
Programma 2 Ruimtelijk domein
Hoofdambitie
Terug naar navigatie - HoofdambitieInwoners en ondernemers hechten waarde aan een prettige woon- en leefomgeving. Maar ook aan een succesvol verkeer- en vervoersysteem. Het gemeentebestuur van Krimpen aan den IJssel besteedt daarom veel tijd, aandacht en geld aan het ontwikkelen en beheren van de woon- en leefomgeving en aan de bereikbaarheid van onze gemeente.
Hierbij zijn duurzaamheid en veiligheid de belangrijkste thema's. Een duurzame én veilige inrichting van Krimpen aan den IJssel biedt op termijn voor iedereen, zowel inwoners als ondernemers, het meeste voordeel.
Een goed functionerend verkeer- en vervoersysteem is geen doel op zich. Het is een randvoorwaarde voor de economische en sociale ontwikkeling van Krimpen aan den IJssel. En van de (metropool)regio waar zij onderdeel van is.
Wat is er gebeurd?
Terug naar navigatie - Wat is er gebeurd?Omgevingswet
In 2024 is dan eindelijk de Omgevingswet in werking getreden. We hebben een transitieplan naar het Omgevingsplan (2031) opgesteld en we zijn gestart met het opstellen van een Omgevingsvisie.
Prettige woon- en leefomgeving
Op het gebied van groen en biodiversiteit is 2024 een belangrijk jaar geweest. Na een extra onderhoudsronde is ons bomenbestand weer up-to-date. In particuliere tuinen zijn 100 bomen geplant. Voor een aantal plantvakken zijn nieuwe beplantingsplannen gemaakt, waarna we met de vernieuwing zijn gestart.
In de herstraatprojecten vergroten we de biodiversiteit door toepassing van plantvakken met vaste planten. Ook gebruiken we verschillende kruidenmengsels in combinatie met bloembollen.
We hebben de vervanging van de oeverbescherming bij de IJsselboulevard in voorbereiding genomen. In 2025 kunnen we starten met de uitvoering van het baggerproject in Kortland-Noord.
We hebben ook een nieuwe inventarisatie van oneigenlijk gebruik van gemeentegrond laten maken. In 2025 maken we een plan van aanpak.
Succesvol verkeer- en vervoersysteem
We hebben een nieuwe Verkeer- en vervoervisie waarin 'gezond, slim en veilig' de ambities zijn. Samen met onze partners hebben we de planuitwerking van het voorkeursalternatief voor de Algeracorridor voorbereid. Helaas is het niet gelukt om bestuurlijke consensus over een nieuwe langzaam verkeer verbinding over de Hollandsche IJssel te bereiken.
We hebben een schetsontwerp voor de Omloopstoep gemaakt dat we in samenhang met de dijkversterking (KIJK) willen (laten) uitvoeren. In de Stormpolder hebben we LED-verlichting aangebracht.
Duurzaamheid
We hebben de Duurzaamheidsagenda 2021-2024 geëvalueerd en nieuwe ambities voor 2025 en verder geformuleerd. Een nieuwe agenda voor 2025-2028 is in voorbereiding. In 2024 hebben we gewerkt aan:
- Circulair Actieprogramma (vastgesteld en in uitvoering genomen)
- Krimpense isolatie-aanpak
- Zon op grote daken
- Soortenmanagementplan
Volkshuisvesting
We hebben verder gewerkt aan het Uitvoeringsprogramma van onze Woonvisie. De speerpunten waren:
- doorstroming
- innovatieve woonvormen
- flexwoningen
- slaagkansen
- middeninkomens
In Centrum-Zuid zijn inmiddels 89 sociale huurwoningen opgeleverd, waarvan er 84 aan Krimpense huishoudens zijn toegewezen. In algemene zin is bijna 30% van de vrijkomende woningen met voorrang aan Krimpenaren verhuurd. Vooral vanwege de beoogde sloop/nieuwbouw in de Schildersbuurt is ruim 35% via directe bemiddeling toegewezen.
Afval
We hebben besloten om vanaf 1 januari 2026 daadwerkelijk te starten met een recycletarief. Bij de invoering hebben we aandacht voor de aanpassing van de toegangscontrole voor de ondergrondse containers en communicatie.
Begraven
De uitvoering van fase 3 van het ruimen en ophogen van Waalhoven is gestart.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Ruimtelijk domein |
Begroting 2024 |
Begroting na wijziging |
Rekening 2024 |
---|---|---|---|
Lasten |
|||
Openbare ruimte en verkeer |
9.128 |
9.000 |
8.559 |
Volkshuisvesting en ruimtelijke orde |
14.494 |
10.786 |
10.530 |
Afval, riolering en begraven |
7.952 |
8.010 |
8.051 |
Totaal lasten |
31.573 |
27.795 |
27.140 |
Baten |
|||
Openbare ruimte en verkeer |
645 |
694 |
599 |
Volkshuisvesting en ruimtelijke orde |
13.511 |
9.481 |
9.781 |
Afval, riolering en begraven |
10.450 |
10.401 |
10.434 |
Totaal baten |
24.607 |
20.575 |
20.814 |
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten |
-6.967 |
-7.220 |
-6.326 |
Resultaatbestemming |
-45 |
-606 |
-1.784 |
Gerealiseerd resultaat |
-7.012 |
-7.826 |
-8.111 |
Incidentele posten |
Lasten 2024 |
Baten 2024 |
Reserve-mutaties |
Energiebesparende maatregelen |
390 |
390 |
0 |
Verkoop grond |
0 |
215 |
133 |
Verkoop Poldersedijk 16a |
0 |
306 |
306 |
Bijdrage voorbereidingskrediet Algeracorridor |
59 |
0 |
-59 |
Lokale aanpak isolatie |
-500 |
-500 |
0 |
Verkoop van Cralingenweg |
0 |
443 |
443 |
Mutatie Algemene reserve |
0 |
0 |
-222 |
Mutatie Algemene reserve Grondexploitatie |
0 |
0 |
16 |
Mutatie Vrije reserve |
0 |
0 |
7 |
Mutatie Reserve Nog uit te voeren werkzaamheden |
0 |
0 |
88 |
Mutatie Reserve Eneco |
0 |
0 |
-142 |
Mutatie Reserve Energiearmoede |
0 |
0 |
-20 |
Mutatie Reserve Opvang ontheemden asielzoekers |
0 |
0 |
-421 |
Mutatie Reserve Afchrijving Grote Kruising |
0 |
0 |
-4.914 |
Mutatie Reserve Maatschappelijk Nut Buitenruimte |
0 |
0 |
