Programma 4 Sociaal domein

Hoofdambitie

Terug naar navigatie - Hoofdambitie

De gevolgen van geopolitieke ontwikkelingen, inflatie en de energiecrisis op de koopkracht, de afwikkeling van de kinderopvangtoeslagaffaire en de naweeën van Corona zorgen voor een blijvende uitdaging in het sociaal domein. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden willen we investeren op veerkracht, (positieve) gezondheid, bestaanszekerheid en houdbaarheid.

Veerkrachtige buurten
Om de samenleving van Krimpen te versterken wordt zetten we in op de veerkrachtige buurten. Wijken, of beter gezegd buurten ondersteunen wij om veerkracht te behouden.
Krimpen heeft een dorps karakter. Grootstedelijke problematiek is vanwege de ligging in regio Rijnmond echter niet onbekend. Voordeel van de Krimpense structuur is dat er wel sprake is van spreiding van problematiek en geen grote concentraties van achterstandswijken zoals in de grote steden.

(Positieve) gezondheid
Gezondheid is een centraal thema in deze begroting. Door de gezondheid van onze inwoners te bevorderen willen we een beroep op (medische) voorzieningen voorkomen. 

Bestaanszekerheid
Bestaanszekerheid is landelijk een actueel thema. Om dit thema structureel aan te pakken landelijke wetgeving noodzakelijk. Een oplossing voor dit thema vergt op verschillende thema’s samenhangend beleid. Toeslagen, uitkeringen, minimumloon, werkgelegenheid en huisvesting moeten in samenhang leiden tot een betere bestaanszekerheid. Aansluitend kan de gemeente Krimpen aan den IJssel beoordelen welke inkomensondersteunende maatregelen dan nog nodig zijn. Met de verkiezingen op komst zijn er vanuit het Rijk op korte termijn geen structurele maatregelen te verwachten. Om die reden moeten we voor de komende periode via lokale ondersteunende maatregelen onze Krimpense inwoners een steuntje in de rug geven. Deze maatregelen bestaan deels uit een financiële vergoeding, maar ook uit extra ondersteuning bij het vinden van werk. Ook na het nieuwe regeerakkoord moet een lijn uit worden gezet die aansluit op de ambitie van het nieuwe kabinet.

Houdbaarheid
Het zorgstelsel wordt steeds duurder. Dit is een landelijk probleem waar we ook binnen de uitvoering van de Jeugdwet en Wmo tegenaan lopen. Landelijk worden dan ook gesprekken gevoerd over de toekomstbestendigheid van het huidige stelsel. We wachten echter niet af tot het Rijk met oplossingen komt. Lokaal gaan we ook aan de slag met dit thema. Dit doen we door in te zetten op (positieve) gezondheid, de aanpak van de Jeugdwet en we participeren in de landelijke evaluatie van de houdbaarheid van de Wmo.    

4.1 Preventie

Preventie

Terug naar navigatie - Preventie

Om op eigen kracht mee te doen, is het nodig dat we blijven inzetten op preventie. Hierdoor zorgen wij er voor dat inwoners van Krimpen gezond blijven door hun gezondheid te bevorderen en te beschermen. Hierdoor voorkomen we grote(re) problemen en crisisgevallen. Immers voorkomen is beter dan genezen. Preventie levert op de langere termijn kostenbesparing op. Ook zorgt het voor meer kwaliteit van leven. 

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

4.1.1 Op weg naar een gezonde gemeente

Terug naar navigatie - 4.1.1 Op weg naar een gezonde gemeente

Wat is er aan de hand

In het bestuursakkoord 'Samen Verschillend' zet het college zich in voor een aanpak om de gezondste gemeente van Nederland te worden.  Dit is geen intentie om een wedstrijd met andere gemeente aan te gaan maar een ambitie om bij alle beleidsterreinen te beoordelen wat de gezondheidseffecten zijn van de keuzes die worden gemaakt. Het streven naar een gezonde gemeente in plaats van gezondste  is feitelijk een betere woordkeuze.  

