Programma 3 Maatschappelijk domein

Hoofdambitie

Terug naar navigatie - Hoofdambitie

Krimpen aan den IJssel heeft een uitstekend voorzieningenniveau op het gebied van sport, cultuur, onderwijs en economie.  We hebben de ambitie om dit voorzieningenniveau in stand te houden en toekomstbestendig te maken. Op het gebied van werkgelegenheid is de ambitie niet alleen op behoud maar ook op uitbreiding gericht.

We streven naar een brede deelname aan activiteiten op het gebied van kunst, cultuur, kunstzinnige vorming en kunstbeoefening. Het stimuleren van sporten en bewegen is een belangrijk doel in het kader van onze ambitie om een gezonde gemeente te worden. Tegelijk is het een middel om de eigen kracht en zelfredzaamheid van Krimpenaren direct of indirect te bevorderen. Nog dit jaar zullen wij een nieuwe Sport- en beweegnota ter vaststelling voorleggen.

In 2014 besloten we om maximaal ruimte te geven aan (maatschappelijk) ondernemerschap. Dat was het startpunt voor een traject van externe verzelfstandiging van de kinderboerderij, het zwembad en het beheer van de binnensportaccommodaties. Op dit moment exploiteert de gemeente alleen de multifunctionele accommodatie de Tuyter nog zelf.
Daarnaast heeft de gemeente besloten om het maatschappelijk vastgoed van de gemeente tot een aanvaardbaar minimum terug te brengen. We stimuleren het multifunctioneel gebruik van de resterende accommodaties onder andere door exclusief gebruik uitzondering te laten zijn. Daarnaast krijgt structureel gebruik voorrang. 
We houden 2 bijzondere accommodaties in stand: het zwembad en de kinderboerderij. Daarnaast zijn we eigenaar van het Streekmuseum, het UMAM-gebouw en diverse buitensportaccommodaties.
Voor de buitensport hebben we de ambitie uitgesproken om verantwoordelijk te zijn en te blijven voor de aanleg en het onderhoud van sportvelden c.a. en de daarbij behorende openbare infrastructuur. De verenigingen zijn (of blijven) zélf verantwoordelijk voor de (nieuw)bouw én het beheer en onderhoud van hun clubgebouw.  

Goede onderwijshuisvesting is een belangrijke voorwaarde die de school(besturen) de ruimte geeft om kwalitatief goed onderwijs te kunnen aanbieden. Goede onderwijshuisvesting is een investering in de ontwikkeling en daarmee toekomst van onze jonge kinderen en jeugd. Tevens dragen goede schoolgebouwen bij aan de leefbaarheid en de vergroening van onze gemeente.
In het Integraal Huisvestigingsplan kijken we met elkaar 25 jaar vooruit. Niet alleen naar de schoolgebouwen, maar ook naar de binnensportaccommodaties. Omdat het onderwijs hier de grootste gebruiker van is.

Samen met de aanpalende bedrijventerreinen De Krom en Parallelweg vormt de Stormpolder het grootste aaneengesloten bedrijventerrein aan de oostkant van de Rotterdamse regio. De (maritieme) maakindustrie is hier - vanwege het watergebonden karakter - een belangrijke bedrijfstak waar de gemeente vol op wil blijven inzetten. Daarnaast wordt ingezet op behoud en verbetering van de (Sliksloot)haven.

We streven ernaar om winkels en horecafunctie zoveel mogelijk te clusteren in vitale en toekomstbestendige centra, zodat ze elkaar hier kunnen versterken. In onze gemeente zijn deze centra het ‘Hart van Krimpen’ (Crimpenhof en omgeving), wijkcentrum De Korf en buurtcentrum De Olm. Winkels en horeca buiten de centrumgebieden dragen niet bij aan het versterken van de structuur, en kunnen hier zelfs afbreuk aan doen. Het is dan ook niet gewenst om buiten de genoemde centrumgebieden mee te werken aan nieuwe ontwikkelingen.

Enkele locaties die buiten de hoofdstructuur liggen zijn kansrijk voor woningbouw. Dit betekent dat hier mogelijkheden verkend worden om beschikbare, onbenutte (detailhandels)ruimte te transformeren naar andere wenselijke functies, waaronder wonen. 

