Programma 2 Ruimtelijk domein

Hoofdambitie

Terug naar navigatie - Programma 2 Ruimtelijk domein - Hoofdambitie

Krimpen aan den IJssel profileert zich enerzijds als de poort naar de stedelijke agglomeratie Rotterdam, en anderzijds als naar de meer landelijke Krimpenerwaard in het 'Groene Hart' van de Randstad. Bestuurlijk neemt de gemeente deel aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De Rotterdamse en Haagse regio vormen samen met de Dordtse en Leidse regio de (NOVEX) Zuidelijke Randstad.

De ambitie van de gemeente is om haar ligging in de Zuidelijke Randstad beter te benutten. Daarvoor is het van groot belang om de zogeheten Algeracorridor niet te laten 'dichtslibben'.

De gemeente zet daarom in op bevordering van het (gebruik van) openbaar vervoer en (elektrische) fiets en scooter. Tegelijkertijd wordt geïnvesteerd in voldoende capaciteit voor het autoverkeer.

Een groot deel van Krimpen aan den IJssel (Kortland, Langeland en Lansingh-Zuid) heeft de ruimtelijke karakteristiek van een 'verstedelijkt polderlandschap'. In Boveneind en Oud-Krimpen bevinden zich, bijvoorbeeld in de dijklinten, meer bijzondere woonmilieus. In het beheer van de openbare ruimte en de ruimtelijke ordening streeft de gemeente naar behoud van deze karakteristiek en deze woonmilieus. 

In 2050 moet Krimpen aan den IJssel 'Klimaatneutraal en gezond' zijn.

2.1 Openbare ruimte en verkeer

Terug naar navigatie - - 2.1 Openbare ruimte en verkeer

Openbare ruimte

Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Openbare ruimte

De openbare ruimte draagt in belangrijke mate bij aan verbinding. In de openbare ruimte ontmoeten inwoners elkaar en kunnen ze zich ontspannen en bewegen. Er zijn verbindingen tussen voorzieningen en inwoners kunnen zich bewegen van A naar B. Dat stelt eisen aan de inrichting en het beheer van de openbare ruimte. 
Beleidsmatig is er aandacht voor actuele thema’s als biodiversiteit, toegankelijkheid en klimaatadaptatie. Dit komt integraal tot uiting in de realisatie van riolerings- en herstraatprojecten in de openbare ruimte. 
De openbare ruimte wordt op basisniveau onderhouden. Met uitzondering van de begraafplaatsen, daar vindt het onderhoud op hoger niveau plaats. Door de uitvoering van maatregelen op gebied van klimaat en biodiversiteit (minder maaien, kruidenvegetaties, groene parkeervakken) ziet de openbare ruimte er minder ‘strak’ uit, maar krijgt flora en fauna meer kans. Ook draagt het bij de belevingswaarde van de openbare ruimte. 
Verlichting is een ander aspect binnen de openbare ruimte. We blijven inzetten op het verder uitrollen van Ledverlichting in de gemeente en dragen hiermee bij aan de duurzaamheidsambitie. 
Voor komend jaar zijn er een aantal specifieke speerpunten genoemd. Op deze plaats noemen we ook al het dagelijkse werk in de openbare ruimte, waaronder het behandelen van meldingen, de inzet bij calamiteiten, gladheidsbestrijding, bebording, reiniging, etc. Collega’s en aannemers zetten zich in om de openbare ruimte in Krimpen schoon, heel en veilig te houden! 

Verkeer

Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Verkeer

Wij zetten in op gezond, slim en veilig verkeer in onze gemeente. Deze 3 ambities staan centraal bij alles wat we doen op het gebied van verkeer. Zo maken we van Krimpen een nog prettigere omgeving om te wonen, werken en verblijven voor onze inwoners, ondernemers en bezoekers. De ambities passen we toe in de lopende herstratingsprojecten en andere ruimtelijke projecten. We werken samen met onder meer de gemeenten Capelle aan den IJssel en Krimpenerwaard  de maatregelen uit om de doorstroming op de Algeracorridor te verbeteren.

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

2.1.1 Baggerdepot Krimpenerbosweg

Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.1.1 Baggerdepot Krimpenerbosweg

Wat is er aan de hand
Besloten is om op basis van de waterdieptemetingen de komende jaren in de wijken Kortland-Zuid (in 2026) en Lansingh-Zuid (in 2028) te baggeren. Voor het afvoeren van de baggerspecie is gezocht naar lokale mogelijkheden voor een geschikt baggerdepot tegen de minst maatschappelijke kosten.

