
Programma 3 Maatschappelijk domein
Hoofdambitie
Terug naar navigatie - HoofdambitieKrimpen aan den IJssel is een gemeente waar het fijn en veilig wonen en werken is. In Krimpen gaan we respectvol om met elkaars vrijheden. Onze samenleving biedt ruimte aan alle inwoners om hun leven naar eigen inzicht in te richten. Iedereen kan meedoen, ongeacht leeftijd, culturele achtergrond, gender, inkomen, talent of beperking.
Wonen in Krimpen aan den IJssel betekent wonen in een aantrekkelijke gemeente met een gevarieerd aanbod aan woningen, winkels, scholen en andere voorzieningen. Maar het betekent ook genieten van de groene Krimpenerwaard én profiteren van de goed bereikbare stedelijke voorzieningen van Rotterdam. Voor jonge gezinnen bieden wij een ruim aanbod aan sport en cultuur. Daarnaast is het van belang om basisvoorzieningen als onderwijsgebouwen en binnen- en buitensportaccommodaties van hoge kwaliteit te realiseren en te behouden.
Het aanbod van sport, cultuur en recreatie is breed. Het is voor alle leeftijden geschikt en draagt bij aan een vitale samenleving. Sport en cultuur brengen onze lokale samenleving samen. Het zorgt voor contact tussen mensen, generaties en organisaties. Wij vinden een breed en gevarieerd aanbod, dat toegankelijk is voor alle inwoners, heel belangrijk. Kunst en cultuur dragen bij aan de ontwikkeling van kinderen en het welzijn van ouderen. Ook maakt het onze gemeente aantrekkelijk en leefbaar. Doordat aanbieders van zowel sport als cultuur samenwerken met elkaar en met de gemeente, is er meer te bereiken. Samen maken we de verbinding met andere domeinen zoals onderwijs, leefbaarheid, zorg en werken en ondernemen.
Krimpen moet interessant blijven voor (potentiële) werkgevers. Daarom investeert de gemeente in een goede detailhandelsstructuur en aantrekkelijke bedrijventerreinen.
Wat is er gebeurd?
Terug naar navigatie - Wat is er gebeurd?Het maatschappelijk domein staat al enige tijd in het teken van forse investeringen in de openbare ruimte en het maatschappelijk vastgoed.
Soms gaat het om nieuwe voorzieningen, zoals een tweede Gio-court of de mogelijke aanleg van padelbanen. Veel vaker om het behoud van bestaande voorzieningen, zoals bij DCV en TCK of zwembad De Lansingh.
Bij speelruimte en onderwijshuisvesting werken we aan de hand van een meerjarenplanning: het Uitvoeringsprogramma Speelruimte en het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs en Binnensport (IHP). Vooral het IHP komt op stoom.
Met de Groeiplaneet is een eerste project afgerond. Voor Octaaf/Mozaïek en Kompas, beide met binnensportvoorzieningen, zijn de locaties bepaald en de stedenbouwkundige kaders in voorbereiding.
In de meeste gevallen gaat aan zo'n concreet project brede participatie vooraf. Ook proberen we de projecten zoveel mogelijk in te bedden in de integrale buitenruimteprojecten. Op dit moment gaat het dan vooral om projecten in Boveneind, Langeland en Oud-Krimpen.
De bibliotheek gaat een steeds bredere rol in onze gemeente vervullen. Met andere partijen wordt gewerkt aan het verbeteren van de (digitale) geletterdheid, de zelfredzaamheid en de participatie.
Het Digi-Taalhuis is het centrale punt voor allerlei taalactiviteiten in onze gemeente. Met het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) zorgen we ervoor dat iedereen mee kan doen in onze digitale samenleving.
We onderzoeken of de bibliotheek deze bredere rol nog beter kan vervullen vanuit Raadhuisplein 4, in het 'Hart van Krimpen'. Voor het plan dat de bibliotheek daarvoor heeft gemaakt, hebben we in 2024 een specifieke uitkering (SPUK) ontvangen.
Wellicht dat ook de Lokale Omroep Krimpen een plek in Raadhuisplein 4 kan krijgen. Inmiddels is er een streekomroep gerealiseerd samen met Radio Capelle en de Lokale Omroep Zuidplas. Voorlopig gebeurt dat alleen nog online.
Ook bij de uitvoering van de Evenementenvisie is er veel aandacht voor het 'Hart van Krimpen' geweest. Naast het behouden van breed gewaardeerde evenementen, zoals de Bloemenmark en de kermis, hebben we met 'Krimpen Open Air' ook een nieuw evenement kunnen laten organiseren waarmee een nieuwe, jongere doelgroep is bereikt.
