
Programma 1 Bestuur en veiligheid
Hoofdambitie
Terug naar navigatie - HoofdambitieDe samenleving wordt steeds complexer. Ze verandert in een netwerk waarin de overheid en de gemeente niet langer vanzelfsprekend de regie voeren. Steeds vaker nemen inwoners, bedrijven, non-profit organisaties en professionals het initiatief en vragen de gemeente of zij wil bijdragen.
De gemeente Krimpen aan den IJssel moet daarom wendbaarder worden. Ze moet sneller kunnen én durven handelen. De gemeente wil in de eerste plaats toegankelijk zijn. De bestuurders vullen dat bijvoorbeeld in door als wijkwethouder in hun wijk aanwezig te zijn. Zij zijn een aanspreekpunt voor inwoners en kunnen actief aan de slag met meldingen.
In de tweede plaats wil de gemeente de inwoners, ondernemers en professionals optimaal betrekken bij belangrijke politieke - en bestuurlijke zaken. En hen meer ruimte geven om vanuit hun eigen creativiteit een bijdrage aan de Krimpense gemeenschap te leveren.
Wat is er gebeurd?
Terug naar navigatie - Wat is er gebeurd?In het jaar 2024 hebben we veel werk verzet. We hebben met onze ketenpartners uitvoering gegeven aan het integraal veiligheidsplan 2023 – 2027. In het uitvoeringsprogramma 2025 (met de RIB van 17 december 2024) hebben wij u geïnformeerd over wat we in 2025 gaan doen, maar ook wat wij gedaan hebben in 2024.
We hebben onder andere actieprogramma’s op de thema’s Digitale veiligheid en Jeugd en Veiligheid opgeleverd. We hebben de convenanten schoolveiligheid voor het primair en voortgezet onderwijs opgesteld en met onze partners ondertekend.
De burgemeester heeft samen met de politiechef en de officier van justitie afstemming gezocht over de inzet en de prioriteiten van de politie binnen de regionale eenheid, het district en de gemeente. Dat heeft geresulteerd in afspraken over de inzet van een jeugdagent.
Welke ontwikkelingen waren er in 2024?
- We zagen een zorgwekkende ontwikkeling (vooral regionaal, maar ook landelijk) waarbij geïmproviseerde explosieven worden ingezet als drukmiddel. Dit gebeurt met name in het drugscircuit, maar we zien een verbreding naar laagdrempelige inzet in allerlei conflictsituaties. Tot op heden heeft deze trend in Krimpen weinig directe impact, maar de gevolgen voor de politiecapaciteit in de politie-eenheid zijn groot en ook merkbaar in onze gemeente.
- De rijksoverheid riep de samenleving tot grotere bewustwording op het punt van de geo-politieke situatie. Dat vraagt een weerbare samenleving.
- Ook klimaatbestendigheid en energiecongestie vragen inzet en weerbaarheid van de samenleving.
- De toekomstige financiële situatie binnen de VRR vraagt om discussie, naar aanleiding van zienswijzen van gemeenten, over bezuinigingsmogelijkheden.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Bestuur en veiligheid |
Begroting 2024 |
Begroting na wijziging |
Rekening 2024 |
---|---|---|---|
Lasten |
|||
Bestuur |
3.021 |
3.400 |
3.547 |
Veiligheid |
4.168 |
4.344 |
4.318 |
Totaal lasten |
7.189 |
7.745 |
7.865 |
Baten |
|||
Bestuur |
416 |
595 |
626 |
Veiligheid |
109 |
125 |
121 |
Totaal baten |
525 |
720 |
746 |
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten |
-6.664 |
-7.024 |
-7.119 |
Resultaatbestemming |
20 |
43 |
43 |
Gerealiseerd resultaat |
-6.644 |
-6.981 |
-7.076 |
Incidentele posten |
Lasten 2024 |
Baten 2024 |
Reserve-mutaties |
Asielschip |
297 |
297 |
0 |
Burgemeestersbenoeming |
25 |
0 |
-20 |
Beschikbaarstelling middelen Krimpen ontmoet! |
500 |
0 |
-500 |
Overheveling middelen Krimpen ontmoet! |
-485 |
0 |
485 |
Mutatie Reserve Nog uit te voeren werkzaamheden |
0 |
0 |
-8 |
Totaal Bestuur en veiligheid |
337 |
297 |
-43 |
Lopende investeringen 2024 |
Begroting 2024 |
Rekening 2024 |
Rekening totaal |
Bestuur en veiligheid |
|||
Verbouw brandweerkazerne |
291 |
206 |
206 |
Totaal Bestuur en veiligheid |
291 |
206 |
206 |
Verschillenanalyse per beleidsthema
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse per beleidsthemaThema |
Toelichting op verschil bij afwijking > € 50.000 |
Afwijking x € 1.000 |
Voordeel / nadeel |
---|---|---|---|
Lasten Programma 1 Bestuur en veiligheid |
|||
Bestuur |
1. College B&W; storting voorziening pensioenen (€ 150.000 nadeel) |
-147 |
nadeel |
Veiligheid |
26 |
voordeel |
|
Baten Programma 1 Bestuur en veiligheid |
|||
Bestuur |
30 |
voordeel |
|
Veiligheid |
-4 |
nadeel |
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenDe ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom 'Jaartal' staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.
