Sitemap

  1. Blz. 1 Begroting 2024
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Bestuurlijke inleiding
        1. Blz. 4 Financiële inleiding
        2. Blz. 5 Onze speerpunten voor 2024 (en 2025)
        3. Blz. 6 Van kadernota naar begroting
        4. Blz. 7 Korte toelichting
      2. Blz. 8 Leeswijzer
        1. Blz. 9 Leeswijzer
      3. Blz. 10 Programma 1 Bestuur en veiligheid
        1. Blz. 11 Hoofdambitie
        2. Blz. 12 1.1 Bestuur
          1. Blz. 13 Bestuur
          2. Blz. 14 750 jaar Krimpen
          3. Blz. 15 Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 16 1.1.1 Actualisering teksten gemeenschappelijke regelingen
            2. Blz. 17 1.1.2 Toekomstfonds maatschappelijke initiatieven
              1. Blz. 18 Realisatie en uitvoering van het toekomstfonds voor maatschappelijke initiatieven.
            3. Blz. 19 1.1.3 Burgemeestersbenoeming
              1. Blz. 20 Ondersteuning voor het vinden van een geschikte kandidaat
              2. Blz. 21 Afscheid nemen van de huidige burgemeester en verwelkomen nieuwe burgemeester
          4. Blz. 22 Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
          5. Blz. 23 Op grond van welke beleid/afspraak handelen we
        3. Blz. 24 1.2 Veiligheid
          1. Blz. 25 Veiligheid
          2. Blz. 26 Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 27 1.2.1 Nalevingsonderzoek
              1. Blz. 28 Inzet mystery guest nalevingsonderzoek
          3. Blz. 29 Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
          4. Blz. 30 Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
        4. Blz. 31 Wat mag het kosten
        5. Blz. 32 Indicatoren
      4. Blz. 33 Programma 2 Ruimtelijk domein
        1. Blz. 34 Hoofdambitie
        2. Blz. 35 2.1 Openbare ruimte en verkeer
          1. Blz. 36 Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 37 2.1.1 Bomenbeheer
              1. Blz. 38 Een extra onderhoudscontrole
            2. Blz. 39 2.1.2 Bomen voor bewoners
              1. Blz. 40 Het ter beschikking stellen van bomen
            3. Blz. 41 2.1.3 Plantvakken
              1. Blz. 42 Kwaliteitsverbetering van beplantingsvakken
            4. Blz. 43 2.1.4 Bevorderen biodiversiteit
            5. Blz. 44 2.1.5 Vervanging oeverbescherming IJsselboulevard
              1. Blz. 45 Oeverbescherming IJsselboulevard
            6. Blz. 46 2.1.6 Aanpassing Omloopstoep
            7. Blz. 47 2.1.7 LED verlichting Stormpolder
              1. Blz. 48 Openbare verlichting Stormpolder
            8. Blz. 49 2.1.8 Presentatie nieuwe verkeer- en vervoervisie
              1. Blz. 50 Opleveren nieuwe verkeer- en vervoervisie
            9. Blz. 51 2.1.9 Start planuitwerking Algeracorridor
              1. Blz. 52 Starten planuitwerking Algeracorridor
            10. Blz. 53 2.1.10 Uitvoering haalbaarheidsonderzoek nieuwe verbinding tussen Krimpen en Capelle
              1. Blz. 54 Uitvoeren haalbaarheidsonderzoek nieuwe verbinding tussen Krimpen en Capelle
            11. Blz. 55 2.1.11 Baggeren overige watergangen in Kortland-Noord
          2. Blz. 56 Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
          3. Blz. 57 Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
        3. Blz. 58 2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening
          1. Blz. 59 Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 60 2.2.1 Nieuwe Duurzaamheidsagenda opstellen
              1. Blz. 61 Nieuwe Duurzaamheidsagenda opstellen
            2. Blz. 62 2.2.2 Circulair Krimpen
              1. Blz. 63 Uitvoering geven aan het actieprogramma Circulair Krimpen.
