Paragraaf A Lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Bij lokale heffingen gaat het om inkomsten die verkregen worden op grond van publiekrechtelijke regels. Dit zijn voornamelijk belastingen, heffingen en retributies die de overheid heft op grond van wettelijke bepalingen.
In onze gemeente worden de volgende heffingen opgelegd:

•    onroerende zaakbelastingen (ozb)
•    afvalstoffenheffing
•    rioolheffing
•    haven- en marktgelden
•    lijkbezorgingsrechten
•    leges, waaronder de leges voor de omgevingsvergunning

Als uitgangspunten voor 2023 hebben de Nota Lokale heffingen 2019 en de Kadernota 2023 gediend. Deze uitgangspunten zijn vertaald in de Begroting 2023, concreet in de ramingen die voor 2023 en volgende jaren tot stand zijn gekomen.

Ontwikkelingen 2023

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen 2023

Lokale heffingen
Het beleidsmatig kader voor de gemeentelijke belastingen en heffingen is verwoord in de 'Nota lokale heffingen'.  In april 2019 is de Nota Lokale heffingen 2019 vastgesteld. In deze nota zijn voor de diverse kostendekkende heffingen en retributies bandbreedtes vastgelegd. Bij  de begroting 2023 zijn deze heffingen en retributies binnen deze bandbreedten geraamd. In 2023 is als ozb-opbrengst het volume uit 2022 geraamd en verhoogd met de reguliere gebiedsuitbreiding. Daarnaast vond een inflatiecorrectie plaats van het ozb-volume. Dit alles leidde tot een verhoging van het ozb-volume van 4%. 

Wet Waardering Onroerende Zaken
Jaarlijks wordt de waardering in het kader van de wet WOZ uitgevoerd. Het sluitstuk vormt de WOZ-waarde aan elke belanghebbende, die wordt bekend gemaakt in de vorm van een beschikking. In februari 2023 heeft vrijwel elke belanghebbende van een object de nieuwe waarde ontvangen en zijn de aanslagen voor de onroerende zaakbelastingen 2023 opgelegd. 

Bezwaar- en beroepschriften WOZ
Er werden in 2023 globaal 650 bezwaarschriften ontvangen tegen de WOZ-beschikking (2022 nog ca 300 bezwaarschriften). In totaal 5 % van het totaal aantal beschikte objecten. Het landelijk bezwaarpercentage bedroeg in 2023 7,2 %. Deze enorme toename is vooral te verklaren door de enorme aandacht voor dit onderwerp. Met name veroorzaakt door de reclame gemaakt door het groeiende aantal commerciële bezwaarbureaus. 
 Van de ontvangen bezwaarschriften werd ongeveer 17 % toegekend. Een veel lager percentage dan voorheen (40%).  De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat door alle toegenomen aandacht mensen eerder geneigd zijn om bezwaar in te dienen onder het motto: 'niet geschoten is altijd mis'.

No cure no pay bedrijven
Een belangrijke ontwikkeling bij de bezwaarschriften is de toename van het aantal ingediende bezwaar- en beroepschriften door zogenaamde ‘no cure no pay’ bedrijven. In 2023 werden ruim 300 bezwaarschriften ingediend door een dergelijk bedrijf. Bij honorering van het bezwaarschrift leidt dit tot een proceskostenvergoeding op basis van het Besluit proceskosten bestuursrecht (Bpb). Deze ligt vaak vele malen hoger ligt dan de belastingteruggave voor de inwoner. De bewoners profiteren hier dus niet van. Terwijl de regeling is bedoeld als kostenvergoeding voor de burger. Het voeren van een procedure tegen een WOZ-beschikking lijkt op deze manier te zijn ingegeven door een verdienmodel.  Ondanks de enorme toename van het aantal bezwaarschriften zijn deze binnen de daarvoor wettelijk vastgestelde termijn afgedaan. Tot op heden  is  er tegen circa 50 gevallen tegen de uitspraak op het bezwaarschrift beroep aangetekend bij de rechtbank. Dit betekent eveneens een flinke toename (2022: 20 gevallen) In vrijwel alle gevallen is beroep aangetekend door een no cure no pay bedrijf.

Per 1 januari 2024 is de wetgeving gewijzigd om de uitwassen van no cure - no pay aan te pakken. Met ingang van 1 januari 2024 is de wet Herwaardering proceskostenvergoedingen WOZ en bpm in werking getreden. Daardoor zijn de proceskostenvergoeding die betaald worden bij gehonoreerde bezwaar- en beroepsprocedures tegen WOZ-waarden verlaagd en worden deze vergoedingen altijd uitbetaald aan belanghebbenden.

