Programma 1 Bestuur en veiligheid

Hoofdambitie

Terug naar navigatie - Hoofdambitie

De samenleving wordt steeds complexer. Ze verandert in een netwerk waarin de overheid en de gemeente niet langer vanzelfsprekend de regie voeren. Steeds vaker nemen inwoners, bedrijven, non-profit organisaties en professionals het initiatief en vragen de gemeente of zij willen bijdragen. 

De gemeente Krimpen aan den IJssel moet daarom wendbaarder worden. Ze moet sneller kunnen én durven handelen. De gemeente wil in de eerste plaats gemakkelijk toegankelijk zijn. De bestuurders vullen dat bijvoorbeeld in door als wijkwethouder in hun wijk aanwezig te zijn. Zij zijn een aanspreekpunt voor inwoners en kunnen actief aan de slag met meldingen. 

In de tweede plaats wil de gemeente de inwoners, ondernemers en professionals optimaal betrekken bij belangrijke politieke en bestuurlijke zaken. En hen meer ruimte geven om vanuit hun eigen creativiteit een bijdrage aan de Krimpense gemeenschap te leveren.

Wat is er gebeurd?

Terug naar navigatie - Wat is er gebeurd?

In het jaar 2023 hebben we binnen het veiligheidsdomein veel werk verzet. We hebben, samen met onze veiligheidspartners, in een interactief proces een nieuw integraal veiligheidsplan opgesteld. Dat hebben we gedaan om vanuit een strategische focus op de volle breedte van het veiligheidsdomein ook in de komende jaren de veiligheid in onze gemeente te bevorderen. Aan het einde van het jaar heeft de burgemeester het Uitvoeringsprogramma voor 2024 aan de raad aangeboden. De burgemeester heeft samen met de politiechef en de officier van justitie de afstemming gezocht over de inzet en de prioriteiten van de politie binnen de regionale eenheid, het district en de gemeente. 

We hebben met team veiligheid veel geïnvesteerd in de verschillende veiligheidsthema’s.
Het beheersen van veiligheidsrisico’s heeft in brede zin onze aandacht gehad. De transitie van de WABO naar de Omgevingswet heeft veel capaciteit gevraagd. In de advisering rond vergunningen hebben we met Bouw- en Woningtoezicht, de DCMR Milieudienst Rijnmond en de Veiligheidsregio nauw samengewerkt om veiligheidsrisico’s uit te sluiten dan wel te minimaliseren. We hebben met Gemeentelijk Beleidsteam (GBT) en het bestuur crisisbeheersingsvaardigheden geoefend. 

Op het vlak van zorg en veiligheid hebben wij geïnvesteerd in de structuur van de lokale zorg- en veiligheidskamer. We hebben onze regiefunctie ingevuld in diverse soorten processen en casuïstiek zoals groepsaanpak (jeugdproblematiek), complexe volwassenzorg met o.a. de aanpak van problematiek bij personen met onbegrepen gedrag, woonoverlast en huiselijk geweld.

Team handhaving waaronder de BOA's heeft zich ingezet voor het veilig en leefbaar houden van de openbare ruimte. Het team verleent met de hulpdiensten acute hulp (zoals reanimaties) en draagt bij aan de aanpak van ondermijnende criminaliteit. We hebben veel ingezet op preventie en communicatie, onder andere door het organiseren van een Ondermijningsdag om ondernemers bewust te maken van risico’s van ondermijnende criminaliteit, het uitbrengen van de Veiligheidskrant, het faciliteren van WhatsAppbuurtpreventiegroepen en het beleggen van preventiebijeenkomsten voor senioren om babbeltrucs en financiële uitbuiting te voorkomen.

Naast onze inzet voor veiligheidsthematiek hebben we ons ook ingespannen om een bijdrage te leveren aan de opvang van Oekraïense ontheemden en asielzoekers. We hebben de voormalige bedrijfsopstallen op locatie De Noord in gereedheid gebracht voor de opvang van Oekraïense ontheemden. De schaarste aan opvangplekken is groot en de situatie vaak schrijnend.  We hebben daarom ook gefaciliteerd dat aan boord van het riviercruiseschip de Alemannia circa 150 personen kunnen worden opgevangen.

