Programma 4 Sociaal domein

Hoofdambitie

Terug naar navigatie - Hoofdambitie

Krimpen aan den IJssel is een gemeente waar het fijn en veilig wonen en werken is. Krimpenaren, van jong tot oud, ervaren een goede gezondheid. Kinderen en jongeren groeien gezond, veilig en kansrijk op. 

Om inwoners op eigen kracht mee te laten doen, is het nodig dat we blijven inzetten op preventie. Hierdoor voorkomen we grote(re) problemen. Want: voorkomen is beter dan genezen. Preventie levert op de langere termijn kostenbesparing op. Daarnaast geeft preventie ook meer kwaliteit van leven. Preventieve voorzieningen en/of maatregelen zijn voor iedereen toegankelijk.

Wat is er gebeurd?

Terug naar navigatie - Wat is er gebeurd?

Preventie is een belangrijke pijler in het sociale domein. Ook dit jaar is hier weer een actieve bijdrage aan geleverd. Door het realiseren van het Digi-Taalhuis maar ook door de eerste activiteiten in het kader van het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Zo is dit jaar gestart met Welzijn op recept. Een succesvolle samenwerking tussen huisartsen en onze KrimpenWijzer waar met inzet van welzijnsactiviteiten zwaardere problematiek kan worden voorkomen. 

In 2023 zijn de lokale maatregelen ter bestrijding van energiearmoede vastgesteld en uitgevoerd. Door de raad is een ruim budget en een pakket aan maatregelen vastgesteld. Veel maatregelen zijn in 2023 uitgevoerd. 

Eind 2023 zijn de voorbereidingen voor de uitbreiding van gratis OV afgerond en hebben wij naar de gemeenteraad een voorstel gestuurd voor uitbreiding van het gratis OV. 

Binnen de individuele voorzieningen zien we een stabilisatie van de kosten in de Wmo. Het uitkeringsbestand van de  participatiewet is ook stabiel maar binnen de individuele voorzieningen vanuit de jeugdwet zien we in 2023 weer een stijging. 

4.1 Preventie

Preventie

Terug naar navigatie - Preventie

Om inwoners op eigen kracht mee te laten doen, is het nodig dat we meer inzetten op preventie. Zo voorkomen we grote(re) problemen. Voorkomen is immers beter dan genezen. Preventie levert op de langere termijn kostenbesparing op en het geeft meer kwaliteit van leven. Voor preventieve voorzieningen en/of maatregelen is geen toegangsbepaling vereist.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

(Digi)Taalhuis

Terug naar navigatie - (Digi)Taalhuis

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Mensen die laaggeletterd zijn, zijn geen analfabeten. Zij kunnen wel lezen en schrijven, maar beheersen niet het eindniveau vmbo of niveau mbo-2/3. Vaak zijn zij ook zwak op het gebied van digitale vaardigheden. In Krimpen aan den IJssel wordt het aantal inwoners met laaggeletterdheid geschat tussen 13 en 16 procent. 

Daarnaast leiden verschillende actuele trends tot een toename van laaggeletterdheid, zoals: 
• Vergrijzing
• Nieuwkomers
• Jongeren
• Toenemende kloof in onderwijs en maatschappij

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Het aantal laaggeletterden in de gemeente verminderen.

Wat is er gebeurd
Het Digi-Taalhuis is opgezet. Tijdens overleggen binnen het lokale taalnetwerk bespreken we de aanpak om effectief te blijven handelen. De dagelijkse leiding is in handen van een coördinator.  Het Digi-Taalhuis heeft een fysieke plek in Bibliotheek aan den IJssel  en hier vinden verschillende activiteiten plaats.

Wat hebben we bereikt

  • Er is een taalakkoord getekend met verschillende partners uit het lokale netwerk: gemeente Krimpen aan den IJssel, Bibliotheek aan den IJssel, ContourdeTwern, Stichting Lezen en Schrijven, KrimpenWijzer en VluchtelingenWerk.
  • Professionals vanuit verschillende domeinen hebben meegedaan aan de training 'herkennen en doorverwijzen'.  Dit draagt bij aan het vergroten van de bewustwording.
  • Via verschillende fysieke activiteiten is de doelgroep in contact gekomen met vrijwilligers en professionals om mensen te begeleiden naar passend (taal)aanbod.
  • Via PR-berichten is de bekendheid met het onderwerp laaggeletterdheid vergroot. Denk bijvoorbeeld aan de 'escape-koffer' tijdens de week van het Lezen en Schrijven en nieuwsberichten in het Algemeen Dagblad, het Kontakt en de Klinker.
  • Professionals zijn getraind om vrijwilligers via 'train-de-trainer' op te leiden. 
  • Er is een fysieke plek voor het Digi-Taalhuis  aanwezig in de Tuyter.

Speerpunten

Armoede

Terug naar navigatie - Armoede

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
De energiecrisis en de hoge inflatie hebben een forse impact op de huishoudboekjes van onze inwoners. De energieprijzen stijgen en de inflatie zorgt er voor dat de dagelijkse boodschappen fors duurder worden. Het Rijk heeft enkele maatregelen aangekondigd om de kosten waarmee de inwoners worden geconfronteerd te beperken. Het wettelijk minimumloon (WML) gaat omhoog met ruim 10 procent. Uitkeringen die gekoppeld zijn aan het minimumloon, zoals AOW, bijstand en de Wajong, gaan hierdoor ook omhoog. Daarnaast zijn de tarieven voor energie gemaximaliseerd en er is een energietoeslag van € 1.300,- voor minima tot 120 procent van het sociaal minimum. Deze maatregelen zullen zeker helpen, maar zullen niet voor alle inwoners toereikend zijn. We zijn de komende periode alert bij het signaleren van situaties waar inwoners in de knel komen. En we kijken of en op welke manier wij als gemeente een nuttige bijdrage kunnen leveren en kunnen werken aan een oplossing. Hierbij hebben we aandacht voor de directe problematiek die is ontstaan. We kijken hoe wij de inwoners hierbij kunnen ondersteunen met hulp bij budgettering, schuldbemiddeling of sanering. Daarnaast kijken we hoe we kunnen ondersteunen met structurele maatregelen die er voor zorgen dat de kosten structureel zullen dalen. Denk hierbij aan verduurzamingsmaatregelen die de energiebehoefte kunnen terugbrengen. 

