Paragraaf A Lokale heffingen
Inleiding
Terug naar navigatie - Paragraaf A Lokale heffingen - InleidingLokale heffingen zijn inkomsten die de gemeente ontvangt op grond van publiekrechtelijke regels. Doorgaans gaat het om belastingen, heffingen en retributies.
Onze gemeente legt de volgende heffingen op:
• onroerende zaakbelastingen (ozb)
• afvalstoffenheffing
• rioolheffing
• haven- en marktgelden
• lijkbezorgingsrechten
• leges
De Nota Lokale heffingen 2019, de kadernota 2026 en het bestuursakkoord dienen als uitgangspunten voor 2026. Deze uitgangspunten zijn vertaald in de begrotingsopzet voor 2026.
Ontwikkelingen 2026
Terug naar navigatie - Paragraaf A Lokale heffingen - Ontwikkelingen 2026Lokale heffingen
In april 2019 is de Nota Lokale heffingen 2019 vastgesteld. In deze nota zijn voor de diverse kostendekkende heffingen en retributies bandbreedtes vastgelegd. Bij de raming van de opbrengsten voor 2026 zijn deze bandbreedtes het uitgangspunt. Voor de begroting 2026 is als ozb-opbrengst het volume uit 2025 geraamd en verhoogd met de reguliere gebiedsuitbreiding. Daarnaast vindt een verhoging van het ozb-volume plaats met de index van 2,5%. Om het aldus bepaalde ozb-volume in 2026 te realiseren, dalen bij een verwacht hoger waarde niveau de drie ozb-tarieven (eigenaar woningen, eigenaar niet-woningen en gebruiker niet-woningen). De afvalstoffenheffing en de rioolheffing blijven 100% kostendekkend. In 2026 wordt de kostendekking van de lijkbezorgingsrechten verder verhoogd naar 95%. In de belastingvoorstellen voor 2026 wordt dit verder uitgewerkt.
Voor het bereiken van de gewenste kostendekkingspercentages is de trendmatige verhoging van 2,5% voor vrijwel alle heffingen toereikend. Uitzondering hierop is de rioolheffing, waarvoor een extra verhoging van 2,7% nodig is.
Wet WOZ
De WOZ-waarde van woningen is sinds 1 oktober 2016 een openbaar gegeven. Iedereen kan eenvoudig en laagdrempelig de WOZ-waarde opvragen bij één centraal punt. De openbaarmaking van WOZ-waarden van woningen vindt plaats via de landelijke voorziening WOZ (www.wozwaardeloket.nl).
No cure no pay bedrijven
De Eerste Kamer heeft op 17 december 2024 het Pakket Belastingplan 2025 aangenomen. Dit betekent dat de aangekondigde proceskostenvergoedingen WOZ met ingang van 2025 zijn verlaagd. De bedoeling deze verlaging is natuurlijk om het voor no cure no pay bedrijven minder aantrekkelijk te maken om bezwaar of beroep aan te tekenen. In Krimpen aan den IJssel zien wij duidelijk het effect van deze maatregel er zijn 25% minder bezwaarschriften ontvangen van no cure no pay bedrijven.
Afvalstoffenheffing
In juni 2025 heeft uw raad besloten om de wijze van afvalstoffenheffing te wijzigen door invoering van een recycletarief voor restafval per 2026. Anders dan gebruikelijk, heeft uw uw raad vóór de zomer de nieuwe tarieven voor 2026 vastgesteld. Dat was nodig, zodat er voldoende tijd is om verdere praktische zaken te regelen. Het nieuwe tarief gaat uit een vast en variabel deel bestaan.
Omgevingswet
De legestarieven zijn conform de begrotingsrichtlijn met 2,5% verhoogd. Als uitzondering hierop zijn een aantal tarieven uit hoofdstuk 1 van de tarieventabel niet verhoogd. De reden is dat voor deze tarieven een maximum geldt en het tarief reeds gelijk is aan dit maximum. De verordening en tarieventabel 2026 is gebaseerd op de modelverordening van de VNG.
