Overhead

Terug naar navigatie - Overhead

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit hoofdstuk biedt inzicht in de overhead van de gemeente Krimpen aan den IJssel. De programma’s bevatten alleen de lasten en baten van het primaire proces.

De overheadkosten die we toerekenen aan investeringen en grondexploitaties verantwoorden we in eerste instantie op overhead en belasten we vanuit daar door. Daarbij hanteren we een vaste opslag per formatieplaats. Deze berekenen we door alle overhead om te slaan over de direct toerekenbare formatie.

In de overhead zijn diverse onderdelen opgenomen op basis van de definitie zoals deze door het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is gegeven. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten: 

•  Directe kosten rekenen we zoveel mogelijk direct toe aan de betreffende taakvelden.
•  Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren daarom tot de overhead. Wanneer we deze ondersteunende taken uitbesteden, behoren de uitbestedingskosten bedrijfsvoering tot de overhead (bijvoorbeeld uitbesteding ICT).
•  De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.

Voor het inzicht in de opbouw van de overheadkosten wordt een onderverdeling van de overhead gemaakt in personele en niet- personele lasten. De verdeling wordt gemaakt voor de verschillende onderdelen van de overhead, zoals bestuursondersteuning, financiën, HR, informatiebeheer, facilitaire zaken, juridische zaken en communicatie. Voor huisvesting en ICT is uitsluitend sprake van niet-personele lasten.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

1. Implementatie Wet Open Overheid

Terug naar navigatie - 1. Implementatie Wet Open Overheid

Wat was er aan de hand? (begroting 2024)
Als gemeente willen we zo transparant en open mogelijk naar de samenleving toe zijn. In de Wet open overheid staat beschreven aan welke minimale eisen we als gemeente moeten voldoen om dit te realiseren. Enerzijds betekent dit dat we veel informatie uit eigen beweging openbaar zullen maken. Hiervoor zijn elf informatiecategorieën geformuleerd die geleidelijk aan moeten worden gepubliceerd. Momenteel wordt gewerkt aan de eerste vier categorieën. Hoe meer we actief publiceren, hoe minder Woo-verzoeken er achteraf zullen worden ingediend. In 2023 waren dat nog behoorlijk wat verzoeken, ook wat omvang betreft. 
Anderzijds ligt er vanuit de Woo een opgave om onze informatiehuishouding op orde te brengen. Momenteel vindt er in onze gemeente daarvoor een aanzienlijke inventarisatie plaats. Deze nulmeting vormt de basis voor alle verdere acties die informatie-gerelateerd zijn.

Wat wilden we bereiken? (begroting 2024)
1.    De volgende vier informatiecategorieën zijn actief openbaar gemaakt.
2.    Het proces voor Woo-verzoeken is verder verfijnd en 100% van de verzoeken wordt binnen de wettelijke termijn afgehandeld.
3.    De nulmeting voor onze informatiehuishouding is gereed en het actieplan voor het verbetertraject is in uitvoering genomen.

Wat is er gebeurd?
Conform de eisen van de eerste fase van de implementatie van de Woo hebben we de informatie uit de betreffende categorieën openbaar gemaakt en gekoppeld aan de Woo-index. Dit is een landelijke centrale plek waar informatie over bestuursorganen digitaal vindbaar en doorzoekbaar is. 
Het Woo-proces is verder verfijnd en alle verzoeken, op één na, zijn binnen de termijn afgehandeld. Dit ene verzoek was zo omvangrijk, dat een nadere afspraak is gemaakt met betrokken bewoner over het aanleveren van de documenten.
Tenslotte zijn alle processen tegen het licht gehouden en is geïnventariseerd hoe de informatiestromen lopen, waar de informatie is opgeslagen, welke applicatie we gebruiken, etc. 

Wat hebben we bereikt
We hebben onze openheid en transparantie vergroot richting  inwoners door informatiecategorieën te publiceren en te koppelen aan de landelijke Woo-index. En  we voldoen daarmee aan de eisen die gesteld zijn aan de eerste fase van de implementatie van de Woo.
We hebben de Woo-verzoeken afgehandeld, overeenkomstig de verwachtingen van de verzoekers.
We hebben een volledig beeld van onze informatiehuishouding en op basis daarvan kunnen we in 2025 verbeteringen doorvoeren.