Daarbij proberen we nauw samen te werken en af te stemmen met de activiteiten van de Crimpenhof en de Tuyter. Met het 'Bierfestival' is er ook een succesvol betaald evenement door een lokale ondernemer georganiseerd. Hij werkt inmiddels aan een tweede editie in 2025.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Maatschappelijk domein |
Begroting 2024 |
Begroting na wijziging |
Rekening 2024 |
---|---|---|---|
Lasten |
|||
Sport en recreatie |
3.809 |
2.935 |
2.805 |
Cultuur |
3.849 |
3.909 |
3.747 |
Onderwijs |
3.583 |
3.927 |
3.757 |
Economie |
305 |
324 |
362 |
Totaal lasten |
11.545 |
11.095 |
10.671 |
Baten |
|||
Sport en recreatie |
1.153 |
767 |
792 |
Cultuur |
1.132 |
1.136 |
1.111 |
Onderwijs |
811 |
763 |
919 |
Economie |
43 |
43 |
35 |
Totaal baten |
3.138 |
2.709 |
2.858 |
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten |
-8.407 |
-8.386 |
-7.813 |
Resultaatbestemming |
118 |
682 |
682 |
Gerealiseerd resultaat |
-8.289 |
-7.704 |
-7.131 |
Incidentele posten |
Lasten 2024 |
Baten 2024 |
Reserve-mutaties |
Subsidieregeling onderwijskansen 2024 |
-58 |
-58 |
0 |
Mutatie Vrije reserve |
0 |
0 |
-35 |
Mutatie Reserve Nog uit te voeren werkzaamheden |
0 |
0 |
-41 |
Mutatie Reserve Eneco |
0 |
0 |
-136 |
Mutatie Reserve Maatschappelijke voorzieningen |
0 |
0 |
-429 |
Mutatie Reserve Maatschappelijk Nut Buitenruimte |
0 |
0 |
32 |
Mutatie Reserve Veld DCV 1 |
0 |
0 |
-46 |
Mutatie Reserve Veld MHCK |
0 |
0 |
-39 |
Mutatie Reserve De Boog |
0 |
0 |
127 |
Totaal Maatschappelijk domein |
-58 |
-58 |
-568 |
Structurele reservemutaties |
Reserve |
Begroting |
Jaarrekening |
2024 |
2024 |
||
Afschrijving DCV veld 1 |
Veld DCV 1 |
-60 |
-60 |
Afschrijving MHCK veld |
Veld MHCK |
-54 |
-54 |
Totaal Maatschappelijk domein |
-115 |
-115 |
|
Afgeronde investeringen 2024 |
Begroting 2024 |
Rekening totaal |
|
Maatschappelijk domein |
|||
Groeiplaneet (school, sportzaal en KDV) |
9.319 |
9.306 |
|
Speelplaatsen ivm speelruimtebeleid |
1.055 |
1.164 |
|
Aanvullend krediet speelplaatsen 2024 |
400 |
||
Zonnepanelen De Boog |
130 |
130 |
|
Totaal Maatschappelijk domein |
10.904 |
10.600 |
|
Lopende investeringen 2024 |
Begroting 2024 |
Rekening 2024 |
Rekening totaal |
Maatschappelijk domein |
|||
Voorbereidingskosten IHP |
1.000 |
281 |
535 |
Aanlegvoorziening scouting |
602 |
130 |
360 |
Vernieuwing sportpark DCV |
5.532 |
875 |
887 |
Grond DCV |
1.690 |
||
Het Octaaf - voorbereidingskrediet |
857 |
12 |
12 |
Het Mozaïek - voorbereidingskrediet |
525 |
||
Gymzaal Una Corda, 1 zaaldeel - voorbereidingskrediet |
481 |
||
Het Kompas, dislocatie - voorbereidingskrediet |
340 |
3 |
3 |
Gymzaal de tuinstraat - voorbereidingskrediet |
243 |
||
Sportzaal Groenendaal - voorbereidingskrediet |
611 |
1 |
1 |
(Ver)nieuwbouw Comenius college - voorbereidingskrediet |
1.154 |
||
Gymzaal Comenius college - voorbereidingskrediet |
207 |
||
Jac. Koelmanschool - voorbereidingskrediet |
730 |
||
Totaal Maatschappelijk domein |
13.971 |
1.302 |
1.798 |
Verschillenanalyse per beleidsthema
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse per beleidsthemaThema |
Toelichting op verschil bij afwijking > € 50.000 |
Afwijking x € 1.000 |
Voordeel / nadeel |
---|---|---|---|
Lasten Programma 3 Maatschappelijk domein |
|||
Sport en recreatie |
1. Onderhoud speelplaatsen (€ 59.000 voordeel)
2. Rentetoerekening (€ 69.000 voordeel) |
129 |
voordeel |
Cultuur |
1. Vaststelling budgetsubsidie 2023 muziekschool (€ 78.000 voordeel)
2. Budget projectsubsidies kunst en cultuur (€ 27.000 voordeel)
3. Diverse voordelen de Tuyter (€ 42.000 voordeel) |
162 |
voordeel |
Onderwijs |
1. Rentetoerekening (€ 183.000 voordeel) |
170 |
voordeel |
Economie |
-38 |
nadeel |
|
Baten Programma 3 Maatschappelijk domein |
|||
Sport en recreatie |
25 |
voordeel |
|
Cultuur |
-25 |
nadeel |
|
Onderwijs |
1. Volwasseneneducatie (€ 49.000 voordeel)
2. Peutergroepen en VVE (€ 105.000 voordeel) |
156 |
voordeel |
Economie |
-7 |
nadeel |
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenDe ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom 'Jaartal' staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.
In de kolom ‘Begroting 2024’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2024. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.