6.311 |
Mutatie Reserve Afschrijving riool fase 1 Oud Krimpen |
0 |
0 |
22 |
Mutatie Reserve Riolering |
0 |
0 |
110 |
Mutatie Reserve Omgevingsvergunningen |
0 |
0 |
138 |
Totaal Ruimtelijk domein |
-51 |
853 |
1.796 |
Structurele reservemutaties |
Reserve |
Begroting |
Jaarrekening |
2024 |
2024 |
||
Grondexploitatie |
Grondexploitatie |
-300 |
|
Afschrijving Grote Kruising |
Afschrijving Grote Kruising |
-605 |
|
Afschrijving riolering klimaatadaptatie |
Afschrijving riolering |
-11 |
-11 |
Egalisatie opbrengst omgevingsvergunningen |
Omgevingsvergunningen |
-152 |
|
Totaal Ruimtelijk domein |
-1.068 |
-11 |
|
Afgeronde investeringen 2024 |
Begroting 2024 |
Rekening totaal |
|
Ruimtelijk domein |
|||
Fresia (fase 4 Langeland) herstraten, riolering en klimaat adaptatie |
2.706 |
2.608 |
|
Herstraten Oosterstraat (Oud Kr-4) voorbereidingsfase |
85 |
87 |
|
Lekdijk - fietsstraat (herstraten en riolering) |
906 |
916 |
|
Grote kruising |
10.209 |
10.164 |
|
LED-verlichting resterend gedeelte Stormpolder |
200 |
193 |
|
Kosten bruggen 2024 |
190 |
191 |
|
Onderhoud en vervanging toplaag, balustrades Algerabrug |
20 |
27 |
|
Riolering Rotterdamseweg (fietsstraat) |
507 |
468 |
|
Riolering Verbindingsweg (fietsstraat) |
465 |
265 |
|
Totaal Ruimtelijk domein |
15.288 |
14.919 |
|
Lopende investeringen 2024 |
Begroting 2024 |
Rekening 2024 |
Rekening totaal |
Ruimtelijk domein |
|||
Boveneind - herstraten, riolering en klimaat adaptatie |
5.494 |
1.752 |
4.693 |
Fresia (fase 5 Langeland) - herstraten, riolering en klimaat adaptatie |
4.259 |
1.808 |
2.195 |
Fresia (fase 6 Langeland) - herstraten, riolering en klimaat adaptatie |
3.811 |
103 |
103 |
Weegbree - herstraten, riolering en klimaat adaptatie |
3.383 |
83 |
83 |
Lavendel - herstraten, riolering en klimaat adaptatie |
878 |
7 |
7 |
Noorderstraat (Oud Krimpen-3) - herstraten, riolering en klimaat adaptatie |
5.844 |
261 |
463 |
Centrum Zuid - herstraten en riolering |
1.314 |
614 |
614 |
Herstraten Oosterstraat (Oud Kr-4) - herstraten, riolering en klimaat adaptatie |
3.231 |
||
Vd Giessenweg/S'polderdijk - herstraten, riolering en klimaat adaptatie |
4.115 |
143 |
269 |
Aanleg rotonde Aalbersln/Koekoekstraat |
200 |
33 |
|
Vervanging camera Stormpolder(brug) |
46 |
17 |
|
Vervanging balustrade/leun. aanbrug Algera |
343 |
40 |
|
Algerabrug slijtlaag wisselstrook |
132 |
56 |
|
Vervangingen aanlegplaats Waterbus |
445 |
1 |
|
Vervanging oeverbescherming IJsselboulevard |
375 |
14 |
14 |
Baggeren watergangen 2024/2025 |
300 |
14 |
14 |
Totaal Ruimtelijk domein |
34.171 |
4.798 |
8.603 |
Verschillenanalyse per beleidsthema
Terug naar navigatie - Verschillenanalyse per beleidsthemaThema |
Toelichting op verschil bij afwijking > € 50.000 |
Afwijking x € 1.000 |
Voordeel / nadeel |
---|---|---|---|
Lasten Programma 2 Ruimtelijk domein |
|||
Openbare ruimte en verkeer |
1. Rentetoerekening (€ 233.000 voordeel)
2. Het onderhoud groen (contract) en bomen vond plaats op basis van daadwerkelijke uitgevoerde werkzaamheden (€ 80.000 voordeel)
3. Minder meldingen van het onderhoud straten en pleinen (€ 50.000 voordeel)
4. Minder werkzaamheden m.b.t. straatvegen en lagere kosten van tractiemiddelen (€ 50.000 voordeel) |
440 |
voordeel |
Volkshuisvesting en ruimtelijke orde |
1. €390.000 voordeel - Betreft Rijksmiddelen ten behoeve van de Nationale aanpak isolatie (SPUK LAI). De middelen zijn later in het jaar ontvangen en zullen de komende jaren ingezet worden. De regeling loopt overigens tot 31 december 2028. Dit heeft verder geen effect op het saldo (budgetneutraal; zie ook de batenkant).
2. Het verloop van grondexploitaties en het activeren van saldi naar de balans leidt tot verschillen op dit programma, die worden gecompenseerd door baten op het programma en reservemutaties. Het verschil aan de lastenkant door de grondexploitaties is € 256.000 nadeel
3. De werkelijke lasten met betrekking tot Energiearmoede zijn in totaal € 48.000 lager dan begroot. Dit voordeel heeft echter geen effect op het saldo aangezien het terugvloeit in de reserve 'Energiearmoede'.
4. Een aantal onderzoeken op het gebied van Volkshuisvesting zal in 2025 verder worden uitgevoerd en bekostigd uit in dat jaar beschikbare middelen (€ 38.000 voordeel). |
256 |
voordeel |
Afval, riolering en begraven |
-41 |
nadeel |
|
Baten Programma 2 Ruimtelijk domein |
|||
Openbare ruimte en verkeer |
1. Verrekening degeneratiekosten 2023 (Deltafiber) zorgt incidenteel voor een nadeel van € 120.000 |
-95 |
nadeel |
Volkshuisvesting en ruimtelijke orde |
1. Betreft Rijksmiddelen ten behoeve van Nationale aanpak isolatie (SPUK LAI), budgetneutraal (zie ook lasten). Deze regeling loopt tot 31 december 2028 (€ 390.000 nadeel).
2. Het verloop van grondexploitaties en het activeren van saldi naar de balans leidt tot verschillen op dit programma. Het verschil aan de batenkant door de grondexploitaties is € 713.000 voordeel. |
300 |
voordeel |
Afval, riolering en begraven |
33 |
voordeel |
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenDe ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom 'Jaartal' staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.
In de kolom ‘Begroting 2024’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2024. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.
