Programma 3 Maatschappelijk domein
Hoofdambitie
Terug naar navigatie - Programma 3 Maatschappelijk domein - HoofdambitieKrimpen aan den IJssel heeft een uitstekend voorzieningenniveau op het gebied van sport, cultuur, onderwijs en economie. Onze ambitie is om dit voorzieningenniveau in stand te houden en toekomstbestendig te maken. Met een Integraal Huisvestingsplan en een Strategisch Huisvestingsplan hebben we de (financiële) opgave voor het maatschappelijk vastgoed inmiddels goed in beeld. In 2050 willen we onze hele portefeuille klimaatneutraal en volledig circulair hebben gemaakt.
Op het gebied van werkgelegenheid is de ambitie niet alleen gericht op behoud, maar ook op uitbreiding. Vooral in de Stormpolder liggen er kansen.
We streven naar een brede deelname aan activiteiten op het gebied van kunst, cultuur, kunstzinnige vorming en kunstbeoefening. Het stimuleren van sporten en bewegen is een belangrijk doel in het kader van onze ambitie om een gezonde gemeente te worden. Tegelijk is het een middel om de eigen kracht en zelfredzaamheid van Krimpenaren direct of indirect te bevorderen.
In 2014 besloten we om maximaal ruimte te geven aan (maatschappelijk) ondernemerschap. Dat was het startpunt voor een traject van externe verzelfstandiging van de kinderboerderij, het zwembad en het beheer van de binnensportaccommodaties. Op dit moment exploiteert de gemeente alleen de multifunctionele accommodatie De Tuyter nog zelf.
Daarnaast heeft de gemeente besloten om haar maatschappelijk vastgoed tot een aanvaardbaar minimum terug te brengen. We stimuleren het multifunctioneel gebruik van de resterende accommodaties. Onder andere door exclusief gebruik uitzondering te laten zijn. Daarnaast krijgt structureel gebruik voorrang.
We houden 2 bijzondere accommodaties in stand: het zwembad en de kinderboerderij. Daarnaast zijn we eigenaar van het Streekmuseum, het UMAM-gebouw en diverse buitensportaccommodaties.
Voor de buitensport hebben we de ambitie uitgesproken om verantwoordelijk te zijn en te blijven voor de aanleg en het onderhoud van sportvelden c.a. en de daarbij behorende openbare infrastructuur. De verenigingen zijn (of worden) zélf verantwoordelijk voor de (nieuw)bouw én het beheer en onderhoud van hun clubgebouw.
Goede onderwijshuisvesting is een belangrijke voorwaarde die de school(besturen) de ruimte geeft om kwalitatief goed onderwijs te kunnen aanbieden. Goede onderwijshuisvesting is een investering in de ontwikkeling en daarmee toekomst van onze jonge kinderen en jeugd. Tevens dragen goede schoolgebouwen bij aan de leefbaarheid en de vergroening van onze gemeente.
In het Integraal Huisvestigingsplan kijken we met elkaar 25 jaar vooruit. Niet alleen naar de schoolgebouwen, maar ook naar de binnensportaccommodaties. Omdat het onderwijs hier de grootste gebruiker van is.
De Stormpolder vormt samen met de aangrenzende bedrijventerreinen De Krom en Parallelweg het grootste aaneengesloten bedrijventerrein aan de oostkant van de Rotterdamse regio. De (maritieme) maakindustrie is hier - vanwege het watergebonden karakter - een belangrijke bedrijfstak waar de gemeente vol op wil blijven inzetten. Daarnaast wordt ingezet op behoud en verbetering van de (Sliksloot)haven.
We streven ernaar om winkels en horecafunctie zoveel mogelijk te clusteren in vitale en toekomstbestendige centra, zodat ze elkaar hier kunnen versterken. In onze gemeente zijn deze centra het ‘Hart van Krimpen’ (Crimpenhof en omgeving), wijkcentrum De Korf en buurtcentrum De Olm. Winkels en horeca buiten de centrumgebieden dragen niet bij aan het versterken van de structuur en kunnen hier zelfs afbreuk aan doen. Het is dan ook niet gewenst om buiten de genoemde centrumgebieden mee te werken aan nieuwe ontwikkelingen.
Enkele locaties die buiten de hoofdstructuur liggen zijn kansrijk voor woningbouw. Dit betekent dat hier mogelijkheden verkend worden om beschikbare, onbenutte (detailhandels)ruimte te transformeren naar andere wenselijke functies, waaronder wonen.