            3. Blz. 64 2.2.3 Krimpense isolatie aanpak
              1. Blz. 65 Woningeigenaren in slecht geïsoleerde woningen helpen met isoleren
            4. Blz. 66 2.2.4 Zon op grote daken
              1. Blz. 67 Versnelling van het aandeel zon op grote daken.
            5. Blz. 68 2.2.5 Soortenmanagementplan
              1. Blz. 69 Opstellen van een soortenmanagementplan
            6. Blz. 70 2.2.6 Implementatie Omgevingswet
            7. Blz. 71 2.2.7 Uitvoeringsprogramma Woonvisie
              1. Blz. 72 Doorstroming op de woningmarkt
              2. Blz. 73 Pilot flexwoningen
              3. Blz. 74 Woonopgave middeninkomens
              4. Blz. 75 Vergroten van de slaagkansen
              5. Blz. 76 Innovatie van de woonvormen
            8. Blz. 77 2.2.8 Inventarisatie van oneigenlijk gebruik gemeentegrond
              1. Blz. 78 Gepaste acties ondernemen
          2. Blz. 79 Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
          3. Blz. 80 Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
        4. Blz. 81 2.3 Afval, riolering en begraven
          1. Blz. 82 Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 83 2.3.1 Aanvullend beleid afval en grondstoffen
              1. Blz. 84 Aanpassen toegangscontrole ondergrondse containers
              2. Blz. 85 Voorbereiding en besluitvorming afval en grondstoffenbeleid
              3. Blz. 86 Communicatie
            2. Blz. 87 2.3.2 Fase 3 Waalhoven
              1. Blz. 88 Het ruimen en ophogen van begraafplaats Waalhoven
          2. Blz. 89 Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
          3. Blz. 90 Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
        5. Blz. 91 Wat mag het kosten
        6. Blz. 92 Indicatoren
      5. Blz. 93 Programma 3 Maatschappelijk domein
        1. Blz. 94 Hoofdambitie
        2. Blz. 95 3.1 Sport en recreatie
          1. Blz. 96 Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 97 3.1.1 Aanleg tweede Gio-court
              1. Blz. 98 Het stimuleren van sporten
              2. Blz. 99 Verwerven inzicht motorische ontwikkeling
            2. Blz. 100 3.1.2 Kwalitatief duurzaam zwembad
              1. Blz. 101 Onderhoud zwembad
            3. Blz. 102 3.1.3 Toekomstbestendig DCV
              1. Blz. 103 Het verstrekken van een lening
              2. Blz. 104 Het kopen van de ondergrond
              3. Blz. 105 Het ombouwen naar een kunstgrasveld
            4. Blz. 106 3.1.4 Aanleg padelbanen TV Langeland/TCK
            5. Blz. 107 3.1.5 Geluidsreductie tennisbanen TCK
            6. Blz. 108 3.1.6 Uitvoering speelruimtebeleidsplan
              1. Blz. 109 Een uitnodigende en veilige speelruimte
              2. Blz. 110 Een goede samenwerking bewerkstelligen
              3. Blz. 111 Het streven naar goed verdeeld en divers speelruimteaanbod
          2. Blz. 112 Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
          3. Blz. 113 Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
        3. Blz. 114 3.2 Cultuur
          1. Blz. 115 Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 116 3.2.1 Evenementen
              1. Blz. 117 Verbinden en verbreden
              2. Blz. 118 Verrassen en vernieuwen
              3. Blz. 119 Vertellen
            2. Blz. 120 3.2.2 Digitaalhuis
              1. Blz. 121 Bevorderen samenwerking belanghebbenden
              2. Blz. 122 Bewustwording
              3. Blz. 123 Verbeteren digitale geletterdheid
              4. Blz. 124 Vergroten van zelfredzaamheid
              5. Blz. 125 Participatie