Basisset indicatoren programma Ruimtelijk domein |
Jaarrekening 2024 |
Jaartal |
Begroting 2024 |
Jaartal |
Bron |
---|---|---|---|---|---|
Hernieuwbare elektriciteit |
16,8% |
2022 |
9,4% |
2021 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar |
126,60 |
2024 |
119,80 |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
De gemiddelde WOZ waarde van woningen in de gemeente |
€ 377.000 |
2024 |
€ 316.000 |
2022 |
Waarstaatjegemeente |
Het aantal nieuwbouwwoningen, per 1.000 woningen |
0,09 |
2024 |
0,20 |
2021 |
Waarstaatjegemeente |
Woonlasten éénpersoonshuishouden |
€ 1.015 |
2024 |
€ 972 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Woonlasten meerpersoonshuishouden |
€ 1.167 |
2024 |
€ 1.116 |
2023 |
Waarstaatjegemeente |
Omvang huishoudelijk restafval in kg per inwoner |
209 kg |
2024 |
209 kg |
2022 |
Cyclus |
Lokale indicatoren programma Ruimtelijk domein |
Jaarrekening 2024 |
Jaartal |
Begroting 2024 |
Jaartal |
Bron |
De buurt als woon- en leefomgeving is veilig |
87% |
2024 |
89% |
2021 |
Burgerpeiling |
Staat van de buurt |
Heel (85%) Schoon (78%) Begaanbaar (75%) Groen (65%) |
2024 |
Heel (75%) Schoon (60%) Begaanbaar (60%) Groen (57%) |
2021 |
Burgerpeiling |
Waardering van de buurt als leefomgeving |
7,24 |
2024 |
7,74 |
2021 |
Burgerpeiling |
Kwaliteitsbeeld verharding |
87% minimaal kwaliteitsniveau |
2024 |
87% minimaal kwaliteitsniveau |
2023 |
Kwaliteitsmeting Integrale Schouw (idverde Advies) |
Het aantal sociale huurwoningen van QuaWonen met energielabels A t/m C, als percentage van de totale voorraad sociale huurwoningen van QuaWonen |
88,8% |
feb-25 |
73,5% |
feb-23 |
QuaWonen |
Alle huurwoningen van de woningcorporaties, verdeeld (in procenten) in de segmenten sociale huur en markthuur |
96,0% sociale huur 4,0% markthuur |
feb-25 |
95,5% sociale huur 4,5% markthuur |
feb-23 |
Gegevens betreffende de 4 woningcorporaties: QuaWonen, Mooiland, SOR en Havensteder |
Reële zoekduur starters op de woningmarkt |
29 maanden |
2024 |
28 maanden |
2022 |
QuaWonen |
Het aantal sociale huurwoningen van de woningcorporaties, als percentage van de totale woningvoorraad in Krimpen aan den Ijssel |
34,0% |
feb-25 |
37,8% |
feb-23 |
Gegevens betreffende de 4 woningcorporaties: QuaWonen, Mooiland, SOR en Havensteder |
Het percentage woningen dat met voorrang voor Krimpenaren wordt geadverteerd en feitelijk wordt toegewezen |
65% |
jul-24 |
26% |
2022 |
Jaarmonitor 2022 SvWRR |
2.1 Openbare ruimte en verkeer
Terug naar navigatie - 2.1 Openbare ruimte en verkeerWat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt2.1.1 Bomenbeheer
Terug naar navigatie - 2.1.1 BomenbeheerWat was er aan de hand (begroting 2024)
Het was gewenst om in 2024 een extra onderhoudsronde te laten uitvoeren n.a.v. de boomveiligheidscontrole.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Up-to-date boomonderhoud.
Wat is er gebeurd
De extra onderhoudsronde is uitgevoerd.
Wat hebben we bereikt
Het bomenbestand is weer op orde.
2.1.2 Bomen voor bewoners
Terug naar navigatie - 2.1.2 Bomen voor bewonersWat was er aan de hand (begroting 2024)
De gemeenteraad heeft de motie ‘bomen voor bewoners’ aangenomen. In de motie werd gevraagd om maximaal 100 bomen per jaar beschikbaar te stellen en deze (na inschrijving) bij inwoners te bezorgen.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Het vergroenen van tuinen draagt bij aan verschillende doelen, bijvoorbeeld klimaatadaptatie en het bevorderen van biodiversiteit.
Wat is er gebeurd
Na aanmelding kon er worden gekozen uit 5 vooraf geselecteerde boomsoorten in de maat 12-14. Begin 2024 zijn er in de Week van de Groene Tuin 100 bomen aan inwoners verstrekt. Er is massaal gereageerd en het maximum aantal bomen is uitgedeeld.
Wat hebben we bereikt
Extra bomen voor particuliere tuinen. Groene tuinen zijn belangrijk, voor mens en dier.
2.1.3 Plantvakken
Terug naar navigatie - 2.1.3 PlantvakkenWat was er aan de hand (begroting 2024)
Een aantal beplantingsvakken langs de nieuwe Tiendweg en op andere plekken in de gemeente moesten vanuit onderhoudsoogpunt dringend worden aangepakt. Er was overlast van wortelonkruiden en/of storende lagen waardoor de beplanting niet (goed) groeit en kwaliteitsniveau B in het beheer en onderhoud niet kan worden behaald.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Een kwaliteitsverbetering van een aantal beplantingsvakken zodat deze weer kunnen worden onderhouden op kwaliteitsniveau B. Uiteraard verhoogt dit ook de belevingswaarde van het openbaar groen.
Wat is er gebeurd
De betreffende beplantingsvakken zijn verder in beeld gebracht. Vervolgens zijn hier beplantingsplannen voor gemaakt. We zijn met de uitvoering gestart. Bij een deel van de vakken zijn de plannen ook uitgevoerd.
Wat hebben we bereikt
Plantvakken die weer te onderhouden zijn én een verhoging van de belevingswaarde van het openbaar groen.
2.1.4 Bevorderen biodiversiteit
Terug naar navigatie - 2.1.4 Bevorderen biodiversiteitWat was er aan de hand (begroting 2024)
We passen al veel bollen toe, maar wilden dit uitbreiden door een combinatie van bollen en kruidenmengsels.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Het bevorderen van de biodiversiteit is een actueel thema. We streven naar een langere bloeiperiode omdat dit positief voor insecten is. Het sluit ook aan bij 'Prachtlint', een initiatief om bloemrijke bermen met elkaar te verbinden.
Wat is er gebeurd
Binnen riolerings- en herstratingsprojecten is er volop aandacht voor het bevorderen van biodiversiteit door verschillende kruidenmengsels in combinatie met bloembollen en plantvakken met vaste planten te zaaien en planten. Daarnaast zijn er door de gemeente op verschillende locaties kruidenmengsels in combinatie met bloembollen aangebracht. Een mooi voorbeeld is de Reigersingel waar twee grote vakken zijn gemaakt. Daarnaast zijn er twee insectenhotels geplaatst.
Ook in 2024 zijn wij betrokken geweest bij het regionale initiatief 'Prachtlint'. Er is een informatieve avond over het bodemleven georganiseerd en we hebben meegewerkt aan een avond voor bewoners waar het vergroenen van tuinen en het vergroten van de biodiversiteit centraal stond.
Wat hebben we bereikt
Meer biodiversiteit en een langere bloeiperiode, waarmee het voedselaanbod voor insecten is uitgebreid. Maar ook de belevingswaarde van het groen is verhoogd door meer kleur en variatie.
