Lokale heffingen
Het beleidsmatig kader voor de gemeentelijke belastingen en heffingen is verwoord in de 'Nota lokale heffingen'. In april 2019 is de Nota Lokale heffingen 2019 vastgesteld. In deze nota zijn voor de diverse kostendekkende heffingen en retributies bandbreedtes vastgelegd. Bij de begroting 2023 zijn deze heffingen en retributies binnen deze bandbreedten geraamd. In 2023 is als ozb-opbrengst het volume uit 2022 geraamd en verhoogd met de reguliere gebiedsuitbreiding. Daarnaast vond een inflatiecorrectie plaats van het ozb-volume. Dit alles leidde tot een verhoging van het ozb-volume van 4%.
Wet Waardering Onroerende Zaken
Jaarlijks wordt de waardering in het kader van de wet WOZ uitgevoerd. Het sluitstuk vormt de WOZ-waarde aan elke belanghebbende, die wordt bekend gemaakt in de vorm van een beschikking. In februari 2023 heeft vrijwel elke belanghebbende van een object de nieuwe waarde ontvangen en zijn de aanslagen voor de onroerende zaakbelastingen 2023 opgelegd.
Bezwaar- en beroepschriften WOZ
Er werden in 2023 globaal 650 bezwaarschriften ontvangen tegen de WOZ-beschikking (2022 nog ca 300 bezwaarschriften). In totaal 5 % van het totaal aantal beschikte objecten. Het landelijk bezwaarpercentage bedroeg in 2023 7,2 %. Deze enorme toename is vooral te verklaren door de enorme aandacht voor dit onderwerp. Met name veroorzaakt door de reclame gemaakt door het groeiende aantal commerciële bezwaarbureaus.
Van de ontvangen bezwaarschriften werd ongeveer 17 % toegekend. Een veel lager percentage dan voorheen (40%). De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat door alle toegenomen aandacht mensen eerder geneigd zijn om bezwaar in te dienen onder het motto: 'niet geschoten is altijd mis'.
No cure no pay bedrijven
Een belangrijke ontwikkeling bij de bezwaarschriften is de toename van het aantal ingediende bezwaar- en beroepschriften door zogenaamde ‘no cure no pay’ bedrijven. In 2023 werden ruim 300 bezwaarschriften ingediend door een dergelijk bedrijf. Bij honorering van het bezwaarschrift leidt dit tot een proceskostenvergoeding op basis van het Besluit proceskosten bestuursrecht (Bpb). Deze ligt vaak vele malen hoger ligt dan de belastingteruggave voor de inwoner. De bewoners profiteren hier dus niet van. Terwijl de regeling is bedoeld als kostenvergoeding voor de burger. Het voeren van een procedure tegen een WOZ-beschikking lijkt op deze manier te zijn ingegeven door een verdienmodel. Ondanks de enorme toename van het aantal bezwaarschriften zijn deze binnen de daarvoor wettelijk vastgestelde termijn afgedaan. Tot op heden is er tegen circa 50 gevallen tegen de uitspraak op het bezwaarschrift beroep aangetekend bij de rechtbank. Dit betekent eveneens een flinke toename (2022: 20 gevallen) In vrijwel alle gevallen is beroep aangetekend door een no cure no pay bedrijf.
Per 1 januari 2024 is de wetgeving gewijzigd om de uitwassen van no cure - no pay aan te pakken. Met ingang van 1 januari 2024 is de wet Herwaardering proceskostenvergoedingen WOZ en bpm in werking getreden. Daardoor zijn de proceskostenvergoeding die betaald worden bij gehonoreerde bezwaar- en beroepsprocedures tegen WOZ-waarden verlaagd en worden deze vergoedingen altijd uitbetaald aan belanghebbenden.
Het toezichthoudende orgaan betreffende de wet WOZ, de Waarderingskamer, heeft in 2021 onze gemeente beoordeeld. Deze beoordeling betrof de processen van de administratie, de marktanalyse en de waardebepaling. De kwalificatie van de procesgang binnen onze gemeente is als ‘goed’ gewaardeerd.
Omgevingswet
Met ingang van 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Het jaar 2023 is gebruikt om de legesverordening hierop voor te bereiden. De legesverordening is met ingang van 1 januari 2024 hierop aangepast.