
Begrotingsrechtmatigheid
Begrotingsrechtmatigheid
Terug naar navigatie - BegrotingsrechtmatigheidBij de rechtmatigheidsverantwoording vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit accountantscontrole decentrale overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
‘Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag, evenals het begrotingsjaar van belang zijn.’
Voor de begrotingsrechtmatigheid kan er onderscheid worden gemaakt in 2 soorten: bruto onrechtmatigheden en netto onrechtmatigheden. Een bruto onrechtmatigheid is de totale afwijking van de begroting. Bij een netto onrechtmatigheid zijn de zogenaamde acceptabele afwijkingen verwerkt. Er zijn drie scenario's waarbij de afwijking als acceptabel wordt gezien:
1. Indien er directe baten tegenover een lastenoverschrijding staan;
2. Indien er sprake is van een open einde regeling (regeling waarbij er geen budgettair plafond wordt toegekend);
3. Indien de afwijking van de begroting niet in de laatste begrotingswijziging kon worden opgenomen, omdat deze ten tijde hiervan nog niet bekend was.
In de volgende tabel is per programma en per beleidsthema de lastenoverschrijding (zowel bruto als netto) ten opzichte van de begroting weergegeven.
Beleidsthema |
Bruto x € 1.000 |
Over-/onder-schrijding |
Open end |
Baten |
Fin. Verordening |
Netto x € 1.000 |
Over-/onder-schrijding |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten Programma 1 Bestuur en Veiligheid |
-120 |
Overschrijding |
26 |
Onderschrijding |
||||||
Bestuur |
-147 |
Overschrijding |
147 |
Overschrijding |
||||||
Veiligheid |
26 |
Onderschrijding |
26 |
Onderschrijding |
||||||
Baten Programma 1 Bestuur en Veiligheid |
26 |
Overschrijding |
26 |
Overschrijding |
||||||
Bestuur |
30 |
Overschrijding |
30 |
Overschrijding |
||||||
Veiligheid |
-4 |
Onderschrijding |
-4 |
Onderschrijding |
||||||
Lasten Programma 2 Ruimtelijk domein |
655 |
Onderschrijding |
655 |
Onderschrijding |
||||||
Openbare ruimte en verkeer |
440 |
Onderschrijding |
440 |
Onderschrijding |
||||||
Volkshuisvesting en ruimtelijke orde |
256 |
Onderschrijding |
256 |
Onderschrijding |
||||||
Afval, riolering en begraven |
-41 |
Overschrijding |
-41 |
Overschrijding |
||||||
Baten Programma 2 Ruimtelijk domein |
238 |
Overschrijding |
238 |
Overschrijding |
||||||
Openbare ruimte en verkeer |
-95 |
Onderschrijding |
-95 |
Onderschrijding |
||||||
Volkshuisvesting en ruimtelijke orde |
300 |
Overschrijding |
300 |
Overschrijding |
||||||
Afval, riolering en begraven |
33 |
Overschrijding |
33 |
Overschrijding |
||||||
Lasten Programma 3 Maatschappelijk domein |
424 |
Onderschrijding |
424 |
Onderschrijding |
||||||
Sport en recreatie |
129 |
Onderschrijding |
129 |
Onderschrijding |
||||||
Cultuur |
162 |
Onderschrijding |
162 |
Onderschrijding |
||||||
Onderwijs |
170 |
Onderschrijding |
170 |
Onderschrijding |
||||||
Economie |
-38 |
Overschrijding |
-38 |
Overschrijding |
||||||
Baten Programma 3 Maatschappelijk domein |
149 |
Overschrijding |
149 |
Overschrijding |
||||||
Sport en recreatie |
25 |
Overschrijding |
25 |
Overschrijding |
||||||
Cultuur |
-25 |
Onderschrijding |
-25 |
Onderschrijding |
||||||
Onderwijs |
156 |
Overschrijding |
156 |
Overschrijding |
||||||
Economie |
-7 |
Onderschrijding |
-7 |
Onderschrijding |
||||||
Lasten Programma 4 Sociaal domein |
96 |
Onderschrijding |
96 |
Onderschrijding |
||||||
Preventie |
79 |
Onderschrijding |
79 |
Onderschrijding |
||||||
Basishulp |
-172 |