2.1.5 Vervanging oeverbescherming IJsselboulevard
Terug naar navigatie - 2.1.5 Vervanging oeverbescherming IJsselboulevardWat was er aan de hand (begroting 2024)
Het is nodig om de oeverbescherming van de IJsselboulevard aan te vullen en te verstevigen.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Een versteviging van de oeverbescherming.
Wat is er gebeurd
Wij hebben een onderzoek laten uitvoeren waarin de mogelijkheden werden onderzocht. Er moet nog een keuze worden gemaakt in de oplossingsrichting: of de bestaande oever erosiebestendig maken of een kantopsluiting met damwand. Het project is in voorbereiding genomen door het IBKW.
Wat hebben we bereikt
Het project is nog in de voorbereidingsfase en er moeten nog ontwerpkeuzen worden gemaakt.
2.1.6 Aanpassing Omloopstoep
Terug naar navigatie - 2.1.6 Aanpassing OmloopstoepWat was er aan de hand (begroting 2024)
Met project KIJK (Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard) gaat het Hoogheemraadschap de IJsseldijk versterken en verhogen. Hierin zit ook de reconstructie van de weg(verharding). Deze stopt vanuit het project bij de Omloop ter hoogte van IJsseldijk 131.
Om een mooie overgang te krijgen willen we als gemeente zelf de Omloop hierin meenemen. Zodat de IJsseldijk met nieuwe wegverharding straks doorloopt in een nieuwe verharding richting de Olympiade.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
De Omloop is nu nog een weg waar 50 kilometer per uur mag worden gereden. Wij hebben echter de wens om de snelheid terug te brengen naar 30 kilometer per uur en hierin ook de inrichtingseisen van een 30km/u-weg in door te voeren. Zodoende wordt de Omloop een nog veiliger weg.
Wat is er gebeurd/Wat hebben we bereikt
Er is een schetsontwerp gemaakt. Vanwege de samenhang met de uitvoering van project KIJK (Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard) en de komende reconstructie van de Olympiade is de verdere voorbereiding en uitvoering van dit project uitgesteld.
2.1.7 LED verlichting Stormpolder
Terug naar navigatie - 2.1.7 LED verlichting StormpolderWat was er aan de hand (begroting 2024)
Verduurzaming van de openbare verlichting is één van de speerpunten uit de Duurzaamheidsagenda 2021-2024 (thema Energie). Een gedeelte van de Stormpolder moet nog over op eigen net en LED.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Een duurzame openbare verlichting en meer uniformiteit in de Stormpolder.
Wat is er gebeurd
Een deel van de openbare verlichting in de Stormpolder had nog geen Ledverlichting. In 2024 is deze Ledverlichting aangebracht en aangesloten op het eigen net.
Wat hebben we bereikt
Een duurzame openbare verlichting in de Stormpolder en meer uniformiteit.
2.1.8 Presentatie nieuwe verkeer- en vervoervisie
Terug naar navigatie - 2.1.8 Presentatie nieuwe verkeer- en vervoervisieWat was er aan de hand (begroting 2024)
Er is een nieuwe verkeer- en vervoervisie nodig. De vorige visie dateert uit 2013 en is (lichtelijk) herzien in 2020. Sinds die tijd is er veel veranderd binnen en buiten de gemeente. Zo zijn er verschillende ontwikkelingen in de manier waarop mensen zich verplaatsen: denk aan elektrische fietsen en elektrische auto's. Daarnaast rondden we de reconstructie van De Grote Kruising af en stelden we het voorkeursalternatief voor de Algeracorridor vast.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
We wilden in 2024 een nieuw plan met een visie én verbeteringen voor verkeer in Krimpen presenteren. Het plan zal ook een uitvoeringsprogramma moeten krijgen. Belangrijke overkoepelende thema's zijn:
- Duurzaamheid en gezondheid: lopen, fietsen en verschonen van onze mobiliteit (ook in relatie tot laadpalen).
- Bereikbaarheid en openbare ruimte: toegang tot voorzieningen en keuzes voor inrichting van aantrekkelijke routes.
- Verkeersveiligheid: beschermde verkeersdeelnemers, straatinrichting en verkeersgedrag.
Wat is er gebeurd
We stelden een nieuwe verkeer- en vervoervisie op. Dit was inclusief een uitvoeringsprogramma. Het nieuwe beleid maakten we in samenwerking met bijna 700 betrokken inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners. We legden het plan vervolgens voor aan de gemeenteraad ter vaststelling.
Wat hebben we bereikt
De gemeenteraad stelde de verkeer- en vervoervisie unaniem vast tijdens de raadsvergadering van 30 mei 2024 . We zetten de komende jaren in op gezond, slim en veilig verkeer in onze gemeente met dit nieuwe plan. Deze drie ambities staan centraal bij alles wat we doen op het gebied van verkeer. Zo maken we van Krimpen een nog prettigere omgeving om te wonen, werken en verblijven voor onze inwoners, ondernemers en bezoekers.
2.1.9 Start planuitwerking Algeracorridor
Terug naar navigatie - 2.1.9 Start planuitwerking AlgeracorridorWat was er aan de hand (begroting 2024)
Eind 2022 is het voorkeursalternatief bepaald voor de Algeracorridor. In dit voorkeursalternatief lossen we verkeersknelpunten op door kruispunten anders in te richten en de verkeerscapaciteit van de Algerabrug beter te benutten. Het Capelseplein wordt een ongelijkvloerse kruising. De kruising Ketensedijk versimpelen we zodat het verkeer beter doorrijdt. De bestaande wisselstrook bij deze kruising krijgt een directe aansluiting op de Algeraweg. Verder krijgt de Algeraweg een extra autorijstrook, vanaf de Algerabrug richting het Capelseplein.
2023 stond in het teken van het vastleggen van afspraken tussen de regionale partijen en het voorbereiden van de planuitwerking.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
In 2024 willen we de planuitwerking starten van de maatregelen die de doorstroming op de Algeracorridor moeten verbeteren. In deze fase werken we, samen met regionale partijen, de plannen verder uit. De ontwerpen maken we concreet in deze fase. Ook maken we de uitvoering van de plannen financieel en wettelijk mogelijk. De uitvoering verwachten we vanaf 2027.
Wat is er gebeurd
We bereidden de planuitwerking voor samen met de regio. Dit is samen te vatten in drie belangrijke acties.
Ten eerste vroegen we de gemeenteraad om een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen. Dit als gemeentelijke bijdrage aan de bekostiging van de planuitwerking.
Ten tweede bereidden we een aanbesteding voor. Dit is een aanbesteding voor de diensten van een ingenieursbureau om de planuitwerking te begeleiden.
Ten derde bereidden we een bestuurlijke overeenkomst voor. Deze overeenkomst is bedoeld om onderlinge afspraken vast te leggen met de regio over de samenwerking tijdens de planuitwerking.
