De samenleving wordt steeds complexer. Ze verandert in een netwerk waarin de overheid en de gemeente niet langer vanzelfsprekend de regie voeren. Steeds vaker nemen inwoners, bedrijven, non-profit organisaties en professionals het initiatief en vragen de gemeente of zij willen bijdragen.
De gemeente Krimpen aan den IJssel moet daarom wendbaarder worden. Ze moet sneller kunnen én durven handelen. De gemeente wil in de eerste plaats gemakkelijk toegankelijk zijn. De bestuurders vullen dat bijvoorbeeld in door als wijkwethouder in hun wijk aanwezig te zijn. Zij zijn een aanspreekpunt voor inwoners en kunnen actief aan de slag met meldingen.
In de tweede plaats wil de gemeente de inwoners, ondernemers en professionals optimaal betrekken bij belangrijke politieke en bestuurlijke zaken. En hen meer ruimte geven om vanuit hun eigen creativiteit een bijdrage aan de Krimpense gemeenschap te leveren.
Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Momenteel kunnen de zogenoemde videotulen van de gemeenteraad –het geheel van video, geluid, raadsstukken, sprekersmarkeringen van een vergadering- niet worden opgeslagen op een wijze die geschikt is door duurzame archivering. De informatie bevindt zich enkel bij softwareleverancier Notubiz, en kan niet worden overgebracht naar een toekomstig e-depot van het Streekarchief.
Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Met de aanschaf van een specifieke module in Notubiz (het digitale informatiesysteem van raad en college) kunnen vergaderingen worden beschermd tegen bewerking –bevroren- en vervolgens gereed worden gemaakt voor overbrenging naar de archiefbewaarplaats. Daarmee wordt bereikt dat de informatie van de gemeenteraad veilig en correct wordt bewaard.
Wat is er gebeurd
De benodigde modules zijn aangeschaft en geïmplementeerd. Geleidelijk worden alle (verslagen van) de commissie- en raadsvergaderingen van de afgelopen jaren gecontroleerd op volledigheid, bevroren voor verdere bewerking en doorgezet voor duurzame bewaring. Omdat veel vergaderingen stukken bevatten waarop geheimhouding rust zal de raad nog moeten besluiten over het opheffen van geheimhouding, alvorens de stukken op termijn naar een openbare digitale omgeving gaan.
Wat hebben we bereikt
De juiste stappen zijn gezet om het digitaal archiveren mogelijk te maken. Het nalopen van vergaderingen en het 'oplossen' van het toekomstig openbaar maken van (nu nog) geheime stukken is een doorlopend proces en wordt in 2024 vervolgd door de griffie in overleg met de archivaris.