Programma 2 Ruimtelijk domein

Hoofdambitie

Terug naar navigatie - Hoofdambitie

Inwoners en ondernemers hechten waarde aan een prettige woon- en leefomgeving. Maar ook aan een succesvol verkeer- en vervoersysteem. Het gemeentebestuur van Krimpen aan den IJssel besteedt daarom veel tijd, aandacht en geld aan het ontwikkelen en beheren van de woon- en leefomgeving en aan de bereikbaarheid van onze gemeente.

Hierbij zijn duurzaamheid en veiligheid het belangrijkst. Een duurzame en veilige inrichting van Krimpen aan den IJssel biedt op termijn dan ook voor iedereen – zowel inwoners als ondernemers – het meeste voordeel.

Een goed functionerend verkeer- en vervoersysteem is geen doel op zich. Het is een randvoorwaarde voor de economische en sociale ontwikkeling van Krimpen aan den IJssel. En van de (metropool)regio waar zij onderdeel van is.

Wat is er gebeurd?

Terug naar navigatie - Wat is er gebeurd?

Ook in 2023 hebben we stappen gezet naar een Klimaatneutraal en gezond Krimpen aan den IJssel. Dat doen we door te informeren, stimuleren, faciliteren en door partijen uit te dagen ook zelf aan de slag te gaan op de thema’s energie, circulariteit, klimaatadaptatie en gezondheid en voedsel.

Zelf zetten we in ons groenbeheer meer en meer in op biodiversiteit. De openbare verlichting in de Stormpolder hebben we nu volledig op ons eigen net en naar LED overgezet.
Verminderen van afval en verhogen van het scheidingspercentage is één van de speerpunten uit de Duurzaamheidsagenda 2021-2024. Helaas is er nog steeds sprake van relatief grote afvalhoeveelheden. Ook het scheiden van afval en grondstoffen kan en moet beter om de doelstellingen te halen. Daarom hebben wij in 2023 verschillende scenario’s uitgewerkt. Het is nu zaak om – in overleg met inwoners – keuzes te gaan maken.
De gemeente heeft als wettelijke taak haar watergangen te baggeren om deze op voldoende diepte te houden voor de waterkwaliteit en doorstroming. Hiervoor is in 2023 al een groot deel van de wijk Boveneind gebaggerd.

Voor de Algeracorridor hebben wij bestuurlijk het voorkeursalternatief vastgesteld. Dat wordt nu door de gemeente Capelle aan den IJssel verder uitgewerkt en voorbereid voor uitvoering. Ook is besloten om de bestaande P+R voorzieningen langs de N210 op te waarderen. De provincie en de gemeente Krimpenerwaard werken dat verder uit.

De crisis op de woningmarkt heeft zich in 2023 onverminderd doorgezet. Ook in Krimpen doet die crisis zich gelden. Binnen de vele projecten (o.a. Centrum-Zuid, Werf aan den IJssel) die we in de ‘pijplijn’ hebben zitten, zijn in 2023 de eerste 44 woningen – in Centrum- Zuid – opgeleverd. Hierdoor zijn er verhuisketens op gang gekomen, met veel doorstroming als gevolg.

Op 1 januari 2024 is uiteindelijk toch de Omgevingswet in werking getreden. In 2023 hebben we ons daarop voorbereid door in eerste instantie alleen de zo geheten minimale acties uit te voeren. In 2024 starten we met het proces om een Omgevingsvisie voor onze gemeente op te stellen.

2.1 Openbare ruimte en verkeer

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Openbare ruimte - Bevorderen biodiversiteit

Terug naar navigatie - Openbare ruimte - Bevorderen biodiversiteit

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Het bevorderen van de biodiversiteit in de gemeente is belangrijk. We passen al veel bollen toe, maar willen dit uitbreiden door een combinatie van bollen en kruidenmengsels. 

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Het bevorderen van de biodiversiteit is een actueel thema. We streven naar een langere bloeiperiode, omdat dit positief voor insecten is. Het sluit ook aan bij 'Prachtlint', een initiatief om bloemrijke bermen met elkaar te verbinden.

Wat is er gebeurd
In 2023 hebben wij voor het bevorderen van de biodiversiteit binnen het project Grote Kruising  ter hoogte van de Treviso en ter hoogte van de wisselstrook de combinaties van bollen en kruidenvegetatie laten toepassen.  Daarnaast zijn met reconstructies in de riolerings- en herstratingsprojecten Vincent van Goghlaan, Gouden Regen en Oud Krimpen deelgebied 2 (Molenvlietsingel) diverse mengsels zoals een bijenmengsel en een bloemrijke berm  toegepast.  

Wat hebben we bereikt
Door het aantal bloemrijke bermen met een langere bloeiperiode uit te breiden en waar mogelijk met elkaar te verbinden. Deze maatregelen zijn mede onderdeel van de invulling van de in 2020 vastgestelde Nota Biodiversiteit, Groenbeleids- en beheerplan Krimpen aan den IJssel 2020-2023 en onze deelname aan het initiatief van Prachtlint in de Krimpenerwaard.

Speerpunten

Openbare ruimte - Gedeelte groenonderhoud van B naar A-beeldkwaliteitsniveau

Terug naar navigatie - Openbare ruimte - Gedeelte groenonderhoud van B naar A-beeldkwaliteitsniveau

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Het groenonderhoud in de gemeente wordt op beeldkwaliteitsniveau B (basis) uitgevoerd. Het onderhoud op de begraafplaatsen wordt op een hoger niveau uitgevoerd. De vraag heerst of het mogelijk is om ook op sommige andere onderdelen in de gemeente naar een hoger niveau te gaan.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Met name op zichtlocaties als doorgaande wegen het onderhoud van het groen naar een hoger niveau brengen. Dit draagt bij aan de beleving en waardering van de groenvoorziening in onze gemeente. Er wordt een eerste globale raming opgesteld ten behoeve van de Kadernota 2024-2027. 

Wat is er gebeurd
Dit is als optie meegenomen in de aanbesteding integraal onderhoudscontract en voor de definitieve gunning wordt hier een besluit overgenomen in 2024.
Als zichtlocaties hanteren wij het groenonderhoud, vegen en onkruidbestrijding op verharding op/direct langs hoofdwegen (gebiedsontsluitingswegen) en de winkelcentra Crimpenhof, Korf en Olm. 