Wat willen we bereiken
De gezondheid van de Krimpense inwoners bevorderen door extra inzet en maatregelen. Hierbij zal gebruik gemaakt worden van de GALA-middelen.  Gezondheid is echter ene thema wat niet alleen binnen het sociaal domein een rol speelt maar feitelijk doorwerkt in alle beleidsterreinen. Om te komen tot een samenhangende aanpak willen we de komende twee jaar investeren gemeente brede aanpak op gezondheid.  Een projectleider draagt zorg voor de verbinding, overzicht en bewaking van het proces. Deze projectleider is voor 2 jaar nodig. Daarna moet het proces/project  ingebed  zijn in de reguliere werkzaamheden. 

Speerpunten

4.1.2 Veerkrachtige buurten

Terug naar navigatie - 4.1.2 Veerkrachtige buurten

Wat is er aan de hand
In samenwerking met onze samenwerkings- en netwerkpartners ontwikkelen we een buurt- en gebiedsgerichte aanpak. Zo vergroten we de kwaliteit van bestaan van Krimpenaren  en bevorderen we de sociale cohesie en leefbaarheid. Wij doen daarvoor eerst onderzoek naar de leefbaarheidssituatie in én de veerkracht van onze buurten.

Wat willen we bereiken
•    We streven naar een goede afstemming tussen partners in de buurt en hebben scherp welke partijen hier actief zijn. De verschillende partijen werken samen aan een hogere tevredenheid van inwoners over hun leefomgeving. Dit doet ieder vanuit zijn/haar eigen taakveld en verantwoordelijkheid.
•    Meer aansluiten bij de behoeften en de dynamiek van inwoners (initiatieven) en maatschappelijke kansen en opgaven.  We gaan hierbij wel uit van de eigen kracht van de inwoners. 
•    We werken samen met inwoners aan het realiseren van activiteiten of voorzieningen in de buurt. Een betrokken buurt is hierbij het uitgangspunt. 
•    We bevorderen de sociale cohesie en leefbaarheid van de gebieden/buurten. Dit doen we door bij (her)inrichting rekening te houden met de effecten op de sociale cohesie. 

Speerpunten

4.1.3 Versterken zelfredzaamheid en bekendheid van voorzieningen

Terug naar navigatie - 4.1.3 Versterken zelfredzaamheid en bekendheid van voorzieningen

Wat is er aan de hand
Voor verschillende beleidsmatige uitdagingen is communicatie met de inwoners belangrijk. Voor sommige onderdelen zoals de hervormingsagenda jeugd is het noodzakelijk om een maatschappelijke discussie over opvoeden en opgroeien te starten. Wat is de verantwoordelijkheid van de ouder en wanneer kun je hulp vragen? Deze discussie kunnen we - als gemeente  - aanjagen. Ook de ambitie om de gezondste gemeente van Nederland te worden, vraagt een omslag in denken. Deze elementen communiceren we op een effectieve manier met de inwoners. Hierdoor weten inwoners hoe we dit gaan realiseren en waar ze mogelijk ondersteuning kunnen verwachten.

Wat willen we bereiken
We willen meer inwoners in  hun eigen kracht zetten en dat meer inwoners zelfredzaam zijn. Ook is het belangrijk dat meer inwoners anticiperen op het ouder worden.  Daarom stimuleren we dat inwoners algemene, preventieve en voorliggende voorzieningen gebruiken en minder een beroep doen op individuele voorzieningen.  Zo krijgen meer inwoners een goede gezondheid en een gezonde leefstijl. 

Speerpunten

4.1.4 Van woonzorgvisie naar actie

Terug naar navigatie - 4.1.4 Van woonzorgvisie naar actie

Wat is er aan de hand
Vanuit de vastgestelde woonzorgvisie is het noodzakelijk om te komen tot concretisering.  

Wat willen we bereiken
In een uitvoeringsprogramma zal deze visie worden geconcretiseerd. Dat doen we in samenwerking met onze partners waarbij we de visie toetsen op haalbaarheid.

Speerpunten

4.1.5 Uitvoering regeling Brede Specifieke Uitkering (SPUK) GALA

Terug naar navigatie - 4.1.5 Uitvoering regeling Brede Specifieke Uitkering (SPUK) GALA

Wat is er aan de hand
Voor de uitvoering van de afspraken uit het Gezond Actief Leven Akkoord (GALA) samen met het Hoofdlijnen Sportakkoord II en het Preventieakkoord, is door de Rijksoverheid een Brede Specifieke Uitkering (SPUK-regeling) beschikbaar gesteld voor gemeenten. Vóór 31 maart 2023 moest een aanvraag worden ingediend voor de periode 2023 tot en met 2026. Wij hebben deze uitkering voor 2023 aangevraagd en toegekend gekregen.  Een van de voorwaarden van toekenning van het SPUK-budget is het indienen van een Integraal plan van aanpak voor de periode 2024-2026. Dit plan hebben wij ingediend. 

