Bestuurlijke inleiding

Financiële inleiding

Terug naar navigatie - Financiële inleiding

Voor u ligt een sluitende begroting 2024… 
Deze is tot stand gekomen op basis van de kadernota die uw raad op 6 juli 2023 heeft vastgesteld. Daarna hebben zich ontwikkelingen met financiële gevolgen voorgedaan die in deze begroting zijn vertaald. Dat leidde ondanks de goede vooruitzichten bij de kadernota tot negatieve saldi en de noodzaak om dekkingsmaatregelen op te nemen. Dat hebben wij gedaan door onze ambities hier en daar iets bij te stellen, reserves in te zetten als dekkingsmiddel voor eenmalige uitgaven en door een aantal stelposten en taakstellingen op te nemen.

..met daarin veel van het in de kadernota gepresenteerde nieuw beleid…
Het resultaat is een begroting met een sluitend perspectief voor 2024 en 2025, zoals wij in de kadernota hebben toegezegd. Bovendien is, ondanks de dekkingsmaatregelen, veel van het in de kadernota gepresenteerde nieuw beleid overeind gebleven. Daaronder zijn enkele belangrijke onderwerpen uit het bestuursakkoord die in deze begroting invulling krijgen. Bovendien is de ontwikkeling van de lokale heffingen beperkt gebleven.

..en binnen de kaders van de Nota lokale heffingen 
De lokale heffingen ontwikkelen zich volgens het vastgestelde beleid. De onroerend zaakbelasting stijgt slechts met een inflatiecorrectie van 3%. Voor afvalstoffenheffing en rioolheffing blijven we op de lijn van 100% kostendekking. Dat betekent een verhoging, inclusief inflatiecorrectie, met 6,8% (afval) en 5% (riool).

Situatie vanaf 2026 nog steeds onduidelijk en zorgwekkend
Vanaf 2026 dreigen omvangrijke tekorten, die zoals bekend worden veroorzaakt door een grote terugval in de financiering van het Rijk. Wij rekenen er nog steeds op dat het Rijk met een oplossing komt voor de structurele bekostiging van gemeentelijke taken. Tegelijkertijd gaan wij aan de slag met de verkenning van mogelijkheden die ingezet kunnen wanneer die oplossing tekortschiet. U kunt in de eerste helft van 2024 voorstellen over die aanpak van ons verwachten.

Begroting 2024 2024 2025 2026 2027
Saldo kadernota inclusief nieuw beleid -133 112 -4.475 -4.920
Ontwikkelingen na kadernota (bestaand beleid) -941 -1.020 -1.933 -1.301
Mutaties nieuw beleid en intensiveringen 340 351 309 328
Dekking vrije reserve 405 75 - -
Stelposten en taakstellingen 370 997 999 1.002
Saldo begroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027 41 515 -5.100 -4.891
Saldo incidentele baten en lasten 967 1.031 1.334 943
Structurele begrotingsruimte 1.008 1.546 -3.766 -3.948

Onze speerpunten voor 2024 (en 2025)

Terug naar navigatie - Onze speerpunten voor 2024 (en 2025)

In de Kadernota hebben wij in een zestal hoofdstukken onze ambities voor 2024 en verder toegelicht. Meer concreet gaat het om:
•    De openbare ruimte 
•    Het voorzieningenniveau 
•    Ondersteuning en ontwikkelmogelijkheden voor onze (kwetsbare) inwoners
•    Hart van Krimpen

Daarnaast is het nodig om te investeren in het versterken van onze eigen organisatie en in onze dienstverlening.

Openbare ruimte: basis voor het openbare leven
De openbare ruimte is de plek waar onze inwoners elkaar ontmoeten, waar ze sporten, spelen, bewegen en ontspannen en waardoor ze zich van A naar B bewegen. Dat stelt eisen aan de inrichting en het beheer van die openbare ruimte. Daarbij is het ook van belang dat er aandacht is voor thema’s als hittestress, wateroverlast, biodiversiteit en ecologie, inclusie, gezondheid en circulaire economie.

Op 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet in werking. In de Omgevingswet staat een gezonde leefomgeving centraal, naast veiligheid en goede omgevingskwaliteit.