Wat hebben we bereikt
De genoemde zichtlocaties zijn in beeld gebracht. Daarnaast is er een aparte inschrijfstaat gemaakt voor zichtlocaties op A-niveau voor de optionele prijsopgaaf binnen de aanbesteding in 2024. 

Speerpunten

Openbare ruimte - Hanging baskets bij overige winkelcentra

Terug naar navigatie - Openbare ruimte - Hanging baskets bij overige winkelcentra

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Rond winkelcentrum Crimpenhof en De Korf zijn hanging baskets aangebracht. Bij De Olm en de winkelstrips hingen nog geen hanging baskets. 

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Hanging baskets geven meer kleur aan de openbare ruimte rond de winkelcentra.  Om meer eenduidigheid te krijgen stellen wij voor om in ieder geval ook bij De Olm hanging baskets aan te gaan brengen.  

Wat is er gebeurd / Wat hebben we bereikt
De hanging baskets zijn aangebracht bij de Crimpenhof,  Parkzoom, De Olm, Stad en Landschap, De Brink (Lidl) en De Korf in 2023. Dit wordt ieder jaar onder een leasecontract toegepast.

Speerpunten

Openbare ruimte - Kwaliteitsverbetering plantvakken

Terug naar navigatie - Openbare ruimte - Kwaliteitsverbetering plantvakken

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Onder andere langs de Nieuwe Tiendweg ter hoogte van de Marathon zijn een aantal grote plantvakken die moeten worden vervangen. Er is beplanting doodgegaan en er is sprake van storende grondlagen, slechte groei en/of woekeronkruiden. Aangezien het een aantal grote vakken betreft is het niet mogelijk om dat binnen het reguliere budget te verbeteren. In de Kadernota 2024-2027 zullen we een voorstel opnemen.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Het vervangen van grond en beplanting in diverse grote plantvakken langs de Nieuwe Tiendweg ter hoogte van de Marathon. De bovenste grondlaag wordt vervangen en er wordt nieuwe, fleurige beplanting aangebracht in deze belangrijke groenstructuur. 

Wat is er gebeurd
De bedoeling is om de diverse grote plantvakken langs de Nieuwe Tiendweg ter hoogte van de Marathon in 2024 opnieuw in te richten omdat in dit jaar budget hiervoor beschikbaar is (i.p.v. vorig jaar).

Wat hebben we bereikt
De kwaliteitsverbetering  van deze plantvakken is dus nog niet uitgevoerd. De planning is het beschikbaar budget in 2024 hiervoor te benutten.

Speerpunten

Openbare ruimte - LED verlichting Stormpolder

Terug naar navigatie - Openbare ruimte - LED verlichting Stormpolder

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Verduurzaming van de openbare verlichting is één van de speerpunten uit de Duurzaamheidsagenda 2021-2024 (thema Energie).  Een gedeelte van de Stormpolder moet nog over op eigen net en LED.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Een duurzame openbare verlichting en meer uniformiteit in de Stormpolder. 

Wat is er gebeurd
In 2023 is het project grotendeels uitgevoerd en is het resterende gedeelte van de Stormpolder aangesloten op het eigen net en is LED verlichting aangebracht. De afronding vindt plaats in het voorjaar van 2024.

Wat hebben we bereikt
In de hele Stormpolder is de openbare verlichting aangesloten op het eigen net en is overgegaan naar duurzame LED verlichting. 

Speerpunten

Openbare ruimte - Vervanging oeverbescherming IJsselboulevard

Terug naar navigatie - Openbare ruimte - Vervanging oeverbescherming IJsselboulevard

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Het is nodig om de oeverbescherming van de IJsselboulevard aan te vullen en te verstevigen.  

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Een versteviging van de oeverbescherming. Wij hebben hiervoor een onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijkheden. Er moet nog een keuze worden gemaakt in de oplossingsrichting: of de bestaande oever erosiebestendig maken of een kantopsluiting met damwand.  

Wat is er gebeurd
In 2023 is onderzocht welke mogelijkheden er zijn. 

Wat hebben we bereikt
Het project is in 2024 verder opgepakt (door het IBKW).  Er wordt verder onderzoek gedaan naar de (on)mogelijkheden en een bestek en raming opgesteld. De planning van de uitvoering is doorgeschoven naar 2025. 

Speerpunten

Verkeer - Aanpassing Omloopstoep

Terug naar navigatie - Verkeer - Aanpassing Omloopstoep

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Met project KIJK (Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard) gaat het Hoogheemraadschap de IJsseldijk versterken en verhogen. Hierin zit ook de reconstructie van de weg(verharding). Deze stopt vanuit het project bij de Omloop ter hoogte van IJsseldijk 131.  

Om een mooie overgang te krijgen willen we als gemeente zelf de Omloop hierin meenemen. Zodat de IJsseldijk met zijn nieuwe wegverharding straks doorloopt in een nieuwe verharding richting de Olympiade.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
De Omloop is nu nog een 50km/u-weg, terwijl we de wens hebben om deze terug te brengen naar 30 kilometer per uur en hierin ook de inrichtingseisen van een 30km/u-weg in door te voeren. Zodoende wordt de Omloop een veilige weg. 

Wat is er gebeurd / Wat hebben we bereikt
Dit project wordt doorgeschoven. Het ontwerp voor de Omloopstoep wordt wel alvast gemaakt (ook in het kader van de herziene Verkeer- en Vervoervisie). De uitvoering zal na project KIJK plaatsvinden, omdat het anders een onlogische overloop van snelheden is op dit traject. 

Speerpunten

Verkeer - Algeracorridor korte termijn

Terug naar navigatie - Verkeer - Algeracorridor korte termijn

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
De Algeracorridor kent een reistijd- en betrouwbaarheidsprobleem voor de doorstroming van het wegverkeer. Om hiervoor kortetermijnoplossingen te vinden, is de Korte Termijn Aanpak (KTA) Algeracorridor opgezet. De KTA maakt onderdeel uit van het regionale programma Mobiliteit en Verstedelijking (MoVe). Het gaat daarbij om het realiseren van concrete projecten die, vooruitlopend op de maatregelen voor de lange termijn, nu al verbetering van de bereikbaarheid meebrengen. Een voorbeeld hiervan is de reconstructie van de Grote Kruising.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
In 2023 realiseren we met de gemeente Krimpenerwaard een P+R langs de N210 ter hoogte van de Surfplas. Daarnaast zullen we de succesvolle mobiliteitsmaatregelen uit de mobiliteitsaanpak voor de Grote Kruising behouden. Deze maatregelen waren opgezet door Zuid-Holland Bereikbaar en zijn erop gericht om de gebruikers van de Algeracorridor te stimuleren om op een andere manier te reizen.