            3. Blz. 126 3.2.3 Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)
              1. Blz. 127 Beschikbaar stellen/houden IDO
              2. Blz. 128 Verbetering digitale geletterdheid
              3. Blz. 129 Verhogen zelfredzaamheid
            4. Blz. 130 3.2.4 Ondersteuning Lokale Omroep Krimpen
              1. Blz. 131 Financieel gezonde lokale omroep
              2. Blz. 132 Realiseren Streekomroep
          2. Blz. 133 Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
          3. Blz. 134 Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
        4. Blz. 135 3.3 Onderwijs
          1. Blz. 136 Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 137 3.3.1 Integraal Huisvestingsplan
          2. Blz. 138 Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
          3. Blz. 139 Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
        5. Blz. 140 3.4 Economie
          1. Blz. 141 Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 142 3.4.1 Hart van Krimpen
            2. Blz. 143 3.4.2 Uitwerken van de Detailhandels- en horecastructuurvisie
            3. Blz. 144 3.4.3 Verder investeren in zakelijk relatiebeheer en (lokale) netwerken
          2. Blz. 145 Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
          3. Blz. 146 Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
        6. Blz. 147 Wat mag het kosten
        7. Blz. 148 Indicatoren
      6. Blz. 149 Programma 4 Sociaal domein
        1. Blz. 150 Hoofdambitie
        2. Blz. 151 4.1 Preventie
          1. Blz. 152 Preventie
          2. Blz. 153 Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 154 4.1.1 Op weg naar een gezonde gemeente
              1. Blz. 155 Bewaken van de voortgang en uitvoering
            2. Blz. 156 4.1.2 Veerkrachtige buurten
              1. Blz. 157 Uitbrengen van een adviesrapport
              2. Blz. 158 Coördinatie van het proces
              3. Blz. 159 Actieprogramma
              4. Blz. 160 Operationeel en strategisch overleg
            3. Blz. 161 4.1.3 Versterken zelfredzaamheid en bekendheid van voorzieningen
              1. Blz. 162 Actueel houden informatie KrimpenWijzer
              2. Blz. 163 Inzet communicatiekanalen passend bij de doelgroep
              3. Blz. 164 Inzet communicatiekanalen voor maatschappelijke discussie opvoeden en groeien
              4. Blz. 165 Inzet communicatiekanalen voor maatschappelijke discussie gezonde gemeente
            4. Blz. 166 4.1.4 Van woonzorgvisie naar actie
              1. Blz. 167 Opstellen van een uitvoeringsprogramma
            5. Blz. 168 4.1.5 Uitvoering regeling Brede Specifieke Uitkering (SPUK) GALA
              1. Blz. 169 Uitvoering Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA)
            6. Blz. 170 4.1.6 Verbeteren mobiliteit lagere inkomens
              1. Blz. 171 De maatschappelijke participatie bevorderen
            7. Blz. 172 4.1.7 Bevorderen van een inclusieve samenleving
              1. Blz. 173 Alle inwoners tellen mee
              2. Blz. 174 Alle inwoners kunnen mee doen
          3. Blz. 175 Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
          4. Blz. 176 Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
        3. Blz. 177 4.2 Basishulp
          1. Blz. 178 Basishulp
          2. Blz. 179 Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
          3. Blz. 180 Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
        4. Blz. 181 4.3 Individuele hulp
          1. Blz. 182 Individuele hulp
          2. Blz. 183 Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 184 4.3.1 Re-integratie in het kader van de Participatiewet
