Investeren in het onderhoud van onze eigen organisatie

Informatiehuishouding

Terug naar navigatie - Informatiehuishouding

Archiefvorming bij de overheid gebeurt steeds vaker digitaal. Ook deze digitale archieven moeten voor toekomstige generaties bewaard blijven en toegankelijk zijn voor onderzoek. In 2024 is een extra inspanning nodig om het project digitalisering bouwvergunningen af te ronden en archiefmateriaal over te zetten en over te dragen naar het zo geheten E-depot.

Openheid en transparantie zijn essentieel voor het vertrouwen tussen de samenleving en de overheid. Per 1 mei 2022 is de nieuwe Wet open overheid (Woo) in werking getreden, die de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) vervangt. De Woo bevordert dit door de openbaarheid en duurzame toegankelijkheid van publieke informatie bij bestuursorganen te verbeteren. In de Woo is geregeld welke informatie de overheid openbaar moet maken en om welke redenen informatie niet openbaar kan worden.

Een van de voorwaarden voor openheid en transparantie is dat de informatiehuishouding op orde is. Hier ligt in 2024 en de jaren erna nog een opgave. 

Overheden zijn verplicht hun online informatie toegankelijk aan te bieden, zodat ook mensen met een beperking deze kunnen lezen. Op onze gemeente website staan op dit moment nog veel ontoegankelijke bestanden online. Deze digitaal toegankelijk maken is kostbaar en tijdrovend. 
Ook het veranderen van processen om nieuwe documenten wél toegankelijk te publiceren is lastig. Daarom is specifieke aanvullende kennis en software nodig.

Privacy

Terug naar navigatie - Privacy

De Algemene Verordening Gegevensbescherming stelt eisen aan de governance rondom privacy. Om die verder te verbeteren is een stevige inspanning nodig. Met name moeten we de risico’s in kaart brengen van de verwerkingen met persoonsgegevens door middel van zogenaamde Data Protection Impact Assessment (DPIA). Het doen van DPIA’s draagt tevens bij aan de vergroting van de bewustwording.

Raadhuis

Terug naar navigatie - Raadhuis

Al geruime tijd maken we naar tevredenheid gebruik van ons duurzame raadhuis. Ook tijdens Corona heeft de flexibele opzet van het gebouw zich bewezen. Toch is er na zo’n 8 jaar aanleiding om een aantal aanpassingen door te voeren.

Het gaan dan met name om aanpassingen van de vergaderruimtes op de begane grond. Ook  de techniek van  de raadzaal is aan vernieuwing en verbetering toe. 

Daarnaast is het nodig om het Krimpens Contact Centrum (het ‘belcentrum’) te ‘herhuisvesten’. Vooral in de zomermaanden zijn de werkomstandigheden dusdanig dat handhaving op de huidige plek niet langer verantwoord is.

Goed werkgeverschap

Terug naar navigatie - Goed werkgeverschap

Op basis van de CAO voor gemeenten zijn we als werkgever verplicht om een systeem van functiewaardering te hebben. Het huidige systeem en het ‘functiehuis’ waarop dat gebaseerd is, dateert uit 2010 en moet vernieuwd worden. 

Het functiehuis moet aangepast worden naar aanleiding van onze huidige manier van werken die op zelforganisatie in plaats van op hiërarchie gebaseerd is. Daarnaast is het werk complexer geworden, zijn er sinds 2010 veel nieuwe taken aan gemeenten overgedragen en is sprake van krapte op de arbeidsmarkt. 

Op basis van een eerste inventarisatie verwachten wij dat het opnieuw beschrijven en waarderen van functies tot hogere loonkosten gaat leiden. Tijdens het proces van vernieuwing van het functiehuis zal de impact pas volledig inzichtelijk gemaakt kunnen worden.