Wat willen wij bereiken
Een doorgangsdepot in de gemeente is duurzaam omdat het de milieubelasting beperkt. Ook is het een structurele oplossing voor de omgang met baggerspecie. Een doorgangsdepot levert vooral op de langere termijn een aanzienlijke besparing op (minst maatschappelijke kosten), doordat er geen extra kosten ontstaan door externe baggerverwerking.
Lokale baggeropslag en verwerking kan benut worden voor het toepassen van grond binnen riolerings- en herstratingsprojecten (t.b.v. in te zaaien groenstroken).

2.1.2 Algerabrug werkzaamheden

Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.1.2 Algerabrug werkzaamheden

Wat is er aan de hand
Realisatie onderhoudswerkzaamheden aanbrug Algerabrug.

Wat willen wij bereiken
De algehele afsluiting van de Algerabrug door Rijkswaterstaat gebruiken om onderhoudswerkzaamheden aan de gemeentelijke aanbrug uit te voeren.

2.1.3 Digitalisering assets openbare ruimte en omgevingseffecten

Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.1.3 Digitalisering assets openbare ruimte en omgevingseffecten

Wat is er aan de hand
Wij hebben als wegbeheerder 2 nieuwe wettelijke verplichtingen om verkeersdata beschikbaar te stellen. Daarvoor digitaliseren we onze verkeersassets in de openbare ruimte. De eerste verplichting is de Data Top 15. Dat is een nationale uitwerking van de Europese ‘Real Time Traffic Information (RTTI) regulation’. De RTTI verordent wegbeheerders om verschillende data over verkeer beschikbaar te stellen.

De tweede verplichting is dat wij als gemeente geluidsemissies door verkeer inzichtelijk moeten maken. Gemeenten moeten daarvoor op basis van de Omgevingswet elke 5 jaar een geactualiseerde Basiskaart Geluidsemissie beschikbaar stellen met als uiterste basisjaar 2026. Dat is verplicht om trends inzichtelijk te maken om te bepalen of de geluidsontwikkeling binnen de wettelijke norm blijft.

Wat willen wij bereiken
We willen in 2026 onze data en processen in orde hebben in lijn met de wettelijke verplichtingen. Dat betekent concreet dat de data actueel is met 2026 als basisjaar en dat onze processen zo ingericht zijn dat de data actueel blijft volgens Europese en nationale richtlijnen. Voor de Data Top 15 is dat jaarlijks. Voor de Basiskaart Geluidsemissie is dat een keer in de 5 jaar. 

2.1.4 Vervangen openbare verlichting KIJK

Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.1.4 Vervangen openbare verlichting KIJK

Wat is er aan de hand
De openbare verlichting op de IJsseldijk moet in de komende jaren worden vervangen. I.v.m. project Kijk kunnen we het gedeelte tussen de gemeentegrens met Ouderkerk aan den IJssel en de Groenendaal al gaan aanpakken.

Wat willen wij bereiken
Wij gaan de openbare verlichting op de IJsseldijk vervangen omdat dit vanwege ouderdom nodig is. Hierbij kunnen we dit direct  verduurzamen. Ook kunnen we geld besparen door de werkzaamheden te combineren met de werkzaamheden van KIJK.

2.1.5 Revitalisering groenstructuur eerste orde (Moderatopark en Middenweteringpark)

Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.1.5 Revitalisering groenstructuur eerste orde (Moderatopark en Middenweteringpark)

Wat is er aan de hand
Zie raadsinformatiebrief van 15 mei 2025. De renovatie van beide parken is niet opgenomen in de meerjarenplanning beheer openbare ruimte omdat het een éénmalige investering betreft. Beide parken zijn opgenomen in het investeringsoverzicht in deze begroting: Moderatopark (voorbereiding 2026, geplande uitvoering in 2027) en het Middenweteringpark (voorbereiding 2027, geplande uitvoering in 2028). 

Wat willen wij bereiken
Met de renovatie van het Moderatopark en Middenweteringpark willen we bijdragen aan verschillende thema’s: groen, spelen, beweging, biodiversiteit en klimaatadaptatie (vermindering hittestress). Zonder onnodige kosten te maken of nieuwe functies toe te voegen.