              1. Blz. 185 Creëren van (duurzame) uitstroom
              2. Blz. 186 Armoedeval beperken bij uitstroom
            2. Blz. 187 4.3.2 Inzet op uitstroom
              1. Blz. 188 Inzetten op Social Return on Investment
              2. Blz. 189 Aansluiting zoeken bij de lokale arbeidsmarkt
              3. Blz. 190 In kaart brengen, evalueren en aanpassen processen
              4. Blz. 191 Ketenpartners nader met elkaar verbinden
            3. Blz. 192 4.3.3 Update Actieprogramma Armoede en schulden
              1. Blz. 193 Het versterken van de veerkracht
              2. Blz. 194 Het bevorderen van maatschappelijke participatie
              3. Blz. 195 Meer bekendheid geven aan minimaregelingen
            4. Blz. 196 4.3.4 Alternatief voor intramurale jeugdhulp
          3. Blz. 197 Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?
          4. Blz. 198 Hoe en wanneer leggen we verantwoording af?
        5. Blz. 199 4.4 Opvang en inburgering
          1. Blz. 200 Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 201 4.4.1 Opvang
            2. Blz. 202 4.4.2 Inburgering
          2. Blz. 203 Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?
          3. Blz. 204 Hoe en wanneer leggen we verantwoording af?
        6. Blz. 205 Wat mag het kosten
        7. Blz. 206 Indicatoren
      7. Blz. 207 Middelen
        1. Blz. 208 Overhead
          1. Blz. 209 Inleiding
          2. Blz. 210 Onderdelen overhead
          3. Blz. 211 Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 212 1. Implementatie Wet Open Overheid
              1. Blz. 213 Informatiecategorieën zijn gedefinieerd
              2. Blz. 214 Volledige en juiste wijze ordening
              3. Blz. 215 Maken van informatiebeheerplannen voor de werkprocessen
            2. Blz. 216 2. Privacy op Orde (DPIA's)
              1. Blz. 217 Uitvoeren van de belangrijkste DPIA’s
              2. Blz. 218 Vergroten van privacybewustzijn
              3. Blz. 219 Voorkomen van datalekken en eventuele boetes
            3. Blz. 220 3. Implementatie Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv)
              1. Blz. 221 Alle producten en diensten op onze website tegen het licht houden
              2. Blz. 222 Onderzoek doen naar de eisen van een klantportaal
              3. Blz. 223 Implementeren digitale klantportaal
            4. Blz. 224 4. Digitale toegankelijkheid
              1. Blz. 225 Toegankelijkheid digitale aanlevering
              2. Blz. 226 Status applicatie en websites
            5. Blz. 227 5. Archivering Corsa en omgevingsvergunningen
              1. Blz. 228 Uitfaseren Corsa
              2. Blz. 229 Migreren van aanwezige informatie
              3. Blz. 230 Opschonen en vernietigen zaken
              4. Blz. 231 Digitaliseren project bouwvergunning Raadhuisplein
            6. Blz. 232 6. Functiehuis
              1. Blz. 233 Passend maken van functieprofielen en loopbaanpaden
              2. Blz. 234 Ondersteunen van onze werkwijze door het functiegebouw
              3. Blz. 235 Functiegebouw met aantrekkelijke en competitieve functiestructuur
              4. Blz. 236 Ondersteunen van flexibiliteit door het functiegebouw
            7. Blz. 237 7. Inrichting Raadhuis
              1. Blz. 238 Representatieve vergaderruimtes
              2. Blz. 239 Creëren van een goede werkomgeving
            8. Blz. 240 8. Vernieuwen techniek Raadzaal
              1. Blz. 241 Optimalisering technische ondersteuning van de Raadzaal
          4. Blz. 242 Wat mag het kosten
          5. Blz. 243 Indicatoren
        2. Blz. 244 Algemene dekkingsmiddelen
          1. Blz. 245 Inleiding
          2. Blz. 246 Uitkering gemeentefonds
          3. Blz. 247 Onroerende zaakbelastingen
          4. Blz. 248 Dividenden
          5. Blz. 249 Saldo van de financieringsfunctie
          6. Blz. 250 Stelposten
          7. Blz. 251 Vennootschapsbelasting
          8. Blz. 252 Onvoorzien
          9. Blz. 253 Op grond van welk beleid/afspraak handelen we
          10. Blz. 254 Hoe en wanneer leggen we verantwoording af
          11. Blz. 255 Wat mag het kosten
    2. Blz. 256 Paragrafen
      1. Blz. 257 Paragraaf A Lokale heffingen
        1. Blz. 258 Inleiding
        2. Blz. 259 Ontwikkelingen 2024
        3. Blz. 260 Lokale heffingen
        4. Blz. 261 Opbrengsten
        5. Blz. 262 Lastendruk
        6. Blz. 263 Kwijtschelding
        7. Blz. 264 Woonlasten (vergelijking met omliggende gemeenten)
