Verschillenanalyse jaarrekening

Verschillenanalyse

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse
Thema Toelichting op verschil bij afwijking > € 50.000 Afwijking x € 1.000 Voordeel / nadeel
Lasten Programma 1 Bestuur en veiligheid
Bestuur De onttrekking uit de voorziening pensioenen wethouders is herberekend, hierdoor is er een voordeel ontstaan van zo'n € 70.000, daarnaast is er een voordeel van zo'n € 26.000 op de verkiezingen 109 voordeel
Veiligheid De lasten voor de opvang ontheemden Oekraïne zijn geraamd o.b.v. de inkomsten uit de specifieke regeling. De werkelijke kosten zijn € 411.000 lager. Bij de crisisopvang is sprake van € 102.000 aan extra lasten, welke verhaald worden bij het COA 301 voordeel
Baten Programma 1 Bestuur en veiligheid
Bestuur 5 voordeel
Veiligheid Voordeel ontstaat omdat de gemeente de extra gemaakte kosten voor de crisisnoodopvang (asielschip) in rekening kan brengen bij het COA. 98 voordeel
Lasten Programma 2 Ruimtelijk domein
Openbare ruimte en verkeer Vanwege minder calamiteiten, onderhoud en minder benodigde adviezen zijn de totale kosten binnen buitenruimte lager dan begroot. Dit zorgt (incidenteel) voor een voordeel binnen: - het onderhoud van straten en pleinen € 115.000 lager - verkeersveiligheid € 30.000 lager - onderhoud groen en bomenbeheer (totaal € 80.000) lager - onderhoud wegen incl. tractiemiddelen € 70.000 lager - onderhoudskosten (incl. elektra) fonteinen € 45.000 lager - lagere rentetoerekening aan investeringen binnen wegbeheer €135.000 525 voordeel
Volkshuisvesting en ruimtelijke orde Het verloop van grondexploitaties en het activeren van saldi naar de balans leidt tot verschillen op dit programma, die worden gecompenseerd door baten op het programma en reservemutaties. Dit komt vooral door vertraging op actieve projecten waardoor zowel geraamde baten als lasten veel lager zijn. Dit speelt voornamelijk bij Centrum Zuid en Werf aan den IJssel. Door de verhoging van de verliesvoorziening Werf aan den IJssel (€ 1.783.000) is het verschil bij de lasten minder groot dan bij de baten. Daarnaast is er een voordeel van € 222.000 vanwege onderuitputting van het actieplan Energiearmoede (reserve Energiearmoede). Verder is er een voordeel van € 76.000 vanwege onbenut budget in het proces rondom omgevingsvergunningen. 3.043 voordeel
Afval, riolering en begraven 49 voordeel
Baten Programma 2 Ruimtelijk domein
Openbare ruimte en verkeer 9 voordeel
Volkshuisvesting en ruimtelijke orde Zie de verklaring van de lasten bij dit beleidsthema voor het onderdeel grondexploitaties. Daarnaast is er ruim 500.000 euro meer leges omgevingsvergunningen ontvangen dan begroot. Dit komt omdat er veel aanvragen in december binnen zijn gekomen vanwege de invoering van de omgevingswet in 2024. Voor de SPUK regeling Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) hebben we middelen ontvangen. Deze zijn budgettair neutraal opgenomen in de begroting. Omdat wij in 2023 hier ook deels onze eigen salariskosten mee dekken en verantwoorden in SISA, boeken wij € 133.000 hogere baten op. -3.602 nadeel
Afval, riolering en begraven Opbrengsten uit rioolheffing zijn door veel minder waterverbruik lager dan begroot. -50 nadeel
Lasten Programma 3 Maatschappelijk domein
Sport en recreatie De sloopkosten voor de Populier zijn voordelig uitgevallen, dit zorgt voor € 14.000 lagere lasten. Daarnaast zijn er ook lagere kosten gemaakt als begroot voor het onderhoud op speelplaatsen en gaan de afschrijvingskosten van de investering een jaar later in. Dit levert een voordeel op van € 48.000. Voor het zwembad was er budget voor extern advies en inhuur van derden, dit is niet nodig gebleken. Dit resulteert in een voordeel van € 27.000. Het restant betreft kleine verschillen binnen het thema. 104 voordeel
Cultuur De subsidie aan de muziekschool is € 30.000 lager beschikt dan begroot. Daarnaast is er ook € 18.000 minder aan diverse subsidies besteed als verwacht. Het restant betreft kleine verschillen binnen het thema. 64 voordeel
Onderwijs 48 voordeel
Economie In de begroting werd op basis van het MPG 2023 rekening gehouden met afrekeningen en werkzaamheden voor de grex Stormpolderdijk. In 2023 is daar echter nog geen sprake van geweest. 1.563 voordeel
Baten Programma 3 Maatschappelijk domein
Sport en recreatie 22 voordeel
Cultuur -39 nadeel
Onderwijs 1 voordeel
Economie Zie verklaring bij de lasten. De baten vanwege de grex betreffen de activering naar de balans, die door minder gemaakte kosten ook lager was. -1.645 nadeel
Lasten programma 4 Sociaal domein