Wat is er gebeurd
We verkenden samen met gemeente Krimpenerwaard en provincie Zuid-Holland  de meest passende oplossing voor de verplaatsing van de voormalige P+R Krimpen Centrum. Dit deden we op basis van  nieuwe informatie na de reconstructie van De Grote Kruising en de coronacrisis.

We behielden in 2023 een aantal succesvolle maatregelen uit de mobiliteitsaanpak voor De Grote Kruising (zoals de Slim Reizen App).

Wat hebben we bereikt
Gemeente Krimpenerwaard, provincie Zuid-Holland en wij zijn het met elkaar eens om vijf P+R’s te realiseren langs de N210. Dit zijn bestaande locaties die we opwaarderen.  Een heroverweging leidde tot de keuze om de ontwikkeling te spreiden over meerdere locaties in plaats van te concentreren op een locatie. De provincie Zuid-Holland neemt het initiatief voor realisatie en financiering, omdat zij eigenaar is van de (meeste) locaties. De verwachte uitvoering is binnen enkele jaren.

Wij rondden de mobiliteitsaanpak af.  In totaal deden 1.838 deelnemers mee aan de maatregelen, waarvan 449 mensen hun reisgedrag aanpasten (408 structureel). Een groot deel van de maatregelen was succesvol, zoals de uitprobeeracties voor (e-)fiets en de Slim Reizen App. Andere maatregelen waren minder succesvol , zoals de werkgeversaanpak, omdat de verwachte verkeershinder uitbleef. 

Speerpunten

Verkeer - Algeracorridor lange termijn

Terug naar navigatie - Verkeer - Algeracorridor lange termijn

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Op de Algeracorridor werken we toe naar een toekomstbestendige oplossing voor de bereikbaarheidsproblematiek van de corridor met als referentiesituatie 2040. Het werkspoor Algeracorridor maakt onderdeel uit van de MIRT-verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam. Daarin wordt onderzocht welke maatregelen bijdragen aan een toekomstbestendige oplossing voor de doorstroming en capaciteit op de corridor. Eind 2022 is het voorkeursalternatief bepaald.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
In 2023 wordt het voorkeursalternatief vastgelegd in een bestuursovereenkomst en wordt het planologisch verankerd in de Omgevingsvisie Zuid-Holland. Deelnemende partijen starten de planuitwerking in het begin van 2023. Een van de aandachtspunten is het beheer van de Algeracorridor. Zie https://oeververbindingen.nl/ voor meer informatie.

Wat is er gebeurd
We stelden met alle opdrachtgevers een bestuursovereenkomst op voor de formele vastlegging van het voorkeursalternatief. Ook beoordeelden we met alle opdrachtgevers de planologische verankering van het voorkeursalternatief in de Omgevingsvisie Zuid-Holland. Daarnaast startten we de voorbereidingsfase (kwartiermakersfase) van de planuitwerking.

Wat hebben we bereikt
De bestuurders van de opdrachtgevers ondertekenden de bestuursovereenkomst. We legden het voorkeursalternatief daarmee formeel vast.

Samen met de provincie Zuid-Holland toetsten we het voorkeursalternatief aan de huidige omgevingsvisie. We concludeerden dat een herziening onnodig is. Het geformuleerde beleid is voldoende dekkend voor het voorkeursalternatief.  Verdere planologische verankering in Omgevingsvisie Zuid-Holland is daarom onnodig.

We startten de voorbereidingsfase (kwartiermakersfase) van de planuitwerkingsfase. De gemeenteraden van Capelle aan den IJssel en Krimpen aan den IJssel gaven aandachtspunten mee tijdens de besluitvorming over het voorkeursalternatief. Alle opdrachtgevers kwamen in de bestuursovereenkomst overeen dat we de aandachtspunten laten onderzoeken door een kwartiermaker in de voorbereidende fase van de planuitwerking. Voor de aandachtspunten van de gemeenteraden die in potentie een grote scopewijziging betekenen, nemen de bestuurders van de partijen een besluit voor de start van de planuitwerking. De voorbereidingsfase is nodig om de uitgangspunten van de scope van het voorkeursalternatief te bepalen voordat verdere uitwerking kan starten in de planuitwerkingsfase.

Speerpunten

2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Duurzaamheid - Duurzaamheidsagenda

Terug naar navigatie - Duurzaamheid - Duurzaamheidsagenda

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Onze energievoorziening verandert de komende decennia ingrijpend. We moeten van aardgas overgaan op meer duurzame energiebronnen. En door de hoge energieprijzen is er meer dan ooit aandacht voor het besparen van energie en het verduurzamen van woningen. Hoe we onze inwoners hierbij helpen staat in de Duurzaamheidsagenda 2021-2024.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
We zetten stappen naar een Klimaatneutraal en gezond Krimpen aan den IJssel in 2050. Dat doen we door te informeren, stimuleren, faciliteren en door partijen uit te dagen ook zelf aan de slag te gaan op de thema’s energie, circulariteit, klimaatadaptatie en gezondheid en voedsel.  Er staan voor deze thema’s duidelijke ambities en concrete doelen en acties benoemd. Met de concrete acties willen we verduurzaming dichter bij Krimpenaren brengen. Deze acties ondersteunen we met onze huidige subsidieregeling voor VvE’s, collectieve aanschaf zonnepanelen en elektrisch koken. 

Wat is er gebeurd
We startten 2023 met inkoopacties voor hybride warmtepompen en isolatie. In Kortland-Noord organiseerden we de laatste warmtesafari in Krimpen. 

Om gezond en lokaal voedsel te stimuleren waren er dit jaar 2 succesvolle Oogst- & Streekmarkten. Samen met de Voedselfamilie vertoonden we de film Together We Grow in het Streekmuseum tijdens het Food Film Festival. Ook organiseerden we activiteiten tijdens de Verspillingsvrije Week.

Voor ondernemers introduceerden we het zakelijk energieloket. Ook zijn we van start gegaan met het project Energiehub en de Zonnepolder. Deze projecten lopen door in 2024, maar al meer dan 20 ondernemers sloten zich aan bij deze initiatieven. 

