Middelen

Overhead

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Dit hoofdstuk biedt inzicht in de overhead van de gemeente Krimpen aan den IJssel. De programma’s bevatten alleen de lasten en baten van het primaire proces.

Sinds de herziening van het Besluit Begroting en Verantwoording tonen we de baten en lasten van Overhead apart als onderdeel van de programma begroting. 

Onderdelen overhead

Terug naar navigatie - Onderdelen overhead

Onder overhead wordt verstaan het geheel van functies en activiteiten gericht op sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
•    Directe kosten zoveel mogelijk direct toerekenen aan de betreffende taakvelden;
•    Ondersteunende taken zijn niet direct dienstbaar aan de externe klant of het externe product en behoren daarom tot de overhead. Wanneer deze ondersteunende taken worden uitbesteed, behoren de uitbestedingskosten bedrijfsvoering tot de overhead (bijvoorbeeld uitbesteding ICT);
•    Sturende taken vervuld door hiërarchisch leidinggevenden behoren tot de overhead. De bijbehorende loonkosten behoren ondeelbaar tot de overhead;
•    De positionering van een functie binnen de organisatie heeft geen invloed op de beoordeling of er sprake is van overhead.

Om enig inzicht te geven in de opbouw van de overhead is in deze begroting de overhead verdeeld in:
•    Personele lasten van onder andere de taken met betrekking tot directie, communicatie, bestuursondersteuning, facilitaire zaken, juridische zaken, HR en financiën.
•    Niet personele lasten, zoals huisvesting en ICT.

Dit begrotingsonderdeel is slechts een weergave van de baten en lasten met betrekking tot overhead.
Een meer inhoudelijke toelichting treft u aan in de paragraaf Bedrijfsvoering.

Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat is er aan de hand/Wat willen we bereiken?

1. Implementatie Wet Open Overheid

Terug naar navigatie - 1. Implementatie Wet Open Overheid

Wat is er aan de hand
Als gemeente willen we zo transparant en open mogelijk naar de samenleving toe zijn. In de Wet open overheid is geformuleerd aan welke minimale eisen we als gemeente moeten voldoen om dit te realiseren. Enerzijds betekent dit dat we veel informatie uit eigen beweging openbaar zullen maken. Hiervoor zijn 11 informatiecategorieën geformuleerd, die geleidelijk aan moeten worden gepubliceerd. Momenteel wordt gewerkt aan de eerste 4 categorieën. Hoe meer we actief publiceren, hoe minder Woo-verzoeken er achteraf zullen worden ingediend. In 2023 waren dat nog behoorlijk wat verzoeken, ook wat omvang betreft. 
Anderzijds ligt er vanuit de Woo een opgave om onze informatiehuishouding op orde te brengen. Momenteel vindt er in onze gemeente daarvoor een aanzienlijke inventarisatie plaats. Deze nulmeting vormt de basis voor alle verdere acties die informatie-gerelateerd zijn.

Wat willen we bereiken
1.    De volgende 4 informatiecategorieën zijn actief openbaar gemaakt.
2.    Het proces voor Woo-verzoeken is verder verfijnd en 100% van de verzoeken wordt binnen de wettelijke termijn afgehandeld.
3.    De nulmeting voor onze informatiehuishouding is gereed en het actieplan voor het verbetertraject is in uitvoering genomen.

Speerpunten

2. Privacy op Orde (DPIA's)

Terug naar navigatie - 2. Privacy op Orde (DPIA's)

Wat is er aan de hand
Momenteel hebben we nog te weinig DPIA’s uitgevoerd en zijn we onvoldoende bewust van de privacyrisico’s die aan onze verwerkingen kleven. Dit kan resulteren in datalekken en bij controle door de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kan dit resulteren in forse boetes.

Wat willen we bereiken
We streven ernaar de komende jaren onze achterstand op dit punt in te lopen, het privacybewustzijn te vergroten en datalekken en eventuele boetes te voorkomen.