Een gezonde leefomgeving is een leefomgeving die als prettig wordt ervaren, die uitnodigt tot gezond gedrag en waar de druk op de gezondheid zo laag mogelijk is. Het gaat om sociale én fysieke factoren en om zowel gezondheidsbescherming als gezondheidsbevordering.

Recent hebben wij uw raad geïnformeerd over onze geactualiseerde Meerjarenplanning Beheer Openbare Ruimte voor de periode 2023-2033. De totale omvang van investeringen in die periode komt uit op ruim € 111 miljoen. Het grootste deel van dit bedrag, € 67 miljoen, is bestemd voor herstratingswerkzaamheden, inclusief groen, openbare verlichting en verkeersmaatregelen. € 25 miljoen betreft rioleringswerkzaamheden en bijna € 17 miljoen klimaatadaptieve maatregelen. 

In de periode 2023-2033 ronden wij de projecten ‘Langeland Next Generation’ en ‘Oud Krimpen Waterproof’ af. Nieuwe projecten starten wij vooral op in Kortland en Lansingh-Zuid. Bij de verdere voorbereiding van de laatste fase van het project in Oud Krimpen kan ook de motie ‘Buurtkamer Oud Krimpen’ aan de orde komen.

Wij hadden het voornemen om vanaf 2024 een forse impuls aan het beheer van het groen te geven. Er zijn twee redenen waarom we dit toch niet geheel structureel kunnen invullen.

In de eerste plaats heeft de huidige aannemer van het groenonderhoud aangegeven het contract niet langer te kunnen uitvoeren tegen de afgesproken prijzen. Vasthouden aan de contractuele verplichtingen leidt niet tot een oplossing. Er wordt daarom een nieuwe aanbesteding gestart die naar verwachting tot hogere lasten van circa € 250.000 per jaar leidt. 

Dat biedt ons overigens wel de gelegenheid om de motie ‘aanpassing maaibeleid’ daarin mee te nemen. Om het financiële nadeel te kunnen opvangen is onze ambitie om het onderhoud deels naar kwaliteitsniveau A te brengen vooralsnog vervallen.
Ook hebben wij onze ambitie om een groot aantal plantvakken te vernieuwen naar beneden moeten bijstellen vanwege onvoldoende beschikbare middelen. Onze speerpunten op het gebied van bomen en bioversiteit hebben wij gelukkig wel kunnen handhaven.

Voortdurend in beweging
In ons huidige verkeer- en vervoerbeleid hebben wij al uitgesproken dat lopen in de directe leefomgeving van onze inwoners vanzelfsprekend moet zijn en dat fietsen binnen de gemeente een serieus alternatief voor de auto moet zijn. 


Daarmee hebben wij al min of meer uitgesproken dat het ‘STOMP principe’ de basis voor ons beleid is. Nog dit jaar werken wij dit verder uit in onze nieuwe Verkeer- en vervoervisie. Andere thema’s die in deze visie aan de orde komen zijn in ieder geval verkeersveiligheid en parkeren.

Wandelroutes proberen we al langere tijd zoveel mogelijk te koppelen aan onze 2e orde groenstructuur. In dat onderdeel van onze groenstructuur proberen we ook zoveel mogelijk aanleidingen te creëren om te spelen, sporten en bewegen. Dat is uitgewerkt in het Speelruimtebeleidsplan. In 2024 voeren wij de laatste projecten van dit plan uit. Hiervoor hebben wij een aanvullend krediet in de begroting opgenomen.

Ook hebben we een krediet opgenomen waarmee een tweede Gio-court kan worden aangelegd. De ervaringen met het bij het ‘Zwaneneiland’ aangelegde Gio-court zijn positief. Daarnaast is er in Krimpen een grote behoefte bij jongeren aan goede voorzieningen om te kunnen voetballen. Bovendien willen wij jongeren stimuleren om te sporten/te bewegen en elkaar te ontmoeten.