Basisset indicatoren programma Maatschappelijk domein |
Jaarrekening 2024 |
Jaartal |
Begroting 2024 |
Jaartal |
Bron |
---|---|---|---|---|---|
Functiemenging (verhouding tussen banen en woningen) |
42,6% |
2023 |
42,6% |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen |
4,6% |
2023 |
6,5% |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Relatief verzuim per 1.000 leerlingen |
21% |
2023 |
19% |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
% voortijdige schoolverlaters (VO + MBO) |
2,1% |
2024 |
1,5% |
2021 |
Waarstaatjegemeente |
% niet-sporters |
53,8% |
2022 |
58% |
2020 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal banen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar |
544,40 |
2023 |
446,30 |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Demografische druk (groene + grijze druk tov 20-65 jr) |
93,0% |
2024 |
93,4% |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Lokale indicatoren programma Maatschappelijk domein |
Jaarrekening 2024 |
Jaartal |
Begroting 2024 |
Jaartal |
Bron |
Het aantal verduurzaamde schoolgebouwen (label A t/m C) |
8 van de 15 schoolgebouwen |
2024 |
7 van de 15 schoolgebouwen |
2020 |
Facilicom en resultaat IHP |
Aantal actieve deelnemers sportverenigingsleven (aangesloten bij sportbond) |
22,1% |
2022 |
22,1% |
2022 |
monitor sport en gemeenten en NOC-NSF |
Bezettingsgraad sportzalen |
37% |
2022 |
37% |
2022 |
monitor sport en gemeenten |
Aantal kinderen dat lid is van een sportvereniging |
34,3% |
2022 |
34,3% |
2022 |
NOC-NSF |
Aantal lidmaatschappen bibliotheek en geleende boeken 18 jaar of ouder |
Lidmaatschappen: 4.436 Uitleningen: 95.606 |
2023 |
Lidmaatschappen 4.040 Uitleningen: 103.306 |
2022 |
Bibliotheek |
Waardering voor het winkelaanbod in Krimpen aan den IJssel |
7,13 |
2024 |
6,92 |
2018 |
Burgerpeiling |
Het percentage inwoners dat (zeer) tevreden is over het aanbod van speelvoorzieningen voor kinderen tot 12 jaar in de nabije omgeving |
62% |
2024 |
63% |
2021 |
Burgerpeiling |
3.1 Sport en recreatie
Terug naar navigatie - 3.1 Sport en recreatieWat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt3.1.1 Aanleg tweede Gio-court
Terug naar navigatie - 3.1.1 Aanleg tweede Gio-courtWat was er aan de hand (begroting 2024)
Het college heeft in het bestuursakkoord de wens uitgesproken om in Krimpen een tweede “Gio-court” aan te leggen. Daarnaast is er in Krimpen een grote behoefte bij jongeren aan goede voorzieningen om te kunnen voetballen. Ook zijn er positieve ervaringen ten aanzien van het bij het ‘Zwaneneiland’ aangelegde Gio-court.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Door de aanleg van een ‘Gio-court’ voorzien in de behoefte van jongeren en hen goede voetbalfaciliteiten te bieden. Daarnaast is de doelstelling om jongeren te stimuleren om te sporten en bewegen en elkaar te ontmoeten.
Wat is er gebeurd/Wat hebben we bereikt
Er is door een extern bureau een locatie-onderzoek uitgevoerd. Uit dit locatie-onderzoek hebben we geconcludeerd dat de locatie Middenweteringpark het meest geschikt is als locatie voor een tweede Gio-court.
Op dit moment bereiden we een informatie/ participatie traject voor. Hiermee willen we op korte termijn peilen hoe de Krimpense inwoners tegen het plan voor realisatie van een Gio-court in het Middenweteringpark aankijken. In afwachting van de uitkomsten bereiden we het plan inclusief raming van de benodigde financiën verder voor, waarna het via het bestuurlijk besluitvormingsproces aan de raad wordt aangeboden.
3.1.2 Kwalitatief duurzaam zwembad
Terug naar navigatie - 3.1.2 Kwalitatief duurzaam zwembadWat was er aan de hand (begroting 2024)
Door mede te investeren in het onderhoud van het zwembad gedurende de exploitatieperiode van Optisport kunnen natuurlijke investeringsmomenten gebruikt worden voor een kwaliteitsverbetering van het zwembad. Dit moet ervoor zorgen dat het zwembad tot 2035 open te houden is.
Het duurzamer maken van het gemeentelijk vastgoed is één van de speerpunten uit de Duurzaamheidsagenda 2021-2024 (thema Energie).
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
We willen vanaf 2024 een kwalitatief en duurzaam zwembad laten exploiteren dat tot minimaal 2035 open te houden is. Dit willen we bereiken door aan te sluiten op de reeds door Optisport geplande werkzaamheden.
Wat is er gebeurd
Bij de voorbereiding op de voorgenomen investeringen zijn we tot de ontdekking gekomen dat het leidingwerk van het recreatiebad in dermate slechte staat is dat het bad gesloten moest worden.
Wat hebben we bereikt
Sindsdien zijn wij in gesprek met de exploitant Optisport om gevolgen hiervan inzichtelijk te maken en een pad vooruit te kiezen richting het einde van de exploitatieperiode van Optisport.