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Bij de vaststelling van de jaarrekening 2021 heeft de raad een reserve gevormd van ruim € 2 miljoen ter bestrijding van de energiearmoede. Zoals in beleidsthema 2.2 is aangegeven wordt het actieplan ‘Aanpak Energiearmoede’ binnenkort opgeleverd. De focus van dit plan ligt hoofdzakelijk op kostenbesparing via verduurzamingsmaatregelen.  Daarnaast kan dit budget ook ingezet worden voor de directe gevolgen van de energiecrisis. Denk hierbij aan ondersteuningsmaatregelen voor doelgroepen die in de knel komen. En aan maatregelen gericht op kinderen die mogelijk door de financiële positie van de ouders onvoldoende leermiddelen hebben of niet meer mee kunnen doen aan sport of culturele activiteiten.  Het actieprogramma armoede en schulden zal vanuit de nieuwe problematiek worden aangevuld met maatregelen die nu noodzakelijk zijn.

Wat is er gebeurd
In 2023 zijn er diverse beleidsontwikkelingen geweest rond de thema's armoede en schuldhulpverlening. Begin 2023 is het 'Actieplan Energiearmoede' vastgesteld door de gemeenteraad. In dit plan zijn naast verduurzamingsmaatregelen ook acties opgenomen om inwoners financieel te ondersteunen. In september 2023 heeft de gemeenteraad de update van het 'Actieprogramma Armoede en Schulden'  vastgesteld. In deze update zijn extra maatregelen opgenomen op het gebied van armoedebestrijding en schuldhulpverlening. Hierdoor bevorderen we de veerkracht van inwoners en zorgen we dat zij, ondanks de toenemende financiële zorgen, mee kunnen blijven doen. Een aantal maatregelen ging in 2023 al in, de overige maatregelen voeren wij in 2024 uit. Tot slot is er in het najaar van 2023 ook weer een eenmalige energietoeslag verstrekt aan inwoners.

Wat hebben we bereikt

  • Het  Armoedenetwerk Krimpen aan den IJssel is opgericht.
  • De berekenwijze voor de Sociaal Medische Indicatie (SMI) is aangepast en ruimhartiger geworden.
  • De inkomensgrens van het Iedereen doet mee fonds (voorheen Voorzieningenfonds) is verhoogd naar 130 procent van het wettelijk sociaal minimum. Ook de vergoedingen vanuit de regeling Indirecte schoolkosten zijn voor het jaar 2023 verhoogd  naar 130 procent van het wettelijk sociaal minimum. Er is een campagne geweest ter promotie van het Iedereen doet mee fonds. 
  • De subsidies voor Stichting Leergeld en Stichting Blije Gift zijn verhoogd, om  mensen  met een inkomen tot 130 procent van het wettelijk sociaal minimum te kunnen ondersteunen.
  • We hebben ons aangesloten bij het initiatief Geldfit van de Nederlandse Schuldhulproute.
  • Er is op lokaal niveau een Noodfonds (energiekosten) ingesteld om te voorkomen dat inwoners door hoge energiekosten tussen wal en schip raken.
  • Aan huishoudens met een inkomen tot 120 procent van het wettelijk sociaal minimum is een eenmalige energietoeslag ter hoogte van € 1.300 beschikbaar gesteld. Aan huishoudens met een inkomen tussen de 120 en 130 procent van het wettelijk sociaal minimum, die wonen in een huis met een slecht energielabel (C t/m G), is een eenmalige energietoeslag ter hoogte van € 500,- beschikbaar gesteld. 

Speerpunten

Gratis regionaal OV voor minima van 67+

Terug naar navigatie - Gratis regionaal OV voor minima van 67+

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Vanaf 2021 is er voor minima van 67 jaar en ouder met een inkomen tot 120 procent van het sociaal minimum gratis regionaal OV. De komende periode willen we beoordelen of deze regeling kan worden uitgebreid.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Een bredere toegankelijke regeling. 

Wat is er gebeurd
We hebben verschillende opties geïnventariseerd om het gratis OV voor minima uit te breiden. Deze inventarisatie is middels een Raadsinformatiebrief op 13 juni 2023 aangeboden aan de gemeenteraad. In de kadernota 2024 is een voorkeursvariant verwerkt: uitbreiding van het gratis OV naar minima met een inkomen tot 130 procent van de bijstandsnorm in alle leeftijden.

Wat hebben we bereikt
Er is een voornemen voor het uitbreiden van het gratis OV voor minima, naar minima met een inkomen tot 130 procent van de bijstandsnorm in alle leeftijden. Besluitvorming hierover heeft plaatsgevonden in het eerste kwartaal van 2024.

