Onder de verbonden partijen van de gemeente Krimpen aan den IJssel vallen gemeenschappelijke regelingen en (privaatrechtelijke) deelnemingen. In deze paragraaf wordt eerst ingegaan op de gemeenschappelijke regelingen en vervolgens op de deelnemingen.
Paragraaf F Verbonden partijen
Gemeenschappelijke regelingen
Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingenDeelname aan een gemeenschappelijke regeling is een manier om een gemeentelijk doel effectiever te bereiken in een ‘dynamisch’ speelveld van steeds meer samenwerkende (lagere) overheden. In het algemeen gaat de gemeente een relatie met een gemeenschappelijke regeling aan, omdat zij verwacht dat de gemeenschappelijke regeling dezelfde activiteiten effectiever en beter kan uitvoeren. Daarnaast worden risico’s gespreid en gedeeld met andere deelnemers én ontstaat er een kwaliteitsvoordeel als de gemeenschappelijke regeling kennis in huis heeft die de gemeente zelf niet (meer) heeft. Ook ontstaat er vaak grotere effectiviteit en bestuurlijke slagkracht, waardoor nieuwe activiteiten sneller kunnen worden gerealiseerd. Tegelijkertijd kiest de gemeente er bij gemeenschappelijke regelingen bewust voor om zelf invloed te houden, omdat deze activiteiten te kwetsbaar zijn om volledig uit te besteden.
Op basis van deze uitgangspunten is een afwegingskader opgesteld voor het al dan niet aangaan van samenwerking met nieuwe gemeenschappelijke regelingen. Het afwegingskader dient als beleidslijn, wanneer de vraag speelt of de gemeente een nieuwe financiële en bestuurlijke relatie aan zou moeten gaan of niet. Dit kader vormt een handreiking waarin het gemeentelijk beleid voor gemeenschappelijke regelingen een plaats kan krijgen. Het is geen digitaal instrument dat onafwendbaar tot een bepaalde keuze leidt. Een keuze voor het aangaan van een nieuwe financiële en bestuurlijke relatie is in alle gevallen een politiek-bestuurlijke keuze.
In de door de gemeenteraad vastgestelde Nota verbonden partijen is het afwegingskader nader uitgewerkt en ook een ‘governance’ voor verbonden partijen geformuleerd. In het voorjaar van 2024 wordt de governance opnieuw tegen het licht gehouden op basis van financiële en bestuurlijke risico's.
De eigen risico’s van de gemeenschappelijke regelingen die geheel of gedeeltelijk van toepassing zijn voor de gemeente Krimpen aan den IJssel werden eerder in paragraaf B weerstandsvermogen en risicobeheersing toegelicht.
Ontwikkelingen
Terug naar navigatie - OntwikkelingenJeugdhulp Rijnmond (GRJR)
In 2023 hebben er een aantal belangrijke ontwikkelingen plaatsgevonden binnen de Gemeenschappelijke Regeling Jeugdhulp Rijnmond. Waarvoor dat noodzakelijk was, is uw raad tussentijds geïnformeerd via begrotingswijzigingen, dan wel via de risicoparagraaf:
- Samen met de gemeenten heeft de GRJR met de kennis in het voorjaar 2022 de uitgaven 2023 zo realistisch mogelijk ingeschat. Halverwege 2023 heeft de GRJR de ramingen bijgesteld, rekening houdend met de verwachting van sommige gemeenten dat beoogde kostenbeperkende effecten nog wel zouden optreden. In de tweede helft van het jaar bleken ook deze verwachtingen nog te rooskleurig. Wij hebben daarom besloten om op basis van de 2e Bestuursrapportage van de GRJR onze begroting structureel bij te stellen met € 850.000. Op basis van de voorlopige jaarrekening 2023 moet de gemeente Krimpen een extra bijdrage betalen van € 904.000. Hiermee is er sprake van een nadelig effect op onze begroting van € 54.000
- In 2023 heeft uiteindelijk de afwikkeling plaatsgevonden van de nog openstaande vraag van onze gemeente over de teveel betaalde bijdrage in 2019. Wij hadden geconstateerd dat er verschillen zaten tussen de definitieve afrekenbrieven van zorgaanbieders en de definitieve jaarrekening van de GRJR, waardoor wij nadelig werden belast. Wij zijn door de GRJR in het gelijk gesteld en ontvangen het teveel betaalde bedrag van € 168.000 terug.