2. Privacy op Orde (DPIA's)

Terug naar navigatie - 2. Privacy op Orde (DPIA's)

Wat was er aan de hand? (begroting 2024)
Momenteel hebben we nog te weinig DPIA’s uitgevoerd en zijn we onvoldoende bewust van de privacy-risico’s die aan onze verwerkingen kleven. Dit kan resulteren in datalekken en bij controle door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kan dit resulteren in forse boetes.

Wat wilden we bereiken? (begroting 2024)
We streven ernaar de komende jaren onze achterstand op dit punt in te lopen, het privacy-bewustzijn te vergroten en datalekken en eventuele boetes te voorkomen.

Wat is er gebeurd
De privacy-contactpersonen in de teams met hoog-risicoverwerkingen zijn getraind in het uitvoeren van DPIA's. De eerste DPIA's met een hoog risico zijn onder externe begeleiding opgestart en afgerond.

Alle (nieuwe) medewerkers kregen een training in informatiebeveiliging en privacy waarin extra aandacht is voor het beveiligd verzenden van persoonsgegevens (de grootste oorzaak van datalekken). Ook de permanente phising-campagne droeg hieraan bij. De toegang tot systemen is voorzien van meerfactorauthenticatie om de kans op hacks zo veel als mogelijk te voorkomen.

Middels een permanente phising-campagne trainen we alle medewerkers om bewust (niet) te klikken.

Wat hebben we bereikt
Onze medewerkers zijn getraind, de bewustwording is vergroot en krijgt permanente aandacht. De eerste DPIA's zijn opgeleverd en met de lessen daaruit kunnen we het proces voor de volgende DPIA's versnellen.

3. Implementatie Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv)

Terug naar navigatie - 3. Implementatie Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv)

Wat was er aan de hand? (begroting 2024)
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv) zal naar verwachting op 1 juli 2024 in werking treden. Het wetsvoorstel geeft de burger recht om officiële berichten, zoals aanvragen voor vergunningen, wijzigingen en bezwaarschriften, elektronisch aan de gemeente te kunnen zenden, op een door de gemeente bepaalde wijze. De gemeente dient zorg te dragen voor de terbeschikkingstelling van digitale kanalen voor formele berichten. De digitale kanalen moeten aan bepaalde eisen voldoen zodat zij als een veilige en toegankelijke omgeving dienen om zaken af te handelen. Vóór de Wmebv van kracht is, moeten er een aantal aanpassingen op de website worden doorgevoerd zodat inwoners hun zaken eenvoudig online kunnen regelen. Hierna dient er een vervolgstap te worden gezet om onze inwoners en ondernemers in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn. Eén digitale ingang via de website maakt het voor inwoners en ondernemers mogelijk om hun zaken veilig online te regelen. 
Hiertoe is een klantportaal noodzakelijk.

Wat wilden we bereiken? (begroting 2024)
1.    Voor 1 juli 2024 voldoen we aan de eisen van de Wmebv. 
2.    In 2024 hebben we een duidelijk beeld hoe ons klantportaal eruit komt te zien.
3.    In 2024 zijn de onderzoeksresultaten die bij de eerste fase (aansluiten op  zaaksysteem en BRP) horen in het plan van aanpak omschreven.

Wat is er gebeurd
De invoering van de wet is opnieuw uitgesteld, naar 1 januari 2026. Overheden hebben aangegeven dat zij niet op tijd kunnen voldoen aan alle wettelijke verplichtingen.  We hebben geïnvesteerd in onze digitale dienstverlening door het aantal e-formulieren verder uit te bereiden en te verbeteren.

Wat hebben we bereikt
We voldoen grotendeels aan de eisen van de Wmebv. We hebben onze producten en diensten verder verbeterd en gedigitaliseerd. Het gebruik van online formulieren is in 2024 met 24% toegenomen. Krimpenaren hebben 7.783 keer een online formulier ingevuld. 