1.1 Bestuur

Bestuur

Terug naar navigatie - Bestuur

In dagelijkse bestuurspraktijk heeft digitalisering een hoge vlucht genomen. Dat betreft de wijze van vergaderen en de documentatie daarvan, maar ook de communicatie tussen gemeente en inwoners. Nieuwe wetgeving stuwt dit proces gestaag voort.

Parallel hieraan is er de beweging van openheid: de gemeente moet transparant zijn in hoe zij bestuurt, toegankelijk zijn voor haar inwoners en kenbaar zijn in haar functioneren.  

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Digitale archivering raadsvergaderingen

Terug naar navigatie - Digitale archivering raadsvergaderingen

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Momenteel kunnen de zogenoemde videotulen van de gemeenteraad –het geheel van video, geluid, raadsstukken, sprekersmarkeringen van een vergadering- niet worden opgeslagen op een wijze die geschikt is door duurzame archivering. De informatie bevindt zich enkel bij softwareleverancier Notubiz, en kan niet worden overgebracht naar een toekomstig e-depot van het Streekarchief.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Met de aanschaf van een specifieke module in Notubiz (het digitale informatiesysteem van raad en college) kunnen vergaderingen worden beschermd tegen bewerking –bevroren- en vervolgens gereed worden gemaakt voor overbrenging naar de archiefbewaarplaats. Daarmee wordt bereikt dat de informatie van de gemeenteraad veilig en correct wordt bewaard.

Wat is er gebeurd
De benodigde modules zijn aangeschaft en geïmplementeerd.  Geleidelijk worden alle (verslagen van) de commissie- en raadsvergaderingen van de afgelopen jaren gecontroleerd op volledigheid, bevroren voor verdere bewerking en doorgezet voor duurzame bewaring. Omdat veel vergaderingen stukken bevatten waarop geheimhouding rust zal de raad nog moeten besluiten over het opheffen van geheimhouding, alvorens de stukken op termijn naar een openbare digitale omgeving gaan.

Wat hebben we bereikt
De juiste stappen zijn gezet om het digitaal archiveren mogelijk te maken. Het nalopen van vergaderingen en het 'oplossen' van het toekomstig openbaar maken van (nu nog) geheime stukken is een doorlopend proces en wordt in 2024 vervolgd door de griffie in overleg met de archivaris.

Speerpunten

Implementatie Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer

Terug naar navigatie - Implementatie Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Begin 2023 zal de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer in werking treden. De wet regelt dat burgers en bedrijven hun zaken die zij met de overheid moeten doen, digitaal kunnen afhandelen. Zij krijgen daarmee het recht om officiële berichten, zoals bijvoorbeeld aanvragen voor vergunningen en bezwaarschriften, elektronisch aan het bestuursorgaan te zenden.  

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
In eerste instantie is het zaak te voldoen aan de eisen die de wet stelt. Deze wet biedt ons echter de mogelijkheden onze digitale dienstverlening verder te verbeteren en te stroomlijnen. Hiervoor onderzoeken wij de mogelijkheden om onze website uit te breiden met een persoonlijk portaal voor onze inwoners. 

Wat is er gebeurd
In  2023 is er onderzocht wat voor digitale klant-portalen er zijn, en welke oplossingen deze portalen kunnen bieden.  Verder is er in 2023 inzicht verkregen in de mate waarin wij als gemeente kunnen voldoen aan de eisen van de wet. Recentelijk is de WMEBV opnieuw uitgesteld, nu naar 1 januari 2025 en wordt deze mogelijk nog gewijzigd.

Wat hebben we bereikt
Er is gewerkt aan een plan van aanpak/ impactanalyse WMEBV. In  2023 is er onderzocht wat voor digitale klantportalen er zijn, en welke oplossingen deze portalen kunnen bieden.  

Speerpunten

Implementatie Wet open overheid

Terug naar navigatie - Implementatie Wet open overheid

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
De Wet open overheid (Woo) is de opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De wet is bedoeld om de overheid transparanter te maken en zo het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en economische ontwikkeling beter te dienen. De Woo maakt toegang tot publieke informatie expliciet tot een recht van burgers. De Woo is van kracht met ingang van 1 mei 2022.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Wat betreft de Wet open overheid zetten we zoveel mogelijk in op directe toegang tot informatie. Daar past een open bestuursstijl bij en een dienstverlenende houding waar het gaat om het beschikbaar stellen van informatie. 
De gemeentelijke digitale informatiehuishouding richten we zo in dat informatie al vooraf beschikbaar is, zodat er niet om gevraagd hoeft te worden.