Wat hebben we bereikt
Er zijn 69 offertes aangevraagd voor (hybride) warmtepompen maar de inkoopactie leidde niet tot veel conversie. Mogelijk door de overspannen markt en de daarmee samenhangende hoge prijzen. Ook is niet iedereen al zo ver maar is informeren een belangrijke stap in de klantreis. Een thermograaf heeft 'warmtefoto's' van de voorgevel van 1200 woningen gemaakt. Deze actie is gecombineerd met een isolatie-advies en een gemeentebrede inkoopactie voor isolatie. Hiervan hebben 128 bewoners offertes aangevraagd waarvan er 29 offertes bij de door ons geselecteerde partij geaccepteerd zijn.

Van 481 woningen is een digitale versie gemaakt en 120 bewoners hebben een account aangemaakt en hiernaar gekeken. Deze actie heeft weliswaar bijgedragen aan bewustwording met betrekking tot energiebesparingskansen, maar tot weinig concrete offertes geleid die via deze actie gelopen zijn. 

Met de subsidies verduurzaming gebouwde omgeving hebben we 1 VvE geholpen met het plaatsen van zonnepanelen op 23 appartementen en schaften 73 huishoudens met elkaar zonnepanelen aan. Ook zijn met de subsidie 91 huishoudens overgestapt op elektrisch koken.

Herkenbaarheid van Krimpen Duurzaam groeit
Via de verschillende online- en offline kanalen geven we constant aandacht aan de 4 thema’s in de Duurzaamheidsagenda. Daarnaast haken wij bewust aan bij een breed scala aan evenementen – van herstratingsbijeenkomsten tot de Winterfair - om ook de inwoners die nog niet met duurzaamheid bezig zijn te spreken, te informeren en te inspireren. Krimpenaren die op zoek zijn naar hulp of informatie voor het zetten van hun duurzame stap kunnen doorlopend terecht op krimpenduurzaam.nl en in Loket Krimpen Duurzaam. Daar kregen ook 40 inwoners een persoonlijk adviesgesprek van de energieadviseur. In de Klimaatweek werd door het aantrekken van nieuwe partners een recordaantal van 22 activiteiten georganiseerd. Ook organiseerden we een goedbezochte bijeenkomst over energie besparen en verder verduurzamen met het Seniorenplatform. En stonden we twee dagen op de Duurzaamheidsbeurs in sporthal de Boog.

Specialistische inzet op VvE's
Naast de inzet voor VvE’s in het kader van energiearmoede organiseerden we tijdens de Klimaatweek een drukbezochte informatieavond over zonnepanelen. Onze VvE-adviseur heeft inmiddels met 34 van de 70 VvE’s met wooneenheden contact.
 
Aantal zonnepanelen in Krimpen blijft groeien 
Bijna 3.472 daken (zowel groot- als kleinschalig) in Krimpen zijn voorzien van zonnepanelen. Dit weten we op basis van luchtfoto's uit maart 2023. Er liggen meer dan 56.000 panelen. Dat betekent een groei van 45% ten opzichte van 2022. Daarmee zijn we op koers met de zon-op-dak-doelstelling uit de RES en onze Duurzaamheidsagenda. 

Veel inzet is gegaan naar de projecten directie isolatie, Witgoedwissel en de Energiefixers. Hiermee hebben we veel Krimpenaren kunnen helpen met het zetten van een duurzame stap.

Speerpunten

Duurzaamheid - Regionale energiestrategie

Terug naar navigatie - Duurzaamheid - Regionale energiestrategie

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Samen met 22 andere gemeenten, 4 waterschappen, de provincie Zuid-Holland en met betrokkenheid van netbeheerders, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven hebben we de RES 1.0 ontwikkeld. In de RES geeft de energieregio Rotterdam – Den Haag onder andere aan welke bijdrage zij wil leveren aan de landelijke doelstelling van de opwek 35 TWh duurzame energie op land in 2030. En hoe de regiopartijen samen kansen willen verzilveren voor de (warmte)transitie in de gebouwde omgeving.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
In 2023 leveren we een geactualiseerde regionale energiestrategie op (RES 2.0).

Wat is er gebeurd
Op verschillende manieren werken we binnen de regio aan het vergroten van de duurzame opwek. Onder andere via de aanpak zon op parkeerplaatsen, zon op waterbassins en het verduurzamen van bedrijventerreinen. De voortgangsrapportage 2023 beschrijft en verantwoordt de stappen die tussen juli 2021 en juli 2023 zijn gezet in de realisatie van de ambities zoals die zijn opgenomen in de RES 1.0 van onze regio. 

Wat hebben we bereikt
Hoewel op vele fronten hard gewerkt wordt, vraagt tijdige realisatie van de regionale ambitie om versnelling op alle onderdelen van de ambitie. De ondergrens van de ambitie wordt momenteel niet gehaald. De ontwikkeling van nieuwe locaties voor grootschalige opwek middels wind of zon laten weinig voortgang zien. De pijplijn loopt zogezegd leeg.

De regionale structuur warmte laat voortgang zien en heeft tegelijkertijd nog een lange weg te gaan. Er is regionaal draagvlak en er wordt gewerkt aan de invulling van deze samenwerking. Dit vereist een goede samenwerking tussen private en publieke partijen om de schaarste aan warmte op een betaalbare, eerlijke en rechtvaardige manier te verdelen. Wij zijn aangehaakt op dit traject om mee te denken over hoe een goede samenwerking eruit moet zien. Zo kunnen we daarvan profiteren mocht het scenario zich voordoen dat eventuele restwarmte toch ook voor Krimpen een realistisch scenario is.

Speerpunten

Duurzaamheid - Transitievisie warmte

Terug naar navigatie - Duurzaamheid - Transitievisie warmte

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Eind 2021 is de Transitievisiewarmte vastgesteld. Daarin staat per wijk welke duurzame alternatieven er zijn voor verwarmen met aardgas. De overstap van aardgas naar duurzame verwarming ziet er niet in iedere buurt hetzelfde uit. Wel zetten we in alle buurten in op energie besparen en het klaarmaken van onze gebouwen voor schone verwarming.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
We willen inzicht in de haalbaarheid van de aanleg van een (lage temperatuur) warmtenet voor de Vijverflats en de Middenweteringflats. Daarbij gaat het om inzicht in de uitvoerbaarheid, draagvlak en de technische en financiële haalbaarheid. In de eerste helft van 2023 moet dit klaar zijn.