In de kolom ‘Begroting 2024’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2024. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd vanuit de bron.
Basisset indicatoren programma Bestuur en veiligheid |
Jaarrekening 2024 |
Jaartal |
Begroting 2024 |
Jaartal |
Bron |
---|---|---|---|---|---|
Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. |
1,00 |
2024 |
0,95 |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal geweldsmisdrijven, per 1.000 inwoners. |
3,20 |
2024 |
2,70 |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal diefstallen uit woningen, per 1.000 inwoners. |
1,40 |
2024 |
0,80 |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal vernielingen en beschadigingen, per 1.000 inwoners. |
2,70 |
2024 |
3,70 |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal verwijzingen naar Halt, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-18 jaar |
80 |
2024 |
50 |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal jongeren met een delict voor de rechter in de leeftijd van 12-21 jaar |
1% |
2023 |
1% |
2021 |
Waarstaatjegemeente |
Lokale indicatoren programma Bestuur en veiligheid |
Jaarrekening 2024 |
Jaartal |
Begroting 2024 |
Jaartal |
Bron |
% inwoners dat veel vertrouwen heeft in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd |
31% |
2024 |
23% |
2021 |
Burgerpeiling |
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de samenwerking met inwoners en organisaties en de mate waarin zij worden betrokken bij de totstandkoming en uitvoering van beleid |
6,40 |
2024 |
5,88 |
2021 |
Burgerpeiling |
% uitrukken van de brandweer binnen de normtijd |
93% |
2024 |
73% |
2021 |
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond |
% uitrukken ambulance binnen normtijd |
A1: prestatie 83,28%
A2: prestatie 89,39% |
2023 |
83% |
2021 |
Veiligheidsregio Rotterdam Rijnmond |
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de dienstverlening van de gemeente |
6,90 |
2024 |
6,79 |
2021 |
Burgerpeiling |
Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners geven voor de digitale dienstverlening van de gemeente |
7,10 |
2024 |
6,89 |
2021 |
Burgerpeiling |
1.1 Bestuur
Terug naar navigatie - 1.1 BestuurBestuur
Terug naar navigatie - BestuurIn de dagelijkse bestuurspraktijk heeft digitalisering een hoge vlucht genomen. Dat betreft de wijze van vergaderen en de documentatie daarvan, maar ook de communicatie tussen gemeente en inwoners. Nieuwe wetgeving stuwt dit proces gestaag voort.
Parallel hieraan is er de beweging van openheid: de gemeente moet transparant zijn in hoe zij bestuurt, toegankelijk zijn voor haar inwoners en kenbaar zijn in haar functioneren.