Wat is er gebeurd
In het kader van de Wet open overheid (Woo) zijn er in het afgelopen jaar 21 verzoeken binnengekomen. Deze zijn nagenoeg allemaal binnen de geldende termijnen afgehandeld en vervolgens openbaar gemaakt op onze website. 
Onder de verzoeken waren enkele omvangrijke en complexe dossiers, wat de nodige capaciteit heeft gevraagd van de gemeentelijke organisatie. Om dit proces efficiënter in te richten is eind 2023 een onderzoek gestart naar de mogelijkheden om documenten geautomatiseerd te anonimiseren en deze rechtstreeks vanuit ons zaaksysteem te publiceren. In 2024 verwachten we dit nieuwe Woo-portaal op te leveren. 

Wat hebben we bereikt
Om open en transparant te kunnen zijn als lokale overheid, is het van belang dat de informatiehuishouding op orde is. Dit is ook een belangrijke opgave vanuit de Woo. In dit kader zijn we gestart met het in beeld brengen van de kwaliteit van onze informatie, aan de hand van een nulmeting, en hebben we een kwaliteitssysteem in gebruik genomen. 
Tenslotte is in samenwerking met het Streekarchief Midden-Holland een e-depot aangeschaft. In het e-depot archiveren wij blijvend te bewaren informatie in digitale vorm. In 2024 zal dit e-depot gevuld gaan worden met onze informatie. 

Speerpunten

Raadscommunicatie

Terug naar navigatie - Raadscommunicatie

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Ter versterking van de rol van de gemeenteraad is het van belang dat wat er zich in de raadzaal afspeelt meer onder de aandacht wordt gebracht bij onze inwoners. Tegelijkertijd bestaat ook de wens om meer inwoners kennis te laten maken met het werk van de raad. Tot op heden is raadscommunicatie een beperkt onderdeel geweest van de ondersteuning van de raad. Het belang en de urgentie van ‘eigen’ communicatie vanuit het hoogste orgaan van de gemeente, in de balans van macht en tegenmacht, groeit. Om serieus handen en voeten te geven aan communicatie door de gemeenteraad is structurele inzet op raadscommunicatie nodig. Dat vraagt om uitbreiding van de formatie van de raadsgriffie met een raadscommunicatieadviseur en een communicatiebudget.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
In een raadscommunicatieplan is uitgewerkt welke kansen en concrete mogelijkheden er zijn om de zichtbaarheid en toegankelijkheid van de raad te vergroten. Een voorstel tot vaststelling van een communicatieplan wordt aan de raad voorgelegd. 

Wat is er gebeurd
Een raadscommunicatieplan is vastgesteld. Met het raadsbesluit is de formatie uitgebreid en is de functie van raadscommunicatieadviseur belegd in het team griffie. Verschillende (nieuwe) activiteiten worden sindsdien uitgevoerd.

Wat hebben we bereikt
Er is in 2023 veel inzet gepleegd om de externe communicatie over de gemeenteraad op de kaart te zetten. Bijvoorbeeld met een maandelijkse digitale nieuwsbrief (met momenteel 230 abonnees), artikelen in de Klinker en het Kontakt en een infographic over de raad.

Speerpunten

Restyling gemeentelijke website en huisstijl

Terug naar navigatie - Restyling gemeentelijke website en huisstijl

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
De huisstijl en website zijn verouderd. De website voldoet niet meer aan de eisen van deze tijd (veel te veel doorklikken, geen overzicht, niet makkelijk zaken kunnen vinden). Daarnaast vinden we de huisstijl ook wat gedateerd en denken we dat deze meer uitnodigend en verbindend kan zijn.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Er zijn verschillende goede redenen om de huisstijl te veranderen. Subtiele aanpassingen kunnen al een groot verschil maken. Zo denken we aan het toevoegen van een frisse kleur en andere stijlelementen. Door de subtiele veranderingen blijft de huisstijl herkenbaar, maar spreekt het ook een nieuwe en jongere doelgroep aan.