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeer - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af



2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

Terug naar navigatie - - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

Volkshuisvesting

Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Volkshuisvesting

In januari 2021 heeft de gemeenteraad de Woonvisie 2020-2030 Krimpen aan den IJssel vastgesteld. Bij deze Woonvisie hoort ook een Uitvoeringsprogramma.

Op het gebied van wonen hebben wij in 2026 met name specifiek aandacht voor het ondersteunen van bepaalde doelgroepen, het opstellen van een volkshuisvestingsprogramma en het maken van nieuwe prestatieafspraken met QuaWonen en Stichting Huurdersbelang. 

Ruimtelijke ordening

Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Ruimtelijke ordening

In het ontwerp van de Omgevingsvisie staat hoe we onze gemeente de komende jaren leefbaar, groen en toekomstbestendig houden.

We onderscheiden 6 hoofdopgaven die we voor 4 gebieden uitwerken: de Stormpolder, de IJsseldijk, het centrum en de woongebieden.

Duurzaamheid

Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Duurzaamheid

In maart 2025 heeft de gemeenteraad de Duurzaamheidsagenda 2025-2028 vastgesteld. Bij deze Duurzaamheidsagenda hoort ook een uitvoeringsprogramma waarmee we werken aan een Klimaatneutraal en toekomstbestendig Krimpen aan den IJssel. De gemeente werkt binnen dit programma aan zowel de energietransitie als aan de transitie naar een circulaire economie. Tegelijkertijd creëren we een toekomstbestendige leefomgeving.

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

2.2.1 Wonen

Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.2.1 Wonen

Wat is er aan de hand
Volkshuisvesting staat de laatste jaren in het middelpunt van de belangstelling. In het hele land is sprake van een woningtekort. Steeds meer doelgroepen kunnen onze steun goed gebruiken. Om die steun gericht te kunnen aanbieden willen we in 2026 de volgende onderzoeken uitvoeren:
- Onderzoek vergroten van de slaagkansen van diverse doelgroepen
- Onderzoek hoe/waar realiseren innovatieve (geclusterde) woonvormen
De Wet Regie Volkshuisvesting is vertraagd en nog steeds niet aangenomen. De verwachting is dat dit eind 2025/begin 2026 wel gaat gebeuren. In die wet staat onder andere dat iedere gemeente een Volkshuisvestingsprogramma moet gaan opstellen. Waarschijnlijk is daarbij wel sprake van een overgangstermijn. 

Wat willen we bereiken
Voorafgaand aan het opstellen van een volkshuisvestingsprogramma willen we genoemde onderzoeken verricht hebben. De verwachting is dat we daarna, in de loop van 2026 (of in 2027), gaan starten met het opstellen van het programma. 
Onze huidige prestatieafspraken met QuaWonen lopen eind 2026 af en daarom willen we in de loop van dat jaar, samen met QuaWonen en Stichting Huurdersbelang, het proces starten om te komen tot nieuwe prestatieafspraken. 

2.2.2 Duurzaamheidsagenda 2025-2028

Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.2.2 Duurzaamheidsagenda 2025-2028

Wat is er aan de hand
De aarde gebruiken we sneller dan dat ze kan herstellen. Dat gaat ten koste van kostbare natuurlijke hulpbronnen en biodiversiteit. Ook worden we geconfronteerd met extremere weersomstandigheden. Bijvoorbeeld  hittegolven en vaker voorkomende extreme regenbuien bedreigen onze leefomgeving, gezondheid en economie. De overgang van fossiele brandstoffen naar schone energie is cruciaal om de CO2-uitstoot te verminderen. Dat vraagt grote investeringen in duurzame warmte en elektriciteit. Tegelijkertijd is het elektriciteitsnet overbelast, een probleem wat voorlopig niet opgelost is en waarvan de impact is beschreven in onze impactanalyse Netcongestie.

Wat willen we bereiken
Het hoofddoel van de nieuwe Duurzaamheidsagenda 2025-2028 is: Krimpen aan den IJssel klimaatneutraal en toekomstbestendig in 2050. Daarvoor werken we samen aan 6 duurzame thema’s: energie, circulair, biodiversiteit, klimaatadaptatie, mobiliteit en voedsel. Voor elk thema zijn meetbare doelen opgesteld die we met concrete acties willen bereiken.

2.2.3 Opstellen Warmteprogramma

Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.2.3 Opstellen Warmteprogramma

Wat is er aan de hand
De Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (Wgiw) verplicht iedere gemeente om uiterlijk 31 december 2026 een warmteprogramma vast te stellen als opvolger van de Transitievisie warmte. De inwerkingtreding van de volledige wet is voorzien op 1 januari 2026.