Wat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt1.1.1 Actualisering teksten gemeenschappelijke regelingen
Terug naar navigatie - 1.1.1 Actualisering teksten gemeenschappelijke regelingenWat was er aan de hand (begroting 2024)
Een aanpassing van de Wet op de Gemeenschappelijke Regelingen spoort ons aan om de teksten van al onze gemeenschappelijke regelingen te actualiseren. In essentie beoogt de wetswijziging de rol van de deelnemende gemeenten bij het functioneren van de GR-en te vergroten. Maar met deze wetswijziging willen we ook de betrokkenheid van inwoners in beschouwing nemen.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Het bestuur van de GR neemt zelf het initiatief voor de wijziging van een GR. Doelstelling is dat in het begrotingsjaar alle teksten zijn geactualiseerd en daarmee in overeenstemming met de aangepaste wet zijn gebracht.
Wat is er gebeurd
Ten behoeve van de gemeenteraad en de raadsleden is in samenspraak met de Griffie een ‘Oplegvel’ voor de zienswijze fase ontwikkeld. Door het oplegvel waren de raadsleden in staat om snel tot de kern van de zaak te komen. Er is een korte technische presentatie gegeven op 28 september 2023 aan de raadsleden en de gemeenteraad is door het college geïnformeerd over de wetswijziging via een raadsinformatiebrief.
Vanuit Krimpen aan den IJssel is zowel in de ambtelijke fase van de voorbereiding als via het indienen van zienswijzen door de gemeenteraad bij alle 11 GR-en deelgenomen aan het proces van voorbereiding.
Het gemeentelijke besluitvormingstraject voor de bestuursorganen burgemeester, college en gemeenteraad, voor zover aan de orde, is voor al onze GR-en in 2024 doorlopen en afgerond. Dit traject was nodig voor wijziging van alle verschillende teksten van GR-en. Het is vervolgens aan de besturen van de verschillende GR-en om te bepalen of alle deelnemende gemeenten bij de bewuste GR een positief besluit hebben genomen en of wijziging van de tekst tot stand is gekomen. Het is ook aan de besturen van de verschillende GR-en om een gewijzigde tekst van de eigen GR te publiceren.
Wat hebben we bereikt
Het gemeentelijk besluitvormingstraject, nodig door wijziging van de Wet op de gemeenschappelijke regelingen, is voor al onze GR-en in 2024 doorlopen en afgerond.
1.1.2 Toekomstfonds maatschappelijke initiatieven
Terug naar navigatie - 1.1.2 Toekomstfonds maatschappelijke initiatievenWat was er aan de hand (begroting 2024)
In 2023 heeft de Raad bij de vaststelling van de jaarrekening 2022 een bedrag van €1 miljoen gereserveerd voor het toekomstfonds voor maatschappelijke initiatieven.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Nadat de Raad de definitieve kaders voor het fonds heeft vastgesteld zal het college zorgdragen voor uitvoering.
Wat is er gebeurd?
In de eerste helft van 2024 is er, in samenwerking met verschillende inwoners en vertegenwoordigers van onze maatschappelijke partners, een basis gelegd voor het opzetten van het Toekomstfonds in Krimpen aan den IJssel. Toekomstfonds was de werktitel: uiteindelijk heeft het fonds de naam Krimpen ontmoet! gekregen.
In het derde kwartaal van 2024 is de opzet vastgesteld en ook de beoordelingscommissie door het college benoemd. Daarnaast zijn de coördinatoren aangesteld en per 1 oktober 2024 is Krimpen ontmoet! van start gegaan.
Wat hebben we bereikt?
Na de start van het fonds en de lancering van de website hebben we ingezet op promotie van het fonds, door middel van promotieteams bij verschillende evenementen, sociale - en reguliere media.
Inmiddels zijn in het vierde kwartaal in totaal negen initiatieven ingediend welke momenteel onder constructie zijn.
1.1.3 Burgemeestersbenoeming
Terug naar navigatie - 1.1.3 BurgemeestersbenoemingWat was er aan de hand (begroting 2024)
In 2024 starten we (iets later dan aanvankelijk de bedoeling was) de procedure voor een nieuwe burgemeester. Voor het afscheid van de huidige burgemeester en de zoektocht, selectie en de komst van de nieuwe burgemeester organiseren we activiteiten en maken we kosten.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Het doel is om een geschikte kandidaat te vinden voor het burgemeesterschap van Krimpen aan den IJssel.