3.1.3 Toekomstbestendig DCV
Terug naar navigatie - 3.1.3 Toekomstbestendig DCVWat was er aan de hand (begroting 2024)
De opstallen van voetbalvereniging DCV zijn toe aan vernieuwing. De vereniging is hier (financieel) verantwoordelijk voor, maar is voor het rondkrijgen van de financiering afhankelijk van de gemeente. Het college heeft in principe besloten om - conform het vorig jaar ingezette beleid - een nog nader vorm te geven rol in de financiering te willen spelen.
Waar de vereniging verantwoordelijk is voor de opstallen, is de gemeente dat voor het aanleggen, onderhouden en beheren van de velden. Het tweede veld van DCV is nu nog natuurgras. Om DCV klaar te maken voor de toekomst, heeft het college tevens besloten dit veld om te bouwen naar kunstgras.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Door DCV financieel te ondersteunen bij de nieuwbouw van de opstallen, beoogt het college deze nieuwbouw mogelijk te maken en daarmee de toekomstbestendigheid van DCV van een forse impuls te voorzien. Ook het ombouwen van het tweede veld naar kunstgras draagt hieraan bij.
Wat is er gebeurd
In 2024 is met DCV gesproken over de wijze waarop we de grond overdragen en hoe we de financiering van het clubgebouw organiseren.
Wat hebben we bereikt
We hebben met DCV overeenstemming bereikt over de grondoverdracht en de financiering. Tevens heeft DCV een akkoord van de algemene ledenvergadering ontvangen om uitvoering te geven aan de grondoverdracht en financiering.
3.1.4 Aanleg padelbanen TV Langeland/TCK
Terug naar navigatie - 3.1.4 Aanleg padelbanen TV Langeland/TCKWat was er aan de hand (begroting 2024)
Er is al geruime tijd binnen de gemeente behoefte om Krimpense inwoners op een betaalbare wijze met de populaire sport padel kennis te laten maken. Hiervoor is lang geprobeerd twee padelbanen te realiseren bij tennisvereniging TCK. Het is gebleken dat het niet mogelijk is om padelbanen te realiseren bij TCK vanwege de te kleine afstand tussen deze padelbanen en de omliggende woningen. Als gevolg hiervan zal er norm overschrijdende geluidsoverlast worden ervaren door omwonenden. Hierom is het plan om padelbanen te realiseren bij TCK stopgezet.
Tennisvereniging Langeland heeft ook interesse getoond om padelbanen te realiseren omdat zij ook de behoefte binnen de Krimpense bewoners zien. We willen onderzoeken of het mogelijk is om deze verenigingen gezamenlijk padelbanen te laten realiseren. Bij het zoeken naar een geschikte locatie spelen geluidsnormen een belangrijke rol. Er wordt aangestuurd op een samenwerking tussen TCK en TV Langeland (en mogelijk anderen geïnteresseerden) om deze padelbanen te gaan realiseren.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Het is de wens om padelbanen te realiseren die aan de geluidsnormen uit het Activiteitenbesluit voldoen. Hiervoor willen we onderzoeken of het mogelijk is om de verschillende partijen bijeen te brengen en gezamenlijk padelbanen te laten realiseren.
Wat is er gebeurd/Wat hebben we bereikt
Er is door de KNLTB een onderzoek uitgevoerd naar de behoefte aan padelbanen in Krimpen aan den IJssel. Daarnaast zijn we het onderzoek naar de haalbaarheid en wenselijkheid van het vervangen van twee tennisbanen bij TVL voor vier padelbanen aan het afronden. We hebben onderzocht of het plan geluidstechnisch past.
Op dit moment zijn we met TCK en TVL (en binnenkort ook met My Health Club) aan het bezien in hoeverre het plan aansluit op de door de KNLTB geïnventariseerde behoefte. Ook willen we in bredere zin de toekomst van de racketsport in Krimpen aan den IJssel bespreken.
3.1.5 Geluidsreductie tennisbanen TCK
Terug naar navigatie - 3.1.5 Geluidsreductie tennisbanen TCKWat was er aan de hand (begroting 2024)
De plannen voor het realiseren van padelbanen bij TCK zijn vanwege geluidsoverlast richting omwonenden niet meer in ontwikkeling. Uit geluidsonderzoek blijkt dat de geluidsproductie richting omwonenden de geluidsnormen zullen gaan overschrijden. Het probleem hierbij ligt bij de bestaande tennisbanen die deze normen overschrijden. Met padelbanen zal dit alleen maar leiden tot een grotere overschrijding.
De bestaande tennisbanen liggen er al jaren, maar na wijziging van de regels (inwerkingtreding van het Activiteitenbesluit) is gebleken dat de normen worden overschreden. We willen het geluidsrapport laten aanpassen op basis van actuele werkelijke baanbezetting en toernooi- en competitiedagen. En zo de maatregelen laten uitwerken om aan de geluidsnorm van het Activiteitenbesluit te voldoen en een onderbouwing en voorstel maatwerkvoorschriften op te stellen.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
De bestaande tennisbanen binnen de normen van het Activiteitenbesluit laten vallen.
Wat is er gebeurd
We hebben het geluidsrapport laten aanpassen op basis van actuele werkelijke baanbezetting en toernooi- en competitiedagen.
Wat hebben we bereikt
We hebben inzicht bereikt in de situatie. Het uitgevoerde geluidsrapport toont aan dat hoewel niet aan de geluidsnorm wordt voldaan, we wél mogen concluderen dat er sprake is van een zeer aanvaardbaar woon-en leefklimaat. We onderzoeken de doelmatigheid van maatwerkvoorschriften en of geluidsvoorzieningen verder en gaan daar ook over in gesprek met de omwonenden.