      2. Blz. 265 Paragraaf B Weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 266 Inleiding
        2. Blz. 267 Risico's
        3. Blz. 268 Weerstandscapaciteit
        4. Blz. 269 Weerstandsvermogen
        5. Blz. 270 Financiële kengetallen
        6. Blz. 271 Duiding uitkomst kengetallen
      3. Blz. 272 Paragraaf C Onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 273 Inleiding
        2. Blz. 274 De kapitaalgoederen in de openbare ruimte
        3. Blz. 275 Het kapitaalgoed gebouwen
      4. Blz. 276 Paragraaf D Financiering
        1. Blz. 277 Inleiding
        2. Blz. 278 Risicobeheersing
        3. Blz. 279 Rentevisie en rentekosten
        4. Blz. 280 Rentetoerekening
        5. Blz. 281 Renterisico
        6. Blz. 282 Kasgeldlimiet
        7. Blz. 283 Kredietrisico op verstrekte gelden
        8. Blz. 284 Financieringspositie
        9. Blz. 285 Leningenportefeuille
        10. Blz. 286 Uitzetting
        11. Blz. 287 Aantrekken
      5. Blz. 288 Paragraaf E Bedrijfsvoering
        1. Blz. 289 Inleiding
        2. Blz. 290 Ambtelijke organisatie
        3. Blz. 291 Huisvesting
        4. Blz. 292 ICT
        5. Blz. 293 Informatieveiligheid
        6. Blz. 294 Privacy
        7. Blz. 295 Informatiebeheer/archief
        8. Blz. 296 Communicatie
        9. Blz. 297 Rechtmatigheidsverantwoording
      6. Blz. 298 Paragraaf F Verbonden partijen
        1. Blz. 299 Inleiding
        2. Blz. 300 Ontwikkeling van de bijdragen
        3. Blz. 301 Weerstandsvermogen
        4. Blz. 302 Gemeenschappelijke regelingen
        5. Blz. 303 Deelnemingen
        6. Blz. 304 Toelichting deelnemingen
      7. Blz. 305 Paragraaf G Grondbeleid
        1. Blz. 306 Inleiding
        2. Blz. 307 MeerjarenPerspectief grondexploitaties (MPG)
      8. Blz. 308 Paragraaf H Subsidies
        1. Blz. 309 Inleiding
        2. Blz. 310 Rol raad
        3. Blz. 311 Waarom subsidiëring
        4. Blz. 312 Subsidiebenamingen
        5. Blz. 313 Indexering subsidies
        6. Blz. 314 Subsidieplafonds
      9. Blz. 315 Paragraaf I Openbaarheidsparagraaf
        1. Blz. 316 Openbaarheidsparagraaf
    3. Blz. 317 Financiële begroting
      1. Blz. 318 Uitgangspunten
        1. Blz. 319 Kerngegevens
        2. Blz. 320 Index
        3. Blz. 321 Uitkering gemeentefonds
        4. Blz. 322 Financiering (treasury)
        5. Blz. 323 Arbeidskosten gerelateerde verplichtingen
      2. Blz. 324 Budgetautorisatie baten en lasten
        1. Blz. 325 Budgetautorisatie baten en lasten
      3. Blz. 326 Meerjarenperspectief
        1. Blz. 327 Meerjarenperspectief
        2. Blz. 328 Meerjarenperspectief baten en lasten
      4. Blz. 329 Aanmerkelijke verschillen
        1. Blz. 330 Aanmerkelijke verschillen jaarrekening 2022 - begroting 2024
        2. Blz. 331 Programma 1 Bestuur en Veiligheid verschil jaarrekening - begroting
        3. Blz. 332 Programma 2 Ruimtelijk domein verschil jaarrekening - begroting
        4. Blz. 333 Programma 3 Maatschappelijk domein verschil jaarrekening - begroting
        5. Blz. 334 Programma 4 Sociaal domein verschil jaarrekening - begroting
        6. Blz. 335 Middelen verschil jaarrekening - begroting
        7. Blz. 336 Aanmerkelijke verschillen begroting 2023 - begroting 2024
        8. Blz. 337 Programma 1 Bestuur en Veiligheid verschil begroting 2023-2024
        9. Blz. 338 Programma 2 Ruimtelijk domein verschil begroting 2023-2024
        10. Blz. 339 Programma 3 Maatschappelijk domein verschil begroting 2023-2024
        11. Blz. 340 Programma 4 Sociaal domein verschil begroting 2023-2024
        12. Blz. 341 Middelen verschil begroting 2023-2024
      5. Blz. 342 Investeringen
        1. Blz. 343 Investeringen
        2. Blz. 344 Investeringen Onderhoud Kapitaalgoederen
      6. Blz. 345 Nieuw beleid
        1. Blz. 346 Nieuw beleid en intensiveringen
      7. Blz. 347 Reserves en voorzieningen
        1. Blz. 348 Reserves
        2. Blz. 349 Structurele reservemutaties
        3. Blz. 350 Mutaties reserves 2024
        4. Blz. 351 Voorzieningen
      8. Blz. 352 Incidenteel / structureel
        1. Blz. 353 Incidentele baten en lasten
        2. Blz. 354 Structureel en reëel evenwicht
      9. Blz. 355 Financiering
        1. Blz. 356 Financiering
      10. Blz. 357 EMU-saldo en balansprognose
        1. Blz. 358 Balansprognose
        2. Blz. 359 EMU-saldo
    4. Speerpunten
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap