Programma 2 Ruimtelijk domein

Hoofdambitie

Terug naar navigatie - Hoofdambitie

Krimpen aan den IJssel profileert zich zowel als de poort naar de stedelijke agglomeratie Rotterdam als naar de meer landelijke Krimpenerwaard in het 'Groene Hart' van de Randstad. Bestuurlijk neemt de gemeente deel aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag.

De ambitie van de gemeente is om haar ligging tussen het grootstedelijk gebied en de 'groene' Krimpenerwaard beter te benutten. Daarvoor is het van groot belang om de zo geheten Algeracorridor niet te laten 'dicht slibben'.

De gemeente zet daarom in op bevordering van het (gebruik van) openbaar vervoer en (elektrische) fiets en scooter. Tegelijkertijd wordt geïnvesteerd in voldoende capaciteit voor het autoverkeer.

Een groot deel van Krimpen aan den IJssel (Kortland, Langeland en Lansingh-Zuid) heeft de ruimtelijke karakteristiek van een 'verstedelijkt polderlandschap'. In Boveneind en Oud-Krimpen bevinden zich, bijvoorbeeld in de dijklinten, meer bijzondere woonmilieus. In het beheer van de openbare ruimte en de ruimtelijke ordening streeft de gemeente naar behoud van deze karakteristiek en deze woonmilieus. 

In 2050 moet Krimpen aan den IJssel 'Klimaatneutraal en gezond' zijn.

2.1 Openbare ruimte en verkeer

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

2.1.1 Bomenbeheer

Terug naar navigatie - 2.1.1 Bomenbeheer

Wat is er aan de hand
Het is gewenst om in 2024 een extra onderhoudsronde te laten uitvoeren zodat het boomonderhoud n.a.v. de boomveiligheidscontrole weer up-to-date is.

Wat willen we bereiken
Een extra onderhoudsronde zodat het boomonderhoud n.a.v. de boomveiligheidscontrole weer up-to-date is.

Speerpunten

2.1.2 Bomen voor bewoners

Terug naar navigatie - 2.1.2 Bomen voor bewoners

Wat is er aan de hand
De uitvoering van de motie ‘bomen voor bewoners’. 

Wat willen we bereiken
Het ter beschikking stellen van maximaal 100 bomen per jaar en deze te bezorgen bij inwoners (na inschrijving). Het vergroenen van tuinen draagt bij aan verschillende doelen. Bijvoorbeeld klimaatadaptatie en het bevorderen van biodiversiteit. Na aanmelding is er een keuze uit 5 vooraf geselecteerde boomsoorten in de maat 12-14. 

Speerpunten

2.1.3 Plantvakken

Terug naar navigatie - 2.1.3 Plantvakken

Wat is er aan de hand
Een aantal beplantingsvakken langs de nieuwe Tiendweg en op andere plekken in de gemeente moeten vanuit onderhoudsoogpunt dringend worden aangepakt. Er is overlast van wortelonkruiden en/of storende lagen waardoor de beplanting niet (goed) groeit en kwaliteitsniveau B in het beheer en onderhoud niet kan worden behaald. 

Wat willen we bereiken
Een kwaliteitsverbetering van een aantal beplantingsvakken zodat deze weer kunnen worden onderhouden op kwaliteitsniveau B. Uiteraard verhoogt dit ook de belevingswaarde van het openbaar groen. 

Speerpunten

2.1.4 Bevorderen biodiversiteit

Terug naar navigatie - 2.1.4 Bevorderen biodiversiteit

Wat is er aan de hand
Het bevorderen van de biodiversiteit in de gemeente is belangrijk. We passen al veel bollen toe, maar willen dit uitbreiden door een combinatie van bollen en kruidenmengsels.  

Wat willen we bereiken
Het bevorderen van de biodiversiteit is een actueel thema. We streven naar een langere bloeiperiode, omdat dit positief voor insecten is. Het sluit ook aan bij 'Prachtlint', een initiatief om bloemrijke bermen met elkaar te verbinden.

2.1.5 Vervanging oeverbescherming IJsselboulevard

Terug naar navigatie - 2.1.5 Vervanging oeverbescherming IJsselboulevard

Wat is er aan de hand
Het is nodig om de oeverbescherming van de IJsselboulevard aan te vullen en te verstevigen.  