Wat willen we bereiken
We willen dat de Krimpense inwoners van jong tot en met oud:
•    een gezonde leefstijl ervaren
•    zich mentaal gezond voelen
•    zich sociaal niet eenzaam voelen
•    zich thuis voelen, zowel binnen- als buitenshuis
•    meedoen in de samenleving
•    en zorg hebben voor elkaar

Kinderen en jongeren hebben bij het opgroeien steun nodig van hun ouders, maar ook van hun omgeving. De sociale omgeving is voor kinderen en jongeren heel belangrijk om gezond en kansrijk te kunnen opgroeien. 

Dat inwoners tijdig anticiperen op veranderende levensomstandigheden wordt steeds belangrijker. Daarom moet samenredzaamheid (zorg voor elkaar) weer vanzelfsprekend worden. Voor wie dat nodig heeft, moeten laagdrempelige voorzieningen dichtbij huis beschikbaar zijn.

Speerpunten

4.1.6 Verbeteren mobiliteit lagere inkomens

Terug naar navigatie - 4.1.6 Verbeteren mobiliteit lagere inkomens

Wat is er aan de hand
De regeling voor gratis openbaar vervoer in de regio tijdens de daluren breiden wij uit. Nu geldt deze regeling alleen voor inwoners van 67+ met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum. De regeling breiden we uit naar alle inwoners met een inkomen tot 130% van het wettelijk sociaal minimum. Het vervoersbereik zal dan gebaseerd worden op de RET regio. 

Wat willen we bereiken
Door de verbreding van de doelgroep voor het gratis openbaar vervoer in de regio tijdens de daluren, willen we de maatschappelijke participatie van de financieel kwetsbaarste inwoners van Krimpen aan den IJssel verder bevorderen.

Speerpunten

4.1.7 Bevorderen van een inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - 4.1.7 Bevorderen van een inclusieve samenleving

Wat is er aan de hand
Sinds enkele jaren wordt er in Krimpen aan den IJssel ingezet op het bevorderen van een inclusieve samenleving. Om de visie en ambitie op het gebied van een inclusieve samenleving uit het Beleidsplan Sociaal Domein gerichter vorm te kunnen geven, stellen we een Actieprogramma Inclusie op. Uitgangspunt hierbij is dat we als gemeente het goede voorbeeld moeten geven. 

Wat willen we bereiken
We willen bereiken dat Krimpen aan den IJssel een inclusieve samenleving is. Een samenleving waar iedereen mee telt en naar vermogen mee kan doen. 

Speerpunten

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Binnen het Sociaal Domein is het beleidsplan Sociaal Domein ons kader.
•    Actieplan inburgering 2021-2022 
•    Actieprogramma Armoede en schulden
•    Actieprogramma Mantelzorg
•    Actieprogramma Vrijwilligerswerkbeleid
•    Actieprogramma Dementievriendelijke gemeenschap
•    Nationaal en Lokaal Preventieakkoord 
•    Gemeenschappelijke regeling GGD Rijnmond
•   Integraal plan van aanpak GALA 2023 - 2026
•   Regeling Integraal Zorgakkoord 2023-2026 (IZA)
•    Dienstverleningsovereenkomst Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)

4.2 Basishulp

Basishulp

Terug naar navigatie - Basishulp

Als Krimpenaren het niet redden op eigen kracht, dan kan hulp of ondersteuning nodig zijn. We organiseren deze ondersteuning zodanig dat we onze Krimpense inwoners in hun kracht zetten en dat zij die ondersteuning krijgen die zij nodig hebben. We zetten in op gemakkelijke toegang tot de juiste ondersteuning/zorg. Geen indicatie, maar passende basishulp. Geen doorverwijzingen maar 'er individuele hulp bij halen'. Ondersteuning en zorg dat snel en op maat beschikbaar is.