4. Digitale toegankelijkheid

Terug naar navigatie - 4. Digitale toegankelijkheid

Wat was er aan de hand? (begroting 2024)
Gemeenten moeten voldoen aan de digitale toegankelijkheidseisen Web content accessability guidelines (WCAG). Deze eisen zorgen ervoor dat websites en applicaties voor iedereen toegankelijk zijn. Op onze websites staan honderden documenten die nu nog niet voldoen aan de eisen. Om hier bewustwording voor te creëren en deze documenten toegankelijk te maken, is het van belang hier iemand voor in te huren. 

Wat wilden we bereiken? (begroting 2024)
Wij hebben twee doelstellingen. Enerzijds willen we zo goed mogelijk voldoen aan de wettelijke eisen rond digitale toegankelijkheid. We willen dat elke website en applicatie de status A of B krijgt.  Daarnaast willen we collega’s bijbrengen dat het ontzettend belangrijk is om standaard word-documenten op een bepaalde manier op te bouwen om zo te voldoen aan de toegankelijkheidseisen. 

Wat is er gebeurd
We hebben toegankelijkheidsonderzoeken laten uitvoeren bij een groot aantal websites waar de gemeente verantwoordelijk voor is. De onderzoeken zijn uitgevoerd door Swink. Ook hebben we een plan van aanpak opgesteld voor het pdf-vraagstuk. Dit plan gaan we in 2025 uitrollen binnen de organisatie. Elke pdf die op één van onze websites staat moet namelijk digitaal toegankelijk zijn. Een behoorlijke uitdaging, die we stap voor stap laten landen in de organisatie. 

Wat hebben we bereikt
Twaalf websites waar de gemeente verantwoordelijk voor is voldoen inmiddels aan de wettelijke eisen. Twee websites hebben status A, tien websites hebben status B. Het overzicht is te vinden op Zó digitoegankelijk is Gemeente Krimpen aan den IJssel | Dashboard DigiToegankelijk.  

5. Archivering Corsa en omgevingsvergunningen

Terug naar navigatie - 5. Archivering Corsa en omgevingsvergunningen

Wat was er aan de hand? (begroting 2024)
In 2018 is de gemeente overgestapt op een ander zaaksysteem genaamd Djuma. Het oude zaaksysteem Corsa bevat nog informatie waarop een bewaarplicht van toepassing is. In 2023 heeft de gemeente via de samenwerking met het Streekarchief Midden-Holland het e-depot met pre-depot functionaliteit van Preservica aangeschaft. Een e-depot is voor gemeenten een wettelijke verplichting. Dit biedt ons tevens de mogelijkheid om de digitale informatie over te plaatsen naar het pre-depot dat in het beheer is van het Streekarchief. Dit migratietraject is een complexe activiteit waarbij externe ondersteuning vereist is om de informatie uit Corsa te extraheren en in het pre-depot te verwerken. In het pre-depot is de mogelijkheid om de informatie verder te behandelen zodat het geschikt is voor het e-depot.

Wat wilden we bereiken? (begroting 2024)
Door de informatie die nu vastzit in het oude zaaksysteem over te plaatsen naar het pre-depot ontstaat de mogelijkheid om deze op een geschikte wijze te beheren en klaar te maken voor de overbrenging vanuit het pre-depot naar het e-depot (dit is één systeem). Het oude zaaksysteem Corsa moet uitgefaseerd worden, maar onze informatie moet beschikbaar blijven.

Wat is er gebeurd?
Voordat we de documenten konden overbrengen naar het pre-depot, hebben we de omschrijvingen passend gemaakt en metadata toegevoegd, zodat deze voor inwoners goed vindbaar zijn.
Digitale bouwdossiers tot en met 2010 zijn overgebracht naar het Streekarchief waar ze te raadplegen zijn door inwoners. 

Wat hebben we bereikt
De documenten van de raadsvergaderingen zijn ondergebracht in het pre-depot. Deze worden in 2025 op toegankelijke manier beschikbaar gesteld voor belangstellenden. 
Door het overbrengen van de bouwdossiers voldoen we aan de wettelijke verplichting om deze beschikbaar te stellen aan onze inwoners.