De website voldoet aan de eisen van deze tijd (minder doorklikken, in 1 overzicht makkelijk zaken kunnen vinden, uitnodigend en verbindend voor alle inwoners (dus inclusief) en gebruiksvriendelijk in taal en beeld.

Wat is er gebeurd
Nadat de huisstijl restyling in het voorjaar een feit was, onderzocht team communicatie waar een goede gemeentelijke website aan moest voldoen en hebben wij dit samen met de huisstijlelementen op papier gezet. De websitebouwer is hiermee aan de slag gegaan. Ondertussen werd gestart met het checken en herschrijven van alle teksten van de website. In de zomer startten wij met de fotografie. Hiervoor is via sociale media en de gemeentepagina een oproep gedaan aan inwoners. Zij zijn te zien op de website. In het najaar vroegen wij inwoners en raadsleden om de website te testen. De resultaten hebben wij verwerkt in de uiteindelijke versie van de website. De website ging half januari 2024 live. 

Wat hebben we bereikt
Door de toevoeging van kleuren, nieuwe elementen en het gebruik van meer fotografie is de huisstijl meer van deze tijd en merken we dat het ook een jongere doelgroep aanspreekt. De nieuwe versie van de website is weer qua informatie up-to-date, zij voldoet aan de eisen van deze tijd (weinig doorklikken en duidelijke overzichten) en gebruikers kunnen makkelijker zaken en diensten vinden. 

Speerpunten

Splitsen omgeving Proactis

Terug naar navigatie - Splitsen omgeving Proactis

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
De software van Proactis voor het vastleggen en verwerken van contracten, bestellingen en facturen is ingericht voor Capelle aan den IJssel, IJsselgemeenten en Krimpen aan den IJssel gezamenlijk. In de praktijk blijkt dit niet handig. Er is geen organisatorisch belang meer om in dezelfde omgeving en inrichting te werken. Bij de verdere inrichting van het bestel/orderproces kan een eigen omgeving beter geoptimaliseerd worden. Voor het ontvlechten van de gezamenlijke omgeving en het creëren van een eigen omgeving moeten eenmalige kosten worden gemaakt die niet binnen de begroting van IJsselgemeenten passen.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Door de inrichting van een bestel/orderproces en contractmanagement verbeteren van de rechtmatigheid en verder in control komen.

Wat is er gebeurd
De uitrol van het bestel/order proces is zorgvuldig voorbereid en geïmplementeerd. Desalniettemin  worden de nieuwe administratieve handelingen als relatief arbeidsintensief ervaren. Dat was ook wel te verwachten. Er is zo goed mogelijk op ingespeeld. Er zijn diverse scenario’s voorgelegd aan teams en nu wordt bekeken welke opties het meest passend zijn.

Wat hebben we bereikt
Het bestel/order proces is bij alle nodige teams geïmplementeerd. Dit proces wordt in 2024 verder geoptimaliseerd zodat we niet alleen aan de wet- en  regelgeving en de eisen van de accountant voldoen, maar ook met plezier kunnen werken.

Speerpunten

Uitvoering Wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen (NPVV)

Terug naar navigatie - Uitvoering Wet nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen (NPVV)

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
De wet NPVV heeft als belangrijkste doel om mogelijkheden te creëren om tijdig voor de vaststelling van de uitslag van een verkiezing eventuele (tel)fouten te constateren en die op een transparante en controleerbare manier te corrigeren. Daarmee is er extra aandacht voor de betrouwbaarheid van de uitslagvaststelling en dat elke stem telt. Op 1 januari 2023 treedt de wet in werking. Die geldt daarmee bij de provinciale staten- en waterschapsverkiezingen van maart 2023.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
De gemeente kan hiermee nog eerder eventuele (tel)fouten constateren en de telling transparant en controleerbaar corrigeren. Hiermee is er extra aandacht voor de betrouwbaarheid van de uitslagvaststelling. Dit zorgt voor nog meer vertrouwen bij de juistheid van de uitslagen.
De nieuwe wet zal meer van de gemeentelijke organisatie vragen. Er moet een Gemeentelijk Stembureau worden ingericht en de procedure rondom het telproces moet worden aangepast. Hierbij wordt onder andere het moment van controle van de processen-verbaal een dag later ingepland dan op de gebruikelijke avond van de verkiezingen. Daarmee samenhangend wordt de termijn uitslagvaststelling verlengd van 8 naar 14 dagen. 
Gemeenten krijgen om die reden vanaf 2023 een structurele (jaarlijkse) extra vergoeding voor het organiseren van verkiezingen. Het kabinet heeft hiertoe besloten bij de besluitvorming over de laatste voorjaarsnota. 

