Net als geld is ‘grond’ een schaars middel. Verschillende functies, zoals infrastructuur, woningen, bedrijven, maatschappelijke voorzieningen en recreëren ‘concurreren’ als het ware om de beperkte ruimte binnen onze gemeentegrenzen. Daarom is het belangrijk om, door het vaststellen van ruimtelijk beleid, het duurzame gebruik van die ruimte vast te leggen en te bevorderen.
De ruimtelijk gezien meest relevante (sectorale) beleidsnota’s zijn:
Functie/Thema | Belangrijke documenten |
Wonen | Woonvisie Krimpen aan den IJssel 2020-2030 |
Regio akkoord nieuwe woningmarktafspraken | |
Regionale woonvisie | |
Werken/Economie | Detailhandelsvisie |
Missie en strategie voor de Stormpolder | |
Maatschappelijke voorzieningen | Woonzorgzonering |
Integraal huisvestingsplan 2019-2023 | |
Vrije tijd | Sportnota "Krimpen beweegt 2022-2026" (nog vast te stellen) |
Speelruimtebeleidsplan 2018-2022 | |
Ruimtelijke randvoorwaarden | Welstandsnota |
Ambitiedocument duurzaamheid | |
Duurzaamheidsagenda 2021-2024 | |
Archeologische waardenkaart | |
Cultuurhistorische waardenkaart | |
Groenbeleid | |
Groenstructuurplan | |
Stedelijk waterplan |
|
Centrumgebied | Centrumvisie |
Grondbeleid
Grondbeleid is een middel dat wordt ingezet om ruimtelijk beleid te realiseren. In 2017 is de nota Grondbeleid vastgesteld. Hierin is vastgelegd welke uitgangspunten de gemeente hanteert bij de (her)ontwikkeling van plangebieden. In beginsel opereren wij daarbij faciliterend. Wij kiezen voor actief grondbeleid vanuit een bestaande gemeentelijk grondpositie of wanneer zonder gemeentelijke sturing niet de gewenste ruimtelijke eindsituatie tot stand komt. De gemeente is actief wanneer zij zelf gronden in bezit heeft, zoals bijvoorbeeld in de IJsseldijkzone en delen van het Centrum. Of als zij gronden verwerft, zoals bijvoorbeeld in de Stormpolder, Centrum-Zuid en de Van Duijvendijk-locatie. Duidelijk mag zijn dat de gemeente dan zelf het financiële risico loopt.
Kostenverhaal
Indien de gemeente een faciliterende rol heeft, maakt de gemeente vrijwel uitsluitend plankosten. Die kosten worden – bij voorkeur via een privaatrechtelijke overeenkomst – op de exploitant verhaald. Als de gemeente een grondpositie heeft, worden alle kosten in principe via de grondverkoop verhaald. Dit is ook een soort privaatrechtelijke overeenkomst.
Ontwikkelingen 2023
In 2023 zijn belangrijke stappen gezet om tot concrete invulling van een aantal (her)ontwikkellocaties te komen. Vooral op locaties waar de gemeente eigenaar is van de grond is sprake van voortgang.
Projecten in de rode fase
Voor Werf aan den IJssel is er sprake van een forse tegenvaller bij de grondsanering, daarnaast is er bezwaar gemaakt tegen het bestemmingsplan "Werf aan den IJssel 2022". Er is nog geen zicht op wanneer de bezwaarprocedure afgerond kan worden. Bij Centrum-Zuid wordt gestaag verder gebouwd aan de appartementencomplexen. Blok A is inmiddels opgeleverd en de bouw van blok B, C en D is in volle gang. Start van de bouw van blok E en F (deelgebied 3) staat voor respectievelijk Q2 2024 en Q2 2025 op de planning. In 2023 is voor de KOAG-locatie een Europese aanbestedingsprocedure gestart. In augustus 2024 is de gunningsfase afgerond en vindt de gunning plaats aan de marktpartij, die deze locatie gaat ontwikkelen. Het bestemmingsplan voor de locatie is in april 2024 ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd.
Projecten in de gele fase
Voor de (faciliterende) projecten Crimpenersteyn en Hof van IJssel wordt gewerkt naar besluitvorming voor de realisatiefase. Voor locatie Crimpenersteyn wordt ingezet op besluitvorming in het derde kwartaal van 2024. Voor Hof van IJssel wordt een bestemmingsplanprocedure gevolgd. De planning is erop gericht om deze procedure in het tweede kwartaal 2024 af te ronden. Op de locatie Stormpolderdijk zijn de saneringswerkzaamheden gestart, het gesprek met het Rijk rondom de businesscase lopen nog steeds.