4.3 Individuele hulp

Individuele hulp

Terug naar navigatie - Individuele hulp

De gemeente verstrekt vanuit de maatwerkvoorzieningen (geïndiceerde zorg). Dit gebeurt als een inwoner niet de mogelijkheden heeft om op eigen kracht-  met hulp van het netwerk of via een andere (voorliggende) voorziening -  de zelfredzaamheid of participatie te handhaven of verbeteren. Daarmee staat de eigen verantwoordelijkheid voorop en is de maatwerkvoorziening altijd aanvullend.

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

4.3.1 Re-integratie in het kader van de Participatiewet

Terug naar navigatie - 4.3.1 Re-integratie in het kader van de Participatiewet

Wat is er aan de hand
De Re-integratieverordening Participatiewet is per 1 juli 2023 aangepast. De wijzigingen in deze verordening moeten ervoor zorgen dat het voor werkgevers aantrekkelijker wordt om mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt in dienst te nemen. De loonkostensubsidie is vereenvoudigd en de werkgevers kunnen zelf een voorziening aanvragen bij de gemeente ter ondersteuning van de werknemer met een lange afstand tot de arbeidsmarkt. De uitstroompremie was al onderdeel van de Re-integratieverordening maar is verhoogd. Voor vaststelling van de nieuwe bedragen hebben wij gekeken naar andere gemeenten. Met deze nieuwe bedragen geven wij de uitgestroomde werknemer een stabiele basis en waarderen wij inzet. De werknemer kan een hoger inkomen hebben maar kan ook te maken krijgen met het wegvallen van bepaalde minimaregelingen. Of niet meer in aanmerking komen voor kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. 

Wat willen we bereiken
Het verhogen van de uitstroompremie is 1 van de middelen waarmee de gemeente uitstroom naar werk wil stimuleren/verhogen. 

Speerpunten

4.3.2 Inzet op uitstroom

Terug naar navigatie - 4.3.2 Inzet op uitstroom

Wat is er aan de hand
Het uitkeringsbestand in Krimpen is al jaren stabiel op ongeveer zo'n 500 inwoners. Ondanks het enorme tekort op de arbeidsmarkt daalt dit aantal nauwelijks. Dit is anders bij de buurtgemeente Capelle aan den IJssel en - in mindere mate - Zuidplas.  Structureel kost de uitvoering van de Participatiewet de gemeente Krimpen meer dan de rijksvergoeding (BUIG) die we ontvangen. De gehanteerde verdeelsleutel werkt niet in het voordeel van Krimpen aan den IJssel. Dit deel compenseren we door een beroep op de aanvullende vangnet uitkering, maar er blijft een flink bedrag voor eigen risico.  We zijn er van overtuigd dat we door het verbeteren van de verbinding tussen lokale ondernemers, vluchtelingenwerk, KrimpenWijzer  en de GR IJsselgemeenten een hogere uitstroom uit de bijstand mogelijk is door een pro actieve benadering van diverse doelgroepen. Ook kan er meer voordeel worden gehaald uit de actieve monitoring van het resultaat van de SROI (Social Return on Investment) verplichting die bij aanbestedingen aan onze contractpartners wordt opgelegd. 

Wat willen we bereiken
Het realiseren van een ombuiging met (duurzame) uitstroom die ervoor moet zorgen dat het tekort op het BUIG budget wordt teruggedrongen. Dit gaan we doen door het extra in te zetten van een projectleider die de verbinding tussen lokale werkgevers en de GR IJsselgemeenten gaat verbeteren. Deze inzet gaat gedekt worden uit een taakstelling die op de BUIG wordt opgenomen. 

Speerpunten

4.3.3 Update Actieprogramma Armoede en schulden

Terug naar navigatie - 4.3.3 Update Actieprogramma Armoede en schulden

Wat is er aan de hand
De verschillende crises en de hoge inflatie hebben een groot effect op inwoners die rond moeten komen van een inkomen rond de armoedegrens. Het CPB verwacht dat het aantal inwoners dat onder de armoedegrens leeft in 2024 stijgt. Met de update van het Actieprogramma Armoede en Schulden is deze aangepast aan de gevolgen hiervan.