Wat hebben we bereikt
We startten de planuitwerking samen met de regio. De gemeenteraad stelde unaniem het voorbereidingskrediet beschikbaar tijden de raadsvergadering op 26 september 2024. De aanbesteding is eind 2024 gepubliceerd. Ook is de bestuurlijke overeenkomst afgerond.
2.1.10 Uitvoering haalbaarheidsonderzoek nieuwe verbinding tussen Krimpen en Capelle
Terug naar navigatie - 2.1.10 Uitvoering haalbaarheidsonderzoek nieuwe verbinding tussen Krimpen en CapelleWat was er aan de hand (begroting 2024)
Een nieuwe verbinding tussen Krimpen en Capelle voor langzaam verkeer heeft potentie. Dit bleek uit de verkenning om de doorstroming op de Algeracorridor te verbeteren. Het gaat om een verbinding voor fietsers en voetgangers over de Hollandsche IJssel tussen de centra van Krimpen en Capelle. Deze verbinding draagt bij aan het verbeteren van de autodoorstroming en biedt kansen voor mensen in beide gemeenten. Daarnaast past de maatregel goed in het licht van de mobiliteitstransitie en duurzaamheidsambities. Ook zorgt de maatregel ervoor dat het bestaande ov-systeem beter wordt benut. Deze potentie en de haalbaarheid, wat betreft de inpassing, behoeft verdere uitwerking.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
We wilden de haalbaarheid en potentie van een nieuwe verbinding over de Hollandse IJssel verder inzichtelijk maken. Het onderzoek hiernaar doen we samen met de provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeenten Capelle aan den IJssel, Krimpenerwaard en Rotterdam. Daarna wilden we een besluit nemen of de verbinding onderdeel wordt van de maatregelen voor de Algeracorridor.
Wat is er gebeurd
We deden samen met de regio onderzoek naar de haalbaarheid en wenselijkheid van een nieuwe verbinding. De nadruk lag in de eerste onderzoeksfase op technische haalbaarheid, vervoerwaarde en financiële haalbaarheid. Dit vanuit de achterliggende gedachte om in eerste instantie meer zicht te hebben op de haalbaarheid (kan het überhaupt?) voordat we zinvolle gesprekken konden voeren over de verdere wenselijkheid.
Wat hebben we bereikt
We rondden het haalbaarheidsonderzoek af samen met de regio. De uitkomst daarvan is dat het technisch mogelijk lijkt om een nieuwe fietsbrug te bouwen die voldoet aan de nautische eisen. Ook is de vervoerpotentie groot met 4.900 fietsers. Er is echter met de regio besloten om het onderzoek geen vervolg te geven omdat er geen bestuurlijke consensus was over de financiële haalbaarheid. Die consensus was uiteraard wel nodig om het onderzoek verder voort te zetten. Dat betekent helaas dat een nieuwe fietsbrug geen onderdeel wordt van de maatregelen voor de Algeracorridor.
2.1.11 Baggeren overige watergangen in Kortland-Noord
Terug naar navigatie - 2.1.11 Baggeren overige watergangen in Kortland-NoordWat was er aan de hand (begroting 2024)
De gemeente heeft als wettelijke taak (onderhoudsplicht) de overige watergangen te baggeren en deze op voldoende diepte te houden voor de waterkwaliteit en doorstroming.
Voor alle overige watergangen in de gemeente zijn waterdieptemetingen gedaan. In de wijk Kortland-Noord zijn veel watergangen ondiep gebleken.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
De watergangen in Kortland-Noord op voldoende diepte brengen.
Wat is er gebeurd
In 2024 is het bestek opgesteld voor het baggeren van de overige watergangen in Kortland-Noord.
Voor het mogen verwerken van baggerspecie in een weilanddepot bij Boer Bas moest eerst de omgevingsdienst (ODMH) goedkeuring geven. Vanwege veranderde wet- en regelgeving (m.b.t. Omgevingswet per 1 januari 2024) heeft dit meer tijd gekost dan gebruikelijk is. Het e.e.a. is uiteindelijk akkoord bevonden door de ODMH. Hierna kon de aanbesteding in gang gezet worden (in het najaar 2024).
Wat hebben we bereikt
De laatste paar maanden van 2024 zijn door de aannemer gebruikt als aanlooptijd om het baggerproject voor te bereiden zodat begin 2025 gestart kan worden met het baggerwerk.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen weHoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afMobiliteit
2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
Terug naar navigatie - 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordeningWat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt2.2.1 Nieuwe Duurzaamheidsagenda opstellen
Terug naar navigatie - 2.2.1 Nieuwe Duurzaamheidsagenda opstellenWat was er aan de hand (begroting 2024)
De huidige Duurzaamheidsagenda loopt tot en met 2024.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Een nieuwe Duurzaamheidsagenda met concrete acties en een vergelijkbaar ambitieniveau om weer een stapje dichterbij het doel Krimpen in 2050 klimaatneutraal en gezond te komen.
Wat is er gebeurd
Na de zomer is gestart met een externe, onafhankelijke evaluatie van de Duurzaamheidsagenda 2021-2024. De successen en aanbevelingen zijn meegenomen bij het opstellen van het Ambitiedocument Duurzaamheidsagenda 2025-2028 wat begin 2025 is opgeleverd. Zodra het Ambitiedocument is vastgesteld door de raad werken we dit uit in een concrete Actieagenda.
Wat hebben we bereikt
Een evaluatie en situatieanalyse van de Duurzaamheidsagenda 2021-2024 en een Ambitiedocument Duurzaamheidsagenda 2025-2028.
2.2.2 Circulair Krimpen
Terug naar navigatie - 2.2.2 Circulair KrimpenWat was er aan de hand (begroting 2024)
Circulariteit is één van de thema’s van de Duurzaamheidsagenda 2021-2024. Grondstoffen dreigen schaars te worden door een groeiende bevolking, toenemende welvaart en consumptie. Het is steeds belangrijker om beschikbare grondstoffen efficiënter te gebruiken in gesloten kringlopen. Steeds meer gemeenten werken aan een overgang naar de circulaire economie.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
We zijn gestart met het opstellen van een visie en actieprogramma voor Krimpen. Besluitvorming hierover is begin 2024 voorzien. Daarna geven we uitvoering aan het actieprogramma Circulair Krimpen.
Wat is er gebeurd
Halverwege 2024 is het Circulair Actieprogramma vastgesteld door de raad waarna gestart is met de uitvoer.
Wat hebben we bereikt
- Het nieuwe afval- en grondstoffenbeleid is vastgesteld door de raad.
- Er is een start gemaakt met de vernieuwing van de Leidraad Inrichting Openbare Ruimte waarin opgedane circulaire kennis wordt meegenomen.
- We hebben ons aangesloten bij het circulaire ambachtsnetwerk van Cyclus. Regionale samenwerking is nodig om voldoende circulaire stappen te kunnen zetten.