3.1 Sport en recreatie
Terug naar navigatie - - 3.1 Sport en recreatieSport
Terug naar navigatie - 3.1 Sport en recreatie - SportEen inclusieve sportsector vormt de basis om sporten en bewegen voor iedere inwoner toegankelijk en (sociaal) veilig te maken. In onze gemeente moet iedereen kunnen sporten, spelen en bewegen.
Dit omdat sporten en bewegen goed is voor de mentale en fysieke gezondheid, persoonlijke ontwikkeling, zelfredzaamheid, sociale contacten en leefbaarheid van
buurten. Zo wordt sporten en bewegen net zo normaal en natuurlijk in de dagelijkse routine van alle Krimpenaren als boodschappen doen, eten koken en tanden poetsen.
Recreatie
Terug naar navigatie - 3.1 Sport en recreatie - RecreatieSamen met de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Gouda, Waddinxveen en Krimpenerwaard werken we samen in de Groenalliantie Midden-Holland e.o.. Doel van de samenwerking is het ontwikkelen en beheren van natuur- en recreatiegebieden in deze gemeenten en daarmee een aantrekkelijk en duurzaam leefklimaat realiseren.
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 3.1 Sport en recreatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?3.1.1 Zwembad de Lansingh
Terug naar navigatie - 3.1 Sport en recreatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 3.1.1 Zwembad de LansinghWat is er aan de hand
De accommodatie Zwembad de Lansingh is in de laatste fase van de levensduur beland. Daarnaast loopt op 1 april 2027 de bestaande aanbestedingsperiode met Optisport af.
Wat willen we bereiken
We willen dat zwemmen bereikbaar blijft voor de inwoner van Krimpen aan den IJssel.
3.1.2 Buitensport
Terug naar navigatie - 3.1 Sport en recreatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 3.1.2 BuitensportWat is er aan de hand
In het Strategisch huisvestingsplan uit 2024 en de sport Sportnota ‘Krimpen beweegt 2023 – 2027 hebben we een overzicht gecreëerd van alle ambities rondom de buitensport in Krimpen aan den IJssel.
Wat willen we bereiken
We willen de bestaande accommodaties toekomstbestendig maken.
3.1.3 Sport en beweegparticipatie
Terug naar navigatie - 3.1 Sport en recreatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 3.1.3 Sport en beweegparticipatieWat is er aan de hand
In de Sportnota ‘Krimpen beweegt 2023 – 2027 hebben we opgenomen welke ambities en doelstellingen we nastreven op het gebied van sport- en beweegparticipatie. Daarnaast hebben we hierin ook opgenomen op welke wijze we deze willen verwezenlijken.
Wat willen we bereiken
We willen zorgen dat sporten voor iedere Krimpenaar toegankelijk is en zoveel mogelijk een vaste gewoonte wordt voor al onze inwoners.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - 3.1 Sport en recreatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we- Speelruimtebeleidsplan 2018-2022 en het uitvoeringsprogramma speelruimte 2019-2022
- Na vaststelling ‘Update Uitvoeringsprogramma speelruimte 2021 - 2024’
- Uitvoeringsprogramma Het Jonge Kind
- Lokaal sportakkoord 2.0
- Sportnota ‘Krimpen beweegt 2023 - 2027’
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - 3.1 Sport en recreatie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afRecreatie/toerisme
Sport
- Sport en cultuur
- Rapportages Sport en Gemeente
- “Gezondheid in kaart”, 4-jaarlijkse rapportage GGD
3.2 Cultuur
Terug naar navigatie - - 3.2 CultuurCultuur
Terug naar navigatie - 3.2 Cultuur - CultuurCultuur en evenementen moeten Krimpen aan den IJssel verbinden, verrijken en er voor iedereen zijn. Cultuur heeft niet alleen intrinsieke waarde, maar is ook sociaal-maatschappelijk en economisch van belang.
Onze inzet rust op vier pijlers. De belangrijkste pijler is toegang tot cultuur voor iedereen. De andere drie pijlers helpen om de toegankelijkheid zo groot mogelijk te maken. Bijvoorbeeld door activiteiten dichterbij (in de buurt) te brengen, cultuur nog meer zichtbaar te maken en de kwaliteit van cultuur te versterken.