3.1.6 Uitvoering speelruimtebeleidsplan
Terug naar navigatie - 3.1.6 Uitvoering speelruimtebeleidsplanWat was er aan de hand (begroting 2024)
Aan de aan te pakken speelplekken uit het Uitvoeringsprogramma Speelruimte Krimpen zijn in 2018 budgetten voor de werkzaamheden gekoppeld. Door onvoorziene uitgaven en de hoge inflatie in de afgelopen jaren zijn deze budgetten niet meer toereikend. Daarom is aanvullend budget nodig om alle speelplekken aan te pakken uit het geüpdatete programma dat verlengd is tot en met 2024.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
We willen verder uitvoering geven aan het geüpdatete en tot en met 2024 verlengde Uitvoeringsprogramma Speelruimte.
Wat is er gebeurd
We hebben geparticipeerd voor de laatste in het tot en met 2024 verlengde Uitvoeringsprogramma Speelruimte opgenomen aan te pakken speelplekken. Ook hebben we voor een deel van deze plekken de uitvoering opgestart.
Wat hebben we bereikt
We hebben nagenoeg geheel uitvoering gegeven aan het Uitvoeringsprogramma Speelruimte dat tot en met 2024 loopt.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we- Speelruimtebeleidsplan 2018-2022 en het uitvoeringsprogramma speelruimte 2019-2022
- Na vaststelling ‘Update Uitvoeringsprogramma speelruimte 2021 - 2024’
- Uitvoeringsprogramma Het Jonge Kind
- Lokaal sportakkoord 2.0
- Sportnota ‘Krimpen beweegt 2023 - 2027’
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afRecreatie/toerisme
• Jaarverslag Groenalliantie
Sport
• Sport en cultuur
• Rapportages Sport en Gemeente
• “Gezondheid in kaart”, 4-jaarlijkse rapportage GGD
3.2 Cultuur
Terug naar navigatie - 3.2 CultuurWat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt3.2.1 Evenementen
Terug naar navigatie - 3.2.1 EvenementenWat was er aan de hand (begroting 2024)
Het evenementenstimuleringsfonds is succesvol gebleken in 2023. Met het in 2024 beschikbaar stellen van extra middelen kan de gemeente duurzaam inzetten op de regierol én ervoor zorgen dat organisatoren, verenigingen, bewonersgroepen en inwoners samen zo goed mogelijk vorm kunnen geven aan de wensen van de inwoners met betrekking tot (reguliere) evenementen en een aantrekkelijke evenementenagenda.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Vanuit de Evenementenvisie willen we een vervolg geven aan evenementen die binnen de visie passen en succesvol zijn gebleken. Evenementen zorgen voor het beeld van de gemeente, de verbondenheid en ontmoeting tussen inwoners en economische spin-off. Door evenementen te stimuleren bevorderen we de sociale cohesie en het prettig wonen, werken en recreëren in de gemeente. Het bundelen van de middelen zorgt voor een duidelijke regie hierin.
In 2024 willen we nieuwe (subsidie)kaders ontwikkelen voor een structurele jaarlijkse evenementenagenda met (financiële) ruimte voor nieuwe initiatieven.
Wat is er gebeurd
We hebben uitvoering gegeven aan de Evenementenvisie. Naast het behouden van gewaardeerde evenementen zoals de Bloemetjesmarkt, hebben we ook vernieuwende evenementen toegevoegd. De evenementenkalender 2024 was goed gevuld, met september en december als hoogtepunten.
Dit jaar was er weer een jaarlijks groot evenement voor alle inwoners van Krimpen aan den IJssel. Het festival heeft een nieuwe, jongere doelgroep aangesproken. Ook is er een Pasar Maluku georganiseerd in de Molukse wijk, waar ook veel bezoekers van buitenaf zijn geweest.
Door het faciliteren van een netwerkbijeenkomst evenementen hebben organisatoren, verenigingen, bewonersgroepen en andere betrokkenen elkaar gezien en gesproken. Vanuit de gemeente is een beeld geschetst over de mogelijkheden waarin de gemeente kan faciliteren en is gezamenlijk gekeken naar de toekomst voor evenementen in de gemeente.
Wat hebben we bereikt
Een goed gevulde evenementenkalender heeft bijgedragen aan het bevorderen van de sociale cohesie en aan het faciliteren van ontmoetingen tussen inwoners. Het jaarlijks festival is met een goede communicatiestrategie breed bekend gemaakt en dat heeft veel positieve reacties opgeleverd. Het proces van het evalueren en herijken van de evenementenvisie is gestart en wordt naar verwachting in 2025 afgerond.
3.2.2 Digitaalhuis
Terug naar navigatie - 3.2.2 DigitaalhuisWat was er aan de hand (begroting 2024)
Het Digi-Taalhuis is een samenwerkingsverband tussen verschillende lokale organisaties die samen met en in opdracht van de gemeente werken aan de aanpak van laaggeletterdheid en het vergroten van basisvaardigheden. De coördinatie van het Digi-Taalhuis is belegd bij de Bibliotheek Krimpen. Gezamenlijk wordt gewerkt aan het verbeteren van de (digitale) geletterdheid, de zelfredzaamheid en de participatie. De bibliotheek doet dit met een laagdrempelig aanbod van producten en diensten ter bevordering van (digi-)taalvaardigheid voor alle inwoners van de gemeente.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
De gemeente wil taalvaardigheid en digitale vaardigheden binnen de gemeenschap bevorderen. Dat heeft impact op het dagelijkse levens van de inwoners. Onder andere omdat het de kansen vergroot op werk, in het onderwijs en rondom sociale interactie.
