
Paragraaf I Openbaarheidsparagraaf
Openbaarheidsparagraaf
Terug naar navigatie - OpenbaarheidsparagraafMet het invoeren van de Wet open overheid zetten we jaarlijks stappen om onze informatie voor iedereen zo goed mogelijk vindbaar en beschikbaar te maken. We doen dat langs drie sporen: passieve openbaarmaking, actieve openbaarmaking en het op orde brengen van de informatiehuishouding. Passieve openbaarmaking betekent dat we op verzoek documenten openbaar maken en actief betekent dat we vanuit onszelf de informatie delen. In de openbaarheidsparagraaf van de jaarrekening blikken we terug op de uitvoering.
Actieve openbaarmaking
Met het actief openbaar maken willen we belanghebbenden zo vroeg mogelijk voorzien van informatie. Dat doen we vooral via onze eigen website. Afgelopen jaar hebben we hier meer structuur aan gegeven, omdat het handmatig publiceren van documenten een omvangrijke klus is gebleken en steeds omvangrijker zal worden. Als we documenten publiceren willen we er ook zeker van zijn dat persoonsgegevens geanonimiseerd zijn. We hebben hier software voor aangeschaft die ons daarbij kan helpen. Deze passen we nu in ons proces in, zodat we datalekken zoveel mogelijk kunnen voorkomen.
We zijn inmiddels ook aangesloten op de Woo-index, een landelijke digitale centrale plek waar informatie van alle bestuursorganen vindbaar en doorzoekbaar is voor belangstellenden. We voldoen daarmee aan de wettelijke eisen van de Woo in deze fase, waarin informatiecategorieën gepubliceerd moest worden.
Daarnaast hebben we een verkenning gedaan voor een gebruiksvriendelijk publicatieportaal voor inwoners. Deze oplossing heeft nogal wat voeten in de aarde omdat we dit volgens het common-groundprincipe willen organiseren, waarbij we niet meer afhankelijk zijn van de softwareleveranciers en meer open sourcesoftware gaan gebruiken. Een besluit hierover raakt echter onze hele informatiehuishouding en kost meer tijd dan verwacht. In 2025 moet dit portaal te raadplegen zijn voor onze inwoners.
Passieve openbaarmaking
Naast actieve openbaarmaking zijn er de Woo-verzoeken. Deze gaan over publieke informatie die door ons is gemaakt of ontvangen. Iedereen kan vragen om documenten over een onderwerp openbaar te maken. In 2022 toen de Woo in werking trad was, was deze wet nog redelijk onbekend bij het grote publiek. Dat was het jaar erop wel anders doordat er een grote toename was in het ingediende aantal Woo-verzoeken. In 2024 is het aantal verzoeken dat is binnengekomen en afgehandeld weer aanzienlijk gedaald. Deze zijn nagenoeg allemaal binnen de afhandeltermijn afgehandeld. Dit komt mede vanwege het verfijnen van het werkproces en de samenwerking tussen de diverse betrokken teams. Een verzoek was overigens behoorlijk omvangrijk. Met de betrokken inwoner zijn hierover goede afspraken gemaakt om de termijn uit te stellen. Onderstaande tabel geeft een overzicht.
Woo-verzoeken |
2022 |
2023 |
2024 |
Afgehandeld |
2 |
20 |
7 |
Ingetrokken |
- |
2 |
2 |
Omgezet naar informatieverzoek |
- |
- |
1 |
Totaal |
2 |
22 |
10 |
In het kader van openheid en transparantie hebben we de Woo-verzoeken gepubliceerd op onze website.
Informatiehuishouding
De Woo verplicht verder dat de digitale informatiehuishouding binnen acht jaar volledig op orde wordt gebracht. Het afgelopen jaar hebben we daarom een uitgebreide 0-meting gehouden om in beeld te brengen waar we momenteel onze informatie hebben opgeslagen, hoe we daar binnen onze processen mee omgaan, wie daarvoor verantwoordelijk is, op basis van welke wetgeving, etc. Op een enkel proces na is deze omvangrijke klus afgerond en gaan we aan de slag met het verbeteren van onze informatiehuishouding. Daarnaast hebben we het e-depot, waarin we digitaal langdurig documenten bewaren, verder ingericht. Onder andere onze bestuurlijke documenten zijn erin ondergebracht. Deze zijn in 2025 raadpleegbaar voor belangstellenden. Ook de informatie van onze gemeentelijke website(s) is veiliggesteld in het archief en de komende jaren beschikbaar voor onze inwoners.