- In 2023 zijn stappen in gang gezet voor kostenbeheersing en transformatie van de jeugdhulp. Dat de kosten stijgen en ingrijpende maatregelen nodig zijn is in lijn met de Hervormingsagenda-discussie. De Hervormingsagenda Jeugd bevat langere termijn maatregelen, maar leidt ook tot de conclusie dat onvermijdelijke tekorten bij gemeenten niet door het Rijk worden gecompenseerd. De GRJR brengt dit punt consequent ter tafel bij de VNG. Daarnaast is de GRJR eind 2023 een grootschalig kostenbeheersingsprogramma gestart, met gemeenten en aanbieders.
- In 2023 is door de GRJR een onderzoek gestart naar mogelijkheden voor meer grip op backofficetaken. De interne beheersing en rechtmatigheidsborging is complex voor de GRJR omdat de kosten op de regionale (GRJR-)contracten grotendeels voortvloeien uit uitvoerende besluiten van de afzonderlijke gemeenten. De mogelijkheden om dit proces te verbeteren maken onderdeel uit van het onderzoek naar de backofficetaken.
Weerstandsvermogen
Terug naar navigatie - WeerstandsvermogenDe gemeenschappelijke regelingen hebben en geven steeds meer inzicht in hun risico’s en weerstandsvermogen. De aandacht voor dit onderwerp leidt in enkele gevallen tot een behoefte aan groei van de algemene reserve (weerstandscapaciteit). Wij vinden het niet zonder meer noodzakelijk dat gemeenschappelijke regelingen er zelf een toereikend weerstandsvermogen op na houden. Zeker wanneer voor de aanvulling van het weerstandsvermogen extra middelen van de deelnemende gemeenten nodig zijn. Dan geven wij er de voorkeur aan om risico’s in het gemeentelijke risicoprofiel op te nemen.
In deze jaarrekening maken enkele risico’s van verbonden partijen deel uit van het gemeentelijk risicoprofiel. Daarnaast zijn er nog enkele verbonden partijen die het risicomanagement niet op orde hebben. De risico’s zijn daardoor niet goed in beeld. Bij het bepalen van de sturingsarrangementen spelen de risico’s en het inzicht daarin een belangrijke rol. Langs die weg wordt aandacht gevraagd voor adequaat inzicht en informatie met betrekking tot risico’s.
Overzicht gemeenschappelijke regelingen
Terug naar navigatie - Overzicht gemeenschappelijke regelingenHieronder is een overzicht van de gemeenschappelijke regelingen opgenomen inclusief de financiële bijdrage.
Gemeenschappelijke regelingen | Vertegenwoordiging | Programma | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting na wijziging | Rekening 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
Metropoolregio Rotterdam- Den Haag | AB/DB | Ruimtelijk domein | 83 | 83 | 83 | 83 |
Streekarchief Midden-Holland | AB | Overhead | 139 | 178 | 187 | 188 |
GR IJsselgemeenten | Bestuur | Sociaal domein + Overhead | 4.752 | 4.882 | 5.013 | 5.013 |
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond | AB | Bestuur en veiligheid | 1.456 | 1.645 | 1.667 | 1.615 |
Groenalliantie Midden-Holland en Koepelschap Buitenstedelijk Groen | Bestuur | Maatschappelijk domein | 216 | 223 | 223 | 223 |
GGD Rotterdam Rijnmond | AB | Maatschappelijk- en Sociaal domein | 213 | 253 | 273 | 237 |
Jeugdhulp Rijnmond | DB | Sociaal domein | 5.887 | 5.486 | 6.690 | 6.734 |
Werkvoorzieningschap PROMEN | AB | Sociaal domein | 1.982 | 2.056 | 1.917 | 1.965 |
Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW) | Bestuur | Ruimelijk domein | 42 | 3 | ||
DCMR (milieu) | AB | Bestuur en veiligheid | 521 | 546 | 551 | 551 |
Totaal | 15.291 | 15.352 | 16.606 | 16.609 |
Gemeenschappelijke regeling
Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingBij deze gemeenschappelijke regelingen is de gemeente vertegenwoordigd in het bestuur. Aan de gemeenschappelijke regelingen zijn financiële risico’s verbonden.
