan. 2024 |
Gegevens betreffende de 4 woningcorporaties: QuaWonen, Mooiland, SOR en Havensteder |
Het percentage woningen dat met voorrang voor Krimpenaren wordt geadverteerd en feitelijk wordt toegewezen |
47% |
2024 |
53% |
2023 |
Jaarmonitor 2022 SvWRR |
Energiereductie woningen t.o.v. 2018. |
26% |
2024 |
https://klimaatmonitor.databank.nl/jive |
||
Aantal geholpen huishoudens via de gemeentelijke isolatie-aanpak. |
36 |
sept. 2025 |
Intern |