Het toezichthoudende orgaan betreffende de wet WOZ, de Waarderingskamer, heeft in 2021 onze gemeente beoordeeld. Deze beoordeling betrof de processen van de administratie, de marktanalyse en de waardebepaling. De kwalificatie van de procesgang binnen onze gemeente is als ‘goed’ gewaardeerd. 

Omgevingswet

Met ingang van 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden. Het jaar 2023 is gebruikt om de legesverordening hierop voor te bereiden. De legesverordening is met ingang van 1 januari 2024 hierop aangepast.

 

Werkelijke inkomsten

Terug naar navigatie - Werkelijke inkomsten

Hieronder volgt een overzicht van de diverse heffingen, in de overzichten van de kostendekking is naast de werkelijke lasten, baten en kostendekking ook de kostendekking uit de begroting weergegeven. In de rekening 2023 zijn de volgende opbrengsten verantwoord:

Onroerende zaakbelastingen

  Rekening 2022 Begroting 2023 Rekening 2023
Onroerendezaakbelasting      
> ozb gebruikers 929 978 958
> ozb eigenaren 5.066 5.291 5.310

Overzicht baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten

Conform artikel 10 BBV wordt vanaf de begroting 2017 in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. In de volgende onderdelen volgt een overzicht van de diverse heffingen waarbij sprake is van het verhalen van de kosten.

Afvalstoffenheffing

Terug naar navigatie - Afvalstoffenheffing

In de Nota Lokale heffingen 2019 is voor de afvalstoffenheffing een bandbreedte van kostendekking vastgesteld van een percentage tussen de 90% en 100%. In de begroting 2023 is gekozen voor maximale kostendekking. Om in 2023 de kostendekking op 100% te houden volstaat een verhoging van de afvalstoffenheffing van 2,6,%.  De directe kosten behorende bij het taakveld afval werden voor 100% toegerekend aan de heffing. Straatvegen is een activiteit die indirect een bijdrage levert aan de afvalexploitatie, hiervan wordt 25% van de kosten toegerekend.
In Krimpen aan den IJssel hangt het tarief af van de omvang van de huishoudens. Voor 2023 bedraagt het tarief onderscheid tussen één- of meerpersoonshuishoudens ruim 71 euro.

Dit alles geeft het volgende beeld.

  jaarrekening 2023 begroting 2023
  lasten baten kostendekking kostendekking
Afvalstoffenheffing 5.652 5.338 95% 100%

Geconstateerd kan worden dat bij de afvalstoffenheffing de kostendekking lager is dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere lasten in verband met hogere verwerkingskosten van afval.

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

Bij de Nota Lokale heffingen 2019 is voor de rioolheffing een bandbreedte van kostendekking afgesproken tussen de 90% en 100% dekking. In de begroting 2023 is gekozen voor maximale kostendekking. Om in 2023 de kostendekking op 100% te houden moet de rioolheffing met 4,4% worden verhoogd. 0,4% hoger dan de index van 4%. Daarmee komt de kostendekking op 100%. De directe kosten behorende bij het taakveld riolering worden voor 100% toegerekend aan de heffing. Daarnaast wordt bij de berekening van de kosten voor straatvegen en onkruidbestrijding 25% toegerekend aan de rioolexploitatie en 20% aan het onderhoud aan binnenwater en beschoeiing.
In Krimpen geldt het beleid waarbij sprake is van een rioolheffing in de vorm van een aansluitrecht voor de eigenaar en een afvoerrecht voor de gebruiker.

Dit alles geeft het volgende beeld over 2023.

  jaarrekening 2023 begroting 2023
  lasten baten kostendekking kostendekking
Rioolheffing 3.707 3.802 103% 100%

Geconstateerd kan worden dat bij de rioolheffing de kostendekking hoger is dan begroot. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door lagere lasten in verband met het langer doorlopen van investeringsprojecten. De overdekking van circa € 95.000 is toegevoegd aan de egalisatiereserve riolering.

Havengelden

Terug naar navigatie - Havengelden

In de Nota Lokale heffingen 2019 is besloten dat voor de kostendekking van de havengelden een bandbreedte zal worden gehanteerd van een percentage tussen de 75% en 100%.
Toepassing van een index  van 4% zou voldoende moeten zijn om de kostendekking binnen deze bandbreedte te houden.

Een overzicht van de lasten en baten in 2023 leidt tot het volgende overzicht.

  jaarrekening 2023 begroting 2023
  lasten baten kostendekking kostendekking
Haven 116 66 57% 80%

Geconstateerd kan worden dat bij de havengelden de kostendekking lager is dan is begroot. Dit wordt veroorzaakt door hogere energielasten en waterverbruik.