Speerpunten

Ondersteuning inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - Ondersteuning inclusieve samenleving

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Vanuit de aanjaagfunctie is er geen ruimte om meer partijen te betrekken bij de vormgeving van de inclusieve samenleving. Daarnaast is er onvoldoende ruimte om de beweging te krijgen naar meer zelf organiserend ambassadeursnetwerk.
Het huidige activiteitenbudget is te laag om de kosten van de activiteiten te dekken.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
We willen meer partijen, waaronder ondernemers, betrekken bij de vormgeving van de inclusieve samenleving én we willen een meer zelf organiserend ambassadeursnetwerk. 

Wat is er gebeurd
De ambassadeurs van het ambassadeursnetwerk inclusie hebben met elkaar gezamenlijk enkele activiteiten georganiseerd. Zo is er een theatervoorstelling gericht op inclusie georganiseerd in de Tuyter.  Daarnaast is er een bewustwordingscampagne opgezet rond de thema's inclusie en diversiteit. Tegelijkertijd zijn we gestart met een update van inclusie beleid. Hier zijn al de eerste stappen in gezet o.a. door een bot sessie met de gemeenteraad.

Wat hebben we bereikt
Er zijn activiteiten gericht op inclusie georganiseerd en er is een bewustwordingscampagne opgezet. 

Speerpunten

Uitvoeringsprogramma woonzorgvisie

Terug naar navigatie - Uitvoeringsprogramma woonzorgvisie

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
De zorgbehoefte van onze inwoners is continu in beweging. In de woonzorganalyse is in beeld gebracht welke zorgvraag er nu is en hoe dit zich gaat ontwikkelen. Ook wordt hierbij geïnventariseerd welke woonvragen er vanuit deze zorgbehoefte zijn en in hoeverre die woonvragen aansluiten bij het huidige woonaanbod. Deze analyse zal vertaald worden in een woonzorgvisie waarin de gemeenteraad aangeeft hoe zij naar dit vraagstuk kijkt. Om uiteindelijk deze visie te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk dat er een uitvoeringsprogramma en een afwegingskader wordt opgesteld. Hiervoor is op dit moment geen ambtelijke capaciteit beschikbaar.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Door extra ondersteuning in te huren willen we bereiken dat een uitvoeringsprogramma en afwegingskader wordt opgesteld. Met deze documenten moet het mogelijk worden om nieuwe initiatieven te toetsen en te bezien of deze al dan niet meerwaarde hebben voor de gemeente.

Wat is er gebeurd
Dit is door andere prioriteiten, zoals het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA), niet opgepakt. Dit staat nu voor 2024 in de planning. Er is wel een concept opdrachtformulering en bureaus uitgezocht die deze opdracht op zich zouden kunnen nemen. Begin 2024 wordt de projectgroep weer bijeen geroepen.

Wat hebben we bereikt
In 2023 is de Woonzorganalyse en -visie  2023-2030 vastgesteld. In 2024 moet doorgepakt worden met het opstellen van een uitvoeringsprogramma en afwegingskader, zodat we  nieuwe initiatieven kunnen toetsen. 

Speerpunten

Vangnetwerken

Terug naar navigatie - Vangnetwerken

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Er is geen preventieve voorziening voor volwassenen die te maken hebben met het probleem van (dreigend) sociaal isolement en volwassenen die sociale steun missen. De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat naast deze GGZ doelgroep, meer jongeren en senioren minder vaardig zijn geworden in het maken van sociale contacten. Met eenzaamheid en zelf sociaal isolement tot gevolg.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
We willen een veilige plek realiseren waar mensen met minder sterke sociale vaardigheden op een veilige manier contacten kunnen aangaan. Daardoor kunnen zij succeservaringen opdoen en hun sociale vaardigheden versterken. We willen hiermee bereiken dat minder inwoners sociaal geïsoleerd raken. 

Wat is er gebeurd
Er zijn 2 sociaal werkers vanuit de KrimpenWijzer gestart met de cursus en verkenning van ‘Vangnetwerken’. In het najaar heeft het welzijnsteam een basistraining ‘netwerkversterking’ gekregen. Vervolgens is de eerste groep met kwetsbare inwoners van start gegaan. 

Wat hebben we bereikt
Trainen van medewerkers in de methode ‘Vangnetwerken’.
Opstart uitvoering van methodiek en eerste groep, zodat zij minder eenzaam zijn en minder kwetsbaar zijn door netwerkversterking. 

Speerpunten

Welzijn op Recept

Terug naar navigatie - Welzijn op Recept

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Inwoners met psychosociale klachten zoeken vaak de oplossing in het medisch domein. Het is echter vaak zo dat ook sociaal maatschappelijke problemen een rol spelen.  Welzijn op Recept is een alternatief voor mensen met psychosociale klachten. In plaats van medische inzet, verwijst de huisarts deze patiënten door naar KrimpenWijzer.  Uit evaluatie van de (reeds afgeronde) pilot met één huisartsenpraktijk bleken de interventies van uit Welzijn op Recept succesvol. Welzijn op Recept willen we dan ook borgen en verbreden naar meer huisartsenpraktijken.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Met Welzijn op Recept wordt de samenwerking tussen het medisch en sociaal domein versterkt. We willen hiermee bereiken dat meer inwoners met psychosociale klachten geholpen worden binnen het sociaal domein. 

Wat is er gebeurd
Welzijn op Recept is één van thema's uit GALA. Er zijn het afgelopen jaar diverse trajecten afgesloten.  Op 16 maart 2023 was er de kick-off van de uitrol van Welzijn op Recept naar alle huisartsenpraktijken.
Op 27 juni 2023 heeft er een evaluatie plaatsgevonden met deze huisartsenpraktijken. Hierna zijn een aantal verbeteringen doorgevoerd zoals de terugkoppeling naar de huisarts.