Samen met inwoners, vrijwilligers, en partners willen we ons inzetten voor een herkenbaar, uitnodigend en veelzijdig cultureel leven. Met als ultieme doelstelling dat álle inwoners aan cultuur kunnen meedoen.
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 3.2 Cultuur - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?3.2.1 Evenementen
Terug naar navigatie - 3.2 Cultuur - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 3.2.1 EvenementenWat is er aan de hand
Festivals en evenementen bieden een (incidenteel) podium aan aanbieders en beoefenaren van kunst. Evenementen en cultuur zijn daarmee onlosmakelijk met elkaar verbonden.
We hebben een brede kijk op evenementen. Evenementen hebben niet alleen een cultureel doel. Het is ook een middel om te werken aan maatschappelijke
vraagstukken. We zetten in op een duurzame, toegankelijke en dynamische evenementencultuur.
Wat willen we bereiken
Evenementen vormen de verbindende kracht tussen inwoners, generaties en
gemeenschappen. We zetten evenementen in als middel voor verbinding, creativiteit en participatie. We streven naar een toegankelijke en evenwichtige jaarkalender. Met plek voor feest, verdieping en representatie.
Het Hart van Krimpen vormt de centrale locatie waar grote(re) evenementen samenkomen. Maar ook in de wijken stimuleren we buurtgerichte initiatieven die de betrokkenheid vergroten.
3.2.2 Transformatie Streekmuseum
Terug naar navigatie - 3.2 Cultuur - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 3.2.2 Transformatie StreekmuseumWat is er aan de hand
Samen met het bestuur van het Streekmuseum werken we in 2026 en 2027 scenario’s voor de toekomst uit. Hierbij brengen we 3 typen waarden van het museum in kaart:
1. Sociaal-maatschappelijke waarde. De inzet van vrijwilligers, dagbesteding en de verbinding met lokale gemeenschappen (zoals de Molukse gemeenschap).
2. Museale en culturele waarde. De collectie, educatieve activiteiten en het publieksbereik.
3. Economische waarde. De rol van het museum bij evenementen, verhuur en de organisatiekracht, aantrekkelijk voor toerisme.
Op basis van deze waarden en door de gemeente bepaalde beleidskaders worden deze toekomstscenario’s uitgewerkt. Vanuit de gemeente willen we in deze ontwikkeling in ieder geval aandacht voor het gehele (immateriële) culturele erfgoed van Krimpen.
Deze inhoudelijke ontwikkeling sluit aan bij het Strategisch Huisvestingsplan, waarin is aangegeven dat voor de periode 2028-2030 groot planmatig onderhoud wordt aangeraden. 2026 biedt daarmee bij uitstek de gelegenheid om stil te staan bij de toekomst van de locatie.
Wat willen we bereiken
De gemeente wil een toekomstbestendige functie voor het Streekmuseum realiseren.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - 3.2 Cultuur - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we- Brede Regeling Combinatiefuncties
- Cultuurnota 2019-2022
- Evenementenvisie 2021
- Regeling CMK (Cultuureducatie met Kwaliteit)
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - 3.2 Cultuur - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afCultuur
- Sport en cultuur
- Cultuurvisie
3.3 Onderwijs
Terug naar navigatie - - 3.3 OnderwijsOnderwijs
Terug naar navigatie - 3.3 Onderwijs - OnderwijsGemeentelijke taken op het gebied van onderwijs hebben enerzijds te maken met de huisvesting van scholen. In Krimpen aan den IJssel combineren we dat met voldoende ruimte voor binnensport.
Anderzijds richten we ons op optimale ontwikkelingskansen voor alle kinderen en jongeren, het tegengaan van onderwijsachterstanden en het bevorderen van kansengelijkheid.
Met een aanbod gericht op basisvaardigheden zoals taal, rekenen en digitale vaardigheden richten we ons ook op volwassenen.
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 3.3 Onderwijs - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?3.3.1 Ontwikkelagenda Onderwijs en Ondersteuning
Terug naar navigatie - 3.3 Onderwijs - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 3.3.1 Ontwikkelagenda Onderwijs en OndersteuningWat is er aan de hand
Op het gebied van leerrecht is momenteel een wetsvoorstel in behandeling in de Tweede Kamer dat dit recht expliciet wil verankeren in de Nederlandse wetgeving. Het gaat om initiatiefwetsvoorstel 36.257. Hierin wordt gesteld dat elk kind recht heeft op onderwijs dat past bij zijn of haar persoonlijke ontwikkeling, talenten en mogelijkheden. Dit voorstel is ingevoerd om beter tegemoet te komen aan kinderen die nu buiten het onderwijssysteem vallen, zoals thuiszitters.