We starten een verkenning naar de warmtetransitie op bedrijventerrein de Stormpolder. Uit de TVW leken er mogelijkheden voor een lokaal warmtenet, maar hier is nader onderzoek voor nodig.  

We starten in de tweede helft van 2023 een verkenning naar de warmtetransitie in Lansingh-Zuid. Hier ligt een individuele all electric warmteoptie voor de hand. 

Wat is er gebeurd
Het onderzoek voor de woongebieden Vijverflats en Middenwetering is afgerond. Voor de onderzoeken voor Lansingh-Zuid en de Stormpolder hebben we een projectleider die voor de zomer van 2024 start.  

Wat hebben we bereikt
De uitkomsten van het onderzoek leidt tot de keuze niet in te zetten op een warmtenet in deze gebieden. Dat geeft in ieder geval duidelijkheid voor de gebouweigenaren. Het verder verduurzamen van deze gebieden zal via de gebouweigenaren lopen (QuaWonen/VvE). Daar waar nodig ondersteunen wij hen daarbij. 

Speerpunten

Energiearmoede

Terug naar navigatie - Energiearmoede

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
De stijgende energieprijzen raken veel Krimpenaren. Inzet op energie besparen in en het verduurzamen van woningen vermindert de kwetsbaarheid voor de fluctuerende energieprijzen en geopolitieke ontwikkelingen. Zo proberen we de stijging van de energierekening af te remmen. Een groot deel van de Krimpenaren met energiearmoede woont in een sociale huurwoning. Daarom trekken we ook samen op met QuaWonen. Tegelijkertijd zien we dat het aantal particuliere woningeigenaren wat in de problemen komt steeds groter wordt.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Stijging van de energierekening afremmen waardoor er minder Krimpenaren te maken krijgen met energiearmoede. Rond het opleveren van deze begroting ronden we het actieplan ‘Aanpak Energiearmoede’ af. Hierin staan verschillende acties beschreven die we ook in 2023 oppakken. Daarnaast continueren we de inzet van energiecoaches die al in 2022 is ingezet. Naast verduurzamingsmaatregelen zetten we ook in op (in)directe gevolgen van de energiecrisis. Hierover leest u meer in beleidsthema 4.1. 

Wat is er gebeurd
De projecten uit het actieplan Energiearmoede zijn volop in uitvoer. Met alle acties proberen we energiearmoede te verminderen danwel te voorkomen. De energiearmoede-aanpak zoals afgesproken met Havensteder bleek volgens Havensteder onvoldoende effectief. Havensteder kijkt nog naar andere mogelijkheden. 

Wat hebben we bereikt
Extra zonnepanelen op huurwoningen
Met behulp van de energiearmoedegelden heeft QuaWonen in 2023 op 90 huurwoningen zonnepanelen geplaatst. 

Quickscans voor VvE's
Bij 11 VvE's is een Quickscan uitgevoerd, een op maat gesneden adviesrapport met energetische verbeteringen voor de VvE. Hiermee kunnen VvE's vervolgstappen zetten. 

Iedereen kan gebruik maken van een Energieklusser 
Vanaf september 2022 zijn er bij 600 huurwoningen bezoeken afgelegd door energieklussers. Ze hebben bewoners voorzien van energiebesparende tips en hebben gemiddeld 6 energiebesparende maatregelen per huishouden aangebracht. Eind december zijn we ook gestart met het bezoeken van koopwoningen. 

Directe isolatie aanpak loopt
Meer dan 40 huishoudens hebben tot nog toe gebruik gemaakt van het 'direct isoleren' aanbod. Het betreft dak- of vloerisolatie of vervanging van glas. Spouwmuurisolatie bleek niet mogelijk vanwege de uitspraak van de Raad van State dat alleen natuurvriendelijk isoleren onvoldoende is. 

De Witgoedwissel voorziet in een behoefte
Binnen de eerste tranche zijn huishoudens waarvan 1 of meerdere bewoners onder bewind staan aangeschreven. 29 huishoudens hebben gebruik gemaakt van het aanbod. In de tweede tranche zijn huishoudens met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum met kinderen aangeschreven.

Speerpunten

Ruimtelijke ordening - Implementatie Omgevingswet

Terug naar navigatie - Ruimtelijke ordening - Implementatie Omgevingswet

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Op moment van schrijven is nog steeds niet zeker of en zo ja, hoe de Omgevingswet op 1 januari 2023 daadwerkelijk in werking treedt. Voor onze gemeente is dat echter minder relevant, omdat we al eerder hebben besloten om in eerste instantie alleen de zo geheten ‘minimale acties’ uit te voeren en (nog) geen beleidswijzigingen doorvoeren.

De minimale acties hebben vooral betrekking op juridische en bedrijfsmatige eisen. In een aantal gevallen (bijvoorbeeld leges) is daar een besluit van uw raad voor nodig. De voorstellen daarvoor bieden wij in het najaar van 2022 aan.

Pas ná inwerkingtreding van de wet zullen wij uw raad eventuele beleidsmatige keuzes voorleggen. En verder willen we in 2023 starten met een proces dat tot een Omgevingsvisie moet leiden. Die visie moet de Structuurvisie 'Ruimte voor ontwikkeling' uit 2003 gaan vervangen.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
We willen een nieuwe visie op onze gemeente ontwikkelen waarin (voorlopig) de volgende ambities centraal staan:

  • Gezondste gemeente van Nederland
  • Klimaatneutraal (in 2050)
  • Samen denken, samen doen
  • Veerkrachtige wijken
  • Er zijn voor kwetsbare bewoners

Die visie willen wij vertalen in een omgevingsplan en een uitvoeringsagenda.

Wat is er gebeurd
We zijn bezig geweest met de minimale acties voor de implementatie van de omgevingswet per 1-1-2024. Deze werkzaamheden bevinden zich op verschillende vlakken zoals: de werkprocessen, digitaliseren, financiën en de benodigde raadsbesluiten. Vanwege de uitstel van de omgevingswet is het opstellen van de omgevingsvisie in tijd doorgeschoven.

Wat hebben we bereikt
De benodigde raadsbesluiten zoals het adviesrecht, delegatiebevoegdheid, participatie en de aanpassing van een aantal andere verordeningen zijn door de gemeenteraad genomen. Daarmee hebben we voldaan aan de minimale acties voor de implementatie van de omgevingswet per 1-1-2024. 