De beoogde effecten zijn als volgt:
• Verbetering lees-, schrijf- en digitale vaardigheden
• Toename Nederlands spreken en luisteren
• Toename participatie en zelfredzaamheid
• Daling van het aantal laaggeletterden en digibeten
• Vergroting kansen op de arbeidsmarkt
• Afname maatschappelijke kosten en verbetering gezondheid
• Toename maatschappelijke participatie van onder andere de Digi-Taalhuis vrijwilligers
Wat is er gebeurd
Het Digi-Taalhuis is het centrale punt rondom taal in de gemeente. Twee keer per jaar organiseert de gemeente een overleg met alle betrokken partners in het netwerk. Er zijn samenwerkingsverbanden binnen het netwerk, zoals bijvoorbeeld de leesclub voor anderstaligen bij Crimpen Inn. Ook is er aandacht voor het verbeteren van (digitale) geletterdheid via onder andere wekelijkse taalcafés en activiteiten zoals Zing Nederlands met me. In de week van het geld is ook aandacht besteed aan geletterdheid in combinatie met financiële zaken.
De bibliotheek heeft ook een training herkennen & doorverwijzen georganiseerd voor professionals. Vanuit Participatie & werk is onder professionals extra aandacht besteed aan basisvaardigheden. De doelgroep tijdig begeleiden en via een passend aanbod helpen met het vergroten van de basisvaardigheden levert voordelen op rondom participatie, zelfredzaamheid en vergroten van de kansen op de arbeidsmarkt. Vanuit het thema gezondheid is contact met de huisartsen en is een traject opgestart voor professionals.
Wat hebben we bereikt
De samenwerking in het taalnetwerk is verder uitgebouwd. Ook is er onder professionals meer bewustwording ontstaan over basisvaardigheden en de gevolgen van onvoldoende (digitale) geletterdheid. De zichtbaarheid van het Digi-Taalhuis is toegenomen. Door een toegankelijk, breed en divers aanbod is er een goede deelname aan activiteiten. Vrijwilligers spelen ook een belangrijke rol in de taalactiviteiten, met (waar nodig) ondersteuning van professionals. Dit draagt bij aan het bevorderen van maatschappelijke participatie en maakt ook een breed aanbod mogelijk.
3.2.3 Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)
Terug naar navigatie - 3.2.3 Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)Wat was er aan de hand (begroting 2024)
Vanaf 1 januari 2023 hebben gemeenten een nieuwe verantwoordelijkheid ten aanzien van de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s). Gemeenten vervullen namelijk vanaf dat moment een rol als financier van de lokale bibliotheek om zo IDO's te realiseren of in stand te houden. De financiering is geregeld in de Regeling specifieke uitwerking Informatiepunten Digitale Overheid.
Digitalisering heeft de maatschappij in een hoog tempo veranderd. Dienstverlening van overheden en bedrijven is steeds vaker digitaal. Voor veel burgers is dat ingewikkeld. Rond de 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, schrijven en het gebruiken van digitale apparaten, zoals een computer, smartphone of tablet. Ongeveer 1,2 miljoen Nederlanders hebben nog nooit internet gebruikt. Digitale inclusie (zorgen dat iedereen mee kan doen in de digitale samenleving) is om die reden een belangrijk doel.*
*bron: Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s) - Een handreiking voor gemeenten (van: VNG)
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Financier van de lokale bibliotheek ten behoeve van de realisatie en/of instandhouding van de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s);
• Promotor van IDO’s bij haar inwoners.
• Regievoerder over het netwerk van organisatie(s) rond de IDO’s.
De bibliotheek heeft een IDO: tijdens openingsuren kunnen bezoekers hier terecht. Het IDO helpt mensen op weg met vragen over zorg en huurtoeslag, DigiD, betalen
van verkeersboetes en nog veel meer digitale overheid vragen. Het sluit daarmee naadloos aan op de doelstelling van de bibliotheek.*
*bron: begroting 2024 Productenboek Krimpen – Bibliotheek aan den IJssel
Wat is er gebeurd
Het IDO is geopend tijdens de openingsuren van de bibliotheek. Daarnaast is een specifiek IDO-spreekuur opgezet. Met of zonder afspraak kunnen inwoners hier met hun vragen terecht.
Wat hebben we bereikt
Het IDO is in het eerste halfjaar van 2024 al vaker bezocht dan over heel 2023. De vindbaarheid is vergroot.
3.2.4 Ondersteuning Lokale Omroep Krimpen
Terug naar navigatie - 3.2.4 Ondersteuning Lokale Omroep KrimpenWat was er aan de hand (begroting 2024)
Gemeenten hebben volgens de Mediawet een instandhoudingsplicht van de lokale publieke omroep. Dat wil zeggen dat de gemeente verantwoordelijk is voor de bekostiging van de Lokale Omroep Krimpen (LOK). Dat zorgt er wél voor dat zo’n omroep afhankelijk is van de gemeente voor financiering, terwijl diezelfde omroep deze gemeente ook kritisch moet kunnen bevragen.