Wat willen we bereiken
Door aanvullende maatregelen te nemen op het gebied van armoede en schulden, willen we de bestaanszekerheid vergroten en maatschappelijke participatie bevorderen.  Het gaat om de volgende aanvullende maatregelen:

  • Het continueren van het recent opgerichte Armoedenetwerk Krimpen aan den IJssel. 
  • Het aanpassen van de berekenwijze voor de Sociaal Medische Indicatie (SMI).
  • De vindbaarheid van de diverse minimaregelingen verhogen we door de inzet van verschillende communicatiemiddelen en de implementatie van een berekenings-en aanvraagtool.
  • We sluiten ons aan bij de Alliantie Kinderarmoede. 
  • We verhogen de inkomensgrens van het Iedereen doet mee fonds (voorheen Voorzieningenfonds) naar 130% van het wettelijk sociaal minimum. 
  • De Rotterdampas wordt voor minima met een inkomen tot 130% van het wettelijk sociaal minimum aangeboden tegen een gereduceerd tarief. En de pas wordt gratis voor kinderen in deze doelgroep tot 18 jaar.
  • In 2024 gaan we aan de slag met het opstellen van een integrale aanpak tegen kinderarmoede.
  • We verhogen de structurele subsidie voor Stichting Leergeld.
  • We gaan saneringskredieten aanbieden als nieuwe schuldregelingsvorm.
  • We sluiten ons aan bij het initiatief Geldfit van de Nederlandse Schuldhulproute. 

Speerpunten

4.3.4 Alternatief voor intramurale jeugdhulp

Terug naar navigatie - 4.3.4 Alternatief voor intramurale jeugdhulp

Wat is er aan de hand

In december 2021 nam de Tweede Kamer een motie aan over het stoppen met plaatsingen in de gesloten jeugdhulp. In het uitvoeringsplan hebben Rijk, gemeenten en aanbieders afspraken vastgelegd over het toewerken naar jeugdhulp die kleinschalig, zoveel mogelijk open en zo thuis mogelijk georganiseerd is. Landelijk is afgesproken is dat de regio's verantwoordelijk zijn voor de afbouw van gesloten jeugdhulp en opbouw van alternatieven. In de praktijk wordt geconstateerd dat de gesloten jeugdhulp versneld wordt afgebouwd en vaak ook niet meer door Jeugdbescherming en rechterlijke macht wordt ingezet maar dat een betaalbaar alternatief nog niet aanwezig is. Dit leidt tot creatieve vormen van jeugdhulp die veel duurder zijn dan voormalige gesloten bedden.

Naast de gesloten hulp zien we ook een toename van hulpvragen en zwaarte in het vrijwillige kader bij de complexe GGZ vraagstukken.  Deze diensten worden ingekocht door de GRJR en deels landelijk (via het LTA).  Ook hier is sprake van een flinke kostentoename. 

Wat willen we bereiken

Samen met de regio en de zorgaanbieders zal een oplossing moeten worden gevonden om deze ontwikkeling te keren. Dit zal moeten leiden tot een kwalitatief hoogwaardig aanbod met een vergelijkbare prijs op het niveau van het voormalige gesloten jeugdhulpaanbod. Ook voor de complexe GGZ trajecten zal in afstemming met de aanbieders gezocht moeten worden naar passende alternatieven.  

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?

Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we?

Binnen het sociaal domein is het beleidsplan Sociaal Domein ons kader.  Verder handelen we op grond van:
•    Verordeningen met betrekking tot de Jeugdwet
•    De verordening en uitvoeringsregels met betrekking tot het leerlingenvervoer
•    Verordeningen met betrekking tot de Wmo
•    Regionaal Beleidsplan Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen 2022-2026
•    De verordeningen en nadere regels met betrekking tot de Participatiewet
•    De gemeenschappelijke regeling IJsselgemeenten
•    De gemeenschappelijke regeling Promen
•    De gemeenschappelijke regeling Jeugdhulp Rijnmond
•    De verordening Iedereen doet mee fonds
•    Actieprogramma Armoede en Schulden 2021-2024

4.4 Opvang en inburgering

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

4.4.1 Opvang

Terug naar navigatie - 4.4.1 Opvang

Krimpen aan den IJssel neemt haar verantwoordelijkheid  in het immigratiebeleid. Dat doen we betrokken maar kritisch.  We leveren een bijdrage aan (crisisnood)opvang. We bieden huisvesting aan Oekraïense ontheemden en we voldoen aan de taakstelling voor de huisvesting van statushouders. Maar we doen dit wel in balans met de bijdrage die andere overheden leveren.