Kwijtschelding
Op dit moment wordt er kwijtschelding verleend als de inwoner voldoet aan twee normen, de inkomensnorm en de vermogensnorm. Gemeenten hebben de beleidsvrijheid om de vermogensnorm met een zelf te bepalen bedrag (tot maximaal 2.000 euro) op te hogen. De verhoging van de vermogensnorm hangt af van de leefsituatie van de belastingschuldige (echtgenoten, alleenstaanden of alleenstaande ouders). Ook in 2026 maken wij gebruik van de beleidsvrijheid om deze norm te verruimen, zodat een grotere groep inwoners in aanmerking komt voor kwijtschelding.
Lokale heffingen
Terug naar navigatie - Paragraaf A Lokale heffingen - Lokale heffingenOverzicht baten en lasten
Conform artikel 10 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) wordt in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten.
Jaarlijks worden de berekeningen van de kostendekking van de diverse heffingen opnieuw uitgevoerd, rekening houdend met de uitgangspunten van het BBV.
Deze berekeningen hebben gevolgen voor de tarieven en opbrengsten van de diverse heffingen. Bij de vaststelling van de nota lokale heffingen zijn bij de diverse heffingen bandbreedtes vastgesteld. In de begroting 2026 blijven deze heffingen en retributies binnen de bandbreedte.. In de volgende alinea’s geven we de lasten en baten weer van de diverse heffingen waarbij sprake is van het verhalen van de kosten.
Hieronder worden de diverse lokale heffingen weergegeven.
Lokale heffingen |
Rekening |
Begroting |
Begroting |
|---|---|---|---|
2024 |
2025 |
2026 |
|
Onroerendezaakbelasting |
6.392 |
6.573 |
6.747 |
Afvalstoffenheffing |
5.274 |
5.753 |
5.902 |
Rioolheffing |
3.991 |
4.124 |
4.332 |
Haven- en marktgelden |
98 |
147 |
136 |
Lijkbezorgingsrechten |
645 |
741 |
757 |
Leges, overig |
1.148 |
2.081 |
1.432 |
Totaal lokale heffingen |
17.548 |
19.419 |
19.306 |
Opbrengsten
Terug naar navigatie - Paragraaf A Lokale heffingen - OpbrengstenHieronder worden de diverse heffingen weergegeven.
Onroerende zaakbelastingen
Voor de begroting is als ozb-opbrengst het volume uit 2026 geraamd en verhoogd met de reguliere gebiedsuitbreiding. Daarnaast vindt een verhoging van het ozb-volume plaats met de index van 2,5%. Dit alles geeft het volgende beeld:

Afvalstoffenheffing
In de Nota Lokale heffingen 2019 is voor de afvalstoffenheffing een bandbreedte van kostendekking vastgesteld van een percentage tussen de 90% en 100%. Sinds de begroting 2021 is gekozen voor maximale kostendekking. De directe kosten behorende bij het taakveld afval worden voor 100% toegerekend aan de heffing. Straatvegen is een activiteit die indirect een bijdrage levert aan de afvalexploitatie, hiervan wordt 25% van de kosten toegerekend.
Vanaf 2026 wordt er een recylcetarief gehanteerd. Het tarief afvalstoffenheffing bestaat dan uit een vast en een variabel deel.
Op basis van de huidige inzichten zijn de kosten en baten zo goed mogelijk ingeschat. Mede op basis van ervaringen van andere gemeenten. Indien nodig wordt, de egalisatiereserve ingezet. Dit alles geeft voor 2026 het volgende beeld:
![]()
Rioolheffing
Bij de Nota Lokale heffingen 2019 is voor de rioolheffing een bandbreedte van kostendekking afgesproken tussen de 90% en 100% dekking. Sinds de begroting 2021 is gekozen voor maximale kostendekking. Om in 2026 de kostendekking op 100% te houden moet de rioolheffing boven op de index van 2,5% met 2,7% worden verhoogd (totaal 5,2%) Deze extra verhoging wordt veroorzaakt door de stijgende lasten van klimaatadaptieve maatregelen. De directe kosten behorende bij het taakveld riolering worden voor 100% toegerekend aan de heffing. Daarnaast wordt bij de berekening van de kosten voor straatvegen en onkruidbestrijding 25% toegerekend aan de rioolexploitatie en 20% aan het onderhoud aan binnenwater en beschoeiing.