Speerpunten

Volkshuisvesting - Uitvoering woonvisie

Terug naar navigatie - Volkshuisvesting - Uitvoering woonvisie

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
De huidige crisis op de woningmarkt doet zich ook in Krimpen aan den IJssel gelden: jongeren vinden moeilijk een (bereikbare) woning, de slaagkans is laag, de vergrijzing brengt veel vraag naar levensloopbestendige/toegankelijke woningen en woonvormen met zich mee, de doorstroming op de woningmarkt hapert. In sommige buurten staat de leefbaarheid onder druk of is sprake van woonoverlast.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
We blijven ervoor zorgen dat het prettig wonen is in Krimpen aan den IJssel en dat zoveel mogelijk Krimpenaren in Krimpen kunnen (blijven) wonen. Daarvoor is een aantrekkelijk en passend aanbod van woningen (en voorzieningen) in een leefbare buurt of wijk nodig. 

Wat is er gebeurd
De crisis op de woningmarkt heeft zich in 2023 onverminderd doorgezet. Ook in Krimpen doet die crisis zich gelden: jongeren vinden nog steeds moeilijk een (bereikbare) woning te vinden. En ook is de slaagkans nog steeds laag, brengt de vergrijzing veel vraag naar levensloopbestendige/toegankelijke woningen en woonvormen met zich mee, hapert de doorstroming op de woningmarkt en staat in sommige buurten de leefbaarheid en de veerkracht onder druk, of is er sprake van woonoverlast. 

Wat hebben we bereikt
Sommige complexen zijn gelabeld voor jongeren en soms worden specifiek daarvoor geschikte en vrijgekomen sociale huurwoningen met voorrang toegewezen aan jongeren. Het aanbieden van Startersleningen is onverminderd voortgezet. Veel op de koopwoningmarkt startende huishoudens hebben daar gebruik van gemaakt. Er zijn 44 levenslooptoegankelijke sociale huurappartementen in blok A in Centrum-Zuid opgeleverd. Een aantal van die woningen is specifiek aan jongeren/starters toegewezen, een aantal aan Krimpense huishoudens met een middelhoog inkomen en de rest (het grootste deel) is met voorrang toegewezen aan huishoudens die een sociale huur eengezinswoning achterlaten in Krimpen. Hierdoor zijn er verhuisketens op gang gekomen, met veel doorstroming als gevolg. Medio 2023 hebben we met QuaWonen en met Stichting Huurdersbelang nieuwe, 4-jarige, prestatieafspraken gemaakt. In december heeft CircusVis het rapport Veerkrachtig Krimpen gepresenteerd en heeft het college van B&W de raad een voorstel aangeboden om in te stemmen met het aanstellen van een kwartiermaker ‘Veerkrachtige buurten’.  

Speerpunten

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Terug naar navigatie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Duurzaamheid
•    Energietransitie
•    Klimaatmonitor
•    Realtime status Duurzaamheidsagenda
•    Voortgangsrapportage Duurzaamheidsagenda

Beheer en onderhoud
•    Duurzame leefomgeving
•    Burgerpeiling
•    Woon- en leefklimaat
•    Schouw openbare ruimte (door Bureau IDVerde, 2 x per jaar)

Ruimtelijke ontwikkeling
•    Meerjaren Perspectief Grondexploitaties

Wonen
•    Bouwen en Wonen
•    Jaarlijkse herijking van de prestatieafspraken

2.3 Afval, riolering en begraven

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Afval en grondstoffen

Terug naar navigatie - Afval en grondstoffen

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Verminderen van afval en verhogen van het scheidingspercentage is één van de speerpunten uit de Duurzaamheidsagenda 2021-2024 (thema circulair).

Er is nog steeds sprake van relatief grote afvalhoeveelheden, maar ook het scheiden van afval en grondstoffen kan en moet beter om de doelstellingen te halen. Het vorige beleidsplan liep tot eind 2020. Daarna is een rekenkameronderzoek geweest en is mede op basis van de uitkomsten een plan van aanpak opgesteld. Vervolgens zijn mogelijke scenario’s uitgewerkt en deze zijn met een tussentijdse notitie aan de gemeenteraad verzonden. Het is nu zaak om, in overleg met inwoners, keuzes te gaan maken om verder te kunnen optimaliseren qua service, kwaliteit en kosten.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Minder afval, een betere afvalscheiding en hergebruik van grondstoffen. In de tussentijdse notitie hebben wij een ambitie van 100 kilo restafval per inwoner in 2030 voorgesteld. Met een zo hoog mogelijke kwaliteit van de ingezamelde grondstoffen. Deze voorgestelde ambitie wordt meegenomen in de verdere besprekingen om te komen tot aanvullend beleid. 
Voor 2023 is alvast een bedrag opgenomen als projectbudget voor advisering, communicatie en participatie. Quickwins kunnen hier zo mogelijk ook deels uit worden gefinancierd. De daadwerkelijke kosten voor de totale uitvoering van het gekozen scenario worden te zijner tijd in het raadsvoorstel verwerkt. 

Wat is er gebeurd / Wat hebben we bereikt
Een BOT-sessie in april 2023 over de mogelijke scenario's afval en grondstoffen. Op basis van het eerder geformuleerde afval- en duurzaamheidsbeleid zijn in 2023 onder meer de volgende zaken uitgevoerd:

  • Ook in 2023 heeft de mobiele milieustraat elke maand bij de markt op het Tuyterplein gestaan. Dit is een laagdrempelige manier voor inwoners om herbruikbare grondstoffen in te leveren.
  • Er is een pilot met het huis-aan-huis ophalen van GFT en PMD uitgevoerd in de Vijverflat. In samenwerking met QuaWonen en Promen.
  • Handhaving bij verkeerd aangeboden afval en dergelijke is verder opgepakt.
  • Wij participeren in een onderzoek naar een circulair ambachtsnetwerk (educatie, bouwmaterialen, vraag-aanbod, etc.) in de regio en in een demontagebedrijf voor de demontage van grof huishoudelijk afval in waardevolle grondstofstromen. 
  • Er zijn extra ondergrondse containers bij hotspots geplaatst. Aan de Lekdijk zijn minicontainers verstrekt, maar de verdere optimalisatie van de inzamelmiddelen en zoveel mogelijk gescheiden inzameling aan de IJsseldijk wordt in 2024 uitgevoerd. 
  • Zie verder de raadsinformatiebrief van 17 november 2023. 