Wat willen we bereiken
Het Warmteprogramma werken we uit op basis van onze Startnotitie en het Participatieplan en leggen we begin 2025 voor met de mogelijkheid om wensen of bedenkingen in te dienen. In het warmteprogramma beschrijven we onze plannen voor de verduurzaming van wijken voor de komende 10 jaar. Het beschrijft de warmteoplossingen voor onze gemeente, het tijdspad en de mogelijke alternatieve warmtetechnieken. Hierdoor weet iedereen wat er gaat gebeuren in een gebied. 

2.2.4 Inzet op capaciteit klimaatadaptatie en biodiversiteit bij particulieren en ondernemers

Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.2.4 Inzet op capaciteit klimaatadaptatie en biodiversiteit bij particulieren en ondernemers

Wat is er aan de hand
Extreme weersomstandigheden – zoals hevige regenval, hitte en droogte – zetten het beheer van de openbare ruimte steeds meer onder druk. Ook de inrichting van particulier terrein heeft direct invloed op de openbare ruimte. Alles wat daar niet opgelost wordt verhoogt de druk op de openbare ruimte.

Wat willen we bereiken
We zetten het komende jaar in op bewustwording, advies en kleinschalige maatregelen bij inwoners en bedrijven, zoals vergroening en waterberging. Daarbij nemen we biodiversiteit mee. 

Door in 2026 met Rijksmiddelen (CDOKE)  extra capaciteit aan te trekken voor projecten gericht op inwoners en ondernemers voorkomen we hogere onderhoudskosten in de openbare ruimte. Ook versterken we de kwaliteit van onze leefomgeving en verkleinen we het risico op schade in de openbare ruimte. We dragen zo bij aan de vastgestelde ambities van de Duurzaamheidsagenda.

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Duurzaamheid
•    Energietransitie
•    Klimaatmonitor
•    Voortgangsrapportage Duurzaamheidsagenda

Beheer en onderhoud
•    Duurzame leefomgeving
•    Burgerpeiling
•    Woon- en leefklimaat
•    Schouw openbare ruimte (door Bureau IDVerde, 2 keer per jaar)

Ruimtelijke ontwikkeling
•    Meerjaren Perspectief Grondexploitaties

Wonen
•    Bouwen en Wonen
•    Jaarlijkse evaluatie van de prestatieafspraken

2.3 Afval, riolering en begraven

Terug naar navigatie - - 2.3 Afval, riolering en begraven

Afval

Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begraven - Afval

In 2026 staat de implementatie van het restafvaltarief centraal. Het doel is minder restafval en schone grondstofstromen. Zo houden we de kosten voor afvalinzameling en – verwerking beheersbaar voor de inwoners. De verwerking van restafval wordt namelijk steeds duurder en dat heeft gevolgen voor de afvalstoffenheffing. Uit sorteeranalyse blijkt dat er nog veel grondstoffen in het restafval zitten. Het doel is om deze grondstoffen uit het restafval te krijgen door betere afvalscheiding. Bij de introductie en voorbereiding van het restafvaltarief heeft ook communicatie de benodigde aandacht gekregen. Ook is ingezet op extra communicatie over het scheiden van GFT+E en PMD. In 2026 is er extra aandacht voor monitoring van de inzamelresultaten en prognoses. 

Riolering

Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begraven - Riolering

De werkzaamheden op dit terrein zijn gebaseerd op het in 2023 vastgestelde Gemeentelijk Rioleringsprogramma (GRP). Dit plan loopt tot en met 2027. De kaders van het GRP zijn leidend voor de investeringen op het gebied van de riolering en klimaatsveranderingen. Het doel van het GRP is een duurzame bescherming van de volksgezondheid en handhaving van een goede leefomgeving. Een ander doel is voldoen aan de wettelijke eisen met efficiënt onderhoud en beheer van het afval-, hemel- en grondwater. 

De uitvoering van het GRP hangt overigens nauw samen met het beheer van wegen, groen, openbare verlichting en bruggen. Waar mogelijk zoeken we combinaties van de uit te voeren werken. Zo beperken we kosten en de overlast.

Gemeenten, waterschappen, provincies en het Rijk stelden gezamenlijk een Deltaprogramma op. Hierin is het document “Ruimtelijke Adaptatie” opgenomen. Dit document bevat maatregelen gericht op het beschermen van inwoners van Nederland tegen de gevolgen van klimatologische ontwikkelingen.