3.1 Sport en recreatie

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

3.1.1 Aanleg tweede Gio-court

Terug naar navigatie - 3.1.1 Aanleg tweede Gio-court

Wat is er aan de hand
Het college heeft in het bestuursakkoord de wens uitgesproken om in Krimpen een tweede “Gio-court” aan te leggen. Daarnaast is er in Krimpen een grote behoefte bij jongeren aan goede voorzieningen om te kunnen voetballen. Ook zijn er positieve ervaringen ten aanzien van het bij het ‘Zwaneneiland’ aangelegde Gio-court. 

Wat willen we bereiken
Door de aanleg van een ‘Gio-court’ voorzien in de behoefte van jongeren om te beschikken over goede voetbalfaciliteiten. Daarnaast is de doelstelling om jongeren te stimuleren om te sporten/te bewegen en elkaar te ontmoeten.

Speerpunten

3.1.2 Kwalitatief duurzaam zwembad

Terug naar navigatie - 3.1.2 Kwalitatief duurzaam zwembad

Wat is er aan de hand
Door mede te investeren in het onderhoud van het zwembad gedurende de exploitatieperiode van Optisport kunnen natuurlijke investeringsmomenten gebruikt worden voor een kwaliteitsverbetering van het zwembad. Dit moet ervoor zorgen dat het zwembad tot 2035 open te houden is.

Het duurzamer maken van het gemeentelijk vastgoed is 1 van de speerpunten uit de Duurzaamheidsagenda 2021-2024 (thema Energie).

Wat willen we bereiken
We willen vanaf 2024 een kwalitatief en duurzaam zwembad laten exploiteren dat tot minimaal 2035 open is te houden. Dit willen we bereiken door aan te sluiten op de reeds door Optisport geplande werkzaamheden.

Speerpunten

3.1.3 Toekomstbestendig DCV

Terug naar navigatie - 3.1.3 Toekomstbestendig DCV

Wat is er aan de hand
De opstallen van voetbalvereniging DCV zijn toe aan vernieuwing. De vereniging is hier (financieel) verantwoordelijk voor, maar is voor het rond krijgen van de financiering afhankelijk van de gemeente. Het college heeft in principe besloten om - conform het vorig jaar ingezette beleid - een nog nader vorm te geven rol in de financiering te willen spelen. 

Waar de vereniging verantwoordelijk is voor de opstallen, is de gemeente dat voor het aanleggen, onderhouden en beheren van de velden. Het tweede veld van DCV is nu nog natuurgras. Om DCV klaar te maken voor de toekomst, heeft het college tevens besloten dit veld om te bouwen naar kunstgras. 

Wat willen we bereiken
Door DCV financieel te ondersteunen bij de nieuwbouw van de opstallen, beoogt het college deze nieuwbouw mogelijk te maken en daarmee de toekomstbestendigheid van DCV van een forse impuls te voorzien. Ook het ombouwen van het tweede veld naar kunstgras draagt hieraan bij. 

Speerpunten

3.1.4 Aanleg padelbanen TV Langeland/TCK

Terug naar navigatie - 3.1.4 Aanleg padelbanen TV Langeland/TCK

Wat is er aan de hand
Er is al geruime tijd binnen de gemeente behoefte om Krimpense inwoners op een betaalbare wijze met de populaire sport padel kennis te laten maken. Hiervoor is lang geprobeerd 2 padelbanen te realiseren bij tennisvereniging TCK. Het is gebleken dat het niet mogelijk is om padelbanen te realiseren bij TCK vanwege de te korte afstand tussen deze padelbanen en de omliggende woningen. Als gevolg hiervan zal er norm overschrijdende geluidsoverlast worden ervaren door omwonenden. Hierom is het plan om padelbanen te realiseren bij TCK stopgezet.

Tennisvereniging Langeland heeft ook interesse getoond om padelbanen te realiseren omdat zij ook de behoefte binnen de Krimpense bewoners zien. We willen onderzoeken of het mogelijk is om deze verenigingen gezamenlijk padelbanen te laten realiseren. Bij het zoeken naar een geschikte locatie spelen geluidsnormen een belangrijke rol. Er wordt aangestuurd op een samenwerking tussen TCK en TV Langeland (en mogelijk anderen geïnteresseerden) om deze padelbanen te gaan realiseren.