Recent hebben wij onze Sport- en beweegnota ‘Heel Krimpen beweegt’ voor advies vrij gegeven. Steeds meer wordt sport en bewegen gezien als meer dan een doel op zich. Het wordt in akkoorden, zoals het nieuwe Nationale Sportakkoord en het daarop gebaseerde Lokale Sportakkoord en het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en het Gezond Actief Leven Akkoord (GALA), gezien als een middel, dat het beste tot zijn recht komt bij een integrale aanpak. De motie ‘Verbinder preventie en sport/bewegen’ sluit ook goed op dit gedachtengoed aan.

Het blijvend investeren in de intrinsieke waarde van sport en bewegen en de daarbij behorende sportinfrastructuur (sportverenigingen, sportaccommodaties en beweegvriendelijke leefomgeving) is noodzakelijk om de inwoners van de gemeente Krimpen aan den IJssel in elke levensfase te kunnen laten profiteren van de inzet van sport en bewegen als middel.

Investeren in ons voorzieningenniveau
In de Kadernota hebben wij toegelicht wat onze financiële strategie is om investeringen in ons voorzieningenniveau te kunnen doen. De noodzakelijke investeringen in onderwijshuisvesting, binnensportaccommodaties en kinderopvang hebben wij integraal in beeld gebracht en structureel in de begroting geborgd. Inmiddels is de uitvoering van het project Groeiplaneet/Populier in Langeland halverwege.

Op korte en middellange termijn moeten in Langeland ook Octaaf/Mozaïek en Koelmanschool worden vernieuwd.
•    Wij onderzoeken dat in onderling verband en betrekken daarbij ook de vrijkomende locatie van de Groeiplaneet aan de Berk.

Ook willen we – vooruitlopend op een mogelijke vernieuwing van het park – zicht krijgen op het gebruik van het Moderatopark door de inwoners van Langeland. 
•    In 2029 staan herstratingsprojecten in de omgeving van het park gepland. Het zou mooi zijn als we op dat moment ook middelen beschikbaar hebben om het Moderatopark aan te pakken.

Ook voor onze buitensportinfrastructuur hebben wij ambitieuze plannen. Daarvoor willen wij kapitaallastenreserves inzetten die wij vormen ten laste van de (nieuwe) reserve maatschappelijk vastgoed en voorzieningen. 

Nog dit jaar hopen wij tot overeenstemming met DCV te komen over de (verdere) vernieuwing van het complex Waalplantsoen. Wij willen investeren in maatregelen waarmee TCK aan de geluidsnormen van het Activiteitenbesluit kan voldoen. En samen met TCK en Tennisvereniging Langeland zijn we op zoek naar een locatie waar we padelbanen kunnen realiseren.

Investeren in veerkracht en gezondheid
Kwetsbare inwoners zoals ouderen, mensen met psychosociale problemen, of mensen met afstand tot de arbeidsmarkt ervaren vaak problemen op meerdere levensterreinen tegelijk. Bijvoorbeeld rond gezondheid, mobiliteit en sociale contacten. Wij willen deze (categorieën van) inwoners stimuleren om te participeren in hun eigen straat en buurt en in de Krimpense gemeenschap, en op deze manier mee te doen in de samenleving. 

Hiervoor is in de eerste plaats goede afstemming nodig tussen partijen die een rol spelen bij de ondersteuning, begeleiding, zorg- en hulpverlening. Dit vraagt een vernieuwde aanpak van gemeentelijk beleid waarbij wij het concept ‘positieve gezondheid’ willen koppelen aan het functioneren van inwoners in hun straat, buurt en wijk.

Wij zijn daarom gestart met een project waarin wij de ‘veerkracht’ van buurten in beeld brengen en verbeteren. Wij denken dat zodoende de sociale cohesie en leefbaarheid in buurten kan toenemen. Een kwartiermaker zal in nauwe samenwerking met onze zorg- en welzijnsorganisaties, veiligheidspartners en woningcorporatie(s) een concrete aanpak ontwikkelen. Wij sluiten niet uit dat er daarna in bepaalde straten of buurten aanvullende en specifieke ambtelijke inzet nodig is.

Tegelijkertijd willen wij starten met een nadere verkenning van de route die we moeten bewandelen om een ‘gezonde gemeente’ te worden. Wij willen daarbij gebruik maken van het concept ‘positieve gezondheid’. Ook relevant zijn het Integraal Zorg Akkoord (IZA) en Gezond Actief Leven Akkoord (GALA). 