Verder vindt er elk kwartaal een evaluatie plaats met de projectgroep waaraan de huisartsen, REOS, welzijnscoaches en Zorggroep Krimpen deelnemen.

Het aanbod aan de inwoners wordt deels gevormd door het bestaande welzijnsaanbod vanuit KrimpenWijzer Welzijn; dit is te vinden in de activiteiten-kalender. Indien dit niet voldoet, wordt er gezocht naar activiteiten die aansluiten op de behoefte van de hulpvrager (maatwerk), bijvoorbeeld binnen het eigen netwerk of middels het leggen van contact met andere/nieuwe netwerkpartners.

Regionaal is er deelgenomen aan het leernetwerk vanuit de GGD.

Wat hebben we bereikt
Welzijn op Recept wordt bij alle huisartsenpraktijken toegepast. Goede afstemming met de huisartsen, POH's en preventie-verpleegkundige.
Ontwikkelen van (specifiek) welzijnsaanbod. Ondersteuning van inwoners met  psychosociale klachten middels inzet van een welzijnscoach en welzijnsaanbod.

Speerpunten

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

 Binnen het Sociaal Domein is het beleidsplan Sociaal Domein ons kader.
•    Actieplan inburgering 2021-2022 
•    Actieprogramma Armoede en schulden
•    Actieplan Energiearmoede
•    Actieprogramma Mantelzorg
•    Actieprogramma Vrijwilligerswerkbeleid
•    Actieprogramma Dementievriendelijke gemeenschap
•    Nationaal en Lokaal Preventieakkoord 
•    Gemeenschappelijke regeling GGD Rijnmond
•    Dienstverleningsovereenkomst Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
•    Woonzorgvisie 2023-2030

4.2 Basishulp

Basishulp

Terug naar navigatie - Basishulp

Als Krimpenaren het niet redden op eigen kracht, dan kan hulp nodig zijn. We organiseren onze ondersteuning zodanig dat we onze Krimpense inwoners in hun kracht zetten en dat zij de ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. We zetten in op gemakkelijke toegang tot de juiste ondersteuning/zorg. Geen indicatie, maar passende basishulp. Geen doorverwijzingen maar “er individuele hulp bij halen”. Ondersteuning en zorg dat snel en op maat beschikbaar is.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Casusregie inburgering

Terug naar navigatie - Casusregie inburgering

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
In de bestuursafspraken van 26 augustus 2022 over de asielcrisis is afgesproken dat de gemeenten in 2022 vooruit zullen lopen op de huisvesting van statushouders in 2022. De taakstelling voor de huisvesting zal in 2023 verdubbelen. Deze statushouders vallen onder de nieuwe wet inburgering en aan hen moet een inburgeringstraject en begeleiding geboden worden. De verwachting is dat ook in 2024 de taakstelling nog hoog is doordat gezinsherenigers nog zullen nareizen. Voor de jaren na 2024 is nog onduidelijk wat de ontwikkelingen zijn. Een inburgeringstraject duurt 3 jaar. Dat betekent dat de extra capaciteit voor een langere periode noodzakelijk is.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Inburgeraars starten tijdig met een inburgeringsvoorziening en krijgen goede begeleiding, zodat zij zo snel mogelijk (economisch) zelfstandig worden.  

Wat is er gebeurd
Sinds 2022 is de Wet inburgering 2021 van kracht. Deze wet geeft de gemeente een belangrijke rol in de uitvoering ervan. De gemeente heeft de verantwoordelijkheid voor de begeleiding en ondersteuning van inburgeraars gedurende hun inburgeringstraject. Het opstarten van een inburgeringstraject valt samen met de taakstelling voor de huisvesting van statushouders binnen de gemeente. In 2023 hebben we actief ongeveer 48 inburgeraars begeleid die onder de Wet inburgering 2021 vallen en hen geholpen bij de start en monitoring van hun inburgeringstraject. 

Wat hebben we bereikt
De casusregisseurs voor inburgering voeren binnen twee weken na verhuizing een brede intake uit en raadplegen ketenpartners zoals Vluchtelingenwerk en GR IJsselgemeenten. Volgens de wet moet de gemeente binnen 10 weken na inschrijving in de Basisregistratie Personen (BRP) een Persoonlijk Plan Inburgering en Participatie (PIP) opstellen en registreren. Het PIP bevat alle relevante informatie over het inburgeringsaanbod dat geschikt is voor de betreffende inburgeraar. De casusregisseurs inburgering zijn verantwoordelijk voor deze taak, inclusief het aanmelden van inburgeraars en het monitoren van hun voortgang op taalscholen. In 2023 waren er ongeveer 48 lopende inburgeringstrajecten. We hebben een begeleidings- en ondersteuningsproces opgezet waarbij de inburgeraar wordt geholpen met  taalonderwijs en te beginnen met het inburgeringstraject. Daarnaast houden we actief de voortgang bij door voortgangsrapportages van de taalschool en doormiddel van gesprekken. Het aantal inburgeringstrajecten neemt tot nu toe elk jaar toe vanwege de jaarlijkse stijging van de taakstelling voor de huisvesting van statushouders.

Speerpunten

Toekomstbestendig zorg en welzijn

Terug naar navigatie - Toekomstbestendig zorg en welzijn

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Met gemeenten, inwoners, Verpleeg- en Verzorgingshuizen en Thuiszorg (VVT), Welzijn, huisartsen en ziekenhuis slaan we de handen ineen. Met elkaar gaan we aan de slag met vraagstukken rond wonen, zorg en welzijn in het licht van de ouder wordende, potentiële zorgvragende inwoner van Krimpen aan den IJssel. 