Streekarchief Midden-Holland | ||
---|---|---|
Gemeentelijk belang | Het op een verantwoorde wijze beheren, ontsluiten en ter beschikking stellen van permanent te bewaren gemeentelijke archiefbescheiden. | |
Jaarrekening: | ||
Bijdrage Krimpen | 187.940 | |
Financiële resultaat | 25.421 | |
Balans: | 1-1-2023 | 31-12-2023 |
Eigen vermogen | 295.209 | 301.072 |
Vreemd vermogen | 275.017 | 336.277 |
GR IJsselgemeenten | ||
Gemeentelijk belang | De GR IJsselgemeenten verzorgt de volledige ondersteuning van de gemeentelijke organisatie op het gebied van ICT. De GR IJsselgemeenten verzorgt ook de uitvoering van het taakveld werk en inkomen (sociale zaken). | |
Jaarrekening: | ||
Bijdrage Krimpen | 5.013.233 | |
Financiële resultaat | 0 | |
Balans: | 1-1-2023 | 31-12-2023 |
Eigen vermogen | 1.648.000 | 861.000 |
Vreemd vermogen | 7.697.000 | 8.307.000 |
Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond | ||
Gemeentelijk belang | Het doelmatig organiseren en coördineren van werkzaamheden die noodzakelijk zijn voor een doeltreffende rampenbestrijding en crisisbeheersing. | |
Jaarrekening: | ||
Bijdrage Krimpen | 1.614.698 | |
Financiële resultaat | 2.361.000 | |
Balans: | 1-1-2023 | 31-12-2023 |
Eigen vermogen | 6.157.000 | 9.664.000 |
Vreemd vermogen | 107.479.000 | 99.080.000 |
Ingenieursbureau Krimpenerwaard (IBKW) | ||
Gemeentelijk belang | IBKW richt zich volledig op de adviesdiensten voor weg- en waterbouwprojecten van het college. De uitgangspunten voor de uitgevoerde werkzaamheden zijn efficiency, transparantie en verantwoording. | |
Jaarrekening: | ||
Bijdrage Krimpen | 176 | |
Financiële resultaat | 0 | |
Balans: | 1-1-2023 | 31-12-2023 |
Eigen vermogen | 1.162.261 | 1.095.112 |
Vreemd vermogen | 429.964 | 770.296 |
DCMR | ||
Gemeentelijk belang | De uitvoering van de Wet milieubeheer. DCMR draagt bij aan het verlagen van de milieubelasting van bedrijven en het verhogen van de milieukwaliteit en veiligheid. Daarnaast werkt DCMR ook aan de integratie van milieuaspecten in andere beleidsterreinen en aan milieu en veiligheid gerelateerde maatschappelijke vraagstukken en nieuwe ontwikkelingen. | |
Jaarrekening: | ||
Bijdrage Krimpen | 550.644 | |
Financiële resultaat | 607.000 | |
Balans: | 1-1-2023 | 31-12-2023 |
Eigen vermogen | 5.038.000 | 5.159.000 |
Vreemd vermogen | 11.779.000 | 21.270.000 |
Metropoolregio Rotterdam-Den Haag | ||
Gemeentelijk belang | Het verbeteren van de bereikbaarheid, duurzaamheid, attractiviteit en economische vernieuwingen van en binnen de metropoolregio. | |
Jaarrekening: | ||
Bijdrage Krimpen | 82.953 | |
Financiële resultaat | N.n.b. | |
Balans: | 1-1-2023 | 31-12-2023 |
Eigen vermogen | 33.843.976 | 36.702.117 |
Vreemd vermogen | 1.550.055.080 | 1.526.354.746 |
Groenalliantie Midden-Holland | ||
Gemeentelijk belang | Deelname aan strategische besluitvorming betreffende het beheer en de ontwikkeling van natuur- en recreatiegebieden binnen het werkgebied van de deelnemende gemeenten. In het deelgebied Krimpenerwaard betreft het de gebieden Krimpenerhout en Loetbos. | |
Jaarrekening: | ||
Bijdrage Krimpen | 222.600 | |
Financiële resultaat | 702.802 | |
Balans: | 1-1-2023 | 31-12-2023 |
Eigen vermogen | 10.722.131 | 11.306.058 |
Vreemd vermogen | 2.375.272 | 2.428.187 |