Vooruitlopend op deze landelijke ontwikkelingen wil de gemeente Krimpen aan den IJssel al actief aan de slag met het leerrecht. Dit hebben we samen met de regiogemeenten en de samenwerkingsverbanden zo vastgelegd in de regionale ontwikkelagenda. Als vooruitstrevende gemeente streven we ernaar om onderwijs en ondersteuning zo in te richten dat ieder kind optimale ontwikkelkansen krijgt, ook als maatwerk nodig is.
Wat willen we bereiken
De gemeente Krimpen aan den IJssel wil dat elk kind wordt gezien en een eerlijke kans krijgt op een perspectiefrijke toekomst. We streven ernaar dat alle kinderen toegang hebben tot passend onderwijs, ook als dat extra zorg of maatwerk vraagt. Kinderen die nu (tijdelijk) geen onderwijs volgen, willen we actief in beeld brengen en ondersteunen met een passend aanbod, zodat niemand tussen wal en schip valt.
3.3.2 Integraal Huisvestingsplan (onderwijshuisvesting en binnensport)
Terug naar navigatie - 3.3 Onderwijs - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 3.3.2 Integraal Huisvestingsplan (onderwijshuisvesting en binnensport)Wat is er aan de hand
In 2026 worden bij verschillende projecten vanuit het Integraal Huisvestingsplan vervolgstappen gezet. Ook wordt er een update van het huidige IHP aangeboden, passend binnen de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van onderwijshuisvesting (zowel lokaal als nationaal) in relatie tot de financiële uitdagingen van de gemeente.
Wat willen we bereiken
De gemeente wil met de realisatie van de plannen uit het IHP duurzame en kwalitatieve schoolgebouwen en binnensportaccommodaties realiseren.
3.3.3 Lokale Educatieve Agenda
Terug naar navigatie - 3.3 Onderwijs - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 3.3.3 Lokale Educatieve AgendaWat is er aan de hand
De Lokale Educatieve Agenda (LEA) is het instrument waarmee gemeente, scholen, kinderopvang en andere partners gezamenlijke afspraken maken over onderwijsbeleid in Krimpen aan den IJssel. De gemeente heeft hierbij een regierol en is wettelijk verplicht minimaal één keer per jaar met schoolbesturen en opvangorganisaties te overleggen. In de LEA staan afspraken over o.a. gelijke kansenbeleid en onderwijsachterstanden, die via Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) worden vastgelegd. Het doel is samen te zorgen voor de optimale ontwikkeling van kinderen en jongeren en de voortgang zichtbaar te maken.
Wat willen we bereiken
De gemeente wil met de Lokale Educatieve Agenda bijdragen aan de uitvoering van de Regionale Ontwikkelagenda Onderwijs en Ondersteuning 2024-2027. Doel is het borgen van een structureel netwerk waarin professionals en ouders samen zorgen voor passende ondersteuning en goed onderwijs. We zetten in op snelle signalering en samenwerking, een duidelijke werkwijze voor integrale ondersteuning, het realiseren van leerrecht voor alle kinderen en een dekkend netwerk van onderwijsvoorzieningen. Zo werken we aan gelijke kansen en de optimale ontwikkeling van alle kinderen en jongeren in Krimpen aan den IJssel.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - 3.3 Onderwijs - Op grond van welk beleid/afspraak handelen weHoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - 3.3 Onderwijs - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afJeugd
3.4 Economie
Terug naar navigatie - - 3.4 EconomieEconomie
Terug naar navigatie - 3.4 Economie - EconomieWe werken aan een gunstig vestigings- en werkklimaat voor ondernemers, waarbinnen we ondernemerschap zo veel mogelijk faciliteren en stimuleren. Hiervoor voeren we regelmatig en structureel overleg met ondernemers(verenigingen), investeren we in netwerken, verbeteren we onze (digitale) dienstverlening, sluiten we aan bij regionale initiatieven en samenwerkingsverbanden om de economie te versterken en behartigen we de belangen van Krimpen in de regio. We onderzoeken waar economische kansen liggen in en voor de Stormpolder en brengen deze onder regionale en landelijke bestuurlijke aandacht.