De samenhang en voortgang wordt bewaakt door een stuurgroep, waarin de verschillende partijen zijn vertegenwoordigd. Tevens worden hier de knelpunten opgepakt. Deze stuurgroep wordt ondersteund door een secretaris. Betrokken partijen komen tweemaal per jaar bij elkaar voor inspiratie, afstemming en ontmoeting. Voor dit proces hebben wij ondersteuning nodig van een secretaris en wordt aan de gemeente gevraagd hieraan een bijdrage te leveren. Hiervoor is echter geen ambtelijke capaciteit beschikbaar.

Na eerder gestarte initiatieven, is het de tijd om met elkaar focus, samenhang en voortgang te realiseren. Er is een concept-routekaart opgesteld waarin de ambities en acties beschreven zijn. Enerzijds op wijkniveau, dicht bij de inwoners. Hier worden wijkregisseurs voor aangesteld. Anderzijds wordt een aantal zaken wijk-overstijgend opgepakt door projectleiders.

Vanuit de routekaart ‘Domeinoverstijgende samenwerking Wonen, Welzijn & Zorg in Krimpen aan den IJssel’ wordt gewerkt met vijf themalijnen, te weten: 
1.    Preventie
2.    Domeinoverstijgend samenwerken
3.    Langer thuis wonen
4.    Anders werken
5.    Cliënt en Samenleving.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Inwoners kunnen langer zelfstandig thuis blijven wonen door het organiseren van toekomstbestendige zorg en welzijn.  We investeren in preventie, zodat de zorg niet, of pas later, zwaar en complex wordt en zodat intensief met naasten wordt samengewerkt. Verder bevorderen we het welbevinden en een gezonde leefstijl van Krimpenaren door het domein-overstijgend organiseren van toekomstbestendige zorg en welzijn.

Wat is er gebeurd
Vanuit Capelle en Krimpen Verbonden is de routekaart vastgesteld en deze wordt uitgevoerd. In onze gemeente zijn 2 wijkregisseurs van start gegaan. Wekelijks is er een overleg met alle wijkregisseurs en de projectleider betrokken bij Capelle en Krimpen Verbonden. Het doel hierbij is vooral om kennis en ervaring  uit te wisselen, met elkaar mee te denken en elkaar te ondersteunen waar nodig. Als eerste prioriteit hebben de Krimpense wijkregisseurs de uitrol van valpreventie uitgevoerd en opgepakt. 

QuaWonen is toegetreden tot de stuurgroep van Capelle en Krimpen Verbonden. De stuurgroep komt elke maand bijeen. Het netwerkberaad is eenmalig bijeen geweest.

Er heeft een publiciteitscampagne plaatsgevonden "Praat vandaag over morgen".

Wat hebben we bereikt
We hebben met de voorbereidingen en uitrol bereikt dat we in 2024 direct met Valpreventie kunnen starten. Valpreventie wordt breed ingezet, dus niet alleen een valpreventiecursus aanbieden, maar ook voeding, beweging en voorlichting krijgen een prominente plek in het geheel. Valpreventie wordt met diverse  samenwerkingspartners opgezet zoals fysiotherapeuten, ergotherapeuten, diëtisten, Vegro, etc. 

Wonen is een formeel onderdeel geworden van Capelle en Krimpen Verbonden. Hierdoor vindt er meer domein-overstijgende samenwerking plaats.

Door de publiciteitscampagne bereiden ouderen zich meer voor op het ouder worden en kunnen zij hierop anticiperen. Er zijn meer toereikende sociale verbindingen in de buurt, met als doel dat de buurt en buurtbewoners naar elkaar omkijken.

Speerpunten

Zorg en Veiligheid

Terug naar navigatie - Zorg en Veiligheid

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Er is een groep inwoners met verminderde zelfredzaamheid. Deze inwoners lopen vast op verschillende gebieden in hun leven. Dit zorgt ervoor dat zowel zij, als de samenleving, problemen en overlast hebben op het snijvlak van zorg en veiligheid.  

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
We willen een werkstructuur bereiken waarin collega's en netwerkpartners uit het zorg-, sociaal-, en veiligheidsdomein samenwerken aan een domein-overstijgende, sluitende persoonsgerichte aanpak rondom kwetsbare inwoners.

Ter voorkoming van:
- Verslechtering van woon- en leefomgeving
- Incidenten in de openbare orde
- Inzet van specialistische hulpverlening zonder resultaat

Ter bevordering van:
- Collegiale consultatie 
- Doorontwikkeling van de aanpak op specifieke thema's 
- Verminderen van kwetsbaarheid in solistische taken

Wat is er gebeurd
We hebben in kaart gebracht op welke manieren we dienstverlening bieden aan kwetsbare inwoners. Vervolgens hebben we beschreven op welke wijze we dit kunnen verbeteren. Daarnaast hebben we onze nieuwe werkwijze voorgelegd aan de netwerkpartners in een conferentie Zorg en Veiligheid. Aan de hand daarvan zijn we gestart met het opstellen van nieuwe samenwerkingsafspraken.

Wat hebben we bereikt
We hebben een meldpunt Zorg en Veiligheid opgericht. We hebben onze werkprocessen aangepast zodat een verbeterde verbinding tussen het sociaal domein en veiligheid is ontstaan. We hebben nieuwe samenwerkingsafspraken opgesteld met partners uit het zorg-, sociaal-, veiligheids- en strafdomein.