- We zijn aangesloten bij de overleggen rondom het Actieplan Circulaire Economie Groene Hart. Hierin vindt kennisuitwisseling plaats en kunnen we onder andere leren van duurzaam inkoopbeleid van andere gemeenten. Dit helpt bij het opstellen van ons eigen duurzaam inkoopbeleid, waar circulariteit onderdeel van wordt.
2.2.3 Krimpense isolatie aanpak
Terug naar navigatie - 2.2.3 Krimpense isolatie aanpakWat was er aan de hand (begroting 2024)
Vanwege de aanhoudende hoge energieprijzen en de daardoor groeiende energiearmoede heeft het Rijk geld beschikbaar gesteld voor het versneld isoleren van woningen met een slechte energetische kwaliteit. Begin 2022 is daarom het Nationaal Isolatieprogramma gepresenteerd. Het doel van dit programma is om 2,5 miljoen woningen te isoleren tot 2030. Een belangrijk onderdeel van dit plan is de lokale aanpak met als doel het isoleren van 750.000 slecht geïsoleerde koopwoningen via een gemeentelijke aanpak. Voor Krimpen aan den IJssel gaat het voor de jaren 2023 en 2024 over een aanpak voor 288 woningen waarvoor een budget van € 420.280 beschikbaar is.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Met de Krimpense isolatie aanpak willen we slecht geïsoleerde woningen verbeteren van eigenaren die moeite hebben hun woning te verduurzamen. Dat zijn woningen met energielabel D of lager. Daarbij ligt de focus op woningen onder de gemiddelde WOZ waarde (€ 365.000) dan wel de NHG grens (€ 429.300). Vanwege het beschikbaar gestelde budget van het Rijk voor meerdere jaren en in samenwerking met onze inwoners kunnen we een programmatische aanpak opzetten en een grote bijdrage leveren aan het energiezuiniger maken van de Krimpense koopwoningvoorraad.
Wat is er gebeurd
Samen met de gemeenten Bodegraven-Reeuwijk, Krimpenerwaard en Gouda hebben we een meerjarige ontzorgingsaanpak (MCO-aanpak) ontwikkeld. De ontzorgingsaanpak ondersteunt en ontzorgt eigenaren van slecht geïsoleerde koopwoningen bij het nemen van isolatiemaatregelen. De trekkersrol en het formeel opdrachtgeverschap van de ontzorgingsaanpak zijn belegd bij de Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH). In 2024 hebben we gewerkt aan een programma van eisen en onze aanpak met de deelnemende gemeenten Europees aanbesteed.
Wat hebben we bereikt
Er is een partij geselecteerd met wie we de ontzorgingsaanpak verder hebben uitgewerkt. Vanaf maart 2025 krijgen inwoners via onze aanpak praktische en financiële hulp om hun woning energiezuinig te maken. Dat kan zowel online als door een bezoek aan huis.
2.2.4 Zon op grote daken
Terug naar navigatie - 2.2.4 Zon op grote dakenWat was er aan de hand (begroting 2024)
In de Regionale Energiestrategie is afgesproken dat we volop inzetten op het realiseren van zon op grote daken. Het aandeel zon op dak in de regio groeit gestaag en blijft naar verwachting doorgroeien. Alleen loopt Krimpen aan den IJssel achter op de doelstellingen van 9,4 GWh in 2030.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Wij zetten extra capaciteit in om in gesprek te gaan met de eigenaren van de grootste daken in Krimpen. Indien nodig zetten we projecten op om de versnelling te realiseren.
Wat is er gebeurd
Er is met meerdere bedrijven gesproken over de mogelijkheden voor zon op groot dak. In de nieuwsbrief voor ondernemers, bijeenkomsten in het kader van de energiehub en netcongestie en bij bedrijfsbezoeken benoemen we de mogelijkheden voor zon op dak. We weten dat op een aantal panden zonnepanelen gelegd zijn. Daarnaast is een aantal bedrijven geïnteresseerd om met elkaar subsidie aan te vragen bij de provincie. Helaas is het nog niet gelukt om daar voldoende bedrijven voor te vinden.
Het onduidelijke beleid rondom bijvoorbeeld de salderingsregeling heeft negatieve invloed op het imago van zonnepanelen. Dat werkt zowel in de particuliere als de zakelijke sector door.
Wat hebben we bereikt
De nieuwe cijfers op basis van luchtfoto’s uit 2024 zijn nog niet binnen. We weten dat het aantal zonnepanelen op grote daken sterk gestegen is. Het gevolg van het negatievere imago zal waarschijnlijk pas in de cijfers van volgend jaar te zien zijn.
2.2.5 Soortenmanagementplan
Terug naar navigatie - 2.2.5 SoortenmanagementplanWat was er aan de hand (begroting 2024)
De Wet natuurbescherming regelt onder andere de bescherming van plant- en diersoorten in Nederland. In deze wet staat dat je zonder ontheffing geen schade toe mag brengen aan beschermde dier- en plantensoorten. Deze onderzoeksplicht geldt ook voor particulieren, bijvoorbeeld wanneer zij hun spouwmuur willen isoleren. In de praktijk wordt dit onderzoek niet uitgevoerd. Veel particulieren weten hier niet van af en het onderzoek kost veel geld: minsten € 5.000 per woning. Tot nu toe werd hier ook niet op gehandhaafd. Recent heeft de Raad van State de volgende uitspraak gedaan: wanneer een eigenaar van een bestaande woning de spouwmuren wil isoleren, dan moet hij/zij eerst voldoende ecologisch onderzoek laten doen om vast te stellen of er vleermuizen in deze muren kunnen zitten. Alleen met een camera tussen de muren kijken is niet voldoende. Deze uitspraak heeft gevolgen voor hoe wij als gemeente omgaan met het promoten van spouwmuurisolatie. En de uitspraak kan gevolgen hebben voor de werkwijze van de hele branche en ook voor het tempo waarin huizen in Nederland worden geïsoleerd.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Met het opstellen van een Soortenmanagementplan (SMP) werken we aan een duurzame instandhouding van de op dit moment in Krimpen aan den IJssel voorkomende beschermde soorten. We brengen in één keer voor de hele gemeente in beeld waar deze soorten zich bevinden. Het SMP beschrijft hoe de staat van instandhouding van soorten wordt gewaarborgd door tijdig maatregelen te nemen ten gunste van deze soorten. Met een SMP wordt vervolgens een ontheffing aangevraagd. Met deze ontheffing worden ruimtelijke ontwikkelingen binnen een plangebied toegestaan, mits de bescherming van de soorten is gewaarborgd. Dat geldt ook voor isolatiemaatregelen van particuliere woningeigenaren.