Wat is er gebeurd
Voor de verkiezingen van de Provinciale Staten en Waterschappen in maart 2023 en de tussentijdse Tweede Kamerverkiezing in november 2023 zijn de uitslagen vastgesteld conform de wet Nieuwe Procedure Vaststelling Verkiezingsuitslag. Voor de nieuwe procedure is het proces opnieuw ingericht, een gemeentelijk stembureau samengesteld en de uitslagvaststelling heeft openbaar en de dag na de verkiezingen plaatsgevonden.

Wat hebben we bereikt
De nieuwe procedure heeft ertoe geleid dat de uitslagen transparanter en zorgvuldiger worden vastgesteld. Dit komt mede omdat het proces vraagt om voor ieder verschil een verklaring af te geven.

Uiteindelijk zijn de vastgestelde uitslagen voor alle drie de verkiezingen zonder verzoek om hertelling door het Centraal Stembureau goedgekeurd.

Speerpunten

Op grond van welke beleid/afspraak handelen we

Terug naar navigatie - Op grond van welke beleid/afspraak handelen we

1.2 Veiligheid

Veiligheid

Terug naar navigatie - Veiligheid

Investeren in veiligheid is een van de belangrijkste opgaven die de inwoners van de overheid verwachten.  Juist omdat veiligheid bedreigd wordt, is mogelijk het thema urgenter dan ooit. Het beleid van de achterliggende jaren zetten we voort, maar er komen nieuwe accenten bij, zoals aandacht voor de relatie tussen zorg en veiligheid en aandacht voor een veilige uitvoering van publieke taken.
De overheid kan dat niet alleen af. Wij zoeken actief de samenwerking met onze inwoners en het maatschappelijk middenveld, ook om daar de zelfredzaamheid te vergroten. 

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Veiligheid

Terug naar navigatie - Veiligheid

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
De afgelopen jaren volgt de ene langdurige crisis de andere langdurige crisis op. Coronapandemie, toeslagenaffaire, crisis in de asielketen, oorlog in Oekraïne. Het gevolg daarvan is een historisch laag vertrouwen in de overheid. Een van de kritische succesfactoren binnen veiligheid is (onderling)vertrouwen. Mede (ook personeel verloop binnen de veiligheidsketen) door de polariserende werking van de diverse crises staat ook in Krimpen aan den IJssel het vertrouwen zo nu en dan onder druk. 

In het najaar van 2022 hebben we het integraal veiligheidsbeleid 2018 -2022 geëvalueerd en input gevraagd voor ons nieuw op te stellen veiligheidsbeleid. Dit plan wordt in het laatste kwartaal van 2022 of het eerste van 2023 aan uw raad aangeboden.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Wij gaan aan de slag om de traditie “als we samen de schouders eronder zetten, houden we Krimpen schoon, heel en veilig”, vast te houden. Uiteraard op een wijze die past bij het hier en nu, die door een creatieve en flexibele aanpak aansluit bij de diverse doelgroepen die er zijn. 

Wat is er gebeurd
Fors toegenomen drugs-gerelateerd geweld heeft een groot beslag gelegd op de capaciteit van de politie, ook voor onze gemeente. Het bevorderen van de zichtbaarheid van de politie in de buurten kon daarmee niet worden gerealiseerd. Daarentegen is het team handhaving op sterkte gekomen en heeft het nadrukkelijk bijgedragen aan de zichtbaarheid van het overheidsgezag in de buurten.

Wat hebben we bereikt
We hebben binnen het domein veiligheid, samen met de ketenpartners, veel bereikt zoals:

  • Het integraal veiligheidsplan is bij besluit van uw raad geactualiseerd.
  • Met ketenpartners zijn samenwerkingsafspraken gemaakt binnen zorg en veiligheid.
  • Er is een dag georganiseerd in het teken van de ondermijning, waar ongeveer 40 ondernemers bij aanwezig waren.
  • We hebben het preventie en handhavingsplan voor de uitvoering van de alcoholwet vastgesteld.
  • We hebben nieuw BIBOB-beleid vastgesteld. 
  • We hebben aan onze inspanningsverplichting en taakstelling voldaan met betrekking tot de regionale afspraken opvang ontheemden en asielzoekers. 