Wat willen we bereiken
Het is de wens om padelbanen te realiseren, die aan de geluidsnormen uit het Activiteitenbesluit voldoen. Hiervoor willen we onderzoeken of het mogelijk is om de verschillende partijen bijeen te brengen en gezamenlijk padelbanen te laten realiseren. 

3.1.5 Geluidsreductie tennisbanen TCK

Terug naar navigatie - 3.1.5 Geluidsreductie tennisbanen TCK

Wat is er aan de hand
De plannen voor het realiseren van padelbanen bij TCK zijn vanwege geluidsoverlast richting omwonenden niet meer in ontwikkeling. Uit geluidsonderzoek blijkt dat de geluidsproductie richting omwonenden de geluidsnormen zullen gaan overschrijden. Het probleem hierbij ligt bij de bestaande tennisbanen die deze normen overschrijden. Waardoor dit met padelbanen alleen maar zal leiden tot een grotere overschrijding.
De bestaande tennisbanen liggen er al jaren, en zijn na wijziging van de regels (inwerkingtreding van het Activiteitenbesluit) de normen gaan overschrijden. We willen het geluidsrapport laten aanpassen op basis van actuele werkelijke baanbezetting en toernooi- en competitiedagen. En zo de maatregelen laten uitwerken om aan de geluidsnorm van het Activiteitenbesluit te voldoen en een onderbouwing en voorstel maatwerkvoorschriften op te stellen.

Wat willen we bereiken
De bestaande tennisbanen binnen de normen van het Activiteitenbesluit laten vallen.

3.1.6 Uitvoering speelruimtebeleidsplan

Terug naar navigatie - 3.1.6 Uitvoering speelruimtebeleidsplan

Wat is er aan de hand
Aan de aan te pakken speelplekken uit het Uitvoeringsprogramma Speelruimte Krimpen zijn in 2018 budgetten voor de werkzaamheden gekoppeld. Door onvoorziene uitgaven en de hoge inflatie in de afgelopen jaren zijn deze budgetten niet meer toereikend. Daarom is aanvullend budget nodig om alle speelplekken aan te pakken uit het geüpdatete programma dat verlengd is tot en met 2024.

Wat willen we bereiken
We willen verder uitvoering geven aan het geüpdatete en tot en met 2024 verlengde Uitvoeringsprogramma Speelruimte.

Speerpunten

3.2 Cultuur

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

3.2.1 Evenementen

Terug naar navigatie - 3.2.1 Evenementen

Wat is er aan de hand
Het evenementenstimuleringsfonds is succesvol gebleken in 2023. Met het in 2024 beschikbaar stellen van extra middelen kan de gemeente duurzaam inzetten op de regierol én ervoor zorgen dat organisatoren, verenigingen, bewonersgroepen en inwoners samen zo goed mogelijk vorm kunnen geven aan de wensen van de inwoners met betrekking tot (reguliere) evenementen en een aantrekkelijke evenementenagenda.

Wat willen we bereiken
Vanuit de evenementenvisie willen we een vervolg geven aan evenementen die binnen de visie passen en succesvol zijn gebleken. Evenementen zorgen voor het beeld van de gemeente, de verbondenheid en ontmoeting tussen inwoners en economische spin-off. Door evenementen te stimuleren bevorderen we de sociale cohesie en het prettig wonen, werken en recreëren in de gemeente. Het bundelen van de middelen zorgt voor een duidelijke regie hierin. 

In 2024 willen we nieuwe (subsidie)kaders ontwikkelen voor een structurele jaarlijkse evenementenagenda met (financiële) ruimte voor nieuwe initiatieven. 

Speerpunten

3.2.2 Digitaalhuis

Terug naar navigatie - 3.2.2 Digitaalhuis

Wat is er aan de hand
Het Digi-Taalhuis is een samenwerkingsverband tussen verschillende lokale organisaties die samen met en in opdracht van de gemeente werken aan de aanpak van laaggeletterdheid en het vergroten van basisvaardigheden. De coördinatie van het Digi-Taalhuis is belegd bij de Bibliotheek Krimpen. Gezamenlijk wordt gewerkt aan het verbeteren van de (digitale) geletterdheid, de zelfredzaamheid en de participatie. De bibliotheek doet dit met een laagdrempelig aanbod van producten en diensten ter bevordering van (digi-)taalvaardigheid voor alle inwoners van de gemeente.

