Met de strategie die wij voorstellen, is het mogelijk om verdere investeringen in ons voorzieningenniveau te overwegen. Dat voorzieningenniveau wordt vaak gebruikt als indicator voor de leefbaarheid van een dorp of gemeente. De vraag is dan wat je daar als gemeentebestuur aan kunt doen.
In 2024 is het al weer 10 jaar geleden dat we die vraag in Krimpen aan den IJssel hebben gesteld én beantwoord. Allereerst hebben we toen met elkaar bepaald hoe we in onze gemeente de rollen en relaties tussen gemeente en samenleving verdelen.
In onze visie hebben we ‘maatschappelijk ondernemerschap’ centraal gesteld. Dat houdt in dat we het ontwikkelen en aanbieden van álle activiteiten en evenementen op het gebied van kunst en cultuur, sport en bewegen en recreatie en groen volledig overlaten en waar nodig overdragen aan het (lokale) maatschappelijk initiatief. Dat kan alleen als er voldoende vrijwilligers zijn die keihard in de organisatie meewerken en voldoende lokale ondernemers die als (hoofd)sponsor willen optreden.
Onze eigen rol zou in beginsel beperkt moeten blijven tot regisseur van het beleid en van ‘opdrachtgever’ voor een gevarieerd aanbod van activiteiten. Ook hebben we uitgesproken dat we voldoende accommodaties in stand zullen houden voor dat gevarieerde aanbod van activiteiten. Tegelijk vonden en vinden we dat het de voorkeur verdient om de gemeentelijke vastgoedportefeuille tot een aanvaardbaar minimum te reduceren.
In opeenvolgende bestuursperiodes hebben we vervolgens gewerkt aan de uitvoering van deze visie. Het beheer van voorzieningen is verzelfstandigd, vastgoed is vernieuwd of afgestoten en nieuw beleid op het gebied van cultuur, evenementen en sport is vastgesteld. Voor sport ronden wij binnenkort een nieuwe nota af en ook voor cultuur en erfgoed ontwikkelen wij deze bestuursperiode nieuw beleid.
Om nieuwe activiteiten (zoals nieuwe evenementen) te stimuleren, zijn (tijdelijk) extra middelen in de begroting opgenomen. In het ‘Hart van Krimpen’ werken we nu ook nauw samen met de Crimpenhof om tot een gezamenlijke jaaragenda voor het centrum te komen.
Noodzakelijke investeringen in onderwijshuisvesting, binnensportaccommodaties en kinderopvang zijn in beeld gebracht in het Integraal Huisvestingsplan. De concrete projecten die daaruit voortvloeien, zoals Groeiplaneet/Populier en Octaaf/Mozaïek, zijn opgenomen in het Investeringsprogramma.
Voor de zomer sturen wij uw raad een actualisatie van het Integraal Huisvestingsplan. Daarin laten we onder andere zien in welke mate het lukt om tijdelijke huisvesting te vermijden of, indien dat niet mogelijk is, hoe we de kosten daarvan tot een minimum kunnen beperken. Ook ruimtelijke inpassing en draagvlak in de omgeving zal daarbij een belangrijk item zijn.
Voor het overige maatschappelijke vastgoed (waaronder buitensport) hebben wij ook de noodzakelijke investeringen in beeld gebracht. Nog dit jaar zullen wij deze ‘huisvestingsagenda maatschappelijk vastgoed’ aan uw raad voorleggen.
Vooruitlopend op dit plan hebben we in 2022 geïnvesteerd in de (eerste fase van de) vernieuwing van de accommodaties van MHCK en DCV. Dat doen we op basis van een tweetal uitgangspunten.
• De gemeente is verantwoordelijk voor aanleg en onderhoud van sportvelden c.a. en voor de openbare infrastructuur
• De verenigingen zijn (of blijven) zélf verantwoordelijk voor de (nieuw)bouw én het beheer en onderhoud van clubgebouw c.a.