Ter uitvoering van de detailhandels- en horecastructuur faciliteren we de herontwikkeling van buurtcentrum De Olm en werken we het Hart van Krimpen als concept verder uit. Als onderdeel hiervan wordt de weekmarkt naar de zijde van het Raadhuisplein verplaatst.
Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 3.4 Economie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?3.4.1 Hart van Krimpen
Terug naar navigatie - 3.4 Economie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 3.4.1 Hart van KrimpenWat is er aan de hand
Samen met de winkeliersvereniging en enkele lokale ondernemers zijn diverse activiteiten en evenementen georganiseerd op het Raadhuisplein. Dit doen we om deze locatie als Hart van Krimpen op te bouwen. De weekmarkt wordt eveneens in nauw overleg met de marktcommissie, naar het Raadhuisplein verplaatst
Wat willen we bereiken
Een bruisend en aantrekkelijk dorpshart.
3.4.2. Verbinding met bedrijfsleven
Terug naar navigatie - 3.4 Economie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 3.4.2. Verbinding met bedrijfslevenWat is er aan de hand
In maart 2025 is door enkele ondernemers de eerste editie van Open Bedrijven Dag Krimpen georganiseerd. Wegens het grote succes wordt in 2026 wordt de tweede editie georganiseerd, waaraan nog meer ondernemers en bedrijven meedoen.
Wat willen we bereiken
Verbinding maken tussen de inwoners en het bedrijfsleven. Een open dag biedt mensen een kijkje in de keuken van lokale bedrijven en de bedrijven kunnen deze dag benutten om personeel te werven en/of jeugd te enthousiasmeren.
3.4.3. Modernisering Sliksloothaven
Terug naar navigatie - 3.4 Economie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 3.4.3. Modernisering SliksloothavenWat is er aan de hand
De Sliksloothaven heeft onderhoud nodig; steigers zijn verzakt en stroomvoorzieningen zijn verouderd en qua capaciteit niet meer toereikend. Met schippers en mensen van de Schuttevaer is een schouw gelopen in de haven en zijn zaken geïnventariseerd.
Wat willen we bereiken
Een goede thuishaven bieden aan onze binnenvaartschippers die voorziet in hedendaagse behoeften.
3.4.4. Herontwikkeling winkelcentrum De Olm
Terug naar navigatie - 3.4 Economie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken? - 3.4.4. Herontwikkeling winkelcentrum De OlmWat is er aan de hand
De eigenaar van winkelcentrum De Olm heeft een ontwikkelbehoefte. Op initiatief van de eigenaar zijn omwonenden uitgenodigd om input voor de plannen te leveren. Dat heeft geleid tot aanpassingen. De voorbereidingen voor een aanvraagprocedure voor een Omgevingsvergunning lopen inmiddels.
Wat willen we bereiken
Modernisering van winkelcentrum De Olm en het verhogen van de (verblijfs)kwaliteit van de directe omgeving ervan.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - 3.4 Economie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we- Detailhandelsvisie
- Stormpolder
- Uitvoeringsagenda Economie
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - 3.4 Economie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afEconomie
Wat mag het kosten
Terug naar navigatie - Programma 3 Maatschappelijk domein - Wat mag het kostenMaatschappelijk domein |
Rekening |
Begroting |
Begroting |
Meerjarenraming |
|||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||
Lasten |
|||||||||
Sport en recreatie |
2.805 |
4.429 |
4.180 |
4.163 |
4.169 |
4.417 |
|||
Cultuur |
3.747 |
3.738 |
3.750 |
3.843 |
3.932 |
4.013 |
|||
Onderwijs |
3.757 |
4.072 |
4.037 |
3.945 |
4.001 |
4.351 |
|||
Economie |
362 |
329 |
327 |
338 |
348 |
358 |
|||
Nieuw beleid & intensivering |
181 |
316 |
391 |
391 |
|||||
Totaal lasten |
10.671 |
12.568 |
12.474 |
12.605 |
12.840 |
13.530 |
|||
Baten |
|||||||||
Sport en recreatie |
792 |
1.183 |
1.382 |
1.405 |
1.429 |
1.453 |
|||
Cultuur |
1.111 |
1.128 |
1.122 |
1.148 |
1.175 |
1.190 |
|||
Onderwijs |
