Incidenteel / structureel

Incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Incidentele baten en lasten

Bij de beoordeling of een raming structureel of incidenteel is, gaat het om het principe of de raming voortvloeit uit de normale bedrijfsvoering. Als dat zo is, dan is de raming structureel. Binnen de normale bedrijfsvoering kan het voorkomen, dat er in het ene jaar geen of nauwelijks lasten voor een bepaald onderdeel zijn (verkiezingen), terwijl dat in het andere jaar wel zo is. Ook kunnen er in een bepaald jaar hogere lasten (bijvoorbeeld extra kosten representatie) of baten (bijvoorbeeld leges omgevingsvergunningen) zijn. In al deze gevallen zal dan toch sprake zijn van structurele baten en lasten, omdat ze voortvloeien uit de normale bedrijfsvoering. Wanneer we dit uitgangspunt hanteren, is slechts sprake van incidentele baten en lasten in de volgende situaties:

  • Nieuwe baten en/of lasten die zich maximaal drie jaar voordoen;
  • Exploitatieverliezen;
  • Mogelijke effecten van het afstoten van activa en/of het doen van extra afschrijvingen;
  • Beschikkingen over en stortingen in de (algemene) reserves;
  • Winstafdrachten en/of verliesbijdragen van/aan het grondbedrijf;
  • Verrekeningen van oude jaren.

In het overzicht van incidentele baten en lasten zijn de reservemutaties weergegeven bij de betreffende incidentele posten. Tevens bevat het overzicht de incidentele posten van nieuw beleid, zodat een volledig en realistisch beeld ontstaat van alle incidentele baten en lasten die voor de komende jaren worden voorzien.

Incidentele posten inclusief mutaties reserves Begroting Begroting Begroting Begroting
2024 2025 2026 2027
Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten Lasten Baten
Programma 1 Bestuur en veiligheid
Burgemeestersbenoeming 20
Dekking Burgemeestersbenoeming -20
Programma 2 Ruimtelijk domein
Dekking Bomenbeheer -100
Lokale aanpak isolatie 102
Dekking lokale aanpak isolatie -102
Onderzoek oneigenlijk gebruik gemeentegrond 25
Dekking onderzoek oneigenlijk gebruik gemeentegrond -25
Dekking Soortenmanagementplan -75 -75
Stortingen kapitaallasten openbare ruimte 1.388 1.073 939 909
Onttrekking subsidies verduurzaming gebouwde omgeving -100
Afwikkeling grondexploitaties 361
Programma 3 Maatschappelijk domein
Stortingen kapitaallasten openbare ruimte 32 33 34 34
Dekking Lokale Omroep Krimpen -35
Programma 4 Sociaal domein
Dekking Van woonzorgvisie naar actie -25
Dekking Voedselbank -118
Overhead
Digitale toegankelijkheid 50
Dekking Digitale toegankelijkheid -50
Archivering Corsa en omgevingsvergunningen 100
Dekking Archivering Corsa en omgevingsvergunningen -100
Niet-programma gerelateerd
Storting van de Algemene- naar de Vrije reserve 500 -500
Totaal 2.217 1.250 1.106 75 1.334 943

Structureel en reëel evenwicht

Terug naar navigatie - Structureel en reëel evenwicht

Het bestaande begrip "evenwicht" wordt nader toegelicht in de Gemeentewet. De toezichthouder toetst of de begroting structureel en reëel in evenwicht is. Met het begrip "structureel evenwicht" wordt nadrukkelijk bedoeld dat in de begroting structurele lasten gedekt dienen te worden door structurele baten. Het reëel evenwicht houdt in dat onderzoek wordt gedaan naar de realiteit van de ramingen. Daarbij dienen de begrotingen en meerjarenramingen volledig te zijn.

Het overzicht van incidentele baten en lasten is van essentieel belang voor het toezichtcriterium structureel en reëel evenwicht. Voor een juist beeld van de budgettaire positie worden de incidentele componenten uit het saldo geëlimineerd. De begroting voldoet in 2024 aan het toezichtcriterium structureel en reëel evenwicht: de structurele lasten worden volledig gedekt door structurele baten.

Structureel evenwicht Begroting Meerjarenraming
2024 2025 2026 2027
Lasten
Incidentele lasten 297
Incidentele reservemutaties 1.920 1.106 1.334 943
Structurele lasten 106.195 98.483 103.957 108.710
Baten
Incidentele baten 127
Incidentele reservemutaties 1.123 75
Structurele baten 107.203 100.029 100.191 104.763
Structureel resultaat 1.008 1.546 -3.766 -3.948