Speerpunten

3. Implementatie Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv)

Terug naar navigatie - 3. Implementatie Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv)

Wat is er aan de hand
De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer zal naar verwachting op 1 juli 2024 inwerking treden. Het wetsvoorstel geeft de burger recht om officiële berichten, zoals aanvragen voor vergunningen, wijzigingen en bezwaarschriften elektronisch aan de gemeente te kunnen zenden, op een door de gemeente bepaalde wijze. De gemeente dient zorg te dragen voor de terbeschikkingstelling van digitale kanalen voor formele berichten. De digitale kanalen moeten aan bepaalde eisen voldoen zodat zij als een veilige en toegankelijke omgeving dienen om zaken af te handelen. Vóór de Wmebv van kracht is, moeten er een aantal aanpassingen op de website worden doorgevoerd zodat inwoners hun zaken eenvoudig online kunnen regelen. Hierna dient er een vervolgstap te worden gezet om onze inwoners en ondernemers in de toekomst beter van dienst te kunnen zijn. Eén digitale ingang via de website maakt het voor inwoners en ondernemers mogelijk om hun zaken veilig online te regelen. 
Hiertoe is een klantportaal noodzakelijk. 

Wat willen we bereiken
1.    Voor 1 juli 2024 voldoen we aan de eisen van de Wmebv. 
2.    In 2024 hebben we een duidelijk beeld hoe ons klantportaal eruit komt te zien.
3.    In 2024 zijn de onderzoeksresultaten die bij de eerste fase (aansluiten op  zaaksysteem en BRP) horen in het plan van aanpak omschreven.

Speerpunten

4. Digitale toegankelijkheid

Terug naar navigatie - 4. Digitale toegankelijkheid

Wat is er aan de hand
Gemeenten moeten voldoen aan de digitale toegankelijkheidseisen Web content accessability guidelines (WCAG). Deze eisen zorgen ervoor dat websites en applicaties voor iedereen toegankelijk zijn. Op onze websites staan honderden documenten die nu nog niet voldoen aan de eisen. Om hier bewustwording voor te creëren en deze documenten toegankelijk te maken, is het van belang hier iemand voor in te huren. 

Wat willen we bereiken
Wij hebben 2 doelstellingen. Enerzijds willen we zo goed mogelijk voldoen aan de wettelijke eisen rond digitale toegankelijkheid. We willen dat elke website en applicatie de status A of B krijgt.  Daarnaast willen we collega’s bijbrengen dat het ontzettend belangrijk is om standaard word-documenten op een bepaalde manier op te bouwen. Om zo te voldoen aan de toegankelijkheidseisen. 

Speerpunten

5. Archivering Corsa en omgevingsvergunningen

Terug naar navigatie - 5. Archivering Corsa en omgevingsvergunningen

Wat is er aan de hand
In 2018 is de gemeente overgestapt op een ander zaaksysteem genaamd Djuma. Het oude zaaksysteem Corsa bevat nog informatie waarop een bewaarplicht van toepassing is. In 2023 heeft de gemeente via de samenwerking met het Streekarchief Midden-Holland het e-depot met pre-depot functionaliteit van Preservica aangeschaft. Het hebben van een e-depot is een wettelijke verplichting. Dit biedt ons tevens de mogelijkheid om de digitale informatie over te plaatsen naar het pre-depot dat in het beheer is van het Streekarchief. Dit migratietraject is een complexe activiteit waarbij externe ondersteuning vereist is om de informatie uit Corsa te extraheren en in het pre-depot te ingesten(verwerken). In het Pre-depot is de mogelijkheid er om de informatie verder te behandelen, zodat het geschikt is voor het e-depot.

Wat willen we bereiken
Door de informatie die nu vastzit in het oude zaaksysteem over te plaatsen naar het pre-depot komt de mogelijkheid om deze op een geschikte wijze te beheren en klaar te maken voor de overbrenging vanuit het pre-depot naar het e-depot.(dit is één systeem).Het oude zaaksysteem Corsa moet uitgefaseerd worden, maar onze informatie moet beschikbaar blijven.