Speerpunten

4.3 Individuele hulp

Individuele hulp

Terug naar navigatie - Individuele hulp

De gemeente verstrekt vanuit de maatwerkvoorzieningen (geïndiceerde zorg). Dit gebeurt als een inwoner geen mogelijkheden heeft om op eigen kracht, met hulp van het netwerk, of via een andere (voorliggende) voorziening, de zelfredzaamheid of participatie te handhaven of te verbeteren. Daarmee staat de eigen verantwoordelijkheid voorop en is de maatwerkvoorziening altijd aanvullend.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Specialistische jeugdhulp

Terug naar navigatie - Specialistische jeugdhulp

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Met ingang van 2023 is de regionale jeugdhulp (met uitzondering van gesloten jeugdhulp) opnieuw aanbesteed. Zeven systeemaanbieders, zeven prestatieaanbieders (forensische zorg) en flexaanbieders zijn gecontracteerd. Er wordt minder regionale hulp ingekocht.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
We willen bereiken dat de overgang van regionale inkoop naar lokale inkoop goed verloopt. Geen kind mag tussen wal en schip geraken. Indien nodig organiseren we maatwerk.

Wat is er gebeurd
In 2023 is de nieuwe regionale inkoopsystematiek geimplementeerd.  Deze aanbesteding heeft ook geleid tot een gedeeltelijke overheveling van de lichtere vormen van zorg naar  de gemeente. 

Wat hebben we bereikt
Vanuit de KrimpenWijzer wordt voor de inzet van specialistische jeugdhulp gebruik gemaakt van de nieuwe gecontracteerde aanbieders. Deze overgang van de oude naar de nieuwe systematiek is met de nodige ambtelijke inspanning voor de klanten soepel verlopen. Landelijk en dus ook in  de regio en lokaal zien we nog steeds een doorlopende stijging van de kosten van zorg. Naast de landelijke hervormingsagenda is er in de regio gewerkt aan een pakket van maatregelen om dit tij te keren.  

Speerpunten

SROI beleid en uitvoering

Terug naar navigatie - SROI beleid en uitvoering

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Krimpen aan den IJssel kent wel een – in de regio op elkaar afgestemd – SROI-beleid, maar schiet tekort in de uitvoering daarvan. Er bestaat regionale druk om, naast het beleid, ook de uitvoering eensgezind op te pakken en te bewaken. Dat leidt tot een bredere inzet van mensen met een beperking c.q. afstand tot de arbeidsmarkt, hetgeen op haar beurt weer leidt tot een vermindering van kosten voor bijstand c.a.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Met deze inzet wil de gemeente bereiken dat wat beleidsmatig is vastgesteld, ook in de uitvoering daadwerkelijk wordt gehandhaafd. Meer concreet: we gaan bewaken dat koop- een aanbestedingscontracten waarin een SROI-verplichting is opgenomen ook werkelijk dienovereenkomstig worden uitgevoerd door de aannemende contractpartij. 

Wat is er gebeurd
Het afgelopen jaar is het uniforme regionale social return beleid uit 2019 en de uitvoering geëvalueerd. Het eindresultaat biedt volop inspiratie en ambities om social return verder te brengen. Dit wordt vastgelegd in een vernieuwd regionaal social return beleid 2023 - 2027, arbeidsmarktregio Rijnmond.

Wat hebben we bereikt
Met de aankomende vaststelling van het vernieuwde regionale social return beleid, hebben we voor het bereiken van handhaving in de uitvoering van de SROI-verplichting actieve inzet nodig.  In 2023 heeft dit nog niet geleid tot een actieve aanpak. In 2024 zullen we door middel van het aanstellen van een projectleider die zich richt op duurzame uitstroom uit de Participatiewet ook het monitoren van de naleving van de SROI-verplichting verder vormgeven. 

Speerpunten

Wijzigingen Participatiewet

Terug naar navigatie - Wijzigingen Participatiewet

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Met ingang van 2023 zal de Participatiewet naar verwachting op een aantal punten wijzigen. Dit is een gevolg van de uitvoering 'het Breed Offensief': een manier om meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te helpen. Eind september 2022 stemt de eerste kamer over de wetswijzigingen. 
Daarnaast heeft de minister laten weten dat zij voornemens is om de Participatiewet op een aantal punten te wijzigen naar aanleiding van de beleidsanalyse “De Participatiewet in balans”. Het gaat met name om meer eenvoud en menselijke maat in een wet die op sommige onderdelen als “hard” wordt omschreven.
In het bestuursakkoord is opgenomen dat wetten beoordeeld  worden op eenvoud, menselijke maat en uitvoerbaarheid en waar nodig worden verbeterd.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
We willen bereiken dat de wetswijzigingen zo snel mogelijk worden verwerkt in verordeningen, beleidsregels en in de uitvoering.

Wat is er gebeurd
Het wetsvoorstel Breed Offensief Participatiewet is op 29 november 2022 door de Eerste Kamer aanvaard als voorloper op de Participatiewet in Balans.  Het Breed Offensief is een brede agenda om de arbeidsmarktkansen voor mensen met een arbeidsbeperking te vergroten. Het Breed Offensief hield tevens een verordening plicht voor gemeenten in per 1 juli 2023. Daarmee is de Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Krimpen aan den IJssel afgelopen jaar aangepast alsmede de daarbij behorende Nadere regels. 