In Krimpen geldt het beleid waarbij sprake is van een rioolheffing in de vorm van een aansluitrecht voor de eigenaar en een afvoerrecht voor de gebruiker.
Dit alles geeft voor 2026 het volgende beeld:
![]()
Havengelden
In de Nota Lokale heffingen 2019 is besloten dat voor de kostendekking van de havengelden een bandbreedte zal worden gehanteerd van een percentage tussen de 75% en 100%.
Er is een verhoging conform de index van 2,5% nodig om de kostendekking binnen deze bandbreedte te houden.
Een overzicht van de lasten en baten 2026 geeft het volgende beeld:
![]()
Het bovenstaande kostendekkingspercentage valt binnen de vastgestelde bandbreedte.
Marktgelden
In de Nota Lokale heffingen 2019 is besloten dat voor de kostendekking van de marktgelden een bandbreedte zal worden gehanteerd van een percentage tussen de 80% en 100%.
Er is een trendmatige verhoging van 2,5% nodig om de kostendekking binnen deze bandbreedte te houden.
Een overzicht van lasten en baten geeft voor 2026 het volgende beeld:
![]()
Het bovenstaande kostendekkingspercentage valt binnen de vastgestelde bandbreedte .
Lijkbezorgingsrechten
In de Nota Lokale heffingen 2019 is voor de lijkbezorgingsrechten een bandbreedte in kostendekking vastgesteld tussen de 70% en 80%. In het bestuursakkoord is de keuze gemaakt om jaarlijks een extra verhoging van de kostendekking van 5% toe te passen. Dit resulteert voor 2026 in een kostendekkingspercentage van 95%. Vanwege iets lagere lasten moeten de lijkbezorgingsrechten is een verhoging met de index van 2,5% toereikend om het percentage van 95% te bereiken.
Dit geeft voor 2026 het volgende beeld:
![]()
Legesverordening
De beleidslijn die bij de bepaling van de leges wordt gehanteerd, is een integrale kostendekking te bereiken van maximaal 100%. Bij de berekening daarvan vormen de leges voor de omgevingsvergunning de hoofdmoot. Ook vanwege het per jaar wisselende bouwprogramma, zijn de leges omgevingsvergunning voor wat betreft de mate van kostendekking onvoorspelbaar. De overige diensten hebben minder effect op de volledige kostendekking. Nieuw sinds 2025 is de splitsing van de huidige activiteit bouwen in bouwactiviteiten en een ruimtelijke toets. Deze splitsing is noodzakelijk door de inwerkingtreding van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Deze Wet zorgt voor een indeling van bouwwerken in gevolgklassen. Voor bouwwerken in gevolgklasse 2 is de tariefopbouw gelijk aan het tarief in 2025. Voor bouwwerken in gevolgklasse 0 en 1 geldt wettelijk alleen nog het tarief voor de ruimtelijke toets.
Hierna volgt een weergave van de kostendekking op onderdelen, gevolgd door de totale kostendekking van de verordening.