Wat willen we bereiken
Een versteviging van de oeverbescherming. Wij hebben hiervoor een onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijkheden. Er moet nog een keuze worden gemaakt in de oplossingsrichting: of de bestaande oever erosiebestendig maken of een kantopsluiting met damwand.  

Speerpunten

2.1.6 Aanpassing Omloopstoep

Terug naar navigatie - 2.1.6 Aanpassing Omloopstoep

Wat is er aan de hand
Met project KIJK (Krachtige IJsseldijken Krimpenerwaard) gaat het Hoogheemraadschap de IJsseldijk versterken en verhogen. Hierin zit ook de reconstructie van de weg(verharding). Deze stopt vanuit het project bij de Omloop ter hoogte van IJsseldijk 131.  

Om een mooie overgang te krijgen willen we als gemeente zelf de Omloop hierin meenemen. Zodat de IJsseldijk met zijn nieuwe wegverharding straks doorloopt in een nieuwe verharding richting de Olympiade.

Wat willen we bereiken
De Omloop is nu nog een 50km/u-weg, terwijl we de wens hebben om deze terug te brengen naar 30 kilometer per uur en hierin ook de inrichtingseisen van een 30km/u-weg in door te voeren. Zodoende wordt de Omloop een veilige weg. 

2.1.7 LED verlichting Stormpolder

Terug naar navigatie - 2.1.7 LED verlichting Stormpolder

Wat is er aan de hand
Verduurzaming van de openbare verlichting is één van de speerpunten uit de Duurzaamheidsagenda 2021-2024 (thema Energie).  Een gedeelte van de Stormpolder moet nog over op eigen net en LED. 


Wat willen we bereiken
Een duurzame openbare verlichting en meer uniformiteit in de Stormpolder. 

Speerpunten

2.1.8 Presentatie nieuwe verkeer- en vervoervisie

Terug naar navigatie - 2.1.8 Presentatie nieuwe verkeer- en vervoervisie

Wat is er aan de hand
Een nieuwe verkeer- en vervoervisie is nodig. De vorige visie dateert uit 2013 en is (lichtelijk) herzien in 2020. Sinds die tijd is er veel veranderd binnen en buiten de gemeente. Zo zijn er verschillende ontwikkelingen over hoe mensen zich verplaatsen (denk aan elektrische fiets en elektrische auto). Daarnaast rondden we de reconstructie van De Grote Kruising af en stelden we het voorkeursalternatief voor de Algeracorridor vast.

Wat willen we bereiken
We willen in 2024 een nieuw plan met een visie én verbeteringen voor verkeer in Krimpen presenteren. Het plan zal ook een uitvoeringsprogramma hebben. Belangrijke overkoepelende thema's zijn:

  • Duurzaamheid en gezondheid: lopen, fietsen en verschonen van onze mobiliteit (ook in relatie tot laadpalen).
  • Bereikbaarheid en openbare ruimte: toegang tot voorzieningen en keuzes voor inrichting van aantrekkelijke routes.
  • Verkeersveiligheid: beschermde verkeersdeelnemers, straatinrichting en verkeersgedrag.

Speerpunten

2.1.9 Start planuitwerking Algeracorridor

Terug naar navigatie - 2.1.9 Start planuitwerking Algeracorridor

Wat is er aan de hand
Eind 2022 is het voorkeursalternatief bepaald voor de Algeracorridor. In dit voorkeursalternatief lossen we verkeersknelpunten op door kruispunten anders in te richten en de verkeerscapaciteit van de Algerabrug beter te benutten. Het Capelseplein wordt een ongelijkvloerse kruising. De kruising Ketensedijk versimpelen we, zodat het verkeer beter doorrijdt. De bestaande wisselstrook bij deze kruising krijgt een directe aansluiting op de Algeraweg. Verder krijgt de Algeraweg een extra autorijstrook, vanaf de Algerabrug  richting het Capelseplein.

2023 stond in het teken van het vastleggen van afspraken tussen de regionale partijen en het voorbereiden van de planuitwerking.

