Maatschappelijke voorzieningen, activiteiten en evenementen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Met de strategie die wij voorstellen, is het mogelijk om verdere investeringen in ons voorzieningenniveau te overwegen. Dat voorzieningenniveau wordt  vaak gebruikt als indicator voor de leefbaarheid van een dorp of gemeente. De vraag is dan wat je daar als gemeentebestuur aan kunt doen.

In 2024 is het al weer 10 jaar geleden dat we die vraag in Krimpen aan den IJssel hebben gesteld én beantwoord. Allereerst hebben we toen met elkaar bepaald hoe we in onze gemeente de rollen en relaties tussen gemeente en samenleving verdelen. 

In onze visie hebben we ‘maatschappelijk ondernemerschap’ centraal gesteld. Dat houdt in dat we het ontwikkelen en aanbieden van álle activiteiten en evenementen op het gebied van kunst en cultuur, sport en bewegen en recreatie en groen volledig overlaten en waar nodig overdragen aan het (lokale) maatschappelijk initiatief. Dat kan alleen als er voldoende vrijwilligers zijn die keihard in de organisatie meewerken en voldoende lokale ondernemers die als (hoofd)sponsor willen optreden. 

Onze eigen rol zou in beginsel beperkt moeten blijven tot regisseur van het beleid en van ‘opdrachtgever’ voor een gevarieerd aanbod van activiteiten. Ook hebben we uitgesproken dat we voldoende accommodaties in stand zullen houden voor dat gevarieerde aanbod van activiteiten. Tegelijk vonden en vinden we dat het de voorkeur verdient om de gemeentelijke vastgoedportefeuille tot een aanvaardbaar minimum te reduceren.

In opeenvolgende bestuursperiodes hebben we vervolgens gewerkt aan de uitvoering van deze visie. Het beheer van voorzieningen is verzelfstandigd, vastgoed is vernieuwd of afgestoten en nieuw beleid op het gebied van cultuur, evenementen en sport is vastgesteld. Voor sport ronden wij binnenkort een nieuwe nota af en ook voor cultuur en erfgoed ontwikkelen wij deze bestuursperiode nieuw beleid.

Om nieuwe activiteiten (zoals nieuwe evenementen) te stimuleren, zijn (tijdelijk) extra middelen in de begroting opgenomen. In het ‘Hart van Krimpen’ werken we nu ook nauw samen met de Crimpenhof om tot een gezamenlijke jaaragenda voor het centrum te komen.

Noodzakelijke investeringen in onderwijshuisvesting, binnensportaccommodaties en kinderopvang zijn in beeld gebracht in het Integraal Huisvestingsplan. De concrete projecten die daaruit voortvloeien, zoals Groeiplaneet/Populier en Octaaf/Mozaïek, zijn opgenomen in het Investeringsprogramma. 

Voor de zomer sturen wij uw raad een actualisatie van het Integraal Huisvestingsplan. Daarin laten we onder andere zien in welke mate het lukt om tijdelijke huisvesting te vermijden of, indien dat niet mogelijk is, hoe we de kosten daarvan tot een minimum kunnen beperken. Ook ruimtelijke inpassing en draagvlak in de omgeving zal daarbij een belangrijk item zijn.

Voor het overige maatschappelijke vastgoed (waaronder buitensport) hebben wij ook de noodzakelijke investeringen in beeld gebracht. Nog dit jaar zullen wij deze ‘huisvestingsagenda maatschappelijk vastgoed’ aan uw raad voorleggen.

Vooruitlopend op dit plan hebben we in 2022 geïnvesteerd in de (eerste fase van de) vernieuwing van de accommodaties van MHCK en DCV. Dat doen we op basis van een tweetal uitgangspunten.
•    De gemeente is verantwoordelijk voor aanleg en onderhoud van sportvelden c.a. en voor de openbare infrastructuur 
•    De verenigingen zijn (of blijven) zélf verantwoordelijk voor de (nieuw)bouw én het beheer en onderhoud van clubgebouw c.a. 