Speerpunten

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?

Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?



Bestuur en veiligheid Begroting 2023 Begroting na wijziging Rekening 2023
Lasten
Bestuur 2.641 2.910 2.801
Veiligheid 3.419 6.600 6.299
Totaal lasten 6.060 9.510 9.100
Baten
Bestuur 290 367 373
Veiligheid 106 3.238 3.337
Totaal baten 396 3.606 3.709
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten -5.665 -5.904 -5.391
Resultaatbestemming 8 8
Gerealiseerd resultaat -5.665 -5.897 -5.384
Lopende investeringen 2023 Begroting 2023 Rekening 2023 Rekening totaal
Bestuur en veiligheid
Geluidshinder Algeracorridor -280
Vervanging camera Stormpolder(brug) 46 18
Verbouw brandweerkazerne 291
Totaal Bestuur en veiligheid 56 18
Incidentele posten Lasten 2023 Baten 2023 Reserve-mutaties
Bestuur en veiligheid
Donatie Giro 555 Turkije/Syrië 30 -30
Asielschip 420 308
Opvang ontheemde Oekraïne (incl. leefgeld) 2.026 2.313
Opvang ontheemde Oekraïne - transitiekosten 428 428
Totaal Bestuur en veiligheid 2.903 3.048 -30

Verschillenanalyse per beleidsthema

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse per beleidsthema
Thema Toelichting op verschil bij afwijking > € 50.000 Afwijking x € 1.000 Voordeel / nadeel
Lasten Programma 1 Bestuur en veiligheid
Bestuur De onttrekking uit de voorziening pensioenen wethouders is herberekend, hierdoor is er een voordeel ontstaan van zo'n € 70.000, daarnaast is er een voordeel van zo'n € 26.000 op de verkiezingen 109 voordeel
Veiligheid De lasten voor de opvang ontheemden Oekraïne zijn geraamd o.b.v. de inkomsten uit de specifieke regeling. De werkelijke kosten zijn € 411.000 lager. Bij de crisisopvang is sprake van € 102.000 aan extra lasten, welke verhaald worden bij het COA 301 voordeel
Baten Programma 1 Bestuur en veiligheid
Bestuur 5 voordeel
Veiligheid Voordeel ontstaat omdat de gemeente de extra gemaakte kosten voor de crisisnoodopvang (asielschip) in rekening kan brengen bij het COA. 98 voordeel

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

De ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom jaartal staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.

In de kolom ‘Begroting 2023’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2023. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.

Basisset indicatoren programma Bestuur en veiligheid Jaarrekening 2023 Jaartal Begroting 2023 Jaartal Bron
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. 0,70 2023 0,70 2021 Waarstaatjegemeente
Het aantal geweldsmisdrijven, per 1.000 inwoners. 2,70 2023 2,60 2021 Waarstaatjegemeente
Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners. 1,20 2023 0,50 2021 Waarstaatjegemeente
Het aantal vernielingen en beschadigingen, per 1.000 inwoners. 3,10 2023 3,90 2021 Waarstaatjegemeente
Het aantal verwijzingen naar Halt, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-18 jaar 50 2022 30 2021 Waarstaatjegemeente
Het aantal jongeren met een delict voor de rechter in de leeftijd van 12-21 jaar 1% 2022 1% 2020 Waarstaatjegemeente
Lokale indicatoren programma Bestuur en veiligheid Jaarrekening 2023 Jaartal Begroting 2023 Jaartal Bron
% inwoners dat veel vertrouwen heeft in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd 29% 2023 23% 2021 Burgerpeiling
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de samenwerking met inwoners en organisaties en de mate waarin zij worden betrokken bij de totstandkoming en uitvoering van beleid 4,66 2023 5,88 2021 Burgerpeiling
% uitrukken van de brandweer binnen de normtijd 88% 2023 73% 2021 Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
% uitrukken ambulance binnen normtijd 80% 2022 83% 2021 Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening van de gemeente 6,86 2023 6,79 2021 Burgerpeiling
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de digitale dienstverlening van de gemeente 7,10 2023 6,89 2021 Burgerpeiling