Wat is er gebeurd
Er is nieuwe capaciteit aangetrokken om dit op te pakken. De kosten voor het opstellen van een SMP zijn enorm gestegen doordat de vraag naar ecologen is toegenomen en het aanbod beperkt is. Iedere gemeente gaat aan de slag gaat met een SMP. Daarom is de uitvraag omgezet in een Europese aanbesteding. Er is gebrek aan capaciteit bij de Omgevingsdienst Haaglanden die verantwoordelijk is voor begeleiding van gemeenten in dit proces en de toetsing van de SMP's. QuaWonen, de woningcorporatie die in bezit is van ongeveer een derde van alle Krimpense woningen, is benaderd voor samenwerking bij dit traject. Ook zijn ontwikkelingen gevolgd rondom het SMP en zijn buurtgemeentes benaderd om ervaringen te delen.
Wat hebben we bereikt
Met QuaWonen is afgesproken dat ze co-financier zijn in het SMP-traject. De verschillende teams die straks te maken hebben met het SMP zijn betrokken bij het opstellen van de stukken voor de aanbesteding. Inmiddels is de aanbesteding gepubliceerd voor het selecteren van een ecologisch adviesbureau dat belast wordt met het uitvoeren van het onderzoek, opstellen van het SMP en het aanvragen van de ontheffing.
2.2.6 Implementatie Omgevingswet
Terug naar navigatie - 2.2.6 Implementatie OmgevingswetWat was er aan de hand (begroting 2024)
Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet daadwerkelijk in werking getreden. Al eerder hebben wij besloten om in eerste instantie alleen de zogeheten ‘minimale acties’ uit te voeren en (nog) geen beleidswijzigingen door te voeren.
De minimale acties hebben met name betrekking op juridische - en bedrijfsmatige eisen. In een aantal gevallen (bijvoorbeeld leges) is daar een besluit van de raad voor nodig. De voorstellen daarvoor hebben wij in het najaar van 2023 aangeboden.
Pas ná inwerkingtreding van de wet zullen wij de raad eventuele beleidsmatige keuzes voorleggen. En verder willen we starten met een proces dat tot een Omgevingsvisie moet leiden. Die visie moet de Structuurvisie 'Ruimte voor ontwikkeling' uit 2003 gaan vervangen.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
We willen een nieuwe visie op onze gemeente ontwikkelen waarin (voorlopig) de volgende ambities centraal staan:
• Een gezonde gemeente
• Klimaatneutraal (in 2050)
• Samen denken, samen doen
• Veerkrachtige wijken
• Er zijn voor kwetsbare bewoners
Die visie willen wij vertalen in een omgevingsplan en een uitvoeringsagenda.
Wat is er gebeurd
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet inwerking getreden. Nieuwe initiatieven worden vanaf dat moment getoetst en behandeld volgens de Omgevingswet. We zijn echter nog niet klaar met de implementatie van de Omgevingswet. Uiterlijk 31 december 2031 moeten alle bestemmingsplannen, een aantal gemeentelijke verordeningen en de bruidsschat (overgedragen rijksregels) worden verwerkt in ons definitieve omgevingsplan. Ook moeten wij onze omgevingsvisie nog vaststellen.
Wat hebben we bereikt
In 2024 hebben we een start gemaakt met het opstellen van onze omgevingsvisie. Daarin kijken we naar de toekomstige inrichting van de fysieke leefomgeving in Krimpen aan den IJssel. Hiervoor is in 2024 een participatieplan opgesteld en zijn de eerste participatiemomenten geweest. Dit loopt door in 2025.
Voor het opstellen van ons definitieve omgevingsplan is een transitieplan omgevingsplan opgesteld. In dit transitieplan zijn de (technische) uitgangspunten en stappen richting 31 december 2031 beschreven. Aan dit plan wordt de komende jaren uitvoering gegeven.
2.2.7 Uitvoeringsprogramma Woonvisie
Terug naar navigatie - 2.2.7 Uitvoeringsprogramma WoonvisieWat was er aan de hand (begroting 2024)
De huidige crisis op de woningmarkt doet zich ook in Krimpen gelden: jongeren vinden moeilijk een (bereikbare) woning, de slaagkans is laag. De vergrijzing zorgt voor een grote vraag naar levensloopbestendige/toegankelijke woningen en woonvormen en de doorstroming op de woningmarkt hapert. Volkshuisvesting staat in het middelpunt van de belangstelling. Meer en meer doelgroepen kunnen onze steun goed gebruiken. Om die steun gericht te kunnen aanbieden is er de komende jaren budget voor onderzoek nodig.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Wij blijven ervoor zorgen dat het prettig wonen is in Krimpen en dat zoveel mogelijk Krimpenaren in Krimpen kunnen (blijven) wonen. Daarvoor is een aantrekkelijk en passend aanbod van woningen (en voorzieningen) nodig.
Wat is er gebeurd
De crisis op de woningmarkt, met een grote schaarste aan woningen, heeft zich in 2024 onverminderd doorgezet. Ook in Krimpen doet die crisis zich gelden: jongeren vinden nog steeds moeilijk een (bereikbare) woning. En ook is de slaagkans nog steeds laag, brengt de vergrijzing veel vraag naar levensloopbestendige/toegankelijke woningen en woonvormen met zich mee, hapert de doorstroming op de woningmarkt en staat in sommige buurten de leefbaarheid en de veerkracht onder druk, of is er soms sprake van woonoverlast. Er zijn woningen opgeleverd waardoor iets is gedaan aan de schaarste. We hebben met QuaWonen afspraken gemaakt om maximaal gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheden om woningen met voorrang toe te wijzen aan Krimpenaren (lokaal woningzoekenden). Daarnaast zijn er, om meer zicht te krijgen op bepaalde doelgroepen, enkele onderzoeken uitgevoerd en gestart.
Wat hebben we bereikt
In 2023 was in Centrum-Zuid al het eerste appartementengebouw met 44 levensloopbestendige sociale huurwoningen opgeleverd. Daar is in 2024 nog een tweede appartementengebouw met 45 levensloopbestendige sociale huurwoningen aan toegevoegd. 84 van de in totaal 89 appartementen zijn terecht gekomen bij Krimpense huishoudens. Hierdoor zijn er verhuisketens op gang gekomen, met veel doorstroming als gevolg. In de gebouwen zitten ook enkele wat kleinere appartementen: die zijn specifiek aan Krimpense jongeren toegewezen. Ook is er nog een appartementengebouw met 46 levensloopbestendige koopwoningen opgeleverd.
In 2024 is 29,1% van de vrijkomende woningen met voorrang verhuurd aan Krimpenaren. Daarnaast is 35,8% van de vrijkomende woningen via directe bemiddeling toegewezen. Dit percentage ligt vrij hoog vanwege de verhuizingen vanuit de Schildersbuurt.
Het aanbieden van Startersleningen is onverminderd doorgezet. Veel op de koopwoningmarkt startende huishoudens hebben daar gebruik van gemaakt.
In de loop van 2024 hebben we Rho Adviseurs opdracht gegeven om een onderzoek uit te voeren naar eventuele geschikte locaties in Krimpen voor het realiseren van flexwoningen. Dat onderzoek loopt en nadert haar eindfase. Naar verwachting kunnen wij u daarover in de loop van de eerste helft van 2025 informeren.