919 |
766 |
1.091 |
962 |
996 |
1.019 |
|||
Economie |
35 |
53 |
51 |
56 |
58 |
60 |
|||
Nieuw beleid & intensivering |
|||||||||
Totaal baten |
2.858 |
3.131 |
3.646 |
3.571 |
3.657 |
3.722 |
|||
Totaal saldo van geraamde baten en lasten |
-7.813 |
-9.437 |
-8.828 |
-9.033 |
-9.183 |
-9.809 |
|||
Reservemutaties |
682 |
1.823 |
-921 |
264 |
168 |
168 |
|||
Geraamd resultaat |
-7.131 |
-7.614 |
-9.750 |
-8.770 |
-9.015 |
-9.640 |
|||
Investeringen 2026-2029 Maatschappelijk domein |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||||
Inventaris de Tuyter |
67 |
||||||||
Gio court 1 (Zwaneneiland) |
50 |
||||||||
Renovatie Veld 2 MHCK |
853 |
||||||||
Het Octaaf/Una Corda |
8.271 |
||||||||
Het Mozaïek |
5.023 |
||||||||
Gymzaal Una Corda |
2.340 |
||||||||
Het Kompas, dislocatie |
342 |
||||||||
Gymzaal de Tuinstraat |
245 |
||||||||
Sportzaal Groenendaal |
5.960 |
||||||||
(Ver)nieuwbouw Comenius college |
11.710 |
||||||||
Gymzaal Comenius college |
1.904 |
||||||||
Jacobus Koelmanschool |
6.814 |
||||||||
Totaal |
17.191 |
5.960 |
20.428 |
||||||
Nieuw beleid en intensiveringen Maatschappelijk domein |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||||
Zwembad de Lansingh |
40 |
225 |
300 |
300 |
|||||
Evenementen |
50 |
||||||||
Ontwikkelagenda Onderwijs en Ondersteuning |
91 |
91 |
91 |
91 |
|||||
Totaal |
181 |
316 |
391 |
391 |
|||||
Nieuw beleid en intensiveringen inclusief dekking |
181 |
316 |
391 |
391 |
|||||
Indicatoren
Terug naar navigatie - Programma 3 Maatschappelijk domein - IndicatorenDe ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom 'jaartal' staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.
In de kolom ‘begroting 2025’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2025. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.
Basisset indicatoren programma Maatschappelijk domein |
Begroting 2026 |
Jaartal |
Begroting 2025 |
Jaartal |
Bron |
|---|---|---|---|---|---|
Functiemenging (verhouding tussen banen en woningen) |
42,6% |
2023 |
42,6% |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen |
6,1 |
2024 |
4,6 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Relatief verzuim per 1.000 leerlingen |
26 |
2024 |
21 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
% voortijdige schoolverlaters (VO + MBO) |
2,1% |
2024 |
2,8% |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
% niet-sporters |
51,4% |
2024 |
54% |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal banen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar |
545 |
2024 |
549 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Demografische druk (groene + grijze druk tov 20-65 jr) |
91,8% |
2025 |
93,0% |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Lokale indicatoren programma Maatschappelijk domein |
Begroting 2026 |
Jaartal |
Begroting 2025 |
Jaartal |
Bron |
Het aantal verduurzaamde schoolgebouwen (label A t/m C) |
8 van de 14 schoolgebouwen |
2023 |
8 van de 14 schoolgebouwen |
2023 |
Facilicom |
Aantal actieve deelnemers sportverenigingsleven (aangesloten bij sportbond) |
22,0% |
2024 |
22,0% |
2023 |
monitor sport en gemeenten en NOC-NSF |
Bezettingsgraad sportzalen |
37% |
2023 |
37% |
2023 |
monitor sport en gemeenten |
Aantal kinderen dat lid is van een sportvereniging |
38,3% |
2023 |
38,3% |
2023 |
NOC-NSF |
Aantal lidmaatschappen bibliotheek en geleende boeken 18 jaar of ouder |
4.451 leden (waarvan 18 jaar en ouder: 1.952 leden) / 89.334 uitleningen (71.497 uitleningen en 17.837 verlengingen) |
2024 |
lidmaatschappen 4.436. Uitleningen: 95.606 |
2023 |
Bibliotheek |
Waardering voor het winkelaanbod in Krimpen aan den IJssel |
6,97 |
2025 |
7,11 |
2023 |
Burgerpeiling |
Het percentage inwoners dat (zeer) tevreden is over het aanbod van speelvoorzieningen voor kinderen tot 12 jaar in de nabije omgeving |
48% |
2024 |
50% |
2023 |
Burgerpeiling |