Wat willen we bereiken
De gemeente wil taalvaardigheid en digitale vaardigheden binnen de gemeenschap bevorderen. Dat heeft impact op het dagelijkse levens van de inwoners. Onder andere omdat het de kansen vergroot op werk, in het onderwijs en rondom sociale interactie. 

De beoogde effecten zijn als volgt:
•    Verbetering lees-, schrijf- en digitale vaardigheden
•    Toename Nederlands spreken en luisteren
•    Toename participatie en zelfredzaamheid
•    Daling van het aantal laaggeletterden en digibeten
•    Vergroting kansen op de arbeidsmarkt
•    Afname maatschappelijke kosten en verbetering gezondheid
•    Toename maatschappelijke participatie van onder andere de Digi-Taalhuis vrijwilligers

Speerpunten

3.2.3 Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

Terug naar navigatie - 3.2.3 Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

Wat is er aan de hand
Vanaf 1 januari 2023 hebben gemeenten een nieuwe verantwoordelijkheid ten aanzien van de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s). Gemeenten vervullen namelijk vanaf dan een rol als financier van de lokale bibliotheek. Om zo IDO's te realiseren of in stand te houden. De financiering is geregeld in de Regeling specifieke uitwerking Informatiepunten Digitale Overheid.

Digitalisering heeft de maatschappij in een hoog tempo veranderd. Dienstverlening van overheden en bedrijven is steeds vaker digitaal. Voor veel burgers is dat ingewikkeld. Rond de 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, schrijven en het gebruiken van digitale apparaten, zoals een computer, smartphone of tablet. Ongeveer 1,2 miljoen Nederlanders hebben nog nooit internet gebruikt. Digitale inclusie (zorgen dat iedereen mee kan doen in de digitale samenleving) is om die reden een belangrijk doel.*

*bron: Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s) - Een handreiking voor gemeenten (van: VNG)

Wat willen we bereiken
Financier van de lokale bibliotheek ten behoeve van de realisatie en/of instandhouding van de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s);
•    Promotor van IDO’s bij haar inwoners.
•    Regievoerder over het netwerk van organisatie(s) rond de IDO’s.

De bibliotheek heeft een IDO, tijdens openingsuren kunnen bezoekers hier terecht. Het IDO helpt mensen op weg met vragen over zorg en huurtoeslag, DigiD, betalen
van verkeersboetes en nog veel meer digitale overheid vragen. Het sluit daarmee naadloos aan op de doelstelling van de bibliotheek.*

*bron: begroting 2024 Productenboek Krimpen – Bibliotheek aan den IJssel

Speerpunten

3.2.4 Ondersteuning Lokale Omroep Krimpen

Terug naar navigatie - 3.2.4 Ondersteuning Lokale Omroep Krimpen

Wat is er aan de hand

Gemeenten hebben volgens de Mediawet een instandhoudingsplicht voor de lokale publieke omroep, dat wil zeggen dat de gemeente verantwoordelijk is voor de bekostiging van de Lokale Omroep Krimpen (LOK). Dat zorgt er wél voor dat zo’n omroep afhankelijk is van de gemeente voor financiering, terwijl diezelfde omroep deze gemeente ook kritisch moet kunnen bevragen.

Vanaf 2026 zal de bekostiging via het Rijk gaan verlopen. Daardoor krijgen ze een onafhankelijkere positie. Het kabinet investeert vanaf 2026 structureel €16 miljoen extra in de lokale publieke omroepen, zodat omroepen meer professionele producties kunnen maken en professionele journalisten kunnen aannemen. 

Het Rijk streeft er tevens naar om 'streekomroepen' te laten ontstaan. In dat verband werken de lokale omroepen van Capelle en Krimpen aan den IJssel aan samenwerking.

De LOK heeft de komende twee jaar extra financiële ondersteuning nodig om dit proces te doorlopen. Er is structureel meer geld nodig door wegvallende opbrengsten en oplopende kosten. En er is een eenmalig bedrag nodig.