6. Functiehuis

Terug naar navigatie - 6. Functiehuis

Wat was er aan de hand? (begroting 2024)
Er is een toename van complexiteit in het werk met meer uitdagende vraagstukken. In 2019 zijn we overgestapt naar zelforganiserende teams. Dit heeft geleid tot een andere manier van (samen)werken. Het werk van de gemeente is aanzienlijk veranderd: nieuwe taken zijn toegevoegd en er zijn taken verdwenen. Denk daarnaast aan veranderende vragen van inwoners en ondernemers, veranderende reacties, polarisatie en krapte op de arbeidsmarkt. De snelheid waarmee nieuwe taken opgepakt moeten worden is soms hoog.

Wat wilden we bereiken? (begroting 2024)
Eind 2023 is het functiehuis vernieuwd.

Met het vernieuwde functiehuis wilden we een grotere rol spelen in de ondersteuning van teams op het gebied van:

•    Werving en selectie
•    Gespreksvoering
•    Ontwikkeling kennis en ervaring en doorgroei (leerwegposities en loopbaanpaden)

Wat is er gebeurd
Het functieboek is afgerond en vastgesteld met ingang van 1 juli 2024. Er is een technische plaatsingslijst opgesteld waarin de overgang van huidige en nieuwe functies inzichtelijk is gemaakt. De directie heeft over deze technische plaatsingslijst, de zogenaamde was-wordt lijst, gesprekken gevoerd met de teams. De daadwerkelijke plaatsing vindt plaats in 2025.

Wat hebben we bereikt
Een functieboek dat aansluit bij onze zelforganiserende manier van werken. Een boek waarin de veranderingen in het werk, zoals nieuwe taken, zijn opgenomen in functies en waarin de complexiteit van het werk is vertaald.

7. Inrichting Raadhuis

Terug naar navigatie - 7. Inrichting Raadhuis

Wat was er aan de hand? (begroting 2024)
We hebben signalen uit de ambtelijke organisatie en het college ontvangen over het gebrek aan representatieve vergaderzalen in het raadhuis. Met name voor kleinere gezelschappen en externe bezoekers. Daarnaast is de ruimte van het Krimpens contact centrum (KCC) te klein voor het aantal collega’s dat hier werkt.

Wat wilden we bereiken? (begroting 2024)

  • Meer en representatievere vergaderruimtes . In het bijzonder voor kleinere vergaderingen.
  • Een goede werkomgeving voor ons KCC.

Wat is er gebeurd
In 2024 zijn voorlopige ontwerpen gemaakt voor het realiseren van representatievere vergaderruimtes op de begane grond van het Raadhuis.

Wat hebben we bereikt
Het KCC van de gemeente heeft een betere werklocatie binnen het Raadhuis gekregen. 

8. Vernieuwen techniek Raadzaal

Terug naar navigatie - 8. Vernieuwen techniek Raadzaal

Wat was er aan de hand? (begroting 2024)
De techniek in de raadzaal is verouderd. De technische ondersteuning is nog meegenomen vanuit het oude raadhuis en voldoet niet meer aan de wensen van deze tijd.

Wat wilden we bereiken? (begroting 2024)
De techniek in de raadzaal moderniseren. Zodat de techniek in de raadzaal de activiteiten beter kan ondersteunen. 

Wat is er gebeurd
Een programma van eisen is opgesteld en een budget toegewezen voor het vernieuwen van de techniek in de raadzaal.  

Wat hebben we bereikt
De aanbesteding voor de techniek van de raadzaal is voorbereid. 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Overhead
Begroting 2024
Begroting na wijziging
Rekening 2024
Lasten
Personele lasten
6.325
6.111
6.157
Niet personele lasten
6.135
5.968
6.062
Totaal lasten
12.460
12.079
12.220
Baten
Personele baten
Niet personele baten
336
340
324
Totaal baten
336
340
324
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten
-12.124
-11.739
-11.896
Resultaatbestemming
150
-179
-179
Gerealiseerd resultaat
-11.974
-11.918
-12.075
Incidentele posten
Lasten 2024
Baten 2024
Reserve-mutaties
Uitvoering onderzoeken n.a.v. motie
25
0
0
Fonds – Krimpen ontmoet!
55
0
-55
Mutatie Vrije reserve
0
0
-120
Mutatie Reserve Nog uit te voeren werkzaamheden
0
0
354
Totaal Overhead
80
0
179
Lopende investeringen 2024
Begroting 2024
Rekening 2024
Rekening totaal
Overhead
Inrichting raadhuis
340
34
34
Techniek raadzaal
290
5
5
Totaal Overhead
630
39
39