Met het GALA hebben VNG, Zorgverzekeraars Nederland en het ministerie van VWS een akkoord gesloten waarin gezondheid en preventie in een breed perspectief centraal staat. Vanuit gezamenlijke doelen gaan gemeenten, GGD’en, zorgverzekeraars en het Rijk aan de slag om zichtbare resultaten te boeken. Een akkoord waarin naast de lokale aanpak ook de regionale samenwerking van gemeenten onderling en tussen gemeenten en zorgpartijen meer armslag krijgt.

Het IZA roept ons op om in verbinding van het sociaal domein met het ruimtelijk en maatschappelijk domein, en met de samenleving en zorg regionaal samen te werken aan wat nodig is om zorg, welzijn en ondersteuning in de toekomst kwalitatief hoogwaardig en toegankelijk te houden voor alle inwoners in onze gemeente. Thema’s zijn passende zorg, inzet op gezond leven en preventie, regionaal domein overstijgend samenwerken en (digitale) innovatie. Op deze thema’s sluit het IZA aan op aanpalende akkoorden als het GALA, de programma’s Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen (WOZO) en Toekomstbestendige Arbeidsmarkt Zorg (TAZ) en de Hervormingsagenda Jeugd.

Wij zullen in 2024 en 2025 een projectleider aantrekken die dit (verander)proces gaat bewaken en zorgt voor verbinding en overzicht. Na twee jaar moet het concept ‘positieve gezondheid’ in de reguliere werkprocessen van ons ruimtelijk, maatschappelijk en sociaal domein kunnen worden toegepast.

In februari 2021 is het “Actieprogramma Armoede en Schulden 2021-2024” vastgesteld. Ondanks het einde van de coronacrisis, zijn er ook in 2022 en 2023 sterke veranderingen in de wereld gaande. Diverse crises hebben onder andere geresulteerd in hevige inflatie en een sterke toename van het prijspeil. 

Door deze veranderde omstandigheden bestaat de kans dat meer inwoners te maken krijgen met armoede- en schuldenproblematiek. Volgens cijfers uit 2021 van het CBS leven in Krimpen aan den IJssel ongeveer 1.700 huishoudens onder de inkomensgrens van 130 % van het wettelijk sociaal minimum.

Zoals bekend hebben wij eerder met elkaar besloten om het nog lopende Actieprogramma Armoede en Schulden 2021-2024 van een update te voorzien. In deze update worden aanvullende acties ondernomen tegen armoede- en schuldenproblematiek. Deze acties richten zich op preventie, armoede en schuldhulpverlening. 

In 2024 zullen wij het Actieprogramma Armoede en Schulden evalueren. Bij deze evaluatie zullen ook de maatregelen die door middel van deze update zijn toegevoegd aan het Actieprogramma meegenomen worden.

In aanvulling op de update hebben wij besloten om de regeling voor gratis openbaar vervoer in de regio tijdens de daluren uit te breiden. Nu geldt deze regeling alleen voor inwoners van 67+ met een inkomen tot 120% van het wettelijk sociaal minimum. De regeling breiden we uit naar álle inwoners met een inkomen tot 130% van het wettelijk sociaal minimum. 

Het vervoersbereik zal gebaseerd worden op de Rotterdamse (RET) regio. Zodoende willen we de maatschappelijke participatie van de financieel kwetsbaarste inwoners van Krimpen aan den IJssel in de Rotterdamse regio verder bevorderen.

Verdere ontwikkeling Raadhuisplein tot ‘Hart van Krimpen’
Zoals in het bestuursakkoord omschreven staat ons een ‘Hart van Krimpen’ voor ogen waarin we elkaar ontmoeten en waar we kunnen winkelen, eten en drinken, uitgaan en van cultuur kunnen genieten. Wandelend, flanerend of slenterend moet je Krimpen in een kleinschalige ambiance kunnen beleven.