Speerpunten

6. Functiehuis

Terug naar navigatie - 6. Functiehuis

Wat is er aan de hand
Er is een toename van complexiteit in het werk. Met meer uitdagende vraagstukken. In 2019 zijn we overgestapt naar zich zelf organiserende teams. Dit heeft geleid tot verandering in de manier waarop we werken en samenwerken. Inwoners en ondernemers vragen iets anders, reageren anders. Polarisatie. Krapte op de arbeidsmarkt. Het werk van de gemeente is aanzienlijk veranderd, waarbij nieuwe taken zijn toegevoegd en andere taken zijn verdwenen. De snelheid waarmee nieuwe taken opgepakt moeten worden is soms hoog.

Wat willen we bereiken
Eind 2023 is het functiehuis vernieuwd.

Met het vernieuwde functiehuis een grotere rol te spelen in ondersteuning van teams op het gebied van:
•    Werving en selectie
•    Gespreksvoering
•    Ontwikkeling kennis en ervaring en doorgroei (leerwegposities en loopbaanpaden)

Speerpunten

7. Inrichting Raadhuis

Terug naar navigatie - 7. Inrichting Raadhuis

Wat is er aan de hand
We hebben signalen uit de ambtelijke organisatie en het college ontvangen over het gebrek aan representatieve vergaderzalen voor kleinere gezelschappen voornamelijk voor externe bezoekers in het raadhuis. Daarnaast is de ruimte van het Krimpens contact centrum (KCC) te klein voor het aantal collega’s dat hier werkt. 

Wat willen we bereiken

  • Meer en representatievere vergaderruimtes . In het bijzonder voor kleinere vergaderingen.
  • Een goede werkomgeving voor ons KCC

Speerpunten

8. Vernieuwen techniek Raadzaal

Terug naar navigatie - 8. Vernieuwen techniek Raadzaal

Wat is er aan de hand
De techniek in de raadzaal is verouderd. De technische ondersteuning is nog meegenomen vanuit het oude raadhuis en voldoet niet meer aan de wensen van deze tijd.

Wat willen we bereiken
De techniek in de raadzaal moderniseren. Zodat de techniek in de raadzaal de activiteiten beter kan ondersteunen. 

Speerpunten

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Overhead Rekening Begroting Begroting Meerjarenraming
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Lasten
Personele lasten 4.914 6.041 5.966 6.145 6.477 6.808
Niet personele lasten 5.811 5.944 5.848 6.212 6.292 6.446
Nieuw beleid & intensivering 645 586 553 491
Totaal lasten 10.725 11.985 12.460 12.943 13.322 13.746
Baten
Personele baten
Niet personele baten 3.785 329 336 341 347 355
Nieuw beleid & intensivering
Totaal baten 3.785 329 336 341 347 355
Totaal saldo van baten en lasten -6.940 -11.656 -12.124 -12.602 -12.976 -13.390
Reservemutaties -1.270 701 150
Resultaat -8.210 -10.955 -11.974 -12.602 -12.976 -13.390
Investeringen Overhead 2024 2025 2026 2027
Vervanging noodstroomaggregaat raadhuis 29
Inrichting Raadhuis 320
Techniek Raadhuis 160
Totaal 509
Nieuw beleid en intensiveringen Overhead 2024 2025 2026 2027
Functiehuis 350 364 379 394
Inrichting Raadhuis 35 35 35
Privacy op orde (DPIA's) 20 25 28 30
Techniek Raadzaal 34 33 33
Digitale toegankelijkheid 50
Archivering Corsa en omgevingsvergunningen 100
Wet open overheid 75 77 79
WMEBV (klantportaal) 50 51
Totaal 645 586 553 491

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

De ingevulde gegevens bevatten geen streefwaarden, maar betreffen de meest actuele gerealiseerde waarden. In de kolom jaartal staat aangegeven uit welk jaar de gerealiseerde waarden komen.

