Middelen

Overhead

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit hoofdstuk biedt inzicht in de overhead van de gemeente Krimpen aan den IJssel. De programma’s bevatten alleen de lasten en baten van het primaire proces.

De overheadkosten die we toerekenen aan investeringen en grondexploitaties verantwoorden we in eerste instantie op overhead en belasten we vanuit daar door. Daarbij hanteren we een vaste opslag per formatieplaats. Deze berekenen we door alle overhead om te slaan over de direct toerekenbare formatie.

In overhead zijn diverse onderdelen opgenomen, op basis van de definitie zoals deze door het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is gegeven. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
•  Directe kosten rekenen we zoveel mogelijk direct toe aan de betreffende taakvelden.
•  Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren daarom tot de overhead. Wanneer we deze ondersteunende taken uitbesteden, behoren de uitbestedingskosten bedrijfsvoering tot de overhead (bijvoorbeeld uitbesteding ICT).
•  De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.

Voor het inzicht in de opbouw van de overheadkosten wordt een onderverdeling van de overhead gemaakt in personele en niet- personele lasten. De verdeling wordt gemaakt voor de verschillende onderdelen van de overhead, zoals bestuursondersteuning, financiën, HR, informatiebeheer, facilitaire zaken, juridische zaken en communicatie. Voor huisvesting en ICT is uitsluitend sprake van niet-personele lasten.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Overhead Begroting 2023 Begroting na wijziging Rekening 2023
Lasten
Personele lasten 5.768 6.067 6.264
Niet personele lasten 5.324 5.689 5.689
Totaal lasten 11.092 11.756 11.953
Baten
Personele baten
Niet personele baten 327 372 338
Totaal baten 327 372 338
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten -10.765 -11.384 -11.614
Resultaatbestemming 432 616 616
Gerealiseerd resultaat -10.333 -10.768 -10.998
Incidentele posten Lasten 2023 Baten 2023 Reserve-mutaties
Overhead
Toekomstfonds 15 -65
Implementatie omgevingswet 105 -143
Restyling website en huisstijl 37 -32
Totaal Overhead 157 -240

Verschillenanalyse per beleidsthema

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse per beleidsthema
Thema Toelichting op verschil bij afwijking > € 50.000 Afwijking x € 1.000 Voordeel / nadeel
Lasten Overhead
Overhead De post dubieuze debiteuren is verhoogd met € 82.000, daarnaast zijn de lasten aan het Raadhuisplein 2 hoger dan geraamd. Dit komt door hogere energielasten € 57.000. Tevens is er sprake van een nog te betalen post aan de GR IJsselgemeenten (€ 56.000), welke niet was geraamd. -196 nadeel
Baten Overhead
Overhead -34 nadeel

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

De ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom jaartal staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.

In de kolom ‘Begroting 2023’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2023. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.

Basisset indicatoren Overhead Jaarrekening 2023 Jaartal Begroting 2023 Jaartal Bron
Formatie in fte per inwoner x 1.000 6,05 2023 5,68 2021 Eigen berekening
Bezetting in fte per inwoner x 1000 5,79 2023 5,42 2021 Eigen berekening
Apparaatskosten per inwoner 714,17* 2023 657,88* 2021 Eigen berekening
Externe inhuur als % van totale kosten loonsom 21,11% 2023 2,50% 2021 Eigen berekening
Overhead als % van totale lasten 11,31% 2023 11,31% 2021 Eigen berekening
*Er heeft een verbetering van de toerekeningssystematiek van de apparaatskosten plaatsgevonden bij het opstellen van de begroting 2024. Om een reële weergave van de ontwikkeling van de apparaatskosten te tonen, is er een herijking in de berekening voor de begroting 2023 doorgevoerd, welke tevens is toegepast voor de jaarrekening 2023.

Algemene dekkingsmiddelen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit hoofdstuk zetten we de algemene dekkingsmiddelen, de heffing voor de vennootschapsbelasting en de post onvoorzien op een rij. Er bestaat een onderscheid tussen algemene en specifieke dekkingsmiddelen. De algemene dekkingsmiddelen zijn middelen die vrij zijn aan te wenden. De besteding van deze inkomsten is niet aan een bepaald programma gebonden. De algemene dekkingsmiddelen vormen de financiële dekking van de negatieve financiële saldi van de programma’s. De algemene dekkingsmiddelen beslaan voor meer dan de helft van de totale baten van de gemeente en de belangrijkste daarvan zijn:

  • uitkering uit het gemeentefonds
  • inkomsten uit de onroerendezaakbelastingen (OZB)
  • inkomsten uit dividend

De uitkering uit het gemeentefonds is de grootste bron van gemeentelijke inkomsten. Eigen inkomsten als de OZB vormen slechts een beperkt deel van de totale baten.