Preventie Er is sprake van een onderbesteding op het gratis OV voor minima van € 41.000. Er heeft een verrekening in 2023 plaatsgevonden over de reiskosten van 2021/2022. De kosten zijn lager uitgevallen dan vooraf verwacht. Onder andere door de coronapandemie. Wij hebben een specifieke uitkering GALA (gezond en Actief Levenakkoord) ontvangen. Voor een aantal (deels nieuwe) onderdelen binnen deze uitkering is in 2023 sprake van onderbesteding, zoals de onderdelen aanpak overgewicht, valpreventie en regionale aanpak preventie. Dat komt doordat deze uitkering pas in april 2023 is versterkt. Het gaat om een bedrag van € 84.000. Een deel van deze middelen mag overigens worden meegenomen naar 2024. De budgetsubsidie aan het CJG is in 2023 lager uitgevallen dan begroot wat zorgt voor een voordeel van € 23.000. In 2023 waren er lagere kindaantallen, waardoor de subsidieaanvraag lager was. Uit de afrekening 2023 van de GGD blijkt dat de kosten voor inspecties van kinderdagverblijven € 20.000 lager zijn dan begroot. Het restant van € 42.000 betreft een groot aantal kleine verschillen, zoals een budget voor projectsubsidies collectieve GGZ van € 7.000 wat niet volledig is uitgegeven en € 14.000 lagere kosten voor onderhoud en verduurzaming van gemeentelijk vastgoed (UMAM-gebouw). 211 voordeel
Basishulp Bij de kosten die vallen onder de wet inburgering heeft een verschuiving plaatsgevonden tussen het thema basishulp en het thema individuele hulp ten op zichte van de begrote budgetten. Dit resulteert in een voordeel van € 138.000 op dit thema. Daarnaast zijn ook de kosten voor stichting Vluchtelingenwerk € 16.500 lager uitgevallen dan begroot. Het budget van de Krimpenwijzer is niet volledig benut, wat zorgt voor een voordeel van € 40.000, waarvan € 35.000 kan worden verklaard door lagere inhuurkosten voor cliëntondersteuning. Ook voor het Krimpen sociaal team zijn de gemaakte kosten voor inhuur € 12.000 lager dan begroot. Het restant van € 22.500 wordt veroorzaakt door overige kleine verschillen. 229 voordeel
Individuele hulp Aan het einde van 2023 zijn het aantal BUIG dossiers gestegen waardoor de uitkeringslasten zijn toegenomen met € 300.000. De kosten voor de bijzondere bijstand zijn € 168.000 lager als begroot doordat o.a. de kosten van bewind voering en de collectieve verzekering lager zijn uitgevallen. De te verwachte kosten voor de regeling energietoeslag 2023-2024 waren volledig geraamd in 2023. Het restant budget wordt overgeheveld naar 2024 omdat deze regeling nog doorloopt in 2024. Dit resulteert in een voordeel van € 246.000 in 2023. Vanuit het actieplan armoede 2023 is er budget beschikbaar gesteld voor uitkering van energietoeslag voor huishoudens met een slecht energielabel met een inkomen tussen de 120% en 130%. Met het doorlopen van de regeling energietoeslag tot de zomer 2023 wordt het restant budget van € 96.000 overgeheveld naar 2024.Het overige bedrag wordt verklaard door diverse kleine verschillen. 220 voordeel
Baten programma 4 Sociaal domein
Preventie Wij hebben een specifieke uitkering GALA (gezond en Actief Levenakkoord) ontvangen. Deze is budgetneutraal verwerkt. Doordat deze pas laat is verstrekt is er sprake van een onderbesteding. Naar verwachting moeten we op basis van de SiSa verantwoording 2023 een bedrag van € 32.000 terugbetalen aan het Rijk. Een bedrag van € 25.000 mogen we meenemen naar 2024. Daarom is een bedrag van € 57.000 naar de balans geboekt, wat zorgt voor een nadeel. -58 nadeel
Basishulp -10 nadeel
Individuele hulp De kosten voor de BUIG zijn in 2023 hoger uitgevallen dan verwacht, daardoor komen we in aanmerking voor een vangnetuitkering. Dit zorgt voor € 155.000 hogere baten dan begroot. Voor de SiSa 2021 en 2022 zijn diverse afrekeningen ontvangen welke leiden tot een voordeel van € 40.000. Voor de kinderopvangtoeslagaffaire hebben we meer kosten gemaakt dan begroot, deze kosten kunnen we ook declareren wat leidt tot hogere baten van € 186.000. Het definitieve budget wet inburgering 2023 is € 54.000 hoger dan het voorlopig budget. Het restant betreft kleine verschillen binnen het thema. 480 voordeel
Lasten Overhead
Overhead De post dubieuze debiteuren is verhoogd met € 82.000, daarnaast zijn de lasten aan het Raadhuisplein 2 hoger dan geraamd. Dit komt door hogere energielasten € 57.000. Tevens is er sprake van een nog te betalen post aan de GR IJsselgemeenten (€ 56.000), welke niet was geraamd. -196 nadeel
Baten Overhead
Overhead -34 nadeel
Lasten Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Algemene middelen Het saldo van rentebaten en -lasten is lager geworden dan begroot. De rentetoerekening is daardoor ook lager op basis van nacalculatie (zie ook paragraaf D financiering). -425 nadeel
Baten Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Algemene middelen Nadeel van € 118.000 op de algemene uitkering (decembercirculaire) en een voordeel op treasury van € 380.000 vanwege hogere rente schatkistbankieren en kortdurende uitzettingen. 286 voordeel
Lasten Reservemutaties
Reservemutaties Het verschil wordt verklaard door: - de storting in de egalisatiereserves (€ 503.000 omgevingsvergunningen en € 96.000 rioleringen) - de winstneming van grondexploitatie Centrum Zuid € 239.000 -776 nadeel
Baten Reservemutaties
Reservemutaties Het verschil wordt verklaard door: - de mutatie op de reserve grondexploitatie voor de vorming van de verliesvoorzieningen voor Werf aan den IJssel (€ 1.783.000) en KOAG (€ 316.000). Op afboeken groene kosten is er een nadeel van € 128.000. 1.876 voordeel