Wat willen we bereiken
In 2024 willen we de planuitwerking starten van de maatregelen die de doorstroming op de Algeracorridor moeten verbeteren. In deze fase werken we samen met regionale partijen de plannen verder uit. De ontwerpen maken we concreet in deze fase. Ook maken we de uitvoering van de plannen financieel en wettelijk mogelijk. De uitvoering verwachten we vanaf 2027.

Speerpunten

2.1.10 Uitvoering haalbaarheidsonderzoek nieuwe verbinding tussen Krimpen en Capelle

Terug naar navigatie - 2.1.10 Uitvoering haalbaarheidsonderzoek nieuwe verbinding tussen Krimpen en Capelle

Wat is er aan de hand
Een nieuwe verbinding tussen Krimpen en Capelle voor langzaam verkeer heeft potentie. Dit bleek uit de verkenning om de doorstroming op de Algeracorridor te verbeteren. Het gaat om een verbinding voor fietsers en voetgangers over de Hollandsche IJssel tussen de centra van Krimpen en Capelle. Deze verbinding draagt bij aan het verbeteren van de autodoorstroming en kansen voor mensen in beide gemeenten. Daarnaast past de maatregel goed in het licht van de mobiliteitstransitie en duurzaamheidsambities. Ook zorgt de maatregel ervoor dat het bestaande ov-systeem beter wordt benut. Deze potentie en de haalbaarheid, wat betreft de inpassing,  behoeft verdere uitwerking.

Wat willen we bereiken
We willen de haalbaarheid en potentie van een nieuwe verbinding over de Hollandse IJssel verder inzichtelijk maken. Het onderzoek hiernaar doen we samen met de provincie Zuid-Holland, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeenten Capelle aan den IJssel, Krimpenerwaard en Rotterdam. Daarna besluiten we of de verbinding onderdeel wordt van de maatregelen voor de Algeracorridor.

Speerpunten

2.1.11 Baggeren overige watergangen in Kortland-Noord

Terug naar navigatie - 2.1.11 Baggeren overige watergangen in Kortland-Noord

Wat is er aan de hand
De gemeente heeft als wettelijke taak (onderhoudsplicht) de overige watergangen te baggeren en om deze op voldoende diepte te houden voor de waterkwaliteit en doorstroming.

Wat willen wij bereiken
Voor alle overige watergangen in de gemeente zijn waterdieptemetingen gedaan. In de wijk Kortland-Noord zijn veel watergangen ondiep gebleken. Hiervoor is de  urgentie hoog om deze te baggeren in 2024. 

2.2 Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

2.2.1 Nieuwe Duurzaamheidsagenda opstellen

Terug naar navigatie - 2.2.1 Nieuwe Duurzaamheidsagenda opstellen

Wat is er aan de hand
De huidige Duurzaamheidsagenda loop tot en met 2024.

Wat willen we bereiken
Een nieuwe Duurzaamheidsagenda met concrete acties en een vergelijkbaar ambitieniveau om weer een stapje dichterbij het doel Krimpen in 2050 klimaatneutraal en gezond te komen. 

Speerpunten

2.2.2 Circulair Krimpen

Terug naar navigatie - 2.2.2 Circulair Krimpen

Wat is er aan de hand
Circulair is een van de thema’s van de Duurzaamheidsagenda 2021-2024. Grondstoffen dreigen schaars te worden door een groeiende bevolking, toenemende welvaart en consumptie. Het is steeds belangrijker om beschikbare grondstoffen efficiënter te gebruiken in gesloten kringlopen. Steeds meer gemeenten werken aan een overgang naar de circulaire economie.

Wat willen we bereiken
We zijn gestart met het opstellen van een visie en actieprogramma voor Krimpen. Besluitvorming hierover is begin 2024 voorzien. Daarna geven we uitvoering aan het actieprogramma Circulair Krimpen.