Begraven

Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begraven - Begraven

De begraafplaatsen IJsseldijk en Waalhoven onderhouden we op hoog niveau. De afgelopen jaren is het oude gedeelte van begraafplaats Waalhoven opgehoogd en opnieuw ingericht. Ook kwamen er door ruiming nieuwe graven beschikbaar.  Dat is een blijvend aandachtspunt. Het proces rond begraven wordt vakkundig en met aandacht en zorg uitgevoerd. 

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begraven - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

2.3.1 Begraafplaats vervangen graspaden

Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begraven - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 2.3.1 Begraafplaats vervangen graspaden

Wat is er aan de hand
De bestaande graspaden op het nieuwe gedeelte van begraafplaats Waalhoven zijn aan vervanging toe. Tijdens begrafenissen, maar ook voor bezoekers van graven, geeft dit steeds ongemak. Vervanging door het inzaaien van gras is niet goed mogelijk. De graven zijn dan langere tijd niet bereikbaar en dat is niet gewenst. Daarnaast is verharding praktischer vanwege het jaarrond goed kunnen gebruiken van de paden.

Wat willen wij bereiken
Wij stellen voor om de graspaden te vervangen door verharding, zoals ook de afgelopen jaren op het oude gedeelte van begraafplaats Waalhoven is gedaan. Zodoende zijn de paden jaarrond beter te gebruiken. 

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begraven - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begraven - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Programma 2 Ruimtelijk domein - Wat mag het kosten
Ruimtelijk domein
Rekening
Begroting
Begroting
Meerjarenraming
2024
2025
2026
2027
2028
2029
Lasten
Openbare ruimte en verkeer
8.559
9.883
9.827
10.131
10.743
11.178
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
10.530
6.566
2.040
2.437
-947
2.584
Afval, riolering en begraven
8.051
8.741
8.783
9.009
9.245
9.416
Nieuw beleid & intensivering
162
56
100
131
Totaal lasten
27.140
25.189
20.812
21.632
19.141
23.309
Baten
Openbare ruimte en verkeer
599
755
760
797
823
831
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
9.781
4.847
1.276
2.081
-2.065
1.401
Afval, riolering en begraven
10.434
11.146
11.533
11.899
12.221
12.496
Nieuw beleid & intensivering
Totaal baten
20.814
16.749
13.569
14.778
10.979
14.728
Totaal saldo van geraamde baten en lasten
-6.326
-8.441
-7.243
-6.855
-8.162
-8.581
Reservemutaties
-1.784
547
-657
-217
236
257
Geraamd resultaat
-8.111
-7.894
-7.900
-7.071
-7.926
-8.324
Investeringen 2025-2028 Ruimtelijk domein
2026
2027
2028
2029
Damwanden
102
Blauwe bollen rotonde Nieuwe Tiendweg
125
Bruggen 2026-2029
40
40
HIJ-zitjes
26
Opknappen trap Tuinstraat naar Lekdijk (Oud Krimpen deelgebied 4)
30
Vervangen en verzwaren elektrakasten Sliksloothaven
198
Baggeren Sliksloothaven
74
Houten keerwanden Fontijnehof, Goudriaanhof
95
Groot onderhoud bruggen incl. Stormpolderbrug
30
Baggeren watergangen 2026-2028
426
319
Aanpassing omloopstoep
150
Herstraten Driekamp
2.624
Herstraten Una Corda
1.720
Riolering Kerkdreef
175
Herstraten Waalplantsoen (DCV terrein)
2.890
Herstraten Langeland fase 8
3.498
Herstraten Stad en Landschap
3.305
Herstraten Landgoed Eikenrode
1.474
Herstraten Vrijhof
2.124
Herstraten Langeland fase 9
3.734
Herstraten Hoflaan fase 1
2.224
Herstraten Nachtegaalstraat
3.709
Herstraten Langeland fase 10
2.743
Baggerdepot Krimpenerbosweg
128
Algerabrug werkzaamheden
248
Openbare verlichting KIJK
108
Revitalisering groenstructuur eerste orde (Moderatopark )
1.298
Revitalisering groenstructuur eerste orde (Middenweteringpark)
1.064
Verharden graspaden begraafplaats
130
Totaal
11.888
10.205
7.751
5.007
Nieuw beleid en intensiveringen Ruimtelijk domein
2026
2027
2028
2029
Baggerdepot Krimpenerbosweg
10
10
10
Algerabrug werkzaamheden
24
24
24
Digitalisering assets openbare ruimte en omgevingseffecten
72
5
5
5
Vervangen openbare verlichting KIJK
5
5
5
Revitalisering groenstructuur eerste orde (Moderatopark)
6
45
45
Revitalisering groenstructuur eerste orde (Middenweteringpark)
5
37
Verharden graspaden begraafplaats
6
6
6
Inzet op capaciteit klimaatadaptatie en biodiversiteit bij particulieren en ondernemers
90
Totaal
162
95
132
132
Overige incidentele dekking
-90
Nieuw beleid en intensiveringen inclusief dekking
72
95
132
132

Indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 2 Ruimtelijk domein - Indicatoren

De ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom jaartal staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.

In de kolom ‘begroting 2025’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2025. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.

De indicatoren "Energiereductie woningen t.o.v. 2018." en "Aantal geholpen huishoudens via de gemeentelijke isolatie-aanpak" worden in deze begroting voor het eerst gepresenteerd. 

Basisset indicatoren programma Ruimtelijk domein
Begroting 2026
Jaartal
Begroting 2025
Jaartal
Bron
Hernieuwbare elektriciteit
16,8%
2022
16,8%
2022
Waarstaatjegemeente
Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar
137,50
2024
126,60
2023
Waarstaatjegemeente
De gemiddelde WOZ waarde van woningen in de gemeente
€ 386.000
2025
€ 377.000
2024
Waarstaatjegemeente
Het aantal nieuwbouwwoningen, per 1.000 woningen
0,09
2023
0,09
2023
Waarstaatjegemeente
Woonlasten éénpersoonshuishouden
€ 1.066
2025
€ 1.015
2024
Waarstaatjegemeente
Woonlasten meerpersoonshuishouden
€ 1.228
2025
€ 1.167
2024
Waarstaatjegemeente
Omvang huishoudelijk restafval in kg per inwoner
208 kg
2024
210 kg
2023
Cyclus
Lokale indicatoren programma Ruimtelijk domein
Begroting 2026
Jaartal
Begroting 2025
Jaartal
Bron
De buurt als woon- en leefomgeving is veilig
89%
2025
86%
2023
Burgerpeiling
Staat van de buurt
Heel (67%) Schoon (56%) Begaanbaar (58%) Groen (78%) genoeg parkeerplaatsen (51%)
2025
Heel (67%) Schoon (51%) Begaanbaar (59%) Groen (49%)
2023
Burgerpeiling
Waardering van de buurt als leefomgeving
7,9
2025
7,86
2023
Burgerpeiling
Kwaliteitsbeeld verharding
95% minimaal kwaliteitsniveau (B)
2024
95% minimaal kwaliteitsniveau (B)
2023
Kwaliteitsmeting Integrale Schouw (idverde Advies)
Het aantal sociale huurwoningen van QuaWonen met energielabels A t/m C, als percentage van de totale voorraad sociale huurwoningen van QuaWonen
89,7%
jan. 2024
89,7%
jan. 2024
QuaWonen
Alle huurwoningen van de woningcorporaties, verdeeld (in procenten) in de segmenten sociale huur en markthuur
96,0% soc. huur 4,0% markthuur
jan. 2025
95,85% soc. huur 4,15% markthuur
jan. 2024
Gegevens betreffende de 4 woningcorporaties: QuaWonen, Mooiland, SOR en Havensteder
Reële zoekduur starters op de woningmarkt
31 maanden
jan. 2025
29 maanden
jan. 2024
QuaWonen
Het aantal sociale huurwoningen van de woningcorporaties, als percentage van de totale woningvoorraad in Krimpen aan den Ijssel
34,0%
jan. 2025
33,9%
jan. 2024
Gegevens betreffende de 4 woningcorporaties: QuaWonen, Mooiland, SOR en Havensteder
Het percentage woningen dat met voorrang voor Krimpenaren wordt geadverteerd en feitelijk wordt toegewezen
47%
2024
53%
2023
Jaarmonitor 2022 SvWRR
Energiereductie woningen t.o.v. 2018.
26%
2024
https://klimaatmonitor.databank.nl/jive
Aantal geholpen huishoudens via de gemeentelijke isolatie-aanpak.
36
sept. 2025
Intern