Na de totstandkoming van het nieuwe raadhuis en de woningbouwprojecten ‘Waterlijster’ en ‘Prinsessenpark’ en met ‘Natuurlijk Centrum-Zuid’ in aanbouw richt ónze opgave zich nu primair op Winkelcentrum Crimpenhof, het voormalige Rabokantoor (Raadhuisplein 4) en de (parkeer)ruimte daar tussen. Wij voelen ons daarin gesteund door de bij de behandeling van de Kadernota gevormde Bestemmingsreserve 'Hart van Krimpen'.

Recent hebben wij het principebesluit genomen om Raadhuisplein 4 te (her)ontwikkelen voor ontmoeting, educatie en ontwikkeling. In Capelle aan den IJssel laat de ‘Bibliotheek aan den IJssel’ zien dat een bibliotheek veel meer kan zijn dan de plek waar je een boek kunt lenen. Het is de plek waar je elkaar (in een lunchroom of eetcafé) kunt ontmoeten, lezingen kunt bijwonen, informatie kunt inwinnen en kunt studeren. 

Een Krimpense uitwerking waarin de bibliotheek de huiskamer van het dorp wordt, is volgens ons goed mogelijk aan Raadhuisplein 4. Het herhuisvesten van functies vanuit De Tuyter richting Raadhuisplein 4 biedt bovendien meerwaarde om rond het Raadhuisplein een bruisend centrum te creëren. 

Dit principebesluit stelt ons ook voor de opgave om een nieuwe locatie te zoeken waar theater(zaal), muziekschool en Concordia gehuisvest kunnen worden. Daarna zou dan de locatie van de huidige Tuyter beschikbaar komen voor herontwikkeling.

Met het nemen van ons principebesluit is de initiatieffase afgerond. In de volgende, definitiefase zullen wij de randvoorwaarden, functionele eisen, operationele eisen en ontwerpbeperkingen verder gaan uitwerken op basis van input van de gebruikers van De Tuyter. Deze uitgangspunten vormen het programma van eisen. Ook zullen in deze fase de financiële gevolgen van de noodzakelijke investeringen vergeleken moeten worden met de huidige exploitatie. 

Maar het gaat natuurlijk niet alleen om de (her)ontwikkeling van (maatschappelijk) vastgoed in het Hart van Krimpen. Het gaat ook om evenementen en een aantrekkelijke openbare ruimte. Daarvoor lichten we graag twee andere initiatieven toe.

Allereerst hebben wij in de begroting 2024 eenmalig extra middelen opgenomen voor een aantrekkelijk programma in het ‘Hart van Krimpen’. Denk daarbij aan buitenbios, winterfair en de oogst- en streekmarkt.

Nog dit jaar organiseren we de – al in de Evenementenvisie aangekondigde – netwerkbijeenkomst over de vraag wat we als gemeente anders of beter moeten doen om tot een evenementenkalender te komen met een grotere impact/beleving voor de inwoners van Krimpen aan den IJssel. Op basis daarvan willen wij in de Kadernota 2025 een voorstel voor de jaren 2025 en verder doen.

In de tweede plaats hebben wij aan een extern bureau gevraagd om een aantal scenario’s voor de openbare ruimte te maken. In die scenario’s gaan we uit van een verplaatsing van de markt en van de realisatie van het eerder door uw raad gevraagde ‘buitenpodium’. Daarbij hebben we een aantal van onze ambities mee gegeven.

•    Leefbaarheid verbeteren
•    Herkenbare routes en verblijfsplekken
•    Winkelervaring verbeteren
•    Ruimte binnen en buiten efficiënter invullen
•    Heldere logistieke routes
•    Maatschappelijke functies toevoegen
•    Groen en klimaat

Op basis daarvan worden drie scenario’s ontwikkeld. In het eerste scenario worden een aantal minimale ingrepen uitgewerkt. Voor het tweede scenario zijn ingrepen ‘in de plint’ noodzakelijk om het gebruik van de openbare ruimte te optimaliseren. En in het derde scenario zijn ook ingrepen in de bebouwing (lees: gedeeltelijke sloop en nieuwbouw) nodig.
 