In de kolom ‘begroting 2023’ ziet u de gepresenteerde waarden van de begroting 2023. Het is mogelijk dat deze waarden nadien nog zijn geactualiseerd door de bron.

Basisset indicatoren Overhead Begroting 2024 Jaartal Begroting 2023 Jaartal Bron
Formatie in fte per inwoner x 1.000 5,94 2023 5,68 2022 Vensters voor Bedrijfsvoering (eigen berekening)
Bezetting in fte per inwoner x 1000 5,38 2023 5,42 2022 Vensters voor Bedrijfsvoering (eigen berekening)
Apparaatskosten per inwoner 735,06* 2023 657,88* 2022 Vensters voor Bedrijfsvoering (eigen berekening)
Externe inhuur als % van totale kosten loonsom 2,50% 2023 2,50% 2022 Vensters voor Bedrijfsvoering (eigen berekening)
Overhead als % van totale lasten 11,41% 2023 11,31% 2022 Vensters voor Bedrijfsvoering (eigen berekening)
*Er heeft een verbetering van de toerekeningssystematiek van de apparaatskosten plaatsgevonden. Om een reële weergave van de ontwikkeling van de apparaatskosten te tonen, is er een herijking in de berekening voor de begroting 2023 doorgevoerd.

Algemene dekkingsmiddelen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

In dit hoofdstuk zetten we de algemene dekkingsmiddelen en de post onvoorzien op een rij.
Binnen de begroting bestaat een onderscheid tussen algemene dekkingsmiddelen en specifieke dekkingsmiddelen. De algemene dekkingsmiddelen zijn middelen die vrij zijn aan te wenden. De besteding van deze inkomsten is niet aan een bepaald programma gebonden. De algemene dekkingsmiddelen vormen de financiële dekking van de negatieve financiële saldi van de programma’s. De algemene dekkingsmiddelen beslaan meer dan de helft van de totale baten van de gemeente. De belangrijkste algemene dekkingsmiddelen zijn:
•    uitkering uit het gemeentefonds
•    inkomsten uit de onroerendezaakbelastingen (ozb)
•    inkomsten uit deelnemingen

De uitkering uit het gemeentefonds is de grootste bron van gemeentelijke inkomsten. Eigen inkomsten als de ozb vormen slechts een beperkt deel van de totale baten.

Uitkering gemeentefonds

Terug naar navigatie - Uitkering gemeentefonds

De omvang van het gemeentefonds is gekoppeld aan de rijksbegroting, waarbij op basis van de systematiek 'samen de trap op en samen de trap af' de algemene uitkering wordt geïndexeerd (ook wel accres genoemd). Sinds 2022 is dit zogenaamde accres gesplitst in een volume- en een nominaal deel, waarbij het nominale deel ter compensatie is van loon- en prijsstijgingen en het volumedeel ter compensatie van bevolkingsgroei en reëel accres. Voor de periode 2022-2025 zijn de VNG en het Rijk overeengekomen dat het volume-accres wordt bevroren waardoor gemeenten zekerheid hebben over de ontwikkeling van de algemene uitkering. Het nominale deel (loon- en prijsontwikkelingen) valt daar buiten.  Vanaf 2026 vervalt de trap-op-trap-af systematiek. Pas met ingang van 2027 wordt op basis van een gewijzigde financieringssystematiek accres toegekend. Er is dan echter sprake van een grote terugval in Rijksmiddelen en een lager accres. Deze korting op het gemeentefonds heeft tot gevolg dat vanaf 2026 grote tekorten in de gemeentebegroting ontstaan. Bij het afronden van deze begroting bestaat nog geen duidelijkheid over een oplossing van dit probleem, waarmee vrijwel alle gemeenten te maken hebben.