Binnen de gemeente Krimpen aan den IJssel zijn er 3 groepen waarvoor we opvang realiseren: 

  • Vluchtelingen
  • Statushouders
  • Oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne

Vluchtelingen
Landelijk is er een groot tekort aan opvangplaatsen. De COA locaties zijn niet toereikend om alle vluchtelingen op te vangen. Gemeenten zijn verzocht om een bijdrage te leveren in het faciliteren van opvanglocaties. Ook in Krimpen leveren we hier een bijdrage aan door het mogelijk maken van de Alemannia in de Sliksloothaven als locatie voor crisisnoodopvang. Met de komst van de spreidingswet zal deze taak een structureel karakter gaan krijgen. Dit betekent voor Krimpen aan den IJssel dat er een keuze gemaakt moet worden voor een opvanglocatie met een meer structureel karakter dan de huidige opvanglocatie in de Sliksloothaven.  De spreidingswet is nog niet vastgesteld maar het kabinet heeft de ambitie om dit wel op korte termijn te realiseren. 

Statushouders
Elke gemeente heeft een taakstelling om statushouders te huisvesten. In Krimpen streven we naar een huisvesting waarbij we parallel aan de huisvesting ook werken aan maatschappelijke integratie, beheersing van de Nederlandse taal en werktoeleiding. 

Oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne
Inmiddels zijn 2 locaties ingericht voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen. De duur van deze opvang is afhankelijk van de ontwikkelingen in Oekraïne. Naast huisvesting bieden we deze vluchtelingen ook onderwijs en ondersteuning.  
Bij al deze vormen van opvang beschikken we in Krimpen over een groot aantal inwoners die zich inzet om de (tijdelijke) inwoners van Krimpen welkom te laten voelen en hen te ondersteunen bij de maatschappelijk integratie. De schaal van de opvang locaties en de forse inzet van onze vrijwilligers zorgen er voor dat de opvang zonder noemenswaardige incidenten verloopt. 

4.4.2 Inburgering

Terug naar navigatie - 4.4.2 Inburgering

Met de komst van de nieuwe inburgeringswet is de gemeentelijke rol weer groter geworden. Binnen Krimpen aan den IJssel hebben we de regie op de individuele inburgeraars neergelegd bij de KrimpenWijzer. Hierbij pakken we de maatschappelijke begeleiding en het taalonderwijs gezamenlijk op. 

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Sociaal domein Rekening Begroting Begroting Meerjarenraming
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten
Preventie 3.570 2.572 3.041 3.107 3.134 3.211
Basishulp 3.498 3.308 2.661 2.767 2.888 2.987
Individuele hulp 30.164 36.064 35.977 36.631 37.924 38.946
- Jeugd 7.911 10.838 12.187 12.234 12.734 13.126
- Participatie 15.727 16.812 14.742 14.835 15.080 15.338
- WMO 6.526 8.414 9.048 9.562 10.110 10.483
Opvang en inburgering 679 568 585 598
Nieuw beleid & intensivering 411 313 120 127
Totaal lasten 37.232 41.944 42.770 43.386 44.651 45.869
Baten
Preventie 296 54 680 680 586 587
Basishulp 60 224 120 106 109 111
Individuele hulp 8.739 8.549 8.182 8.385 8.594 8.808
- Jeugd 733 419 162 164 168 171
- Participatie 7.657 7.776 7.656 7.848 8.044 8.245
- WMO 349 353 364 373 382 392
Opvang en inburgering 441 321 329 329
Nieuw beleid & intensivering
Totaal baten 9.095 8.827 9.423 9.492 9.617 9.836
Totaal saldo van baten en lasten -28.137 -33.117 -33.347 -33.894 -35.034 -36.033
Reservemutaties 129 1.458 143
Resultaat -28.009 -31.659 -33.204 -33.894 -35.034 -36.033
Nieuw beleid en intensiveringen Sociaal domein 2024 2025 2026 2027
Bevorderen van een inclusieve samenleving 21 22 22 23
Versterken zelfredzaamheid en bekendheid van voorzieningen 50 51 53 54
Op weg naar een gezonde gemeente 50 50
Reintegratie in het kader van de participatiewet 20 21 21 22
Verbeteren mobiliteit lagere inkomens 64 66 67 69
Van woonzorgvisie naar actie 25
Veerkrachtig Krimpen 50 50
Update actieplan Armoede 191 189 192 195
Inzet op uitstroom 100 100
Verlaging BUIG door inzet op uitstroom -160 -235 -235 -235
Totaal 411 313 120 127

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

De ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom jaartal staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.