Vanaf 2026 zal de bekostiging via het Rijk gaan verlopen. Daardoor krijgen ze een onafhankelijkere positie. Het kabinet investeert vanaf 2026 structureel €16 miljoen extra in de lokale publieke omroepen, zodat omroepen meer professionele producties kunnen maken en professionele journalisten kunnen aannemen.
Het Rijk streeft er tevens naar om 'streekomroepen' te laten ontstaan. In dat verband werken de lokale omroepen van Capelle - en Krimpen aan den IJssel aan samenwerking.
De LOK heeft de komende twee jaar extra financiële ondersteuning nodig om dit proces te doorlopen. Er is structureel meer geld nodig door wegvallende opbrengsten en oplopende kosten. En er is een eenmalig bedrag nodig.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
De gemeente wil meewerken aan het laten ontstaan van een robuuste streekomroep met Capelle aan den IJssel (LOC) en Krimpen aan den IJssel (LOK).
Wat is er gebeurd
Per 16 juli 2024 is er een streekomroep gerealiseerd met Radio Capelle, Lokale Omroep Krimpen en Zuidplas. Voorlopig gebeurt dat alleen online, want Radio Capelle en de LOK blijven zelfstandig uitzenden.
Wat hebben we bereikt
De LOK heeft in 2024 aangegeven niet meer aan alle financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Het financiële tekort is door de gemeente opgevuld met een eenmalige subsidie om het negatieve vermogen om te zetten in een positief eigen vermogen en verhoging van de jaarlijkse subsidie om de kosten van de huur van De Tuyter te kunnen betalen.
Een voorwaarde voor deze extra subsidie was dat er door de LOK een plan van aanpak om samen met Radio Capelle te komen tot een streekomroep aangeleverd wordt. Aan deze voorwaarde is door de LOK voldaan
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we• Brede Regeling Combinatiefuncties
• Cultuurnota 2019-2022
• Evenementenvisie 2021
• Regeling CMK (Cultuureducatie met Kwaliteit)
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afCultuur
• Sport en cultuur
• Uitvoeringsagenda Cultuurnota
3.3 Onderwijs
Terug naar navigatie - 3.3 OnderwijsWat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt3.3.1 Integraal Huisvestingsplan
Terug naar navigatie - 3.3.1 Integraal HuisvestingsplanWat was er aan de hand/wat wilden we bereiken (begroting 2024)
In 2023 is het nieuwe Integraal Huisvestingsplan 2023 - 2027 opgesteld en ter besluitvorming aangeboden aan de gemeenteraad. In het IHP 2023-2027 zijn ontwikkelingen in marktprijzen verwerkt. Maar ook de inhoudelijke ontwikkelingen op het gebied van zowel onderwijs als voor binnensport. In 2024 vindt de verdere uitwerking van plannen voor de volgende projecten uit het IHP plaats:
- Realisatie en opening van de Groeiplaneet.
- Stedenbouwkundige kaders, bestemmingsplanprocedure en aanbesteding voor het Octaaf,/Mozaïek/gymzaal Una Corda.
- Opstellen van het Programma van Eisen en stedenbouwkundige kaders voor het Kompas/gymzaal Tuinstraat.
- Opstellen van een projectplan en Programma van Eisen van de Groenendaal.
- Haalbaarheidsonderzoek, inclusief locatie-onderzoek voor het Comenius college.
Wat is er gebeurd
In 2024 zijn de meeste doelen van het IHP behaald die we bij het maken van de begroting voor ogen hadden. Het project Octaaf/Mozaïek/gymzaal Una Corda is echter anders verlopen dan verwacht. Bij het verder uitwerken van het Programma van Eisen kwam de gemeente, in samenwerking met de betrokken partijen, tot de conclusie dat het bouwen van de beide scholen en binnensport, door de groei van de beide scholen, een te fors programma betrof. Er is daarom in 2024 een lang iteratief proces doorlopen waarna de gemeenteraad in september 2024 heeft besloten om het Octaaf met een gymzaal op de huidige locatie te realiseren en nieuwbouw van het Mozaïek in combinatie met sportzaal de Groenendaal te realiseren op locatie Groenendaal. Na dit besluit zijn de uitgangspunten voor de twee projecten die door dit besluit zijn ontstaan nader uitgewerkt met alle partijen.
Wat hebben we bereikt
De Groeiplaneet is voor de zomervakantie van 2024 opgeleverd en vanaf het schooljaar 2024-2025 in gebruik genomen door de school en kinderopvang.
Voor het Kompas en gymzaal Tuinstraat is er een Programma van Eisen opgesteld en een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar mogelijkheden voor vernieuwbouw. Parallel hieraan zijn de stedenbouwkundige kaders opgesteld en besproken met omwonenden.