De uitkering uit het gemeentefonds bestaat uit 3 soorten uitkeringen: algemene uitkering, integratie-uitkeringen en decentralisatie-uitkeringen. 

Voor Participatie ontvangt de gemeente een integratie-uitkering. De decentralisatie-uitkeringen bevatten uitkeringen voor onder andere vergunningverlening, toezicht en handhaving van provinciale taken, armoedebestrijding kinderen en de voorschoolse voorziening peuters. 

Naast deze 3 vormen van algemene middelen ontvangt de gemeente zogenaamde specifieke uitkeringen (SPUK's). Deze worden verantwoord op het betreffende programma en zijn niet vrij inzetbaar. Bovendien wordt over deze middelen verantwoording afgelegd bij de jaarrekening.

De cijfers in deze begroting zijn gebaseerd op de septembercirculaire 2023 van het gemeentefonds. Wij wijken daarmee opnieuw af van de vastgestelde lijn om uit te gaan van de meicirculaire. Jaarlijks zijn er goede redenen om toch de septembercirculaire als basis voor de begroting te gebruiken. In elk geval wordt daarmee de meest actuele informatie over de algemene uitkering in de begroting verwerkt. Om weer een bestendige gedragslijn te hanteren gebruiken we voortaan de septembercirculaire bij het opstellen van de begroting.

Een van de onzekerheden betreft de extra middelen voor uitvoering van de Jeugdwet. Alleen voor 2024 en 2025 bestaat nu zekerheid en zijn middelen in het gemeentefonds opgenomen. Voor de jaren erna mogen gemeenten uitgaan van bedragen op basis van de uitspraken van de Commissie van Wijzen (abitrage). Daarnaast verwacht het Rijk dat gemeenten vanaf 2025 een oplopende besparing realiseren. In deze begroting is rekening gehouden met de extra inkomsten, maar nog slechts voor een klein deel met de besparing, omdat de uitwerking daarvan voor individuele gemeenten nog niet duidelijk is. Bovendien zijn in de Hervormingsagenda diversen maatregelen opgenomen die in Krimpen aan den IJssel al geïmplementeerd zijn en dus geen voordeel meer opleveren.

Onroerende zaakbelastingen

Terug naar navigatie - Onroerende zaakbelastingen

De opbrengst uit onroerende zaakbelasting wordt in deze begroting met 3% verhoogd. Dat is gelijk aan de algemene trend.  Omdat de WOZ-waarden van vrijwel al het vastgoed boven trendmatig zijn gestegen, wordt een verlaging van het tarief toegepast. Op deze wijze stuurt de gemeente op de benodigde opbrengst en speelt de ontwikkeling van de WOZ-waarde een ondergeschikte rol. Een hogere waarde leidt dus niet automatisch tot een boven trendmatig hogere OZB-aanslag.

Dividenden

Terug naar navigatie - Dividenden

Alle beleggingen van Krimpen aan den IJssel liggen in het verlengde van de publieke taak. De verwachte inkomsten uit beleggingen beoordelen we jaarlijks en stellen we - indien nodig - bij. 
In 2021 zijn cumulatief preferente aandelen Stedin verworven, waarop we een gegarandeerd dividend van 3% ontvangen. Op basis van prognoses en het laatst afgesloten boekjaar is in deze begroting geen rekening gehouden met dividend over de reguliere aandelen Stedin. Verder leveren alleen de aandelen BNG divideninkomsten op. Over de aandelen Oasen en Cyclus wordt geen dividend uitgekeerd.

Saldo van de financieringsfunctie

Terug naar navigatie - Saldo van de financieringsfunctie

Dit betreft het saldo van het taakveld treasury. Dit saldo wordt veroorzaakt doordat de omslag van de rente naar de programma’s plaatsvindt op basis van een afgerond percentage. De gehanteerde rekenrente in deze begroting bedraag 1%, terwijl de berekende omslag 0,79% is. Er is daardoor sprake van een financieringssaldo. In paragraaf D Financiering wordt dit nader toegelicht.