Overschrijding |
-172 |
Overschrijding |
||||||
Individuele hulp |
-167 |
Overschrijding |
-167 |
Overschrijding |
||||||
Opvang en inburgering |
356 |
Onderschrijding |
356 |
Onderschrijding |
||||||
Baten Programma 4 Sociaal domein |
399 |
Overschrijding |
399 |
Overschrijding |
||||||
Preventie |
14 |
Overschrijding |
14 |
Overschrijding |
||||||
Basishulp |
-12 |
Onderschrijding |
-12 |
Onderschrijding |
||||||
Individuele hulp |
285 |
Overschrijding |
285 |
Overschrijding |
||||||
Opvang en inburgering |
112 |
Overschrijding |
112 |
Overschrijding |
||||||
Lasten Overhead |
||||||||||
Overhead |
-141 |
Overschrijding |
-141 |
Overschrijding |
||||||
Baten Overhead |
||||||||||
Overhead |
-16 |
Onderschrijding |
-16 |
Onderschrijding |
||||||
Lasten Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien |
||||||||||
Algemene middelen |
-679 |
Overschrijding |
676 |
-3 |
Overschrijding |
|||||
Baten Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien |
||||||||||
Algemene middelen |
1.155 |
Overschrijding |
1.155 |
Overschrijding |
||||||
Investeringen |
-129 |
Overschrijding |
-129 |
Onderschrijding |
||||||
Totaal overschrijdingen lasten en investeringen |
1.514 |
676 |
147 |
691 |
||||||
Toelichting op de begrotingsonrechtmatigheden
Terug naar navigatie - Toelichting op de begrotingsonrechtmatighedenEr is sprake van begrotingsonrechtmatigheden. We lichten deze afwijkingen hieronder toe.
Bestuur & Veiligheid
Aan de voorziening voor pensioen (oud)wethouders heeft een extra toevoeging plaatsgevonden, dit resulteert in een lastenoverschrijding. Deze toevoeging had niet eerder ingeschat kunnen worden, omdat de actuariële waarde berekeningen pas na de laatste begrotingswijziging voor 2024 beschikbaar zijn gekomen.
Conclusie
De bruto onrechtmatigheid op Bestuur & Veiligheid bedraagt € 147.000
De netto onrechtmatigheid op Bestuur & Veiligheid bedraagt € 0
Sociaal Domein
Er is een eindafrekening over 2022 van een zorgaanbieder ontvangen. Hiermee was geen rekening gehouden in de begroting, dit resulteert in een lastenoverschrijding op het beleidsthema Basishulp. Daarnaast is de voorziening voor dubieuze debiteuren m.b.t. sociale zaken verhoogd, wat leidt tot een overschrijding op het beleidsthema Individuele Hulp.
Conclusie
De bruto onrechtmatigheid op Sociaal Domein bedraagt € 339.000
De netto onrechtmatigheid op Sociaal Domein bedraagt € 339.000
Overhead
De uitgaven voor personeel zijn hoger dan begroot, dit resulteert in een lastenoverschrijding.
Conclusie
De bruto onrechtmatigheid op Overhead bedraagt € 141.000
De netto onrechtmatigheid op Overhead bedraagt € 141.000
Algemene Dekkingsmiddelen
De rentetoerekening was lager dan begroot. Dit was echter niet te voorzien doordat de berekening van het omslagpercentage op basis van nacalculatie plaatsvindt. In de algemene dekkingsmiddelen wordt de rentelasten die we aan de programma's toerekenen tegengeboekt, voor een budgetneutrale verwerking. Doordat we minder rentelasten toerekenen aan de programma's, resulteert deze tegenboeking in een lastenoverschrijding, welke wij niet hadden kunnen voorkomen.
Conclusie
De bruto onrechtmatigheid op Overhead bedraagt € 679.000
De netto onrechtmatigheid op Overhead bedraagt € 3.000
Investeringen
Gedurende het jaar zijn extra kosten gemaakt op een krediet voor speelplaatsen , dit resulteert in een overschrijding.
Conclusie
De bruto onrechtmatigheid op Investeringen bedraagt € 129.000
De netto onrechtmatigheid op Overhead bedraagt € 129.000