Op basis van deze scenario’s willen wij het gesprek aangaan met de bestaande eigenaren, winkeliers en horeca-exploitanten. Ook zullen we deze scenario’s betrekken in de gesprekken die wij gaan voeren over de invulling van Raadhuisplein 4 en de nieuwe locatie voor theater(zaal), muziekschool en Concordia. 

Van kadernota naar begroting

Terug naar navigatie - Van kadernota naar begroting

Recapitulatie route naar sluitende begroting 2024
In het voorjaar presenteerden wij u een kadernota met een klein tekort voor 2024 en een klein overschot voor 2025. De tekorten vanaf 2026 bedroegen meer dan € 4 miljoen vanwege de terugval in financiering door het Rijk. Wij hebben u in de kadernota toegezegd een sluitende begroting op te stellen voor de jaren 2024 en 2025. Hieronder beschrijven wij hoe dat is gelukt, met behoud van het meeste nieuw beleid. 

Begroting 2024 2024 2025 2026 2027
Saldo kadernota inclusief nieuw beleid -133 112 -4.475 -4.920
Ontwikkelingen GR Jeugdhulp Rijnmond -1.048 -1.050 -1.051 -1.056
Onderhoud openbare ruimte -250 -250 -250 -250
Rijksmiddelen (o.a. septembercirculaire en GALA) 440 241 -59 1.065
Kostendekking leges en heffingen 220 595 140 159
Kostenverdeling, indexering, kapitaallasten -124 -323 -420 -772
Diverse mutaties -179 -233 -293 -447
Saldo na verwerking mutaties sinds kadernota -1.074 -908 -6.408 -6.221
Aanpassingen nieuw beleid en intensiveringen
Kwaliteit onderhoud groen niet verhogen naar niveau A 190 195 200 205
Verlagen bedrag voor vernieuwen plantvakken 110
Beperken aanbieders uitbreiding gratis OV 26 26 27 28
Evenementen alleen in 2024 opnemen 106 109 111
Verminderen budget Communicatieadviseur sociaal domein 50 51 53 54
Lager budget Gezonde gemeente 50 50
Lager budget Veerkrachtig Krimpen 50 50
Dekking eenmalige kosten uit vrije reserve 405 75
Toevoeging Subsidie Voedselbank -35 -36 -37 -38
Toevoeging Menstruatiearmoede -15 -16 -16 -17
Toevoeging Soortenmanagement -75 -75 -15 -15
Toevoeging Nalevingsonderzoek Alcoholwet -11 -12
Subtotaal 745 426 309 328
Stelposten en taakstellingen
GRJR taakstelling/stelpost 425 425 425
Aanvullende besparingen jeugdzorg kabinet 200 200 200
Extra taakstelling bijstand 85 87 89 92
Verwachte inkomsten SPUK Integraal Zorgakkoord 285 285 285 285
Subtotaal 370 997 999 1.002
Saldo begroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027 41 515 -5.100 -4.891

Korte toelichting

Terug naar navigatie - Korte toelichting

Bij de afronding van de kadernota leken de gepresenteerde saldi voor 2024 en 2025 perspectief te bieden voor een sluitende begroting zonder aanvullende maatregelen en met behoud van alle ambities. In de maanden erna kregen we echter een aantal ontwikkelingen te verwerken die tot een forse opgave leidden. Wij lichten die kort toe:

•    Kostenontwikkelingen GR Jeugdhulp Rijnmond
De GRJR heeft vroeg in de zomer al gemeld dat de begroting 2024 alsnog moet worden aangepast, met voor Krimpen aan den IJssel een extra structurele bijdrage van circa € 200.000 als gevolg. 
In september werd daar bovenop bekend dat de kosten in 2023 sterk oplopen. Het nadelige effect voor onze gemeente is € 850.000. De belangrijkste oorzaken daarvoor zijn de oplopende kosten ten gevolgen van de afbouw van de intramurale jeugdhulp. Door de inzet van ambulante alternatieven en zwaardere specialistische GGZ in het vrijwillige kader zijn de kosten per traject voor deze intensieve zorg sterk toegenomen. 
Deze ontwikkeling is niet alleen te zien in onze gemeente maar zien we terug in heel Nederland. Samen met de aanbieders zal snel moeten worden gezocht naar een betaalbaar alternatief. Hiervoor zijn binnen de Rijnmondse regio de eerste stappen al gezet. Ook zal het Rijk om een bijdrage worden gevraagd. Omdat de versnelde afbouw van gesloten jeugdhulp een initiatief is vanuit Den Haag. We vinden het daarom verantwoord om vanaf 2025 te rekenen met een halvering van dit probleem in de vorm van een taakstelling.