Wat hebben we bereikt
De belangrijkste wijziging biedt zowel de (aspirant) werkgever als de (aspirant) werknemer de mogelijkheid om bij de gemeente een voorziening aan te vragen. In de nieuwe Re-integratieverordening is deze wijziging verwerkt. De wijziging geeft geen verandering in het aanbod van voorzieningen voor mensen uit de doelgroep. De voorzieningen zoals bijvoorbeeld jobcoaching, de participatieplaats, beschut werk en werkstage waren al onderdeel van de huidige Re-integratieverordening. Daarnaast is de hoogte van de uitstroompremie aangepast en wordt deze breder toegekend. De uitstroompremie is een financiële stimulans en ondersteuning die wordt aangeboden aan mensen die uit de Participatiewet stromen.

Speerpunten

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?

Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?

Binnen het Sociaal Domein is het beleidsplan Sociaal Domein ons kader.
•    Verordeningen met betrekking tot de Jeugdwet
•    De verordening en uitvoeringsregels met betrekking tot het leerlingenvervoer
•    Verordeningen met betrekking tot de Wmo
•    Regionaal Beleidsplan Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen 2022-2026
•    De verordeningen en nadere regels met betrekking tot de Participatiewet
•    De gemeenschappelijke regeling IJsselgemeenten
•    De gemeenschappelijke regeling Promen
•    De gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond
•    De gemeenschappelijke Regeling Beschermd Wonen
•    De verordening Voorzieningenfonds
•    Regionaal social return beleid 2023 - 2027, arbeidsmarktregio Rijnmond 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Sociaal domein Begroting 2023 Begroting na wijziging Rekening 2023
Lasten
Preventie 2.534 3.016 2.805
Basishulp 3.037 3.014 2.785
Individuele hulp 33.556 36.892 36.672
- Jeugd 10.333 11.781 11.490
- Participatie 14.876 17.430 17.271
- WMO 8.347 7.681 7.912
Totaal lasten 39.127 42.922 42.263
Baten
Preventie 54 1.655 1.597
Basishulp 241 260 250
Individuele hulp 8.445 9.471 9.950
- Jeugd 129 552 766
- Participatie 7.977 8.527 8.784
- WMO 338 392 401
Totaal baten 8.740 11.387 11.798
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten -30.387 -31.536 -30.465
Resultaatbestemming 1.355 1.355
Gerealiseerd resultaat -30.387 -30.180 -29.109
Incidentele posten Lasten 2023 Baten 2023 Reserve-mutaties
Sociaal domein
Specifieke uitkering IZA 1.257
Afrekening TOZO 2022 -81
KOTA verantwoording 584 584
Energietoeslag 2023 1.547 1.490
Uitvoering motie mantelzorgondersteuning 2023 90 -90
Energiearmoede 404 -707
Vaststelling subsidies 2022 -265
Totaal Sociaal domein 2.360 3.249 -797

Verschillenanalyse per beleidsthema

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse per beleidsthema
Thema Toelichting op verschil bij afwijking > € 50.000 Afwijking x € 1.000 Voordeel / nadeel
Lasten programma 4 Sociaal domein
Preventie Er is sprake van een onderbesteding op het gratis OV voor minima van € 41.000. Er heeft een verrekening in 2023 plaatsgevonden over de reiskosten van 2021/2022. De kosten zijn lager uitgevallen dan vooraf verwacht. Onder andere door de coronapandemie. Wij hebben een specifieke uitkering GALA (gezond en Actief Levenakkoord) ontvangen. Voor een aantal (deels nieuwe) onderdelen binnen deze uitkering is in 2023 sprake van onderbesteding, zoals de onderdelen aanpak overgewicht, valpreventie en regionale aanpak preventie. Dat komt doordat deze uitkering pas in april 2023 is versterkt. Het gaat om een bedrag van € 84.000. Een deel van deze middelen mag overigens worden meegenomen naar 2024. De budgetsubsidie aan het CJG is in 2023 lager uitgevallen dan begroot wat zorgt voor een voordeel van € 23.000. In 2023 waren er lagere kindaantallen, waardoor de subsidieaanvraag lager was. Uit de afrekening 2023 van de GGD blijkt dat de kosten voor inspecties van kinderdagverblijven € 20.000 lager zijn dan begroot. Het restant van € 42.000 betreft een groot aantal kleine verschillen, zoals een budget voor projectsubsidies collectieve GGZ van € 7.000 wat niet volledig is uitgegeven en € 14.000 lagere kosten voor onderhoud en verduurzaming van gemeentelijk vastgoed (UMAM-gebouw). 211 voordeel
Basishulp Bij de kosten die vallen onder de wet inburgering heeft een verschuiving plaatsgevonden tussen het thema basishulp en het thema individuele hulp ten op zichte van de begrote budgetten. Dit resulteert in een voordeel van € 138.000 op dit thema. Daarnaast zijn ook de kosten voor stichting Vluchtelingenwerk € 16.500 lager uitgevallen dan begroot. Het budget van de Krimpenwijzer is niet volledig benut, wat zorgt voor een voordeel van € 40.000, waarvan € 35.000 kan worden verklaard door lagere inhuurkosten voor cliëntondersteuning. Ook voor het Krimpen sociaal team zijn de gemaakte kosten voor inhuur € 12.000 lager dan begroot. Het restant van € 22.500 wordt veroorzaakt door overige kleine verschillen. 229 voordeel
Individuele hulp Aan het einde van 2023 zijn het aantal BUIG dossiers gestegen waardoor de uitkeringslasten zijn toegenomen met € 300.000. De kosten voor de bijzondere bijstand zijn € 168.000 lager als begroot doordat o.a. de kosten van bewind voering en de collectieve verzekering lager zijn uitgevallen. De te verwachte kosten voor de regeling energietoeslag 2023-2024 waren volledig geraamd in 2023. Het restant budget wordt overgeheveld naar 2024 omdat deze regeling nog doorloopt in 2024. Dit resulteert in een voordeel van € 246.000 in 2023. Vanuit het actieplan armoede 2023 is er budget beschikbaar gesteld voor uitkering van energietoeslag voor huishoudens met een slecht energielabel met een inkomen tussen de 120% en 130%. Met het doorlopen van de regeling energietoeslag tot de zomer 2023 wordt het restant budget van € 96.000 overgeheveld naar 2024.Het overige bedrag wordt verklaard door diverse kleine verschillen. 220 voordeel
Baten programma 4 Sociaal domein
Preventie Wij hebben een specifieke uitkering GALA (gezond en Actief Levenakkoord) ontvangen. Deze is budgetneutraal verwerkt. Doordat deze pas laat is verstrekt is er sprake van een onderbesteding. Naar verwachting moeten we op basis van de SiSa verantwoording 2023 een bedrag van € 32.000 terugbetalen aan het Rijk. Een bedrag van € 25.000 mogen we meenemen naar 2024. Daarom is een bedrag van € 57.000 naar de balans geboekt, wat zorgt voor een nadeel. -58 nadeel
Basishulp -10 nadeel
Individuele hulp De kosten voor de BUIG zijn in 2023 hoger uitgevallen dan verwacht, daardoor komen we in aanmerking voor een vangnetuitkering. Dit zorgt voor € 155.000 hogere baten dan begroot. Voor de SiSa 2021 en 2022 zijn diverse afrekeningen ontvangen welke leiden tot een voordeel van € 40.000. Voor de kinderopvangtoeslagaffaire hebben we meer kosten gemaakt dan begroot, deze kosten kunnen we ook declareren wat leidt tot hogere baten van € 186.000. Het definitieve budget wet inburgering 2023 is € 54.000 hoger dan het voorlopig budget. Het restant betreft kleine verschillen binnen het thema. 480 voordeel