Speerpunten

Baggeren watergangen

Terug naar navigatie - Baggeren watergangen

Wat was er aan de hand (begroting 2023)
Het klimaat is 1 van de thema's uit de Duurzaamheidsagenda 2021-2024.

De gemeente heeft als wettelijke taak de overige watergangen te baggeren om deze op voldoende diepte te houden voor de waterkwaliteit en doorstroming.
Hiervoor is dit jaar al een groot deel van de wijk Boveneind gebaggerd. Verder vinden in de 2e helft van dit jaar waterdieptemetingen plaats in de hele gemeente en een onderzoek naar de mogelijkheden om het baggerdepot aan de Krimpenerbosweg weer in gebruik te nemen.

Wat wilden we bereiken (begroting 2023)
Het is noodzakelijk dat in de komende jaren meerdere wijken worden gebaggerd. Dit was nog niet in de investeringsagenda opgenomen en is daarom als extra investering aangevraagd. Samen met het hoogheemraadschap (HHSK) wordt dit nog nader uitgewerkt. 

Wat is er gebeurd
In 2023 is het baggeren afgerond voor het project Boveneind inclusief het meerwerk voor overige watergangen in Langeland. 
Daarnaast zijn waterdieptemetingen uitgevoerd voor alle overige watergangen in de gemeente en een waterbodemonderzoek in de wijk Kortland-Noord.

Wat hebben we bereikt
De watergangen in Boveneind en zijn gebaggerd tot de vaste bodem en liggen weer netjes op diepte. Dit zorgt voor een betere waterkwaliteit en een goede doorstroming. Dat geldt ook voor overige watergangen in Langeland tussen de Cantharel en de Waterkers; alleen is hier gebaggerd tot de onderhoudsdiepte.

Speerpunten

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?

Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?

Hoe en wanneer leggen we verantwoording af?

Terug naar navigatie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af?

Veiligheid
•  Openbare orde en veiligheid
•  Evaluatie integraal veiligheidsplan
•  Jaarverslag Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
     o  Komt jaarlijks aan het einde van het tweede kwartaal uit
•  Jaarverslag Politie Eenheid Rotterdam
     o  Komt jaarlijks aan het einde van het tweede kwartaal uit
•  Jaarverslag Milieudienst DCMR
     o  Komt jaarlijks in het tweede kwartaal uit
•  Op grond van artikel 7.7 van het Besluit omgevingsrecht rapporteert het college periodiek aan de gemeenteraad over onder andere:
     o  Het bereiken van de doelen in het handhavingsbeleid
     o  De uitvoering van de voorgenomen activiteiten

Duurzaamheid

•  Energietransitie
•  Klimaatmonitor
•  Realtime status Duurzaamheidsagenda
•  Voortgangsrapportage Duurzaamheidsagenda

Mobiliteit

•  Mobiliteit
•  Voortgangsrapportages Grote kruising (ieder kwartaal)


Beheer en onderhoud
•  Duurzame leefomgeving
•  Burgerpeiling
     o  Woon- en leefklimaat
•  Schouw openbare ruimte (door Bureau IDVerde, 2 x per jaar)


Ruimtelijke ontwikkeling
•  Meerjaren Perspectief Grondexploitaties

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Ruimtelijk domein Begroting 2023 Begroting na wijziging Rekening 2023
Lasten
Openbare ruimte en verkeer 7.687 7.361 6.836
Volkshuisvesting en ruimtelijke orde 6.852 9.482 6.439
Afval, riolering en begraven 7.388 7.673 7.624
Totaal lasten 21.926 24.516 20.899
Baten
Openbare ruimte en verkeer 692 716 725
Volkshuisvesting en ruimtelijke orde 5.750 7.860 4.258
Afval, riolering en begraven 9.681 9.717 9.667
Totaal baten 16.124 18.293 14.651
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten -5.803 -6.222 -6.249
Resultaatbestemming -461 139 1.239
Gerealiseerd resultaat -6.264 -6.084 -5.009
Structurele reservemutaties Reserve Begroting 2023 Rekening 2023
Ruimtelijk domein
Egalisatie opbrengst omgevingsvergunningen Egalisatie omgevingsvergunning 100 503
Afschrijving riolering klimaatadaptatie Afschrijving riolering -11 -11
Grondexploitatie Grondexploitatie -300
Totaal Ruimtelijk domein 89 192
Afgeronde investeringen 2023 Begroting 2023 Rekening 2023 Rekening totaal
Ruimtelijk domein
Herstraten V. van Goghlaan fase 2 641 567
Herstraten V. van Goghlaan fase 1 1.702 1.542
Herstraten Gouden Regen 2.643 2.407
Herstraten Boerhaavelaan fase 1 877 852
Herstraten Boerhaavelaan fase 2 1.924 1.892
Herstr Fresia (fase 3 Langeland) 3.239 3.061
Hers weth Brouwerstr (Oud Krimpen-2) 3.477 3.490
Baggeren watergangen/monitor. water 170 116
Ruimen en ophogen begrpl Wlho fase 2 593 512
Vervanging grote zoutstrooiers 2022 86 90
Totaal afgeronde investeringen 2023 15.351 14.530
Lopende investeringen 2023 Begroting 2023 Rekening 2023 Rekening totaal
Ruimtelijk domein
Herstraten Boveneind 5.182 2.744 3.135
Herstraten Fresia (Langeland fase 4) 2.708 1.612 2.402
Herstraten Fresia (Langeland fase 5) 4.259 286 404
Hers Noorderstraat (Oud Krimpen-3) 4.201 115 345
Hers Oosterstraat (Oud Krimpen-4) 85 5 86
Hers Lekdijk - fietsstr 472 348 348
Hers vd Giessenweg/S'polderdijk 4.115 69 126
Aanleg rotonde Aalbersln/Koekoekstr 200 16 33
Grote Kruising 15.123 -1.652 11.362
Riolering R'damseweg (fietsstraat) 941 951
Riolering V'dingsweg (fietsstraat) 465 265
Verv balustrade/leun. aanbrug Algera 343 40 40
Algerabrug slijtlaag wisselstrook 132 56
Vervangingen aanlegplaats Waterbus 400 1
Verv snelh.displays/toer bewegw 27
Verv install/verlichting fonteinen 22
Vervanging vangrailconstructies 5
LED-verlichting resterend ged Stormp 200 74 74
Verv oeverbescherming IJsselboulev 375
Aanpassing omloopstoep 150
Riolering Nieuwe Tiendweg 160 45 45
Totaal Ruimtelijk domein 39.564 3.703 19.673
Incidentele posten Lasten 2023 Baten 2023 Reserve-mutaties
Ruimtelijk domein
Ex-KNIL militairen 26 -27
Energiebesparende maatregelen 194 174
Sanering bodemverontreiniging Poldersedijk 105 -121
Energiearmoede 591 -1.308
Totaal Ruimtelijk domein 917 174 -1.456