Wat willen we bereiken
De gemeente wil meewerken aan het laten ontstaan van een robuuste streekomroep met Capelle aan den IJssel (LOC) en Krimpen aan den IJssel (LOK).

Speerpunten

3.3 Onderwijs

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

3.3.1 Integraal Huisvestingsplan

Terug naar navigatie - 3.3.1 Integraal Huisvestingsplan

In 2023 is het nieuwe Integraal Huisvestingsplan 2023 - 2027 opgesteld en ter besluitvorming aangeboden aan de gemeenteraad. In het IHP 2023-2027 zijn ontwikkelingen in marktprijzen verwerkt.  Maar ook de inhoudelijke ontwikkelingen op het gebied van zowel onderwijs als voor binnensport. In 2024 vindt de verdere uitwerking van plannen voor de volgende projecten uit het IHP plaats:

  • Realisatie en opening van de Groeiplaneet;
  • Stedenbouwkundige kaders, bestemmingsplanprocedure en aanbesteding voor het Octaaf / Mozaïek / gymzaal Una Corda;
  • Opstellen van het Programma van Eisen en stedenbouwkundige kaders voor het Kompas / gymzaal Tuinstraat;
  • Opstellen van een projectplan en Programma van Eisen van de Groenendaal;
  • Haalbaarheidsonderzoek, inclusief locatie-onderzoek voor het Comenius college.

3.4 Economie

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

3.4.1 Hart van Krimpen

Terug naar navigatie - 3.4.1 Hart van Krimpen

We willen het gebied tussen het raadhuis en winkelcentrum Crimpenhof transformeren tot het "Hart van Krimpen". Door onder meer samen te werken met de winkeliersvereniging Crimpenhof worden er steeds meer activiteiten op dit plein geprogrammeerd. Dit willen we verder uitbouwen. Zo willen we, in nauwe samenwerking met de vastgoedeigenaren van de Crimpenhof, bezien hoe we meer (kwalitatieve) horeca toe kunnen voegen rondom het Raadhuisplein.

Ook onderzoeken we of de markt verplaatst kan worden naar de kant van het Raadhuisplein. Voor de (her)inrichting van de openbare ruimte ontwikkelen we meerdere scenario's.

3.4.2 Uitwerken van de Detailhandels- en horecastructuurvisie

Terug naar navigatie - 3.4.2 Uitwerken van de Detailhandels- en horecastructuurvisie

We geven (verder) uitvoering aan het beleid zoals dat in de detailhandels- en horecastructuurvisie staat. Dit doen we door gebiedsvisies op te stellen, waarbij inzichtelijk wordt gemaakt wat er in een gebied nodig en/of mogelijk is om een kwalitatief niveau te behouden of te realiseren. Denk hierbij aan de omgeving van de Crimpenhof, winkelcentrum De Olm en Stad en Landschap/Binnenweg.

3.4.3 Verder investeren in zakelijk relatiebeheer en (lokale) netwerken

Terug naar navigatie - 3.4.3 Verder investeren in zakelijk relatiebeheer en (lokale) netwerken