Wat is er gebeurd
De vertrouwenscommissie vanuit de gemeenteraad heeft de zoektocht geleid. De raad heeft besloten om Harriët Westerdijk aan te bevelen als nieuwe burgemeester. Zij is op 15 januari 2025 geïnstalleerd als burgemeester. Voor de zoektocht en verschillende ceremoniële activiteiten zijn kosten gemaakt.
Wat hebben we bereikt
De zoektocht van de gemeenteraad naar een geschikte nieuwe kroonbenoemde burgemeester heeft geresulteerd in de start van Harriët Westerdijk op 15 januari 2025. De gemeente heeft afscheid genomen van waarnemend burgemeester Jan Luteijn.
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af• Burgerpeiling
• Relatie inwoner en gemeente
• Verkiezingen
• Via centraal stembureau (gemeenteraadsverkiezing)
Op grond van welke beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - Op grond van welke beleid/afspraak handelen we• Persnotitie
• Nota participatie
• Notitie wijkwethouderschap
• Gedragscode politieke ambtsdragers
• Notitie Integriteit
• Reglement van orde van de gemeenteraad
• Verordening op de raadscommissies
• Verordening rekenkamercommissie
• Referendumverordening
• Verordening commissie bezwaarschriften
• Nota Verbonden Partijen
• Kieswet
• Wet digitale toegankelijkheid
1.2 Veiligheid
Terug naar navigatie - 1.2 VeiligheidVeiligheid
Terug naar navigatie - VeiligheidInvesteren in veiligheid is een van de belangrijkste opgaven die de inwoners van de overheid verwachten. Juist omdat veiligheid bedreigd wordt, is het thema urgenter dan ooit. Het beleid van voorgaande jaren zetten we voort. Maar er komen nieuwe accenten bij, zoals aandacht voor de relatie tussen zorg en veiligheid en aandacht voor een veilige uitvoering van publieke taken.
De overheid kan dat niet alleen af. Wij zoeken actief de samenwerking op met onze inwoners en het maatschappelijk middenveld, ook om de zelfredzaamheid te vergroten.
Wat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt1.2.1 Nalevingsonderzoek
Terug naar navigatie - 1.2.1 NalevingsonderzoekWat was er aan de hand (begroting 2024)
De raad stelt een Preventie- en Handhavingsbeleid voor de uitvoering van de Alcoholwet vast. De focus daarvan ligt op het voorkomen van (problematisch) alcoholgebruik onder jongeren en jongvolwassenen.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Het beoogde einddoel is 0% alcoholgebruik onder de 18 jaar en een 100% naleving van de leeftijdgrens door verstrekkers.
Wat is er gebeurd
In het najaar van 2024 heeft een onderzoek met een 'mystery guest' plaatsgevonden onder de alcoholverstrekkers (horeca, supermarkten, slijterijen, avondwinkel, sportverenigingen). De uitslagen van de naleving waren teleurstellend. De burgemeester heeft aan alle alcoholverstrekkers een brief met een informatieflyer gestuurd. Bij een volgende constatering van het niet naleven van de leeftijdsgrens (door handhaving) volgt een bestuurlijk gesprek. De alcoholverstrekkers die de leeftijdsgrens wel goed nageleefd hebben, hebben een positieve brief ontvangen van de burgemeester.
Wat hebben we bereikt
De alcoholverstrekkers die de regels niet hebben nageleefd zijn zich ervan bewust dat dit proces niet op orde is en dat dit mogelijk gevolgen heeft voor de exploitatievergunning. Ook zijn zij zich ervan bewust dat herhaalde controles volgen door handhaving. Door een flyer hebben we de alcoholverstrekkers opnieuw een handreiking tot e-learning medewerkers/vrijwilligers gegeven.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we• Integraal Veiligheidsplan 2023 - 2027
• Algemene plaatselijke verordening Krimpen aan den IJssel
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afVeiligheid
• Openbare orde en veiligheid
• Evaluatie integraal veiligheidsplan
• Jaarverslag Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond
• Jaarverslag Politie Eenheid Rotterdam
• Jaarverslag Milieudienst DCMR