QuaWonen en wij hebben gezamenlijk een onderzoek uitgevoerd naar de woonopgave voor middeninkomens. Dat onderzoek is afgerond en door middel van een raadsinformatiebrief d.d. 15 januari 2025 bent u daarover geïnformeerd.
2.2.8 Inventarisatie van oneigenlijk gebruik gemeentegrond
Terug naar navigatie - 2.2.8 Inventarisatie van oneigenlijk gebruik gemeentegrondWat was er aan de hand (begroting 2024)
Na afronding van het project Snippergroen in 2018 zijn er nieuwe situaties van oneigenlijk gebruik van gemeentegrond geconstateerd. Het is daarom wenselijk om opnieuw een inventarisatie te laten uitvoeren om na te gaan hoeveel nieuwe situaties er zijn zodat daarop gepaste actie kan worden ondernomen.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Het doel van de inventarisatie is om te bepalen welke actie(s) er nodig zijn met betrekking tot de uitkomst ervan. We willen alle situaties van gebruik van gemeentegrond gelijk behandelen. Dit houdt in dat men bij oneigenlijk gebruik ofwel de grond moet teruggeven ofwel de grond moet kopen of huren. Het idee hierachter is zowel de rechtsgelijkheid en het voorkomen van verjaring als het oogpunt van mogelijke bron van inkomsten door middel van verkoop en verhuur van de in gebruik zijnde gronden.
Wat is er gebeurd?
De inventarisatie is inmiddels in 2024 uitgevoerd. Hieruit zijn nieuwe situaties naar voren gekomen van oneigenlijk gebruik van gemeentegrond. In 2025 wordt nader bekeken wat het plan van aanpak wordt van deze situaties.
Wat hebben we bereikt?
We hebben een nieuwe rapportage ontvangen van Metafoor Vastgoed BV naar aanleiding van de inventarisatie. Hierin is naar voren gekomen dat er ongeveer 540 situaties in onze gemeente zijn van oneigenlijk gebruik. Dit betreft zowel bestrating, als in enkele gevallen bebouwing, maar ook in veel situaties hagen die over gemeentegrond groeien of geplant zijn. Deze resultaten geven ons een inzicht in hoeveel (nieuwe) situaties er zijn en hiermee kan een plan van aanpak worden opgesteld.
Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we• Ambitiedocument Duurzaamheid
• Duurzaamheidsagenda 2021-2024
• Regionale Energiestrategie 1.0 Rotterdam Den Haag
• Structuurvisie en bestemmingsplannen
• Meerjaren Perspectief Grondexploitaties
• Nota Grondbeleid
• Beleids- en beheerplan Kunstwerken
• Integraal Huisvestingsplan 2019 - 2023
• Woonvisie Krimpen aan den IJssel 2020-2030
• Meerjarige prestatieafspraken Krimpen aan den IJssel 2023-2026 Goed doen we samen
• Regioakkoord 2022 nieuwe woningmarktafspraken
• Regionale woonvisie
Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
Terug naar navigatie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording afDuurzaamheid
• Energietransitie
• Klimaatmonitor
• Realtime status Duurzaamheidsagenda
• Voortgangsrapportage Duurzaamheidsagenda
Beheer en onderhoud
• Duurzame leefomgeving
• Burgerpeiling
• Woon- en leefklimaat
• Schouw openbare ruimte (door Bureau IDVerde, 2 x per jaar)
Ruimtelijke ontwikkeling
• Meerjaren Perspectief Grondexploitaties
Wonen
• Bouwen en Wonen
• Jaarlijkse evaluatie van de prestatieafspraken
2.3 Afval, riolering en begraven
Terug naar navigatie - 2.3 Afval, riolering en begravenWat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt2.3.1 Aanvullend beleid Afval en grondstoffen
Terug naar navigatie - 2.3.1 Aanvullend beleid Afval en grondstoffenWat was er aan de hand (begroting 2024)
In 2016 is het omgekeerd inzamelen ingevoerd: grondstoffen aan huis en restafval in ondergrondse containers. Het doel: minder restafval en een hoger afvalscheidingspercentage. De rekenkamer heeft aanbevelingen gedaan voor het verbeteren van het afvalbeleid. Hiertoe is een plan van aanpak opgesteld en is een voorstel voor (aanvullend) beleid voor het inzamelen van grondstoffen en (rest)afval in voorbereiding. Vooruitlopend op de invoering daarvan willen we in 2024 een aantal maatregelen treffen en moet Cyclus (vervangings)investeringen doen.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Minder restafval en een betere afvalscheiding met een zo hoog mogelijk kwaliteit van grondstoffen. De invoering van (aanvullend) afval en grondstoffenbeleid per 1-1-2025. Vooruitlopend daarop treffen we een aantal maatregelen en doet Cyclus enkele (vervangings)investeringen.
Wat is er gebeurd
Op 17 oktober 2024 heeft de gemeenteraad besloten de wijze van afvalstoffenheffing te wijzigen door invoering van een recycletarief per 1 januari 2026.
In 2024 zijn er paslezers op ondergrondse containers vervangen. Ook zijn er o.a. extra ondergrondse containers geplaatst bij hoogbouwlocaties (in plaats van inpandige inzameling).
Wat hebben we bereikt
De doelstelling om in 2030 maximaal 100 kg huishoudelijk restafval in te zamelen is nog lang niet bereikt. In het restafval zitten nog veel grondstoffen. Door de financiële prikkel van een recycletarief in combinatie met voorlichting over afvalscheiding én afvalpreventie moet de winst bereikt worden.
2.3.2 Fase 3 Waalhoven
Terug naar navigatie - 2.3.2 Fase 3 WaalhovenWat was er aan de hand (begroting 2024)
Het resterende oude gedeelte van begraafplaats Waalhoven ligt inmiddels vrij laag zodat de bestrating en grafbanen moeten worden opgehoogd. Eerst worden graven geruimd. Daarna kunnen er weer nieuwe graven worden uitgegeven.
Wat wilden we bereiken (begroting 2024)
Na de uitvoering van fase 3 is het oude gedeelte van begraafplaats Waalhoven afgerond en geschikt om nieuwe graven uit te geven. De bestrating en grafbanen liggen weer op hoogte en er is (deels) nieuwe beplanting en gazon aangebracht.
Wat is er gebeurd
In 2024 is het project in voorbereiding genomen. Het gaat om de vakken G, H en K op het oude gedeelte van begraafplaats Waalhoven. De direct betrokkenen zijn vroegtijdig geïnformeerd over de werkzaamheden. Begin 2025 is daadwerkelijk gestart met de uitvoering.
Wat hebben we bereikt
De voorbereiding en aanbesteding van het project Waalhoven fase 3. Na de eerste bouwvergadering eind 2024 is het project net in het nieuwe jaar gestart. Het project is dus in uitvoering en wordt in 2025 afgerond.