Dit alles geeft het volgende beeld:
Paragraaf |
Omschrijving |
Lasten |
Baten |
Kostendekking |
|---|---|---|---|---|
Paragraaf 1.1 |
Burgerlijke stand |
44 |
33 |
75% |
Paragraaf 1.2 |
Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart |
548 |
492 |
90% |
Paragraaf 1.3 |
Rijbewijzen |
145 |
106 |
73% |
Paragraaf 1.4 |
Verstrekkingen in het kader van de basisregistratie persoonsgegevens |
5 |
2 |
37% |
Paragraaf 1.5 |
Bestuursstukken |
|||
Paragraaf 1.6 |
Vastgoedinformatie |
|||
Paragraaf 1.7 |
Overige publiekszaken |
15 |
5 |
35% |
Paragraaf 1.8 |
Gemeentearchief |
|||
Paragraaf 1.9 |
Bijzondere wetten |
27 |
9 |
32% |
Paragraaf 1.10 |
Diversen |
1 |
21% |
|
Paragraaf 2.1 |
Algemene bepalingen |
|||
Paragraaf 2.2 |
Voorfase |
|||
Paragraaf 2.3 |
Activiteiten met betrekking tot bouwwerken |
839 |
922 |
110% |
Paragraaf 2.4 |
Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed |
|||
Paragraaf 2.5 |
Milieubelastende activiteiten |
39 |
0% |
|
Paragraaf 2.6 |
Lozingsactiviteiten |
|||
Paragraaf 2.7 |
Aanlegactiviteiten |
2 |
21% |
|
Paragraaf 2.8 |
Overige activiteiten |
|||
Paragraaf 2.9 |
Maatwerkvoorschriften |
|||
Paragraaf 2.10 |
Gelijkwaardigheid |
|||
Paragraaf 2.11 |
Overige tarieven |
1 |
32% |
|
Paragraaf 2.12 |
Modaliteiten |
21 |
25 |
119% |
Paragraaf 2.13 |
Vermindering |
|||
Paragraaf 2.14 |
Teruggaaf |
|||
Paragraaf 3.1 |
Horeca |
44 |
5 |
11% |
Paragraaf 3.2 |
Seksbedrijven |
|||
Paragraaf 3.3 |
Winkeltijdenwet |
|||
Paragraaf 3.4 |
Organiseren evenement of markt |
17 |
2 |
11% |
Paragraaf 3.5 |
Standplaatsen |
|||
Paragraaf 3.6 |
Kinderopvang |
1 |
1 |
62% |
Paragraaf 3.7 |
In dit hoofdstuk niet benoemd besluit |
|||
Totaal |
1.749 |
1.602 |
92% |
Lastendruk
Terug naar navigatie - Paragraaf A Lokale heffingen - LastendrukOp basis van de nieuwe tarieven berekenen we voor een aantal situaties de lastendruk voor 2026. In deze situaties is geen rekening gehouden met een wijziging van de WOZ-waarde van de woning. Deze is moeilijk te voorspellen en niet voor iedereen gelijk.
In paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing is het kengetal belastingcapaciteit opgenomen.
Lastendruk 1 persoonshuishouden |
Huur/koop |
Onderdeel |
2025 |
2026 |
% effect |
Bedrag |
|---|---|---|---|---|---|---|
Een woning met een WOZ-waarde van € 250.000, bewoond door 1 persoon; het waterverbruik is 45 m3. |
huur |
Rioolheffing, het gebruikersdeel |
78,00 |
82,08 |
5,23% |
4,08 |
Afvalstoffenheffing, vast deel |
418,40 |
390,00 |
||||
Afvalstoffenheffing, variabel deel (20x) |
20,00 |
-2,01% |
-8,40 |
|||
Totale lastendruk per jaar |
496,40 |
492,08 |
-0,87% |
-4,32 |
||
koop |
Rioolheffing, het gebruikersdeel |
78,00 |
82,08 |
5,23% |
4,08 |
|
Rioolheffing, het eigenarendeel |
187,58 |
197,52 |
5,30% |
9,94 |
||
Afvalstoffenheffing, vast deel |
418,40 |
390,00 |
||||
Afvalstoffenheffing, variabel deel (20x) |
20,00 |
-2,01% |
-8,40 |
|||
Onroerendezaakbelasting |
213,00 |
218,32 |
2,50% |
5,32 |
||
Totale lastendruk per jaar |
896,98 |
907,92 |
1,22% |
10,94 |
||
Lastendruk 2 persoonshuishouden |
Huur/koop |
Onderdeel |
2025 |
2026 |
% effect |
Bedrag |
Een huurwoning met een WOZ-waarde van € 300.000, bewoond door 2 personen het waterverbruik is 90 m3. |
huur |
Rioolheffing, het gebruikersdeel |
78,00 |
82,08 |
5,23% |
4,08 |
Afvalstoffenheffing, vast deel |
432,30 |
390,00 |
||||
Afvalstoffenheffing, variabel deel (30x) |