De bedrijfscontactfunctionaris vervult een brugfunctie tussen de gemeentelijke organisatie en het bedrijfsleven. Hoewel in de achterliggende tijden stappen zijn gezet, willen we verder investeren in het uitbouwen (en benutten) van zakelijke contacten en het participeren in lokale en regionale netwerken. Dit biedt ook voor onze gemeente en  ondernemers een podium zich te presenteren en te profileren.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Maatschappelijk domein Rekening Begroting Begroting Meerjarenraming
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten
Sport en recreatie 3.373 3.470 3.766 3.937 3.984 4.083
Cultuur 3.174 3.650 3.596 3.667 3.746 3.839
Onderwijs 2.832 3.119 3.583 3.788 4.293 4.380
Economie 429 2.066 305 301 3.763 3.437
Nieuw beleid & intensivering 295 339 341 332
Totaal lasten 9.807 12.305 11.545 12.033 16.127 16.070
Baten
Sport en recreatie 1.217 945 1.153 1.210 1.224 1.250
Cultuur 1.084 1.109 1.132 1.156 1.173 1.203
Onderwijs 608 687 811 827 845 761
Economie 33 1.680 43 44 3.495 3.160
Nieuw beleid & intensivering
Totaal baten 2.942 4.421 3.138 3.237 6.738 6.373
Totaal saldo van baten en lasten -6.865 -7.884 -8.407 -8.797 -9.390 -9.697
Reservemutaties 86 156 118 82 81 81
Resultaat -6.779 -7.728 -8.289 -8.715 -9.309 -9.616
Investeringen Maatschappelijk domein 2024 2025 2026 2027
Diverse inventaris de Tuyter 67
Kwaliteit zwembad 600
Kwaliteit en duurzaamheid zwembad 960
Vervanging toplaag "van Bronckhorst kunstgrasveld" 50
TCK - voldoen aan geluidsnormen 182
Onderwijshuisvesting IHP (incl. sloop, bouw- en woonrijp) 14.174 4.124 15.908 4.358
Veld 2 DCV 725
Tweede Gio Court 220
Speelplaatsen 400
Padelbanen TVL/TCK 666
Totaal 17.926 4.124 16.025 4.358
Nieuw beleid en intensiveringen Maatschappelijk domein 2024 2025 2026 2027
Speelplaatsen 31 30 30
Digitaalhuis 75 77 79 81
TCK - voldoen aan geluidsnormen 14 14 14
Informatiepunt digitale overheid 30 30 31 32
Kantine en veld 2 DCV 43 54 54 54
Tweede Gio Court 17 17 17
Padelbanen TVL/TCK 33 33 33
Evenementen 104
Verhoging bijdrage Lokale Omroep Krimpen 45 10 10
Kwaliteit en duurzaam zwembad 74 73 72
Totaal 295 339 341 332

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

De ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom jaartal staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.

In de kolom ‘begroting 2023’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2023. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.

De resultaten van de Burgerpeiling 2023 zijn nog niet beschikbaar gekomen voor de begroting 2024.

Basisset indicatoren programma Maatschappelijk domein Begroting 2024 Jaartal Begroting 2023 Jaartal Bron
Functiemenging (verhouding tussen banen en woningen) 42,6% 2022 42,4% 2021 Waarstaatjegemeente
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen 6,5% 2022 3,0% 2021 Waarstaatjegemeente
Relatief verzuim per 1.000 leerlingen 19% 2022 21% 2021 Waarstaatjegemeente
% voortijdige schoolverlaters (VO + MBO) 1,5% 2021 1,5% 2021 Waarstaatjegemeente
% niet-sporters 58% 2020 58% 2020 Waarstaatjegemeente
Het aantal banen, per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15-64 jaar 542,8 2022 540,1 2021 Waarstaatjegemeente
Demografische druk (groene + grijze druk tov 20-65 jr) 93,4% 2023 93% 2022 Waarstaatjegemeente
Lokale indicatoren programma Maatschappelijk domein Begroting 2024 Jaartal Begroting 2023 Jaartal Bron
Het aantal verduurzaamde schoolgebouwen (label A t/m C) 7 van de 15 schoolgebouwen 2020 7 van de 15 schoolgebouwen 2020 Facilicom
Aantal actieve deelnemers sportverenigingsleven (aangesloten bij sportbond) 22,1% 2022 22,1% 2020 monitor sport en gemeenten en NOC-NSF
Bezettingsgraad sportzalen 37% 2022 41% 2020 monitor sport en gemeenten
Aantal kinderen dat lid is van een sportvereniging 34,3% 2022 34,3% 2020 NOC-NSF
Aantal lidmaatschappen bibliotheek en geleende boeken 18 jaar of ouder lidmaatschappen; 4040 Uitleningen: 103.306 2022 lidmaatschappen 3996 Uitleningen: 110.119 2021 Bibliotheek
Waardering voor het winkelaanbod in Krimpen aan den IJssel 6,92 2018 6,92 2018 Burgerpeiling
Het percentage inwoners dat (zeer) tevreden is over het aanbod van speelvoorzieningen voor kinderen tot 12 jaar in de nabije omgeving 63% 2021 63% 2021 Burgerpeiling