Stelposten

Terug naar navigatie - Stelposten

In de begroting is een aantal stelposten opgenomen. Voor een groot deel betreffen die de onderwerpen die als nieuw beleid en intensiveringen in de begroting zijn opgenomen. Wanneer we het nieuw beleid daadwerkelijk in uitvoering nemen, vindt omzetting naar een reguliere raming plaats. Dit is feitelijk een manier om zicht te houden op de uitvoering van het nieuw beleid. 

Daarnaast zijn stelposten opgenomen voor lasten die we nog niet kunnen toerekenen aan een programma. Het gaat daarbij vooral om verwachte kostenstijgingen voor nieuwe contracten en ontwikkeling van de energiekosten. In de loop van 2024 beoordelen we of die stelposten moeten inzetten.

Stelposten Begroting Mjb Mjb Mjb
2024 2025 2026 2027
Nieuw beleid 2024-2027 1.931 1.538 1.262 1.137
Nieuw beleid voorgaande begrotingsjaren 526 420 387 387
Stelposten 67 -6 -786 -598
Taakstellingen -625 -625 -625
Saldo stelposten 2.524 1.327 238 301

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Reclame-uitingen
In de gemeentelijke begroting is rekening gehouden met een aanslag VPB voor reclame-uitingen. 

(Hypothecaire) leningen
De Rechtbank heeft een uitspraak gedaan over het verstrekken van (hypothecaire) leningen aan ambtenaren. Dat zou volgens het vonnis een ondernemersactiviteit zijn. Daar de gemeente Krimpen weliswaar geen nieuwe leningen meer verstrekt, maar nog wel een portefeuille heeft, wordt thans bekeken of dit tot een aanslag zou kunnen leiden voor onze gemeente. En of het niet zo zou kunnen zijn, dat het überhaupt verstrekken van leningen wordt beschouwd als een ondernemersactiviteit. Dit zou gevolgen kunnen hebben voor het verstrekken van leningen aan sportverenigingen of aan particulieren voor het verduurzamen van hun huis.

Grondexploitaties
Voor de grondexploitaties wordt jaarlijks een quick scan uitgevoerd om na te gaan of sprake is van vennootschapsbelastingplicht. Tot nu toe is dat niet het geval.

Overige activiteiten
Of er nog meer activiteiten van de gemeente als ondernemerschap moeten worden aangemerkt blijft dus nog steeds onzeker, zodat om die reden nog steeds een risico is opgenomen.

Onvoorzien

Terug naar navigatie - Onvoorzien

De post onvoorzien is volgens het Besluit Begroting en Verantwoording een verplicht onderdeel van de begroting. Gemeenten zijn vrij de hoogte van deze post te bepalen.
De post onvoorzien is op basis van de financiële verordening 2023 vastgesteld op € 0 per inwoner.

Wat mag het kosten

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten
Algemene dekkingsmiddelen, vennootschapsbelasting en onvoorzien Rekening Begroting Begroting Meerjarenraming
2022 2023 2024 2025 2026 2027
Onroerende zaakbelasting 5.925 6.204 6.370 6.587 6.827 7.030
Uitkeringen gemeentefonds 55.567 58.048 60.854 63.362 60.564 62.711
Dividenden en winstuitkeringen 121 124 124 124 124 124
Saldo van de financieringsfunctie -42 -225 -128 -729 -560 -456
Lasten algemene dekkingsmiddelen -12 -209 -23 176 175 183
Stelposten -300 -210 -133 -121 -107
Algemene dekkingsmiddelen 61.558 63.642 66.986 69.386 67.009 69.484
Vennootschapsbelasting -2 -4 -4 -4 -4 -4
Onvoorziene lasten
Saldo van baten en lasten 61.557 63.638 66.982 69.382 67.006 69.480
Reservemutaties 23
Resultaat 61.557 63.661 66.982 69.382 67.006 69.480