Speerpunten

2.2.3 Krimpense isolatie aanpak

Terug naar navigatie - 2.2.3 Krimpense isolatie aanpak

Wat is er aan de hand
Vanwege de aanhoudende hoge energieprijzen en de daardoor groeiende energiearmoede heeft het Rijk geld beschikbaar gesteld voor het versneld isoleren van woningen met een slechte energetische kwaliteit. Begin 2022 is daarom het Nationaal Isolatieprogramma gepresenteerd. Het doel van dit programma is om 2,5 miljoen woningen te isoleren tot 2030. Een belangrijk onderdeel van dit plan is de lokale aanpak met als doel het isoleren van 750.000 slecht geïsoleerde koopwoningen via een gemeentelijke aanpak. Voor Krimpen aan den IJssel gaat het voor de jaren 2023 en 2024 over een aanpak voor 288 woningen waarvoor een budget van € 420.280 beschikbaar is. 

Wat willen we bereiken
Met de Krimpense isolatie aanpak willen we slecht geïsoleerde woningen verbeteren van eigenaren die moeite hebben hun woning te verduurzamen. Dat zijn woningen met label D of lager. Daarbij ligt de focus op woningen onder de gemiddelde WOZ waarde (€ 365.000) dan wel de NHG grens (€ 429.300). Vanwege het beschikbaar gestelde budget van het Rijk voor meerdere jaren en in samenwerking met onze inwoners kunnen we een programmatische aanpak opzetten en een grote bijdrage leveren aan het energiezuiniger maken van de Krimpense koopwoningvoorraad.

Speerpunten

2.2.4 Zon op grote daken

Terug naar navigatie - 2.2.4 Zon op grote daken

Wat is er aan de hand
In de Regionale Energiestrategie is afgesproken dat we volop inzetten op het realiseren van zon op grote daken. Het aandeel zon op dak in de regio groeit gestaag en blijft naar verwachting doorgroeien. Alleen loopt Krimpen aan den IJssel achter op de doelstellingen van 9,4 GWh in 2030

Wat willen we bereiken
Wij zetten extra capaciteit in om in gesprek te gaan met de eigenaren van de grootste daken in Krimpen. Indien nodig zetten we projecten op om de versnelling te realiseren

Speerpunten

2.2.5 Soortenmanagementplan

Terug naar navigatie - 2.2.5 Soortenmanagementplan

Wat is er aan de hand
De Wet natuurbescherming regelt onder andere de bescherming van plant- en diersoorten in Nederland. In deze wet staat dat je zonder ontheffing geen schade toe mag brengen aan beschermde dier- en plantensoorten. Deze onderzoeksplicht geldt ook voor particulieren. Bijvoorbeeld als zij hun spouwmuur willen isoleren. In de praktijk wordt dit onderzoek niet uitgevoerd. Veel particulieren weten hier niet van af en er zijn hoge kosten: minsten € 5.000 per woning. Tot nu toe werd hier ook niet op gehandhaafd. Recent heeft de Raad van State de uitspraak gedaan. Wil een eigenaar van een bestaande woning de spouwmuren isoleren? Dan moet hij eerst voldoende ecologisch onderzoek laten doen om vast te stellen of er vleermuizen in deze muren kunnen zitten. Alleen met een camera tussen de muren kijken is niet voldoende. Deze uitspraak heeft gevolgen voor hoe wij als gemeenten omgaan met het promoten van spouwmuurisolatie. En kan gevolgen hebben voor de werkwijze van de hele branche en ook voor het tempo waarin huizen in Nederland worden geïsoleerd.

Wat willen we bereiken
Met het opstellen van een Soortenmanagementplan (SMP) werken we aan een duurzame instandhouding van de op dit moment in Krimpen aan den IJssel voorkomende beschermde soorten.  We brengen in 1 keer voor de hele gemeente in beeld waar deze soorten zich bevinden. Het SMP beschrijft hoe de staat van instandhouding van soorten wordt gewaarborgd door tijdig maatregelen te nemen ten gunste van deze soorten. Met een SMP wordt vervolgens een ontheffing aangevraagd. Met deze ontheffing worden ruimtelijke ontwikkelingen binnen een plangebied toegestaan, mits de bescherming van de soorten is gewaarborgd. Dat geldt ook voor isolatiemaatregelen van particuliere woningeigenaren.