30,00 |
-2,85% |
-12,30 |
|||
Totale lastendruk per jaar |
510,30 |
502,08 |
-1,61% |
-8,22 |
||
koop |
Rioolheffing, het gebruikersdeel |
78,00 |
82,08 |
5,23% |
4,08 |
|
Rioolheffing, het eigenarendeel |
187,58 |
197,52 |
5,30% |
9,94 |
||
Afvalstoffenheffing, vast deel |
432,30 |
390,00 |
||||
Afvalstoffenheffing, variabel deel (30x) |
30,00 |
-12,30 |
||||
Onroerendezaakbelasting |
255,60 |
261,99 |
2,50% |
6,39 |
||
Totale lastendruk per jaar |
953,48 |
961,59 |
0,85% |
8,11 |
||
Lastendruk meerpersoonshuishouden |
Huur/koop |
Onderdeel |
2025 |
2026 |
% effect |
Bedrag |
Een huurwoning met een WOZ-waarde van € 350.000, bewoond door meer dan 2 personen het waterverbruik is 150 m3. |
huur |
Rioolheffing, het gebruikersdeel |
156,00 |
164,16 |
5,23% |
8,16 |
Afvalstoffenheffing, vast deel |
471,60 |
390,00 |
||||
Afvalstoffenheffing, variabel deel (50x) |
50,00 |
-6,70% |
-31,60 |
|||
Totale lastendruk per jaar |
627,60 |
604,16 |
-3,73% |
-23,44 |
||
koop |
Rioolheffing, het gebruikersdeel |
156,00 |
164,16 |
5,23% |
8,16 |
|
Rioolheffing, het eigenarendeel |
187,58 |
197,52 |
5,30% |
9,94 |
||
Afvalstoffenheffing, vast deel |
471,60 |
390,00 |
||||
Afvalstoffenheffing, variabel deel (50x) |
50,00 |
-6,70% |
-31,60 |
|||
Onroerendezaakbelasting |
298,20 |
305,62 |
2,49% |
7,42 |
||
Totale lastendruk per jaar |
1.113,38 |
1.107,30 |
-0,55% |
-6,08 |
Kwijtschelding
Terug naar navigatie - Paragraaf A Lokale heffingen - KwijtscheldingInwoners met de laagste inkomens kunnen gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van de lokale lasten krijgen. De rijksoverheid bepaalt in de Invorderingswet de regels hiervoor. Het beleid over de kwijtschelding is verder uitgewerkt in de ´Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 2023´ van de gemeente Krimpen aan den IJssel die door de raad is vastgesteld op 15 december 2022.
Naar verwachting komen rekening houdend met de ervaringen in voorgaande jaren, globaal 300 huishoudens voor (gedeeltelijke) kwijtschelding in aanmerking.
Dit alles geeft voor 2026 het volgende overzicht:
Kwijtscheldingen |
Rekening |
Begroting |
Begroting |
|---|---|---|---|
2024 |
2025 |
2026 |
|
Afvalstoffenheffing |
123 |
122 |
125 |
Rioolheffing |
31 |
28 |
29 |
Totaal kwijtscheldingen |
154 |
150 |
153 |
Woonlasten (vergelijking met omliggende gemeenten)
Terug naar navigatie - Paragraaf A Lokale heffingen - Woonlasten (vergelijking met omliggende gemeenten)Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) geeft inzicht in de woonlasten per gemeente en de posities die de gemeenten ten opzichte van elkaar innemen in Nederland. Hierbij geldt dat nummer 1 de goedkoopste gemeente is. In 2025 staat Krimpen aan den IJssel op plaats 307 van de 342 (deel)gemeenten. In 2024 nam Krimpen aan den IJssel nog een 303e plaats in van de 342 gemeenten. De positie op de ranglijst wordt vooral verklaard door de relatief hoge afvalstoffenheffing en rioolheffing. Het OZB-tarief ligt in Krimpen aan den IJssel ruim onder het landelijk gemiddelde.
Wat betreft de omringende gemeenten zijn de woonlasten als volgt (peiljaar 2025):
Vergelijking woonlasten per gemeente |
Netto woonlast |
Rangnummer |
|---|---|---|
gemeente |
(duur->goedkoop) |
COELO |
Gouda |
1380 |
331 |
Krimpen aan den IJssel |
1228 |
307 |
Zuidplas |
1107 |
247 |
Rotterdam |
1013 |
153 |
Krimpenerwaard |
1080 |
221 |
Capelle aan den IJssel |
793 |
6 |