Investeren in accommodaties

Terug naar navigatie - Investeren in accommodaties

Op basis van deze uitgangspunten hebben wij het voornemen om in 2024:

  • Bij DCV:
    • De aanleg van een vierde kunstgrasveld (veld 2) in voorbereiding te nemen
    • Groot onderhoud van de velden 3 en 4 in voorbereiding te nemen
    • Een stevige rol te spelen in de financiering van het nieuwe clubgebouw
  • Bij MHCK:
    • In gesprek te gaan over het ‘overdragen’ van de verantwoordelijkheid voor het clubgebouw
  • Bij TCK:
    • In gesprek te gaan over het ‘overdragen’ van de verantwoordelijkheid voor het clubgebouw (groot onderhoud is gepland voor 2026)
    • Voldoen aan de (geluids)normen van het Activiteitenbesluit 
  • Bij TVL:
    • In gesprek te gaan over het realiseren van padelbanen die door TVL en TCK samen worden geëxploiteerd (binnen de normen van het Activiteitenbesluit zijn padelbanen bij TCK niet mogelijk)

Voor de goede orde merken wij nog op dat wij voor het gebruik van sportvelden geen huur (meer) in rekening brengen, tenzij de vereniging in staat is om dit binnen de exploitatie van de velden ‘terug te verdienen’. In 2024 gaan wij daarover met alle buitensportverenigingen in gesprek. Vooralsnog gaan wij ervan uit dat TVL en TCK voor het gebruik van de padelbanen een kostendekkende huur kunnen betalen.

De voorwaarden waaronder de scouting kan terug verhuizen naar de Griendstraat/Sliksloot, hebben we eerder dit jaar met de betrokken partijen in een intentieovereenkomst vastgelegd. De intenties zijn verder uitgewerkt en inmiddels is duidelijk geworden welke investeringen gedaan moeten worden. Een eerste aanvraag omgevingsvergunning is inmiddels gedaan. Na de zomer doen wij uw raad een definitief kredietvoorstel.

Eerder hebben we al middelen in de meerjarenbegroting opgenomen, zodat we investeringen in het zwembad ‘naar voren’ kunnen halen. Wij zijn hierover met Optisport in gesprek.

Opvang vluchtelingen

Terug naar navigatie - Opvang vluchtelingen

Nederland wordt geconfronteerd met een grote opgave om vluchtelingen uit Oekraïne en andere delen van de wereld op te vangen. Het COA kan de opdracht niet aan waardoor een beroep wordt gedaan op gemeenten. Momenteel is dit nog tijdelijk, maar de verwachting is dat dit structureel zal worden. Het Rijk heeft hiervoor een spreidingswet in voorbereiding. 

Wij hebben onze verantwoordelijkheid genomen door voor Oekraïense vluchtelingen en reguliere vluchtelingen een tijdelijke plek te creëren. Voor de Oekraïense vluchtelingen is dit de locatie aan de Tuinstraat en voor de overige vluchtelingen is dit een boot in de Sliksloothaven. Beide locaties hebben een tijdelijk karakter. 

Met de komst van de structurele opgave vanuit de spreidingswet en de verwachting dat de oorlog in Oekraïne nog wel enige tijd zal duren lijkt een structurele opvanglocatie noodzakelijk. Hierbij blijft de ambitie om geen grootschalige locatie in Krimpen te ontwikkelen maar een locatie die past bij de draagkracht van Krimpen. 

Ook zal er bij deze ontwikkeling gekeken worden naar multifunctioneel gebruik. Dan kan de locatie bij een lagere toestroom van vluchtelingen ook gebruikt worden voor andere doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan spoedzoekers die tijdelijke woonruimte nodig hebben. 

Evenementen verbinden de samenleving

Terug naar navigatie - Evenementen verbinden de samenleving

Evenementen zorgen voor het beeld van een gemeente en voor sociale samenwerking tussen inwoners. Én evenementen stimuleren economische spin-off. Met deze kenmerken als uitgangspunt is in de vorige bestuursperiode de Evenementenvisie 2021-2024 vastgesteld. 