GGD Rotterdam Rijnmond | ||
Gemeentelijk belang | Invulling geven aan de wettelijke taken op grond van de wet Publieke Gezondheid. Dit omvat o.a. epidemiologisch onderzoek, Infectieziekten bestrijding, Milieu & Hygiëne en Persoonsgerichte zorg. Ook voorziet het GGD in een rampen opvangplan (GROP) en in inspecties kinderopvang. | |
Jaarrekening: | ||
Bijdrage Krimpen | 236.889 | |
Financiële resultaat | n.v.t. | |
Balans: | 1-1-2023 | 31-12-2023 |
Eigen vermogen | n.v.t. | n.v.t. |
Vreemd vermogen | n.v.t. | n.v.t. |
Werkvoorzieningschap Promen | ||
Gemeentelijk belang | Het uitvoeren van Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) taken en het verzorgen van arbeidsgerichte trajecten (waaronder beschut werken). | |
Jaarrekening: | ||
Bijdrage Krimpen | 1.965.419 | |
Financiële resultaat | 82.000 | |
Balans: | 1-1-2023 | 31-12-2023 |
Eigen vermogen | 3.269.000 | 2.427.000 |
Vreemd vermogen | 8.049.000 | 8.587.000 |
Jeugdhulp Rijnmond | ||
Gemeentelijk belang | Het verzorgen van de inkoop van individuele voorzieningen Jeugdhulp, Jeugdbescherming en Jeugdreclassering. | |
Jaarrekening: | ||
Bijdrage Krimpen | 6.734.251 | |
Financiële resultaat | -22.100.000 (waarvan -904.000 Krimpen) | |
Balans: | 1-1-2023 | 31-12-2023 |
Eigen vermogen | 0 | 0 |
Vreemd vermogen | 61.098.000 | 86.447.000 |
Deelnemingen
Terug naar navigatie - DeelnemingenDe (privaatrechtelijke) deelname in het aandelenkapitaal van een aantal vennootschappen vloeit vooral voort uit de maatschappelijke belangen die door deze vennootschappen worden/werden nagestreefd.
Stedin
Voor netwerkbeheerder Stedin staan de komende jaren vanwege de energietransitie substantiële investeringen te wachten in de infrastructuur. De betekent een forse kapitaalbehoefte en de noodzaak tot het versterken van het eigen vermogen. In de afgelopen jaren is hier door bestaande aandeelhouders invulling aan gegeven door winst uit verkopen van onderdelen van de onderneming niet uit te keren en via de uitgifte van cumulatief preferente aandelen. In 2023 is de Staat aandeelhouders geworden voor een bedrag van € 500 miljoen. Dit betekent dat voor de komende jaren is voorzien in de behoefte aan versterking van het eigen vermogen. Bovendien heeft de toetreding van de Staat tot gevolg dat de creditrating verbetert, omdat de rating agency's ervanuit gaan dat de Staat bij eventuele problemen financieel bijspringt.
De gemeente Krimpen aan den IJssel had in 2023 deelnemingen in een viertal ondernemingen.
Het financiële risico strekt zich uit tot de waarde van de deelneming. In de balans is de aankoopprijs van de aandelen als waarde opgenomen. Het risico betreft feitelijk de economische waarde van het aandelenpakket, indien deze lager ligt dan de aankoopprijs. Tevens is in de tabel de dividenduitkering opgenomen. Mogelijke fluctuaties in de hoogte van de dividenduitkering vormen een risico, met effecten op het begrotingsresultaat. Om deze reden zijn wij terughoudend in het ramen van de opbrengsten uit dividend.
Deelnemingen | Dividend | ||||
---|---|---|---|---|---|
Nominale deelname | Rekening 2022 | Begroting 2023 | Begroting na wijziging | Rekening 2023 | |
Stedin N.V. | 3.267 | 83 | 78 | 163 | 163 |
OASEN | 13 | ||||
Bank Nederlandse Gemeenten | 75 | 75 | 75 | 82 | 82 |
Cyclus N.V. | 271 |