Verschillenanalyse per beleidsthema

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse per beleidsthema
Thema
Toelichting op verschil bij afwijking > € 50.000
Afwijking x € 1.000
Voordeel / nadeel
Lasten Overhead
Overhead
1. Personeelsbudgetten (€ 212.000 nadeel) 2. GR IJsselgemeenten; bedrijfsvoering ICT (€ 47.000 voordeel) 3. Representatiekosten (€ 20.000 voordeel)
-141
nadeel
Baten Overhead
Overhead
-16
nadeel

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

De ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom 'Jaartal' staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.

In de kolom ‘Begroting 2024’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2024. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.

Basisset indicatoren Overhead
Jaarrekening 2024
Jaartal
Begroting 2024
Jaartal
Bron
Formatie in fte per inwoner x 1.000
5,98
2024
5,94
2023
Vensters voor Bedrijfsvoering (eigen berekening)
Bezetting in fte per inwoner x 1000
5,41
2024
5,38
2023
Vensters voor Bedrijfsvoering (eigen berekening)
Apparaatskosten per inwoner
743,92
2024
735,06
2023
Vensters voor Bedrijfsvoering (eigen berekening)
Externe inhuur als % van totale kosten loonsom*
16,87%
2024
2,50%
2023
Vensters voor Bedrijfsvoering (eigen berekening)
Overhead als % van totale lasten
10,22%
2024
11,41%
2023
Vensters voor Bedrijfsvoering (eigen berekening)
*Deze indicator is samengesteld uit post salarislasten en inhuur (ziektevervanging). Bij het opstellen van de cijfers wordt bij de salarispost uit gegaan van volledige bezetting op max schaal op de formatie. Het verschil tussen deze maximale raming en de bezetting (inclusief vacatureruimte) kan worden ingezet voor tijdelijke inhuur. In de indicator telt deze dan bij de jaarrekening niet meer mee onder het kopje salaris, maar inhuur. Hierdoor ontstaat er een afwijking bij de jaarrekening. Het is daarnaast mogelijk dat er baten staan tegenover de externe inhuur.

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit hoofdstuk zetten we de algemene dekkingsmiddelen, de heffing voor de vennootschapsbelasting en de post onvoorzien op een rij. Er bestaat een onderscheid tussen algemene en specifieke dekkingsmiddelen. De algemene dekkingsmiddelen zijn middelen die vrij zijn aan te wenden. De besteding van deze inkomsten is niet aan een bepaald programma of doel gebonden. De algemene dekkingsmiddelen vormen de financiële dekking van de negatieve financiële saldi van de programma’s. De algemene dekkingsmiddelen beslaan meer dan de helft van de totale baten van de gemeente en de belangrijkste daarvan zijn:

  • uitkering uit het gemeentefonds
  • inkomsten uit de onroerendezaakbelastingen (OZB)
  • inkomsten uit dividend

De uitkering uit het gemeentefonds is de grootste bron van gemeentelijke inkomsten. Eigen inkomsten als de OZB vormen slechts een beperkt deel van de totale baten.

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen
Algemene dekkingsmiddelen
Begroting 2024
Begroting na wijziging
Rekening 2024
Lokale heffingen
OZB gebruikers
1.005
993
987
OZB eigenaren
4.037
4.011
3.977
OZB eigenaren niet-woningen
1.328
1.319
1.311
WOZ
-297
-297
-231
Algemene uitkering
60.854
61.695
62.191
Dividend
160
388
465
Deelnemingen
Saldo van de financieringsfunctie
168
183
40
Overige algemene dekkingsmiddelen
-59
-58
-31
Vennootschapsbelasting
-4
-4
-5
Onvoorzien
Stelposten
-210
Algemene dekkingsmiddelen
66.982
68.230
68.704
Incidentele posten
Lasten 2024
Baten 2024
Reserve-mutaties
BCF verkoop eneco aandelen
0
22
0
Mutatie Algemene reserve
0
0
-154
Totaal Algemene dekkingsmiddelen
0
22
-154
Structurele reservemutaties
Reserve
Begroting
Jaarrekening
2024
2024
Vrijval obv rentevoordeel
Overrente
-181
-181
Totaal Algemene dekkingsmiddelen
-181
-181

Lokale heffingen

Terug naar navigatie - Lokale heffingen

Voor een uitgebreidere toelichting en overzicht op de lokale heffingen verwijzen we naar paragraaf A. Lokale Heffingen.