Speerpunten

2.2.6 Implementatie Omgevingswet

Terug naar navigatie - 2.2.6 Implementatie Omgevingswet

Wat is er aan de hand
Per 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet daadwerkelijk in werking. Al eerder hebben wij besloten om in eerste instantie alleen de zo geheten ‘minimale acties’ uit te voeren en (nog) geen beleidswijzigingen door te voeren.

De minimale acties hebben vooral betrekking op juridische en bedrijfsmatige eisen. In een aantal gevallen (bijvoorbeeld leges) is daar een besluit van uw raad voor nodig. De voorstellen daarvoor bieden wij in het najaar van 2023 aan. 

Pas ná inwerkingtreding van de wet zullen wij uw raad eventuele beleidsmatige keuzes voorleggen. En verder willen we in 2023 starten met een proces dat tot een Omgevingsvisie moet leiden. Die visie moet de Structuurvisie 'Ruimte voor ontwikkeling' uit 2003 gaan vervangen. 

Wat willen we bereiken
We willen een nieuwe visie op onze gemeente ontwikkelen waarin (voorlopig) de volgende ambities centraal staan:
•    Een gezonde gemeente 
•    Klimaatneutraal (in 2050)
•    Samen denken, samen doen
•    Veerkrachtige wijken
•    Er zijn voor kwetsbare bewoners

Die visie willen wij vertalen in een omgevingsplan en een uitvoeringsagenda.

2.2.7 Uitvoeringsprogramma Woonvisie

Terug naar navigatie - 2.2.7 Uitvoeringsprogramma Woonvisie

Wat is er aan de hand
De huidige crisis op de woningmarkt doet zich ook in Krimpen gelden: jongeren vinden moeilijk een (bereikbare) woning, de slaagkans is laag. De vergrijzing brengt veel vraag naar levensloopbestendige/toegankelijke woningen en woonvormen met zich mee, en de doorstroming op de woningmarkt hapert. Volkshuisvesting staat in het middelpunt van de belangstelling. Meer en meer doelgroepen kunnen onze steun goed gebruiken. Om die steun gericht te kunnen aanbieden is er de komende jaren budget voor onderzoek nodig. 

Wat willen we bereiken
Wij blijven ervoor zorgen dat het prettig wonen is in Krimpen en dat zoveel mogelijk Krimpenaren in Krimpen kunnen (blijven) wonen. Daarvoor is een aantrekkelijk en passend aanbod van woningen (en voorzieningen) nodig. 

Speerpunten

2.2.8 Inventarisatie van oneigenlijk gebruik gemeentegrond

Terug naar navigatie - 2.2.8 Inventarisatie van oneigenlijk gebruik gemeentegrond

Wat is er aan de hand
Na afronding van het project Snippergroen in 2018 zijn er nieuwe situaties van oneigenlijk gebruik van gemeentegrond geconstateerd. Het is daarom wenselijk om opnieuw een inventarisatie te laten uitvoeren om na te gaan hoeveel nieuwe situaties er zijn, zodat daarop gepaste actie kan worden ondernomen. 

Wat willen we bereiken
Het doel van de inventarisatie is om te bepalen welke actie(s) er nodig zijn met betrekking tot de uitkomst ervan. We willen alle situaties van gebruik van gemeentegrond gelijk behandelen. Dit houdt in dat men bij oneigenlijk gebruik ofwel de grond moet teruggeven ofwel de grond moet kopen of huren. Het idee hierachter is zowel de rechtsgelijkheid en het voorkomen van verjaring als het oogpunt van mogelijke bron van inkomsten door middel van verkoop en verhuur van de in gebruik zijnde gronden.