•    Onderhoud openbare ruimte
De onderhoudskosten voor de openbare ruimte lopen sneller op dan waar rekening mee was gehouden. Uit diverse (kosten)ontwikkelingen leiden wij af dat in 2024 rekening moet worden gehouden met circa € 250.000 extra om het huidige onderhoudsniveau te kunnen handhaven. 
Om dit effect te kunnen opvangen is de ambitie om het onderhoud naar kwaliteitsniveau A te verbeteren vooralsnog vervallen en is het gevraagde extra geld voor plantvakken in 2024 fors verlaagd.

•    Rijksmiddelen
In voorgaande jaren betekende de septembercirculaire vaak extra ruimte voor de begroting. Dit jaar is dat niet het geval. Dat komt mede doordat het kabinet demissionair is en de rijksbegroting daarom beleidsarm. Ook de ontwikkeling van het accres voor lonen en prijzen is beperkt. Pas vanaf 2027 is er sprake van substantiële verbetering, op basis van een nieuwe normeringssystematiek. Dat is echter lang niet voldoende om het “ravijn” te dempen. Eerder bent u al geïnformeerd over de voordelige financiële gevolgen van de aangevraagde GALA-middelen en de afwikkeling van stelposten uit de algemene uitkering.

•    Overige mutaties
De resterende posten betreffen de effecten van financieel-technische verwerkingen zoals kostenverdeling, kapitaallastenberekening en het herberekenen van de inkomsten uit heffingen op basis van de afgesproken kostendekkingspercentages.

Dekkingsmaatregelen
Om de negatieve ontwikkelingen op te vangen en toch een sluitende begroting voor 2024 en 2025 te presenteren met behoud van zoveel mogelijk ambities hebben wij een pakket dekkingsmaatregelen in deze begroting opgenomen. Dit betreft drie typen maatregelen: aanpassingen nieuw beleid en intensiveringen, inzet incidentele dekking en het opnemen van stelposten en taakstellingen. 

Aanpassingen nieuw beleid en intensiveringen
Vanwege de oplopende kosten voor het onderhoud van het openbaar groen laten wij de ambitie om het kwaliteitsniveau te verhogen voorlopig los en beperken we het bedrag dat in 2024 wordt besteed aan het vernieuwen van plantvakken. De uitbreiding van de doelgroep voor gratis openbaar vervoer blijft gehandhaafd, maar we zetten in op gratis reizen in de regio Rotterdam-Rijnmond, waardoor de meerkosten minder groot zijn. Voor evenementenbeleid nemen we op dit moment alleen extra geld op in 2024. De komende tijd wordt met alle stakeholders verkend hoe evenementenbeleid in de toekomst vorm kan worden gegeven. Op basis van dat traject wordt in de kadernota 2025 een voorstel gedaan voor de wijze waarop de gemeente het organiseren van evenementen structureel kan ondersteunen. De inzet van capaciteit voor een aantal onderwerpen wordt gehalveerd. Dat betreft de communicatieadvies voor het sociaal domein (structureel budget) en de inzet voor gezonde gemeente en veerkrachtig Krimpen (in 2024 en 2025). Wij lichten dat elders in deze inleiding toe.

Incidentele dekking
Voor een aantal onderwerpen van nieuw beleid is slechts in 2024 (en soms in 2025) geld nodig. Dit betreft de kosten voor de benoeming van een nieuwe burgemeester (€ 20.000), budget voor bomenbeheer (€ 100.000), de initiële kosten voor het soortenmanagementplan (tweemaal € 75.000), een eenmalige extra subsidie voor de LOK (€ 35.000), de uitvoering van de woonzorgvisie (€ 25.000) en budget voor digitale toegankelijkheid (€ 50.000) en archivering (€ 100.000).