Uitkering Gemeentefonds

Terug naar navigatie - Uitkering Gemeentefonds

De gemeente Krimpen ontving in het uitkeringsjaar 2024 in totaal een bedrag van ruim € 62 miljoen aan uitkeringen uit het gemeentefonds. Dit bedrag bestaat uit de uitkering voor het jaar 2024 (€ 59 miljoen), de integratie uitkeringen voor participatie (€ 2,4 miljoen) en een aantal overige decentralisatie- en integratie uitkeringen (€ 0,6 miljoen).  Daarnaast werden kleine bedragen over eerdere jaren verrekend.

Inkomsten van het Rijk op basis van Specifieke Uitkeringen worden verantwoord in de betreffende programma's. 

Dividenden

Terug naar navigatie - Dividenden

De dividenden worden ontvangen van Stedin (€ 388.000) en de BNG (€ 71.000).  Het dividend van Stedin betreft voor € 78.000  het verwachte dividend over 2024 vanwege de cumulatief preferente aandelen. Het resterende deel is het dividend over het boekjaar 2023 dat in 2024 is uitgekeerd. Het dividend van de BNG heeft volledig betrekking op in 2024 uitgekeerd dividend over het boekjaar 2023.

Saldo van de financieringsfunctie

Terug naar navigatie - Saldo van de financieringsfunctie

Dit betreft het saldo van het taakveld treasury. De verplichte toerekening van de rente aan programma’s vindt plaats op basis van de omslag rente. Dit leidt tot een saldo. Vanwege de hogere ontvangsten van rente over het schatkistsaldo is de omslagrente in deze jaarrekening bijgesteld van 1% naar 0,25%. In paragraaf D Financiering wordt dit nader toegelicht. Het saldo op de financieringsfunctie is hierdoor nihil, omdat alle rente is verdeeld naar de programma's, zonder afronding.

Vennootschapsbelasting (vpb)

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting (vpb)

De Belastingdienst is van mening, dat de reclameopbrengsten bij abri’s en aan lantaarnpalen een ondernemersactiviteit is en als zodanig onder de vpb valt. Gelet op de voor Krimpen geringe (financiële) impact ligt het niet voor de hand hiertegen een procedure op te starten.  Net als in voorgaande jaren heeft de gemeente deze belastingaangifte afgewikkeld.

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

De post onvoorzien is volgens het Besluit Begroting en Verantwoording een verplicht onderdeel van de begroting, maar de gemeente Krimpen aan den IJssel heeft deze op basis van de notitie Begrotingsruimte vastgesteld op € 0 per inwoner. De begrotingswijzigingen verrekenen we met de beschikbare begrotingsruimte (het geprognosticeerde begrotingsresultaat).

Verschillenanalyse per programma

Terug naar navigatie - Verschillenanalyse per programma
Thema
Toelichting op verschil bij afwijking > € 50.000
Afwijking x € 1.000
Voordeel / nadeel
Lasten Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Algemene middelen
1. Rentetoerekening (€ 741.000 nadeel) 2. Kosten WOZ (€ 59.000 voordeel)
-679
nadeel
Baten Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Algemene middelen
1. Algemene Uitkering; verrekeningen voorgaande jaren en decembercirculaire (496.000 voordeel) 2. Rente (€ 567.000 voordeel) 3. Dividend; Stedin (€ 56.000 voordeel)
1.155
voordeel

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?

Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?

•  Nota lokale heffingen 2019
•  Belastingverordeningen
•  Financiële verordening gemeente Krimpen aan den IJssel
•  Nota reserves en voorzieningen
•  Notitie Begrotingsruimte

Hoe en wanneer leggen we verantwoording af?

Terug naar navigatie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af?

•  Begrotingswijzigingen (in principe elke raadsvergadering)
•  Jaarrekening (voor 15 juli t+1)