Er is voor het Comenius college een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd naar mogelijkheden voor nieuwbouw en vernieuwbouw, inclusief een locatie-onderzoek.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen weHoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afJeugd
• Onderwijs
3.4 Economie
Terug naar navigatie - 3.4 EconomieWat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt3.4.1 Hart van Krimpen
Terug naar navigatie - 3.4.1 Hart van KrimpenWat was er aan de hand/wat wilden we bereiken (begroting 2024)
We willen het gebied tussen het raadhuis en winkelcentrum Crimpenhof transformeren tot het "Hart van Krimpen". Door onder meer samen te werken met de winkeliersvereniging Crimpenhof worden er steeds meer activiteiten op dit plein geprogrammeerd. Dit willen we verder uitbouwen. Zo willen we, in nauwe samenwerking met de vastgoedeigenaren van de Crimpenhof, bezien hoe we meer (kwalitatieve) horeca toe kunnen voegen rondom het Raadhuisplein.
Ook onderzoeken we of de markt verplaatst kan worden naar de kant van het Raadhuisplein. Voor de (her)inrichting van de openbare ruimte ontwikkelen we meerdere scenario's.
Wat is er gebeurd
In 2024 is in samenwerking met de winkeliersvereniging van de Crimpenhof een aantal activiteiten georganiseerd op het Raadhuisplein, zoals een braderie, en een boekenmarkt. De bloemenmarkt op tweede pinksterdag is ook georganiseerd in overleg met de eigenaren van de Crimpenhof.
In de zomer is, op initiatief en voor rekening van een particulier, de eerste editie van het Bierfestival in Krimpen georganiseerd. Dit was een dusdanig succes dat inmiddels aan de tweede editie voor 2025 wordt gewerkt.
Tot slot is voor de derde keer de kersteditie van de streekmarkt georganiseerd.
Wat hebben we bereikt
Bestaande relaties zijn verder uitgebouwd en activiteiten hebben inmiddels een structureel karakter gekregen. De opzet van de bloemenmarkt op Tweede Pinksterdag is weer iets eigentijdser gemaakt met toevoeging van nieuwe producten, foodtrucks en andere activiteiten.
Met de succesvolle eerste editie van een bierfestival blijkt er in Krimpen draagvlak te zijn voor betaalde evenementen. Als gemeente stellen we de kaders op waarbinnen de organisator mag handelen. Vanuit de gemeente hebben we de organisator zoveel mogelijk geholpen bij de procedurele kant van dit evenement. Deze opstelling draagt bij aan de goede relatie met ondernemers.
3.4.2 Uitwerken van de Detailhandels- en horecastructuurvisie
Terug naar navigatie - 3.4.2 Uitwerken van de Detailhandels- en horecastructuurvisieWat was er aan de hand/wat wilden we bereiken (begroting 2024)
We geven (verder) uitvoering aan het beleid zoals dat in de detailhandels- en horecastructuurvisie staat. Dit doen we door gebiedsvisies op te stellen, waarbij inzichtelijk wordt gemaakt wat er in een gebied nodig en/of mogelijk is om een kwalitatief niveau te behouden of te realiseren. Denk hierbij aan de omgeving van de Crimpenhof, winkelcentrum De Olm en Stad en Landschap/Binnenweg.
Wat is er gebeurd
Voor winkelcentrum De Olm is een gebiedsvisie vastgesteld. Op basis van deze visie is de eigenaar van het winkelcentrum een reeds bestaand plan verder gaan uitwerken en heeft hij omwonenden betrokken. Dit heeft geresulteerd in een door omwonenden gedragen plan. Centraal in het plan staat dat het winkelcentrum zelf, maar ook de omgeving een kwaliteitsimpuls krijgen.
Met de eigenaren van de Crimpenhof is met regelmaat contact over herontwikkeling. Dit is en blijft een complex proces waarvan het meeste werk achter de schermen gedaan wordt.
Wat hebben we bereikt
Een projectleider is vanuit de gemeente aan de slag met de verdere uitwerking en voorbereiding van een vergunningprocedure die de gewenste herontwikkeling van de Olm mogelijk moet maken.
3.4.3 Verder investeren in zakelijk relatiebeheer en (lokale) netwerken
Terug naar navigatie - 3.4.3 Verder investeren in zakelijk relatiebeheer en (lokale) netwerkenWat was er aan de hand/wat wilden we bereiken (begroting 2024)
De bedrijfscontactfunctionaris vervult een brugfunctie tussen de gemeentelijke organisatie en het bedrijfsleven. Hoewel in de achterliggende tijden stappen zijn gezet, willen we verder investeren in het uitbouwen (en benutten) van zakelijke contacten en het participeren in lokale en regionale netwerken. Dit biedt ook voor onze gemeente en ondernemers een podium zich te presenteren en te profileren.
Wat is er gebeurd
Vele bedrijven zijn bezocht en in toenemende mate weten ondernemers de bedrijfscontactfunctionaris te vinden. Soms voor eenvoudige vragen, soms voor meer complexe kwesties. Maandelijks bezocht het college bedrijven.
De contacten met de ondernemerskring zijn intensief en ook op de verschillende thema's vinden we elkaar steeds beter en trekken we gezamenlijk op.
Wat hebben we bereikt
De bedrijfscontactfunctionaris beschikt over een behoorlijk netwerk en bereik in het Krimpense bedrijfsleven. Contacten zijn wederkerig. Dit bevordert de dienstverlening aan ondernemers en draagt bij aan het imago van de (lokale) overheid.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we• Detailhandelsvisie
• Stormpolder
• Uitvoeringsagenda Economie
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afEconomie
• Bedrijvigheid & Economie