In totaal wordt op deze wijze € 480.000 gedekt uit de vrije reserve, die daarvoor bedoeld is. Omdat het beschikbare saldo van de vrije reserve niet voldoende is, hebben wij een overheveling van € 500.000 uit de algemene reserve opgenomen. Daarmee blijft de algemene reserve ruim binnen de afgesproken bandbreedte.

Stelposten en taakstellingen
Als sluitstuk van het dekkingsplan nemen wij een viertal stelposten en taakstellingen op. Wij hebben al toegelicht dat in relatie tot de stijging van de bijdrage aan de GRJR vanaf 2025 een stelpost van 50% wordt opgenomen voor verwachte kostendaling en/of compensatie van het Rijk. In de algemene uitkering is een korting op de jeugdmiddelen verwerkt (€ 511 miljoen landelijk), waarbij het kabinet heeft gegarandeerd dat gemeenten hier besparingen voor kunnen realiseren. Wij zijn terughoudend met het vertalen van die toezegging in onze cijfers, maar houden nu rekening met € 200.000. In de kadernota hebben wij al aangekondigd dat door extra inzet op uitstroom uit de bijstand op termijn een voordeel kan worden gerealiseerd. Wij zien mogelijkheden om het effect daarvan met € 85.000 te verhogen. Een laatste stelpost betreft de Rijksmiddelen die via een specifieke uitkering (SPUK) worden ontvangen voor het Integraal Zorgakkoord (IZA). Deze middelen worden uitgekeerd aan Rotterdam en de verdeling naar de gemeenten is nog niet volledig duidelijk. Wij rekenen voorzichtigheidshalve met een bedrag dat is gebaseerd op het aantal inwoners.

Inzet ontstane ruimte
Met deze maatregelen ontstond ook ruimte om een aantal onderwerpen aan het nieuw beleid toe te voegen. Dat betreft onderwerpen waarover uw raad reeds een besluit heeft genomen (menstruatiearmoede en subsidie voedselbank) en onderwerpen waarvan de noodzaak pas na de kadernota is gebleken (Nalevingsonderzoek Alcoholwet) en soortenmanagementplan voor isolatie woningen). Deze onderwerpen worden op de betreffende programma’s toegelicht.

Ten slotte
Zoals toegezegd in de kadernota vertoont deze begroting structureel evenwicht in 2024 en 2025. Dat is niet vanzelfsprekend, zo is in de afgelopen maanden gebleken. 
De financiële positie van de gemeente Krimpen aan den IJssel is nog steeds goed te noemen. Zowel de weerstandsratio als de financiële kengetallen laten een evenwichtig beeld zien en de reservepositie is solide. Dat geeft een goede basis om het ronduit slechte financiële perspectief vanaf 2026 tegemoet te treden. De komende jaren gaan wij vol ambitie aan de slag, maar de donkere wolk van de naderende tekortjaren negeren we niet. Zoals in de kadernota toegezegd verkennen wij de mogelijkheden om indien nodig zelf oplossingen te genereren voor resterende tekorten. Met het vormen van de reserve begrotingstekorten bij de kadernota hebben we een buffer gecreëerd om 2026 te overbruggen en tijd te winnen voor het invoeren van maatregelen. Uiterlijk in de kadernota 2025 komen wij met voorstellen voor een aanpak.

Daarbij past een kanttekening. Uit recent onderzoek blijkt dat Nederlandse gemeenten op basis van hun gezamenlijke begrotingscijfers over 2023 een vrije beleidsruimte hebben van opgeteld ongeveer 13 miljard euro. Dat is nog geen 20 procent van hun totale uitgaven. De korting van 3 miljard die vanaf 2026 het ‘financiële ravijn’ veroorzaakt, zou betekenen dat gemeenten een kwart (!) van hun vrije beleidsruimte kwijt raken.

Vertaald naar onze gemeente zou dat kúnnen betekenen dat ook wij in onze gemeente keuzes moeten maken die wij op basis van onze huidige visie en ambities liever niet willen maken. Of dat we moeten besluiten dat wij bepaalde taken waaraan het Rijk prioriteit wil geven, niet langer uitvoeren.