Bij de rechtmatigheidsverantwoording vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
‘Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, evenals het begrotingsjaar van belang zijn.’
Voor de begrotingsrechtmatigheid kan er onderscheid worden gemaakt in 2 soorten: bruto onrechtmatigheden en netto onrechtmatigheden. Een bruto onrechtmatigheid is de totale afwijking van de begroting. Bij een netto onrechtmatigheid zijn de zogenaamde acceptabele afwijkingen verwerkt. Er zijn drie scenario's waarbij de afwijking als acceptabel wordt gezien:
1. Indien er directe baten tegenover een lastenoverschrijding staan;
2. Indien er sprake is van een open einde regeling (regeling waarbij er geen budgettair plafond wordt toegekend);
3. Indien de afwijking van de begroting niet in de laatste begrotingswijziging kon worden opgenomen, omdat deze ten tijde hiervan nog niet bekend was.
In de volgende tabel is per programma en per beleidsthema de lastenoverschrijding (zowel bruto als netto) ten opzichte van de begroting weergegeven.
Beleidsthema | Bruto x € 1.000 | Over-/onder-schrijding | Open eind | Baten | Fin. Verordening | Netto x € 1.000 | Over-/onder-schrijding | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten Programma 1 Bestuur en Veiligheid | 409 | Onderschrijding | 409 | Onderschrijding | ||||||
Bestuur | 109 | Onderschrijding | 109 | Onderschrijding | ||||||
Veiligheid | 301 | Onderschrijding | 301 | Onderschrijding | ||||||
Lasten Programma 2 Ruimtelijk domein | 3.617 | Onderschrijding | 3.617 | Onderschrijding | ||||||
Openbare ruimte en verkeer | 525 | Onderschrijding | 525 | Onderschrijding | ||||||
Volkshuisvesting en ruimtelijke orde | 3.043 | Onderschrijding | 3.043 | Onderschrijding | ||||||
Afval, riolering en begraven | 49 | Onderschrijding | 49 | Onderschrijding | ||||||
Lasten Programma 3 Maatschappelijk domein | 1.778 | Onderschrijding | 1.778 | Onderschrijding | ||||||
Sport en recreatie | 104 | Onderschrijding | 104 | Onderschrijding | ||||||
Cultuur | 64 | Onderschrijding | 64 | Onderschrijding | ||||||
Onderwijs | 48 | Onderschrijding | 48 | Onderschrijding | ||||||
Economie | 1.563 | Onderschrijding | 1.563 | Onderschrijding | ||||||
Lasten Programma 4 Sociaal domein | 660 | Onderschrijding | 660 | Onderschrijding | ||||||
Preventie | 211 | Onderschrijding | 211 | Onderschrijding | ||||||
Basishulp | 229 | Onderschrijding | 229 | Onderschrijding | ||||||
Individuele hulp | 220 | Onderschrijding | 220 | Onderschrijding | ||||||
Lasten Overhead | ||||||||||
Overhead | -196 | Overschrijding | -196 | Overschrijding | ||||||
Lasten Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien | ||||||||||
Lasten | -425 | Overschrijding | 425 | Overschrijding | ||||||
Totaal | -621 | Overschrijding | 425 | -196 | Overschrijding | |||||
Investeringen | -45 | Overschrijding | -45 | Overschrijding | ||||||
Totaal overschrijdingen lasten | -666 | Overschrijding | 425 | -241 | Overschrijding |