Speerpunten

Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Terug naar navigatie - Op grond van welk beleid/afspraak handelen we

Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Terug naar navigatie - Hoe en wanneer leggen we verantwoording af

Duurzaamheid
•    Energietransitie
•    Klimaatmonitor
•    Realtime status Duurzaamheidsagenda
•    Voortgangsrapportage Duurzaamheidsagenda

Beheer en onderhoud
•    Duurzame leefomgeving
•    Burgerpeiling
•    Woon- en leefklimaat
•    Schouw openbare ruimte (door Bureau IDVerde, 2 x per jaar)

Ruimtelijke ontwikkeling
•    Meerjaren Perspectief Grondexploitaties

Wonen
•    Bouwen en Wonen

•    Jaarlijkse evaluatie van de prestatieafspraken

2.3 Afval, riolering en begraven

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

2.3.1 Aanvullend beleid afval en grondstoffen

Terug naar navigatie - 2.3.1 Aanvullend beleid afval en grondstoffen

Wat is er aan de hand
In 2016 is het omgekeerd inzamelen ingevoerd (grondstoffen aan huis en restafval in ondergrondse containers). Het doel: minder restafval en een hoger afvalscheidingspercentage. De rekenkamer heeft aanbevelingen gedaan voor het verbeteren van het afvalbeleid. Hiertoe is een plan van aanpak opgesteld en is een voorstel voor (aanvullend) beleid voor het inzamelen van grondstoffen en (rest)afval in voorbereiding. Vooruitlopend op de invoering daarvan willen we in 2024 een aantal maatregelen treffen en moet Cyclus (vervangings)investeringen doen. 

Wat willen we bereiken
Minder restafval en een betere afvalscheiding met een zo hoog mogelijk kwaliteit van grondstoffen. De invoering van (aanvullend) afval en grondstoffenbeleid per 1-1-2025 en vooruitlopend daarop treffen we een aantal maatregelen en doet Cyclus enkele (vervangings)investeringen. 

Speerpunten

2.3.2 Fase 3 Waalhoven

Terug naar navigatie - 2.3.2 Fase 3 Waalhoven

Wat is er aan de hand
Het resterende oude gedeelte van begraafplaats Waalhoven ligt inmiddels vrij laag zodat de bestrating en grafbanen moeten worden opgehoogd. Eerst worden graven geruimd. Daarna kunnen er weer nieuwe graven worden uitgegeven. 

Wat willen we bereiken
Na uitvoering van fase 3 is het oude gedeelte van begraafplaats Waalhoven afgerond en geschikt om nieuwe graven uit te geven. De bestrating en grafbanen liggen weer op hoogte en er is (deels) nieuwe beplanting en gazon aangebracht. 

Speerpunten

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Ruimtelijk domein Rekening Begroting Begroting Meerjarenraming
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten
Openbare ruimte en verkeer 6.988 7.401 8.832 9.494 9.888 10.349
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 1.478 10.769 14.292 3.553 2.724 4.835
Afval, riolering en begraven 7.279 7.749 7.902 8.149 8.441 8.732
Nieuw beleid & intensivering 548 300 237 187
Totaal lasten 15.744 25.919 31.573 21.496 21.290 24.104
Baten
Openbare ruimte en verkeer 602 692 645 658 677 694
Volkshuisvesting en ruimtelijke ordening 1.768 8.178 13.511 2.985 1.184 3.585
Afval, riolering en begraven 9.528 9.799 10.450 11.056 11.587 11.857
Nieuw beleid & intensivering
Totaal baten 11.898 18.669 24.607 14.700 13.449 16.136
Totaal saldo van baten en lasten -3.846 -7.250 -6.967 -6.796 -7.841 -7.967
Reservemutaties -2.302 1.283 -45 -32 285 7
Resultaat -6.148 -5.967 -7.012 -6.828 -7.556 -7.961
Investeringen Ruimtelijk domein 2024 2025 2026 2027
Vervanging damwanden 100
Vervanging blauwe bollen rotonde Nieuwe Tiendweg 124
Groot onderhoud diverse trappen in Krimpen 30
HIJ-zitjes 26
Vervanging ponton/aanlegsteiger Waterbus 400
Vervangen en verzwaren elektrakasten baggeren Sliksloothaven 272
Vervanging houten keerwanden Fontijnehof, Goudriaanhof, etc. 95
Vervanging en groot onderhoud bruggen incl. Stormpolderbrug 163 30
Baggeren watergangen 300 300
Onderhoud en vervanging toplaag, balustrades, etc. aanbrug 20 203
Herstratingsprojecten (incl. sanering) 7.111 4.222 6.636 5.239
Rioleringsprojecten (klimaatadaptief en "normaal") 4.527 3.568 4.388 3.742
Alternatieve fietsroute Ouverturelaan 350
Fase 3 Waalhoven 442
Totaal investeringen 13.314 8.147 11.549 9.279
Nieuw beleid en intensiveringen Ruimtelijk domein 2024 2025 2026 2027
Aanvullend beleid afval en grondstoffen 50 58 58 58
Fase 3 Waalhoven 15 15 16
Bomenbeheer 100
Bomen voor bewoners 25 26 26 27
Plantvakken 125 50 51
Lokale aanpak isolatie 102
Onderzoek oneigenlijk gebruik gemeentegrond 25
Uitvoeringsprogramma woonvisie 30 25 26
Soortenmanagementplan 75 75 15 15
Vervanging overbescherming IJsselboulevard 19 19 18 18
Bevorderen biodiversiteit 10 10 11 11
LED verlichting Stormpolder 10 10 10 10
Aanpassing Omloopstoep 8 7 7 7
Totaal 548 300 237 187