Marktgelden

Terug naar navigatie - Marktgelden

In de Nota Lokale heffingen 2019 is besloten dat voor de kostendekking van de marktgelden een bandbreedte zal worden gehanteerd van een percentage tussen de 80 en 100%.
Toepassing van een  index van 4% zou voldoende moeten zijn om de kostendekking binnen deze bandbreedte te houden.

Een overzicht van de lasten en baten in 2023 leidt tot het volgende overzicht.

  jaarrekening 2023 begroting 2023
  lasten baten kostendekking kostendekking
Markt 57 34 59% 95%

Geconstateerd kan worden dat bij de marktgelden de kostendekking lager is dan is begroot. Dit wordt veroorzaakt door hogere onderhoudslasten van de markt.

Lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - Lijkbezorgingsrechten

In de Nota Lokale heffingen 2019 is voor de lijkbezorgingsrechten een bandbreedte in kostendekking vastgesteld tussen de 70% en 80%. In de begroting 2023 is gekozen voor de bovenkant van deze bandbreedte. Daarnaast is in het bestuursakkoord de keuze gemaakt om een extra verhoging van de kostendekking van 5% toe te passen. Toepassing van deze verhoging brengt de kostendekking in 2023 op 85%.

Een overzicht van de lasten en baten in 2023 leidt tot het volgende overzicht.

  jaarrekening 2023 begroting 2023
  lasten baten kostendekking kostendekking
Lijkbezorging 774 499 65% 85%

Geconstateerd kan worden dat bij de lijkbezorgingsrechten de kostendekking lager is dan is begroot. Dit wordt veroorzaakt door lagere lijkbezorgingsrechten dan begroot.

Legesverordening

Terug naar navigatie - Legesverordening

Met de beleidslijn, welke bij de bepaling van de leges wordt gehanteerd, is een integrale kostendekking te bereiken van maximaal 100%. Bij de berekening daarvan vormen de leges voor de omgevingsvergunning zowel absoluut als relatief de hoofdmoot. Ook vanwege het per jaar wisselende bouwprogramma zijn de leges omgevingsvergunning, wat betreft de mate van kostendekking, onvoorspelbaar. De overige diensten hebben dus minder effect op de volledige kostendekking.

De legesverordening is onderverdeeld in titels en hoofdstukken. Hierna volgt een weergave van de kostendekking op onderdelen gevolgd door de totale kostendekking van de verordening. Een overzicht van de lasten en baten in 2023 leidt tot het volgende overzicht.

  jaarrekening 2023 begroting 2023
  lasten baten kostendekking kostendekking
1 Algemeen 0 0    
2 Bestuursstukken 0 0    
3 Burgerlijke stand 140 40 29% 21%
4 Verstrekkingen uit de basisregistratie personen 13 15 112% 96%
5 Gemeentearchief 0 0    
6 Informatieverstrekking ruimtelijke plannen 0 0    
7 Reisdocumenten 290 168 58% 44%
8 Rijbewijzen 99 111 112% 112%
9 Wet op de kansspelen 0 1 597% 738%
10 Winkeltijdenwet 0 0 0% 0%
11 Huisvestingswet 0 3 0% 0%
12 Verkeer en vervoer 34 14 40% 55%
13 Plaatselijke verordening 5 3 58% 170%
14 Muziekvergunningen 0 0    
15 Marktstandplaatsen 0 0    
16 Diversen 15 0 0% 0%
17 Kabels en leidingen 62 229 370% 116%
18 Kinderopvang en peuterspeelzalen 116 2 2% 0%
Totaal titel 1 775 585 76% 52%
  jaarrekening 2023 begroting 2023
  lasten baten kostendekking kostendekking
Titel 2 Omgevingsvergunning 705 1.176 167% 81%
  jaarrekening 2023 begroting 2023
  lasten baten kostendekking kostendekking
1 Drank- en Horecawet 21 1 3% 3%
2 Organiseren van evenementen en markten        
3 Brandbeveiligingsverordening        
Totaal titel 3 21 1 3% 3%
  jaarrekening 2023 begroting 2023
  lasten baten kostendekking kostendekking
Totale legesverordening 1.501 1.762 117% 65%

Geconstateerd kan worden dat de baten hoger zijn dan begroot bij de omgevingsvergunningen. De overdekking van circa € 503.000 is toegevoegd aan de egalisatiereserve omgevingsvergunningen.

Lastendruk situatie 1

Terug naar navigatie - Lastendruk situatie 1

Op basis van de nieuwe tarieven kan de lastendruk voor 2023 worden berekend. Hierna wordt deze weergegeven voor twee situaties. In deze situaties is geen rekening gehouden met een wijziging van de WOZ-waarde van de woning. Deze is moeilijk te voorspellen en niet voor iedereen gelijk. Situatie 1 Een huurwoning met een WOZ-waarde van € 200.000, bewoond door 1 persoon, het waterverbruik is 45 m3.