Verschillenanalyse per beleidsthema

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse per beleidsthema
Thema Toelichting op verschil bij afwijking > € 50.000 Afwijking x € 1.000 Voordeel / nadeel
Lasten Programma 2 Ruimtelijk domein
Openbare ruimte en verkeer Vanwege minder calamiteiten, onderhoud en minder benodigde adviezen zijn de totale kosten binnen buitenruimte lager dan begroot. Dit zorgt (incidenteel) voor een voordeel binnen: - het onderhoud van straten en pleinen € 115.000 lager - verkeersveiligheid € 30.000 lager - onderhoud groen en bomenbeheer (totaal € 80.000) lager - onderhoud wegen incl. tractiemiddelen € 70.000 lager - onderhoudskosten (incl. elektra) fonteinen € 45.000 lager - lagere rentetoerekening aan investeringen binnen wegbeheer €135.000 525 voordeel
Volkshuisvesting en ruimtelijke orde Het verloop van grondexploitaties en het activeren van saldi naar de balans leidt tot verschillen op dit programma, die worden gecompenseerd door baten op het programma en reservemutaties. Dit komt vooral door vertraging op actieve projecten waardoor zowel geraamde baten als lasten veel lager zijn. Dit speelt voornamelijk bij Centrum Zuid en Werf aan den IJssel. Door de verhoging van de verliesvoorziening Werf aan den IJssel (€ 1.783.000) is het verschil bij de lasten minder groot dan bij de baten. Daarnaast is er een voordeel van € 222.000 vanwege onderuitputting van het actieplan Energiearmoede (reserve Energiearmoede). Verder is er een voordeel van € 76.000 vanwege onbenut budget in het proces rondom omgevingsvergunningen. 3.043 voordeel
Afval, riolering en begraven 49 voordeel
Baten Programma 2 Ruimtelijk domein
Openbare ruimte en verkeer 9 voordeel
Volkshuisvesting en ruimtelijke orde Zie de verklaring van de lasten bij dit beleidsthema voor het onderdeel grondexploitaties. Daarnaast is er ruim 500.000 euro meer leges omgevingsvergunningen ontvangen dan begroot. Dit komt omdat er veel aanvragen in december binnen zijn gekomen vanwege de invoering van de omgevingswet in 2024. Voor de SPUK regeling Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) hebben we middelen ontvangen. Deze zijn budgettair neutraal opgenomen in de begroting. Omdat wij in 2023 hier ook deels onze eigen salariskosten mee dekken en verantwoorden in SISA, boeken wij € 133.000 hogere baten op. -3.602 nadeel
Afval, riolering en begraven Opbrengsten uit rioolheffing zijn door veel minder waterverbruik lager dan begroot. -50 nadeel

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

De ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom jaartal staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.

In de kolom ‘Begroting 2023’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2023. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.

Basisset indicatoren programma Ruimtelijke domein Jaarrekening 2023 Jaartal Begroting 2023 Jaartal Bron
Hernieuwbare elektriciteit 9,4% 2021 6,1% 2020 Waarstaatjegemeente
Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar 119,80 2022 116,70 2021 Waarstaatjegemeente
De gemiddelde WOZ waarde van woningen in de gemeente € 354.000 2023 € 289.000 2021 Waarstaatjegemeente
Het aantal nieuwbouwwoningen, per 1.000 woningen 0,20 2021 0,20 2021 Waarstaatjegemeente
Woonlasten éénpersoonshuishouden € 972 2023 € 935 2022 Waarstaatjegemeente
Woonlasten meerpersoonshuishouden € 1.116 2023 € 1.074 2022 Waarstaatjegemeente
Omvang huishoudelijk restafval in kg per inwoner 209 kg 2022 184 kg 2021 Cyclus
Lokale indicatoren programma Ruimtelijk domein Jaarrekening 2023 Jaartal Begroting 2023 Jaartal Bron
De buurt als woon- en leefomgeving is veilig 86% 2023 89% 2021 Burgerpeiling
Staat van de buurt Heel (67%) Schoon (51%) Begaanbaar (59%) Groen (49%) 2023 Heel (75%) Schoon (60%) Begaanbaar (60%) Groen (57%) 2021 Burgerpeiling
Waardering van de buurt als leefomgeving 7,86 2023 7,74 2021 Burgerpeiling
Kwaliteitsbeeld verharding 95% minimaal kwaliteitsniveau 2023 88% minimaal kwaliteitsniveau 2021 Kwaliteitsmeting Integrale Schouw BTL
Het aantal sociale huurwoningen van QuaWonen met energielabels A t/m C, als percentage van de totale voorraad sociale huurwoningen van QuaWonen 89,70% jan-24 79,20% 2022 Gevensopvraag bij QW jan. 2024.
Alle huurwoningen van de woningcorporaties, verdeeld (in procenten) in de segmenten sociale huur en markthuur 95,85% soc. huur 4,15% markthuur jan-24 95,90% soc.huur 4,1% markthuur 2022 QW: gegevensopvraag bij QW jan. 2024. Mooiland, SOR, Havensteder: prestatieafspraken 2024.
Reële zoekduur starters op de woningmarkt 36 maanden 2023 27 maanden 2021 QuaWonen
Het aantal sociale huurwoningen van de woningcorporaties, als percentage van de totale woningvoorraad in Krimpen aan den IJssel 33,85% jan-24 33,30% 2022 QW: gegevensopvraag bij QW jan. 2024. Mooiland, SOR, Havensteder: prestatieafspraken 2024. Totale woningvoorraad: uit WOZ-registratie.
Het percentage woningen dat met voorrang voor Krimpenaren wordt geadverteerd en feitelijk wordt toegewezen 53% dec-23 22% 2021 Rapportage gegevens Woonnet Rijnmond