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

De ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom jaartal staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.

In de kolom ‘begroting 2023’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2023. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.

De resultaten van de Burgerpeiling 2023 zijn nog niet beschikbaar gekomen voor de begroting 2024.

Basisset indicatoren programma Ruimtelijke domein Begroting 2024 Jaartal Begroting 2023 Jaartal Bron
Hernieuwbare elektriciteit 9,4% 2021 6,1% 2020 Waarstaatjegemeente
Het aantal vestigingen van bedrijven, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar 119,80 2022 116,70 2021 Waarstaatjegemeente
De gemiddelde WOZ waarde van woningen in de gemeente € 316.000 2022 € 289.000 2021 Waarstaatjegemeente
Het aantal nieuwbouwwoningen, per 1.000 woningen 0,20 2021 0,20 2021 Waarstaatjegemeente
Woonlasten éénpersoonshuishouden 972 2023 935 2022 Waarstaatjegemeente
Woonlasten meerpersoonshuishouden 1.116 2023 1.074 2022 Waarstaatjegemeente
Omvang huishoudelijk restafval in kg per inwoner 209 kg 2022 226 kg 2021 Cyclus
Lokale indicatoren programma Ruimtelijk domein Begroting 2024 Jaartal Begroting 2023 Jaartal Bron
De buurt als woon- en leefomgeving is veilig 89% 2021 89% 2021 Burgerpeiling
Staat van de buurt Heel (75%) Schoon (60%) Begaanbaar (60%) Groen (57%) 2021 Heel (75%) Schoon (60%) Begaanbaar (60%) Groen (57%) 2021 Burgerpeiling
Waardering van de buurt als leefomgeving 7,74 2021 7,74 2021 Burgerpeiling
Kwaliteitsbeeld verharding 87% minimaal kwaliteitsniveau 2023 90% minimaal kwaliteitsniveau 2022 Kwaliteitsmeting Integrale Schouw BTL
Het aantal sociale huurwoningen van QuaWonen met energielabels A t/m C, als percentage van de totale voorraad sociale huurwoningen van QuaWonen 73,5% (3.337 van de in totaal 4.543 soc. huurwoningen van QuaWonen) febr. 2023 79,2% 2022 QuaWonen
Alle huurwoningen van de woningcorporaties, verdeeld (in procenten) in de segmenten sociale huur en markthuur 95,5% soc. huur (4.756 won.), 4,5% vrije sector huur (223 won.) febr. 2023 95,9% soc.huur 4,1% markthuur 2022 Gegevens betreffende de 4 woningcorporaties: QuaWonen, Mooiland, SOR en Havensteder
Reële zoekduur starters op de woningmarkt 28 maanden 2022 27 maanden 2021 QuaWonen
Het aantal sociale huurwoningen van de woningcorporaties, als percentage van de totale woningvoorraad in Krimpen aan den Ijssel 37,8% febr. 2023 33,3% 2022 Gegevens betreffende de 4 woningcorporaties: QuaWonen, Mooiland, SOR en Havensteder
Het percentage woningen dat met voorrang voor Krimpenaren wordt geadverteerd en feitelijk wordt toegewezen 26% 2022 22% 2021 Jaarmonitor 2022 SvWRR