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

De ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom jaartal staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.

In de kolom ‘Begroting 2023’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2023. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.

Basisset indicatoren programma Sociaal domein Jaarrekening 2023 Jaartal Begroting 2023 Jaartal Bron
% kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. 6,0% 2022 5,0% 2020 Waarstaatjegemeente
Netto arbeidsparticipatie 73,6% 2023 68,5% 2020 Waarstaatjegemeente
% werkloze jongeren in de leeftijd van 16-22 jaar 1,0% 2022 2,0% 2020 Waarstaatjegemeente
Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners 292,10 2023 335,60 2021 Waarstaatjegemeente
Het aantal lopende reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar 268,4 2023 266,2 2020 Waarstaatjegemeente
% Jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp 16,7% 2023 18,9% 2021 Waarstaatjegemeente
% Jongeren tot 18 jaar met jeugdbescherming 1,0% 2023 1,5% 2021 Waarstaatjegemeente
% Jongeren met jeugdreclassering in de leeftijd van 12-23 jaar 0,2% 2022 0,2% 2021 Waarstaatjegemeente
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement per 10.000 inwoners 580 2023 630 2021 Waarstaatjegemeente
% Werkelozen ten opzichte van de beroepsbevolking 3,2% 2023 3,4% 2020 Waarstaatjegemeente
% Huishoudens met een bijstandsuitkering 4,3% 2023 4,3% 2021 Waarstaatjegemeente
Lokale indicatoren programma Sociaal domein Jaarrekening 2023 Jaartal Begroting 2023 Jaartal Bron
Het percentage inwoners dat zich belemmerd voelt in zijn of haar dagelijkse activiteiten door het geven van zorg aan een hulpbehoevende naaste 34% 2023 32% 2021 Burgerpeiling
Vaccinatiegraad 75,3% 2022 78,7% 2021 Jaarverslag CJG Rijnmond
Melding partnergeweld 85 2022 70 2021 Waarstaatjegemeente
Meldingen kindermishandeling 80 2022 80 2021 Waarstaatjegemeente
Verward gedrag: crisismaatregelen 4 2023 5 2021 Khonraad
% aantal meldingen bij Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR) 222 2023 156 2021 Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR)
Bereikbaarheid Krimpenwijzer (“Ik wist waar ik moest zijn met mijn hulpvraag”) 85% 2022 80% 2021 Waarstaatjegemeente / KTO
Door de dienstverlening die ik vanuit KrimpenWijzer/Krimpens Sociaal Team heb gekregen heb ik een betere kwaliteit van leven 78% 2022 78% 2021 Waarstaatjegemeente/ KTO
Klantwaardering dienstverlening GR IJsselgemeenten 7,8 2022 7,3 2021 GR IJsselgemeenten
Inwoners van 70 jaar en ouder die zelfstandig wonen; per 1000 inwoners 962 2023 964 2021 Waarstaatjegemeente
Aantal mantelzorgers bekend bij Krimpenwijzer 535 2023 580 2021 Waarstaatjegemeente / KTO
Aantal aanmeldingen schuldhulpbemiddelen GR Ijsselgemeenten 27 2023 37 2021 GR IJsselgemeenten
% Huishoudens zonder voorzieningen 77% 2022 77% 2021 Waarstaatjegemeente
Huishoudens met 1 t/m 5 voorzieningen 2.855 2022 2.835 2021 Waarstaatjegemeente
Huishoudens met 6 of meer regelingen 195 2022 185 2021 Waarstaatjegemeente
Huishoudens met Wmo voorzieningen 1.775 2022 1.770 2021 Waarstaatjegemeente