Wij hebben de ambitie uitgesproken om op het gebied van evenementen te blijven verbinden maar ook te verbreden, te verrassen en vernieuwen en te vertellen. We doen dat vooral door organisatoren, verenigingen, bewonersgroepen en inwoners zodanig te ondersteunen dat ze samen vorm kunnen geven aan de wensen van de inwoners. 

Die wensen van inwoners hangen overigens nauw samen met drie doelgroepen die het meeste in onze gemeente voorkomen: wijkgerichte vrijetijdsgenieters, actieve families en klassieke kunstliefhebbers. De wensen verschillen verder logischerwijs per leeftijd. 

In het algemeen bestaat veel draagvlak voor meer markten, jongerenactiviteiten en festivals in Krimpen. Ook is er behoefte aan culinaire en popevenementen. 

De ondersteuning door de gemeente komt onder andere naar voren als subsidieverstrekker. Structureel is een bedrag van ruim €50.000 beschikbaar waarvan het grootste deel voor de organisatie van het Krimpen (Music) Festival is bestemd. Daarnaast ontvangt een aantal organisaties een structurele waarderingssubsidie zoals voor het organiseren van Koningsdag. Ook zijn er evenementen die door (budget)gesubsidieerde instellingen (Kinderboerderij, Streekmuseum, Muziekschool, Synerkri) worden georganiseerd en andere (commerciële) organisaties.

De bloemenmarkt hebben we als gemeente altijd zelf georganiseerd. Maar dit jaar hebben we de organisatie van de bloemenmarkt ‘uitbesteed’ om tot een vernieuwde opzet te komen.

Omdat er in onze gemeente behoefte is aan meer (vernieuwende) evenementen die gericht zijn op kwaliteit en saamhorigheid, is er voor de jaren 2022 en 2023 een ‘stimuleringsfonds’ (2 keer €30.000) ingesteld. 

Daarnaast hebben we als gemeente in 2022 – in het kader van de afronding van het project De Grote Kruising – twee nieuwe evenementen op het Raadhuisplein geïntroduceerd (winterfair, wintereditie oogst- en streekmarkt) met de intentie om daar een nieuwe traditie van te maken.
Omdat het ‘stimuleringsfonds’ in 2022 (vrijwel) niet is aangesproken, beschikken we in 2023 eenmalig over een bedrag van zo’n €60.000. Dat gaan we als volgt inzetten:

•    Een ‘buitenbios’ die in de ‘evenementenmaand’ september wordt georganiseerd;
•    Een ‘herhaling’ van de winterfair (in december).
Helaas heeft Krimpen Presents laten weten dat zij hun jaarlijkse festival dit jaar niet georganiseerd krijgen. Het budget dat daarmee vrijvalt, willen wij dit jaar primair in de maanden september en december inzetten, bijvoorbeeld in de vorm van een muzikale ‘omlijsting’ van evenementen die wel doorgaan.

Verder heeft Krimpen Presents aangegeven dat zij liever één keer in de twee jaar beschikken over een ruimer budget, dan jaarlijks met het huidige budget te moeten werken. Wij zijn hierover met Krimpen Presents in gesprek, maar horen natuurlijk ook graag van uw raad hoe u hier tegenover staat.

Wij maken uw raad er daarbij ook op attent dat, als wij niets doen, vanaf volgend jaar ‘slechts’ een structureel budget van ruim €50.000 beschikbaar is. In de Evenementenvisie hebben we weliswaar geconcludeerd dat een evenement dat gefinancierd wordt via een subsidie vanuit de gemeente, niet altijd de beleving en kwaliteit oplevert waaraan inwoners behoefte hebben. Tegelijk concluderen we echter dat het (financieel) niet eenvoudig is om samen met maatschappelijke organisaties, verenigingen en ondernemers evenementen te organiseren zónder een forse subsidie van de gemeente. 

Daarom organiseren we na de zomervakantie een brede netwerkbijeenkomst over de vraag wat we als gemeente anders of beter moeten doen om tot een evenementenkalender te komen met een grotere impact/beleving voor de inwoners in Krimpen aan den IJssel. Op basis daarvan willen wij uw raad in de begroting 2024-2027 een definitief financieel voorstel doen.