In de kolom ‘begroting 2023’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2023. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.

De resultaten van de Burgerpeiling 2023 zijn nog niet beschikbaar gekomen voor de begroting 2024.

Basisset indicatoren programma Sociaal domein Begroting 2024 Jaartal Begroting 2023 Jaartal Bron
% kinderen tot 18 jaar dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. 6,0% 2021 5,0% 2020 Waarstaatjegemeente
Netto arbeidsparticipatie 72,6% 2022 68,5% 2020 Waarstaatjegemeente
% werkloze jongeren in de leeftijd van 16-22 jaar 1,0% 2021 2,0% 2020 Waarstaatjegemeente
Het aantal personen met een bijstandsuitkering, per 10.000 inwoners 335,60 2021 335,60 2021 Waarstaatjegemeente
Het aantal lopende reintegratievoorzieningen, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar 285,0 2022 266,2 2020 Waarstaatjegemeente
% Jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp 19,2% 2022 18,9% 2021 Waarstaatjegemeente
% Jongeren tot 18 jaar met jeugdbescherming 1,2% 2022 1,5% 2021 Waarstaatjegemeente
% Jongeren met jeugdreclassering in de leeftijd van 12-23 jaar 0,2% 2022 0,2% 2021 Waarstaatjegemeente
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement per 10.000 inwoners 580 2022 630 2021 Waarstaatjegemeente
% Werkelozen ten opzichte van de beroepsbevolking 3,3% 2022 3,4% 2020 Waarstaatjegemeente
% Huishoudens met een bijstandsuitkering 4,3% 2022 4,3% 2021 Waarstaatjegemeente
Lokale indicatoren programma Sociaal domein Begroting 2024 Jaartal Begroting 2023 Jaartal Bron
Het percentage inwoners dat zich belemmerd voelt in zijn of haar dagelijkse activiteiten door het geven van zorg aan een hulpbehoevende naaste 32% 2021 32% 2021 Burgerpeiling
Vaccinatiegraad 76,2% 2022 78,7% 2021 Jaarverslag CJG Rijnmond
Melding partnergeweld 85 2022 70 2021 Waarstaatjegemeente
Meldingen kindermishandeling 80 2022 80 2021 Waarstaatjegemeente
Verward gedrag: crisismaatregelen 5 2022 5 2021 Khonraad
% aantal meldingen bij Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR) 174 2022 156 2021 Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond (VTRR)
Bereikbaarheid Krimpenwijzer (“Ik wist waar ik moest zijn met mijn hulpvraag”) 85% 2022 80% 2021 KTO
Door de dienstverlening die ik vanuit KrimpenWijzer/Krimpens Sociaal Team heb gekregen heb ik een betere kwaliteit van leven 79% 2022 78% 2021 KTO
Klantwaardering dienstverlening GR IJsselgemeenten 7,8 2022 7,3 2021 GR IJsselgemeenten
Inwoners van 70 jaar en ouder die zelfstandig wonen; per 1000 inwoners 961 Q2 2023 964 2021 Waarstaatjegemeente
Aantal mantelzorgers bekend bij Krimpenwijzer 722 2022 580 2021 Gemeentelijke registratie vrijwilligers
Aantal aanmeldingen schuldhulpbemiddelen GR Ijsselgemeenten 25 2022 37 2021 GR IJsselgemeenten
% Huishoudens zonder voorzieningen 77% 2022 77% 2021 Waarstaatjegemeente
Huishoudens met 1 t/m 5 voorzieningen 2.860 2022 2.835 2021 Waarstaatjegemeente
Huishoudens met 6 of meer regelingen 195 2022 185 2021 Waarstaatjegemeente
Huishoudens met Wmo voorzieningen 1775 2022 1770 2021 Waarstaatjegemeente