Model 1 Onderdeel 2022 2023
Een huurwoning met een WOZ-waarde van € 200.000, bewoond door 1 persoon, het waterverbruik is 45 m3. Rioolheffing, het gebruikersdeel 69,60 72,60
Afvalstoffenheffing éénpersoonshuish. 349,00 358,00
Totale lastendruk per jaar 418,60 430,60

In model 1 is de lastendruk in 2023 gestegen met € 12,00 ofwel 3%. 

Lastendruk situatie 2

Terug naar navigatie - Lastendruk situatie 2

Een huurwoning met een WOZ-waarde van € 200.000, bewoond door meer dan 2 personen, het waterverbruik is 150 m3.

Model 2 Onderdeel 2022 2023
Een huurwoning met een WOZ-waarde van € 200.000, bewoond door meer dan 2 personen, het waterverbruik is 150 m3. Rioolheffing, het gebruikersdeel 139,20 145,20
Afvalstoffenheffing meerpersoonshuish. 411,60 418,80
Totale lastendruk per jaar 550,80 564,00

In model 2 is de lastendruk in 2023 gestegen met € 13,20 ofwel 2%. In paragraaf B ‘Weerstandsvermogen en risicobeheersing’ is het kengetal belastingcapaciteit opgenomen.

Lastendruk situatie 3

Terug naar navigatie - Lastendruk situatie 3

Een koopwoning met een WOZ-waarde van € 250.000, bewoond door 2 personen, het waterverbruik is 90 m3.

Model 3 Onderdeel 2022 2023
Een koopwoning met een WOZ-waarde van € 250.000, bewoond door 2 personen, het waterverbruik is 90 m3. OZB 239,75 250,88
Rioolheffing, eigenarendeel 166,73 174,15
Rioolheffing, gebruikersdeel 69,60 72,60
Afvalstoffenheffing meerpersoonshuish. 383,90 393,80
Totale lastendruk per jaar 859,98 891,43

In model 3 is de lastendruk in 2023 gestegen met € 31,45 ofwel 4%.

Lastendruk situatie 4

Terug naar navigatie - Lastendruk situatie 4

Een koopwoning met een WOZ-waarde van € 250.000, bewoond door meer dan 2 personen, het waterverbruik is 150 m3.

Model 3 Onderdeel 2022 2023
Een koopwoning met een WOZ-waarde van € 250.000, bewoond door meer dan 2 personen, het waterverbruik is 150 m3. OZB 239,75 250,88
Rioolheffing, eigenarendeel 166,73 174,15
Rioolheffing, gebruikersdeel 139,20 145,20
Afvalstoffenheffing meerpersoonshuish. 418,80 429,60
Totale lastendruk per jaar 964,48 999,83

In model 4 is de lastendruk in 2023 gestegen met € 35,35 ofwel 4%.

Woonlasten (vergelijking met omliggende gemeenten)

Terug naar navigatie - Woonlasten (vergelijking met omliggende gemeenten)

Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO) geeft met de ‘Atlas van de lokale lasten’ inzicht in de woonlasten per gemeente. Ook geeft het inzicht in de posities die de gemeenten ten opzichte van elkaar innemen in Nederland. Hierbij geldt dat nummer 1 de goedkoopste gemeente is.

In 2023 stond Krimpen aan den IJssel op plaats 305 van de 342 gemeenten. In 2022 nam Krimpen aan den IJssel nog een 311e plaats in van de 354 gemeenten. 

Wat  betreft  de  omringende  gemeenten  zijn  de  woonlasten  als  volgt (peiljaar 2023):

Gemeente Netto woonlast
(duur-> goedkoop)
Rangnummer
COELO
Gouda 1.175 318
Krimpen aan den IJssel 1.116 305
Zuidplas 1.006 245
Krimpenerwaard 925 149
Rotterdam 918 143
Capelle aan den IJssel 734 7

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Kwijtschelding

Voor mensen met de laagste inkomens bestaat de mogelijkheid van gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van de lokale lasten. De regels voor het toekennen worden bepaald door de rijksoverheid en neergelegd in de Invorderingswet. Het beleid met betrekking tot de kwijtschelding is verder uitgewerkt in de ´regeling kwijtschelding gemeentelijke belastingen´ van de gemeente Krimpen aan den IJssel . Deze is door de raad vastgesteld op 17 december 2015.

De uitvoering van de kwijtschelding, die betrekking heeft op een doelgroep bestaande uit globaal 300 personen/gezinnen.

In 2023 gaat het om de volgende bedragen die zijn kwijtgescholden: 

Kwijtscheldingen Rekening 2022 Begroting 2023 Rekening 2023
Afvalstoffenheffing 114 128 118
Rioolheffing 29 29 29