Begrotingsrechtmatigheid

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidsverantwoording vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:

‘Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, evenals het begrotingsjaar van belang zijn.’

Voor de begrotingsrechtmatigheid kan er onderscheid worden gemaakt in 2 soorten: bruto onrechtmatigheden en netto onrechtmatigheden. Een bruto onrechtmatigheid is de totale afwijking van de begroting. Bij een netto onrechtmatigheid zijn de zogenaamde acceptabele afwijkingen verwerkt. Er zijn drie scenario's waarbij de afwijking als acceptabel wordt gezien:
1. Indien er directe baten tegenover een lastenoverschrijding staan;
2. Indien er sprake is van een open einde regeling (regeling waarbij er geen budgettair plafond wordt toegekend);
3. Indien de afwijking van de begroting niet in de laatste begrotingswijziging kon worden opgenomen, omdat deze ten tijde hiervan nog niet bekend was.

In de volgende tabel is per programma en per beleidsthema de lastenoverschrijding (zowel bruto als netto) ten opzichte van de begroting weergegeven. 

Beleidsthema Bruto x € 1.000 Over-/onder-schrijding Open eind Baten Fin. Verordening Netto x € 1.000 Over-/onder-schrijding
Lasten Programma 1 Bestuur en Veiligheid 409 Onderschrijding 409 Onderschrijding
Bestuur 109 Onderschrijding 109 Onderschrijding
Veiligheid 301 Onderschrijding 301 Onderschrijding
Lasten Programma 2 Ruimtelijk domein 3.617 Onderschrijding 3.617 Onderschrijding
Openbare ruimte en verkeer 525 Onderschrijding 525 Onderschrijding
Volkshuisvesting en ruimtelijke orde 3.043 Onderschrijding 3.043 Onderschrijding
Afval, riolering en begraven 49 Onderschrijding 49 Onderschrijding
Lasten Programma 3 Maatschappelijk domein 1.778 Onderschrijding 1.778 Onderschrijding
Sport en recreatie 104 Onderschrijding 104 Onderschrijding
Cultuur 64 Onderschrijding 64 Onderschrijding
Onderwijs 48 Onderschrijding 48 Onderschrijding
Economie 1.563 Onderschrijding 1.563 Onderschrijding
Lasten Programma 4 Sociaal domein 660 Onderschrijding 660 Onderschrijding
Preventie 211 Onderschrijding 211 Onderschrijding
Basishulp 229 Onderschrijding 229 Onderschrijding
Individuele hulp 220 Onderschrijding 220 Onderschrijding
Lasten Overhead
Overhead -196 Overschrijding -196 Overschrijding
Lasten Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Lasten -425 Overschrijding 425 Overschrijding
Totaal -621 Overschrijding 425 -196 Overschrijding
Investeringen -45 Overschrijding -45 Overschrijding
Totaal overschrijdingen lasten -666 Overschrijding 425 -241 Overschrijding

Toelichting op de begrotingsonrechtmatigheden

Terug naar navigatie - Toelichting op de begrotingsonrechtmatigheden

Er is sprake van overschrijdingen op de geautoriseerde lasten binnen Overhead, Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien en toevoegingen reserves. We lichten deze overschrijdingen hieronder toe. 

Overhead
Aan de voorziening voor de dubieuze debiteuren heeft een extra toevoeging plaatsgevonden (€ 82.000). Deze toevoeging had redelijkerwijs in 2023 ingeschat kunnen worden, waardoor deze toevoeging zowel voor de bruto- als de netto-overschrijding meetelt. 

Voor de hogere energielasten aan het Raadhuisplein 2 geldt dat deze meetelt voor zowel de bruto- als de netto-overschrijding. Bij de afrekening voor gas en elektra (welke in maart 2024 is ontvangen), bleken de betaalde voorschotten niet toereikend. Hierdoor is er een nadeel van € 57.000 ontstaan, welke niet in de begrotingswijziging december 2023 meegenomen kon worden.

Voor de uitgave aan de gemeenschappelijke regeling IJsselgemeenten (€ 56.000) geldt dat deze zowel bruto als netto meetelt in het oordeel. 

Conclusie
De bruto-overschrijding op Overhead is gelijk aan de netto-overschrijding en bedraagt € 196.000

Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Het saldo van rentebaten en -lasten is lager geworden dan begroot. De rentetoerekening is daardoor ook lager op basis van nacalculatie (zie ook paragraaf D financiering). Aangezien hier baten tegenover staan telt deze niet mee bij de bepaling van de netto-overschrijding.

Conclusie
De bruto-overschrijding op Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien bedraagt € 425.000
De netto-overschrijding op Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien bedraagt € 0

Investeringen
Op de volgende investeringen is er sprake van een bruto-overschrijding:

- Herstraten Wethouder Brouwerstraat (Oud Krimpen 2) (€ 13.000 overschrijding) vanwege hogere prijzen van materialen, betreft 0.3% van de totale projectkosten. 
- Vervanging grote zoutstrooiers 2022 (€ 4.000 overschrijding) vanwege hogere prijzen van materialen.
- Herstraten Oosterstraat (Oud Krimpen 4) (€ 1.000 overschrijding) vanwege hogere voorbereidingskosten. 
- Riolering Rotterdamseweg (€ 10.000 overschrijding) vanwege hogere prijzen van materialen.
- Onderhoud vastgoed: sport(velden) en -accommodaties (€ 17.000 overschrijding) vanwege hogere prijzen van materialen. 

Conclusie
De bruto-overschrijding op investeringen is gelijk aan de netto-overschrijding en bedraagt € 45.000