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

In de rekening zijn de volgende algemene dekkingsmiddelen opgenomen:

Algemene dekkingsmiddelen Begroting 2023 Begroting na wijziging Rekening 2023
Lokale heffingen
OZB gebruikers 978 978 958
OZB eigenaren 3.934 3.930 3.933
OZB eigenaren niet-woningen 1.292 1.292 1.307
WOZ -247 -267 -259
Algemene uitkering 55.519 58.229 58.111
Dividend 153 245 245
Deelnemingen
Saldo van de financieringsfunctie 3 72 22
Overige algemene dekkingsmiddelen -57 -57 -33
Vennootschapsbelasting -4 -4 -3
Onvoorzien
Stelposten -1.250
Algemene dekkingsmiddelen 60.321 64.419 64.281
Structurele reservemutaties Reserve Begroting 2023 Rekening 2023
Algemene dekkingsmiddelen
Vrijval obv rentevoordeel Overrente -207 -207
Totaal Algemene dekkingsmiddelen -207 -207

Uitkering Gemeentefonds

Terug naar navigatie - Uitkering Gemeentefonds

De gemeente Krimpen ontving in het uitkeringsjaar 2023 in totaal een bedrag van ruim € 58 miljoen aan uitkeringen uit het gemeentefonds. Dit bedrag bestaat uit de uitkering voor het jaar 2023 (€ 53,8 miljoen), de integratie uitkeringen voor participatie (€ 2,2 miljoen) en een aantal overige decentralisatie- en integratie uitkeringen (€ 2,1 miljoen).  Daarnaast werd een klein bedrag aan verrekeningen over eerdere jaren ontvangen.

Inkomsten van het Rijk op basis van Specifieke Uitkeringen worden verantwoord in de betreffende programma's. 

Dividenden

Terug naar navigatie - Dividenden

De dividenden worden ontvangen van Stedin (€ 163.000) en de BNG (€ 82.000).  Het dividend van Stedin betreft voor € 78.000  het verwachte dividend over 2023 vanwege de cumulatief preferente aandelen. Het resterende deel is het dividend over het boekjaar 2022 dat in 2023 is uitgekeerd. Het dividend van de BNG heeft volledig betrekking op in 2023 uitgekeerd dividend over het boekjaar 2022.

Saldo van de financieringsfunctie

Terug naar navigatie - Saldo van de financieringsfunctie

Dit betreft het saldo van het taakveld treasury. Door de verplichte toerekening van de rente aan programma’s vindt plaats op basis van de omslag rente. Dit leidt tot een saldo. Bovendien is in 2023 een nieuwe lening afgesloten en zijn vervolgens liquiditeiten kortdurend uitgezet. In paragraaf D Financiering wordt dit nader toegelicht.

Vennootschapsbelasting (vpb)

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting (vpb)

De Belastingdienst is van mening, dat de reclameopbrengsten bij abri’s en aan lantaarnpalen een ondernemersactiviteit is en als zodanig onder de vpb valt. Gelet op de voor Krimpen geringe (financiële) impact ligt het niet voor de hand hiertegen een procedure op te starten.  Net als in voorgaande jaren heeft de gemeente deze belastingaangifte afgewikkeld.

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

De post onvoorzien is volgens het Besluit Begroting en Verantwoording een verplicht onderdeel van de begroting, maar de gemeente Krimpen aan den IJssel heeft deze op basis van de notitie Begrotingsruimte vastgesteld op € 0 per inwoner. De begrotingswijzigingen verrekenen we met de beschikbare begrotingsruimte (het geprognosticeerde begrotingsresultaat).

Verschillenanalyse per programma

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse per programma
Thema Toelichting op verschil bij afwijking > € 50.000 Afwijking x € 1.000 Voordeel / nadeel
Lasten Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Algemene middelen Het saldo van rentebaten en -lasten is lager geworden dan begroot. De rentetoerekening is daardoor ook lager op basis van nacalculatie (zie ook paragraaf D financiering). -425 nadeel
Baten Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Algemene middelen Nadeel van € 118.000 op de algemene uitkering (decembercirculaire) en een voordeel op treasury van € 380.000 vanwege hogere rente schatkistbankieren en kortdurende uitzettingen. 286 voordeel